Skriket till godnatten - och det lyckliga slutet
-
Sagasmamma
Heja Fanny!!
Mina 5 cent- använd väckarklockan så att det hela blir vettigt för dig. Känns det bäst att ha den i Charlies rum, ha den där. Vill du ha en lite flexiblare väckarklocka, ställ den utanför. Gå på magkänslan!
Mina 5 cent- använd väckarklockan så att det hela blir vettigt för dig. Känns det bäst att ha den i Charlies rum, ha den där. Vill du ha en lite flexiblare väckarklocka, ställ den utanför. Gå på magkänslan!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Lillebror 21 september 2012
Lugn och fin, jodå. Ibland. Men du skulle ha sett mig första tiden med första barnet. Listor, ändlösa tankediskussioner och känslan av att "hittarjaginteenlösningnugenastsådörvi".
Jag önskar jag varit mer som du!
Tursamt nog fick förstabarnet ett syskon när han bara var 14 månader. Det gjorde allting väldigt mycket enklare.
(Nästan allting åtminstone - dags att röja köket efter tre små syskons grötseanser.)
Tursamt nog fick förstabarnet ett syskon när han bara var 14 månader. Det gjorde allting väldigt mycket enklare.
(Nästan allting åtminstone - dags att röja köket efter tre små syskons grötseanser.)
Malva
Såna där underbara citat hittar man bara på ett ställe - Anna wahlgrens forum.noanamn skrev:Tursamt nog fick förstabarnet ett syskon när han bara var 14 månader. Det gjorde allting väldigt mycket enklare.
Känner också att jag vill ha tätt mellan barnen, ska bara få baby daddyn med på tåget också.
Känner mig väldigt mycket lugnare och finare nu. Och Charlie sover faktiskt bättre.
TACK alla underbara!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
-
TorpSara
-
Sagasmamma
Å, jag kommer med glädjens budskap!
I morse vaknade hela familjen av den helt automatiska väckarklockan som står inne på Charlies rum och signalerar morgon - klockan sju!
Jag som ALLTID vaknar i vargtimmen var övertygad om att jag råkat ställa klockan fel och att det var mitt i natta. Men både jag och Charlie hade sovit. Like little pigs.
GUD SKE PRIS!
Och Charlie hade nog gärna legat kvar och sussat ett tag till. Det är helt magiskt.
Jag säger som min favorittandläkare: Sing Halleluja!
Nu räknar jag kallt med att ordningen är återställd. Mitt framgångsrecept, som så mååånga av er försökte pracka på mig redan från början, var alltså:
Minimal trafik. På natten sover alla som grisar och om det är tyst och mörkt så är det fortfarande natt och det finns inget annat att göra än att sova eller snicksnacka med sig själv.
Väckarklocka. Som står inne på Charlies rum och ringer samma tid varje morgon. (Fast den användes bara i en dag, så antingen hade den ingen större betydelse eller så är det den mest magiska väckarklocka som skapats.)
Min inställning till Charlies sömn är nu helt förändrad. Det är han själv som styr över den. Jag ger honom bara förutsättning. (Jaja, ni har sagt det förut...men man måste ju komma på det SJÄLV för att det ska funka.)
Det är för guds skull inte synd om Charlie. Att sova är en gåva.
Charlie är inget spädbarn längre. Hans skrik är inte överlevnadsångest. Numer jämför jag skriket med följande situation: Charlie vill inte borsta tänderna, så han gnäller. Men man måste borsta tänderna varje kväll, så är det. Här skulle jag aldrig strunta i att borsta tänderna bara för att han var ledsen. Samma sak med sömnen.
Jag hoppas att jag kan ta med mig denna känsla in i evigheten, annars får jag helt enkelt påminna mig själv. Med hjälp av er.
Nu ska jag gå och flytta på vår stora spegel som bara står mot en vägg. Charlie är ute på upptäcktsfärd. Vilken stor glädje att han kan välja själv vad han vill göra och var han vill vara.
Livet blir bara bättre och bättre!
I morse vaknade hela familjen av den helt automatiska väckarklockan som står inne på Charlies rum och signalerar morgon - klockan sju!
Jag som ALLTID vaknar i vargtimmen var övertygad om att jag råkat ställa klockan fel och att det var mitt i natta. Men både jag och Charlie hade sovit. Like little pigs.
GUD SKE PRIS!
Och Charlie hade nog gärna legat kvar och sussat ett tag till. Det är helt magiskt.
Jag säger som min favorittandläkare: Sing Halleluja!
Nu räknar jag kallt med att ordningen är återställd. Mitt framgångsrecept, som så mååånga av er försökte pracka på mig redan från början, var alltså:
Min inställning till Charlies sömn är nu helt förändrad. Det är han själv som styr över den. Jag ger honom bara förutsättning. (Jaja, ni har sagt det förut...men man måste ju komma på det SJÄLV för att det ska funka.)
Jag hoppas att jag kan ta med mig denna känsla in i evigheten, annars får jag helt enkelt påminna mig själv. Med hjälp av er.
Nu ska jag gå och flytta på vår stora spegel som bara står mot en vägg. Charlie är ute på upptäcktsfärd. Vilken stor glädje att han kan välja själv vad han vill göra och var han vill vara.
Livet blir bara bättre och bättre!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
-
chokladkaninen
-
Anna-Helene
-
Mamma till sessan
-
Mamma till sessan
-
Mamma till sessan
[quote="noanamn"]Lugn och fin, jodå. Ibland. Men du skulle ha sett mig första tiden med första barnet. Listor, ändlösa tankediskussioner och känslan av att "hittarjaginteenlösningnugenastsådörvi".
Ja men precis sådär är ju jag! Skönt att höra att det går över
// Malin
Ja men precis sådär är ju jag! Skönt att höra att det går över
// Malin
Mamma till Ebba 20090604
Woho!!! OCh det där med tandborstningen var ju en grymt bra liknelse! KAspian hatar att borsta tänderna, dt blir alltid en övertalningsshow och vilda protester osv, men jag skulle ju aldrig drömma om att låta honom slippa...
Su är världens grymmaste Fanny! Och forumet och alla som är här osv osv
Att det ska vara så himla svårt att förstå att barn behöver sova men så lätt att förstå att de behöver borsta tänderna (
tänker på resten av världen som inte upptäckt anna w..)
Su är världens grymmaste Fanny! Och forumet och alla som är här osv osv
tänker på resten av världen som inte upptäckt anna w..)
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början