Skrikfest vid läggning på kvällen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mamma till sessan

Bajsvarg.....

Inlägg av Mamma till sessan »

Hej!

Nu har vi kört på samma strategi i 9 dagar och ibland kommer bajsvargen... i morse kom han två ggr!!! Vad gör man åt detta? Känns som att vällingen gör sitt. Jag hoppas på att vi är på väg åt rätt håll för Ebba vaknade 5,30 idag tidigare har det varit 4,30/5
Är så tråkigt att starta morgon såhär varje dag! Vill ju bara att sessan ska få sova och vakna med rosiga kinder och solskensblick :lol: men det är trötta ögon man möter varje morgon men dock alltid ett leende.

//Malin
Mamma till Ebba 20090604
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Man byter tyst och försynt och söver om. Och vet att ovanan av morgonbajs brukar ge sig på ett par veckor. :thumbsup:
Mamma till sessan

Nu är jag så uppgiven och frustrerad , på väg att ge upp detta kämpade med att tösen ska få den sömn hon så väl behöver, egoistiskt jag vet! Men jag vet inte hur länge jag ska orka! Känns som att vi tar 2 steg fram och 3 bak.

När vi är hemma så fungerar schemat, det är inte perfekt men det fungerar så fort vi inte är hemma så fungerar det inte alls?? Fattar ingenting, är som ett slag i ansiktet varje gång.

Idag va vi en sväng på Ikea och andra passet som ska vara 1,5 h blev 30-40 min och det sista passet där tösen inte ens ville somna men gjorde de tillslut men sov bara 5 min, ska vara 20-30 min. Varje gång det va sovdags låg hon bara och skrek som en tok och ville knappt lugna sig. Likadant när hon vaknade. Men jag fick stålsätta mig,orkade dock knappt till 3:e passet för då stog vi på en buss och jag kände mig ganska handlingsförlamad. Hon har ju inga reserver att plocka ifrån heller.

I vanliga fall ställer jag bara ut henne på balkongen och hon somnar oftast utan protest det gäller alla pass förutom det sista som är lite struligare. Och sovpassen kan diffa på 30 min högst, men jag plockar aldrig upp henne innan det är dags, marginalkvart.

När är vi i mål? Vad gör jag för fel? Fungera det alltid med att sätta schema?

Skulle vilja vara som "alla" andra som bara låter dagen bli som den blir men vet för mycket för att göra så.

Vet inte vad jag skulle göra utan detta forum!!

//Malin
Mamma till Ebba 20090604
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Jag var även frustrerad på att det alltid ibland känns som om man backar (vilket man också ibland gör) men kämpa på bara. Vi har haft flera sådana skeden som räckt länge där det varit väldigt jobbigt. Man kan ju aldrig veta vad liller går igenom (ont i magen eller nåt annat frustrerande) som gör att man inte vill lägga sig eller sömnen blir sämre. Jag tror på att SHN ger en redskap att ge barnet bättre sömn, men ibland sovs det ju oroligare. Ingen kan vara som en robot och alltid vara likadan. Nu har vi igen problemfri sömn efter flera månaders strul nu och då. Så trots att det kanske inte tröstar i din stund av desperation, JOBBAR DU PÅ blir det bättre, men det tar sin tid eftersom alla inte kan förmedla på samma sätt åt sina barn vad som gäller och alla barn tar emot den infon på olika sätt. Man måste ha tålamod och försöka vara stark och lugn. Hoppas du har någon som stöder om det känns för jobbigt. :heart:
:heart: Cecilia f 3.4.2009. Kurstart vid 5,5 mån
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Hej-fin pepping och kloka ord från agnetha

Min lilla har också svårt att komma till ro ute, då blir sovpassen bara 30-40minuter. Jag planrar min dag så att långpasset kan sovas hemma och sista passet (som är struligast) kan bli under promenad. Nån gång i veckan är vi ute så att långpasset blir i vagn, sele eller bilbarnstol det blir då oftast kortare än tänkt, kompenserar ibland med att lägga lite tidigare på kvällen men brukar ändå ofta leda till grinighet dan efter.

Det kan kännas frustrerande att bli bunden hemma på vissa tider, speciellt om man jämför med fritt ammande, oplanerande mammor som har all flexibilitet i världen, men jämfört med att inte sova på nätterna är det en liten uppoffring tycker jag. Kanske är din skatt för liten för en heldagsutflykt? och kanske sitter inte schemat tillräckligt bra för att kunna somna på en buss efter massor med intryck? (jag vet hur slut i huvudet jag känner mig efter en dag på ikea)

Jag brukar tänka "balans". Lillan mår ju bäst av att göra samma sak varje dag. Hon har inget behov av att gå på stan, handla eller äta lunch på café eller ens något egentligt behov av vare sig babyrytmik eller babysim. Men jag blir kollrig av att bara sitta hemma, ledsen och frustrerad med och då blir jag en sämre mamma. Så vi gör tillräckligt många (få?) utflykter för att jag skall känna mig nöjd och är hemma med trygg och förutsägbar tillvaro tillräckligt ofta för att hon skall må bra och få sömn. Balans i familjen liksom. Kortare utflykter funkar bättre för henne (och i ärlighetens namn bättre för mig med).

och- med handen på hjärtat-visst finns det dagar där ni gör tre steg fram och inte ett enda tillbaka också ? :wink:
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Mamma till sessan

Tack Agnetha och Sagasmamma :D

Ja det är nog så att jag får acceptera min lilla dotters personlighet, som är hur härlig som helst och SÅ nyfiken, vilket säkert gör att hon har svårt att sova i alla miljöer. Jag har inte velat acceptera detta och trott att schemat skulle lösa våra problem. Men det är bara att gilla läget!

Det är inte många mammor jag känner som bara kan ställa sin kära unge på balkongen och gå därifrån med vetskapen att hon snart sover :D
och det är inte många mammor som kan säga att den och den tiden passar oss att göra saker. Och även tala om för far- och morföräldrar när det passar att träffa sitt barnbarn, för att vi vët att hon är vaken då :wink:

De framstegen måste jag ju se och de väger upp de få gånger det går åt skogen, men man vill ju impa lite också på de mammor som följer sitt barn, men de ser ju bara de ggr det går åt skogen... :oops: Men men det är ju inte det de handlar om såklart!! Viktigast är ju att våran lilla familj mår bra!!

Jag kan inte vara en fart och fläkt mamma, får vara en lugn mamma istället, i alla fall just nu :lol:

Är så nyfiken på att testa Ebba med att lägga henne att sova hemma hos vänner vid tex middag och se om vi kan flytta på henne och hon fortsätter att sova.. Vilket kan vara smartast, ha henne i vagnen hela tiden och sen gå hem med den eller att lägga henne i resesäng först och sen flytta över henne till vagnen? Problemet är att hon inte sover på mage i vagnen.
När kan det vara tid att testa? Vi har snabba läggningar och har hållt på i ungefär 1 månad. Dock kämpar vi på med tidiga mornar, men i morse fick vi väcka henne kl 6,51 och igår sov hela familjen över så då va det väckning 7,30 Men 1 gång är ingen gång (vi hade en arg tjej kl 3-5 den natten... därför den sena morgonen)
Puckade föräldrar som skulle lägga sig i mitt i natten hur hon låg mm och där fick vi oss en ordentlig utskällning av lilla tösen, va tvungen att gorma i 2 timmar, kastade ut både mamma och pappa i omgångar! Sen kom hon ill ro med ljuv musik i lägenheten!

Oj va långt detta blev hi hi!

//Malin
Mamma till Ebba 20090604
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

flikar in gällande utflykter och sånt. Vår dotter kan inte vara på en massa utflykter utan att få sömnen rubbad, trots att vi är på utflykt under hennes vakenpass och att hon sover alla lurar hemma i sin säng.

Hon kan enbart klara två utflykter/aktiviteter i veckan, annars blir det en massa prat och oroligheter när hon skall somna. Kanske är din lilla Ebba likadan och behöver känna att lurarna sovs hemma i lugn och ro?

Det kan ibland, mycket sällan med tanke på belöningen sömnen ger, kännas lite låst, men i det stora hela, i livets långa lopp är det en fis i rymden om det blir lite mindre turer till IKEA och andra ställen en tid. Särskilt i dessa influensatider, visst? :wink:

Ge henne en period med massa stabilitet och lugn skall du se att det rättar till sig, ge och ta, känn hur hon fungerar.

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till sessan

Ha ha! Ja det är så sant att det är lika bra att köra lugna gatan nu i dessa tider :wink: .
Så skönt att höra att det kanske inte har med schemat att göra, utan att det är lilla tösens personlighet som spelar in.
Märker att hon trivs bäst med att sova ute, vilket hon gör på alla lurar så då är det inte populärt att sova i ett centrum eller liknande, promenader fungerar ganska bra.
Tack allihop för era svar! Är guld värt!! :heart:

Skönt att veta att inte alla ungar sover var som helst, hur som helst, vilket man ju får en känsla av att alla gör.
Mamma till Ebba 20090604
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Flikar bara in med att berätta att det blir enklare ju äldre de blir. När min plutta var yngre så gjorde vi också få utflykter och försökte att göra ärenden så att hon fick sova hemma. I somras var vi på semester och kunde i princip göra utflykter varannan dag utan att hennes sömn förstördes helt, även om någon lur blev lite kortare. Hon var glad och somnade utan problem alla kvällar (stugan hade bara ett rum så hon sov i badrummet! :shock: :lol: ). Nu är hon två år och det är sällan problem när man är iväg någonstans. Vi är inte iväg så ofta, men sist vi var iväg tex så somnade hon i sin lilla sulky, på rygg fast hon alltid sover på mage, och sov i varje fall i 20 min (brukar sova 45). Hon var som en glad lärka trots lite kortare lur och inga problem alls att lägga på kvällen. Så ju mindre de sover, ju enklare blir det att ge sig iväg, det känns verkligen som Anna beskriver det nu. Det går att åka jorden runt, bara tiderna hålls. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Mamma till sessan

Fick hjärnsläpp igår...

Jag är säkert den som är TRÖG här hemma för min sambo och min lilla tös har fattat att VI behöver ha ett schema, jag va så nyfiken på hur dagen skulle se ut och Ebba fick sköta den själv och det gick inte så bra! Jag släppte ratten och förväntade mig att bilen skulle köra själv?!!
Behöver jag säga att det blev en MISSLYCKAD dag?! Jag är nog som bebbarna och va tvungen att återvända i det gamla för att få bevisat för mig att det inte är en väg att gå igen!

Så nu har jag och sambon tryckt på NY START knappen och ska from idag införa ett nytt schema med tydligt budskap till tösen om när det ska sovas och vaknas.
NYA grejer som vi ska köra är
Ge snuttisen till Ebba 5 min innan hon ska sova.
Tanke = snart är det dags att sova.
Klappa händerna när hon ska vakna
Tanke = det är bara detta LJUD som säger vakna!

Nu kör vi!
Mamma till Ebba 20090604
Mamma till sessan

VAd gör vi för fel?

Hur kul är det att varje morgon börja morgonen med skrik från lillan och dessutom en bajsblöja. Den måste alltid bytas. Vi har hållt på i över 1 månad nu med samma budskap varje morgon (där har jag varit väldigt konsekvent) men det ger sig inte.
Blir så frustrerad och det är så tråkigt att veta att det försvinner en timmes sömn varje morgon för henne.
Och dessutom försvinner det ju även sömn på dagen just nu i och med det nya schemat som vi började med igår.
Övertrött -javisst men det har vi också testat med att lägga henne tidigare men det har inte givit så mycket.

Ge mig styrka!!!

Är så svårt att hålla sig på banan när ens tålamod tryter ganskla rejält. Jag tänker att för vems skull håller vi på? Lillan får inte den sömn hon behöver oavsett. Ge mig styrka.
Mamma till Ebba 20090604
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Tell me about it! Har inte läst din tråd så noga, men Charlie har också vaknat för tidigt i över en månad, och ofta bajsat. Jag har gått från att buffa och härja till att sen senaste veckan göra INGENTING.

Nu kanske, kanske jag skulle våga mig på att säga att vi gör framsteg. Charlie vaknar, men skriker inte. Han pratar lite och gymnastiserar lite. Verkar rätt nöjd där inne. Och idag var det första bajsfria morgonen på läääääänge.

Detta sammanföll med att jag fick nog. Kände att så här ska det inte vara, så här mycket kamp ska det inte vara varje morgon, nu skiter jag i hela skiten. Men först ger jag det tre dagar där jag inte gör ett skit, inte bryr mig om alls vad han gör där inne. Ja, och så började det gå framåt... Då fick jag lite styrka att köra samma taktik i nån vecka till, annars var jag inne på att köra morgon halv sju i stället.

Gå in på min tråd i Späda barn och små, den heter Skriket till godnatten - och det lyckliga slutet. Där har jag fått många bra svar kring tidiga morgnar.

Alltså - antingen kör ni på och ser det som en process som kan ta låååång tid, men att det är värt det för framtiden, eller så bestämmer ni er för att kompromissa och släppa taget lite för att inte gå helt bananas.

Heja heja!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Mamma till sessan

Tack Fanny! I morse valde vi att inte göra NÅGONTING och denna morron va betydligt lugnare än andra!! Coolt!
Inget bajs denna morgon, det är väldigt ovanligt.
Hoppas att det inte bara är en tillfällighet 8)

Jag har läst din tråd tidigare och ni har verkligen gjort framsteg, roligt!
Den är otroligt underhållande, har skrattat mycket när jag läst den! :lol:
Och naturligtvis känt igen mig! :)
Hoppas att vi alla får ordning på mornarna, och jag håller med det ska inte vara en kamp!
Mamma till Ebba 20090604
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Låt mig bara påminna om en liten livsviktig detalj...

:arrow: Världen måste få vara liten innan den kan bli stor.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma till sessan

Ja det är ju så sant Anna! Svårt ibland bara att ha en liten värld :oops:.

Men nu har vi infört nytt schema, det har gått 3 dagar och lillan sover sina pass som hon ska, jag har varit väldigt noga med klockan i handen och med våra nya små knep. (snuttis och klappa händerna)
Va in en sväng på affärn igår när sessan sov och hon vaknade inte! Det har typ aldrig hänt, så jag hoppas på en ljusare framtid. Och DESSUTOM denna morgon så SOV hon gott fram tills att mamma och pappa kom in och ropade glad godmorgon!!!!! Jag är så stolt att jag nästan spricker!!! :lol: , över oss båda såklart, men självklart stoltast över min lilla dotter!

Har hittat ATTITYDEN igen och vet att vi grejar detta!
Är jag COOL blir Ebba COOL! 8)
Mamma till Ebba 20090604
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"