Skriket till godnatten - och det lyckliga slutet

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
ElinN

Inlägg av ElinN »

Hej Fanny,

Så här såg det ut för oss vid 7-8 månader (och lääääänge till faktiskt! :D )
20-7: natt 11 h
7: välling 2 dl + macka
8:30: amning
9.30-11.30: Sova 2 h
11.30: lunch puré + plock från vår mat
14.30: mellis, välling 2 dl
15-16.30: sova 1,5 h
18: middag puré + plock från vår mat
bad/skötning
Kvällsslurk: välling 2 dl + amning
20: natt

Sen fick eftermiddagsluren krympa vartefter sömnbehovet minskade, och när den plockades bort vid 13 månader sköt vi på första luren så den hamnade efter lunch (under en övergångsperiod fick Lilla E en 5-20 min lur på förmiddagen vid behov). Så gjorde vi! Nemas problemas! :thumbsup:

Du skrev tidigare att du var lite fundersam kring 2 långlurar. Du kan ju ha ett schema med tex 11,5 (el.12) + 45 min + 2h i så fall. Så har du EN långlur att lägga krut på. Men som sagt, för oss har det funkat allra bäst med 2 långa.

Typ så här skulle det kunna se ut...

07.00 Frukost
09.00 Mellis
09.30 Sova 45 min
12.00 Lunch
13.00 eller 13.30 Sova 2 h (var är det bäst med långt vakenpass för C?)
15.30 Mellis
18.30 Middag följt av bad
19.00 Välling
19.30 God natt!

Mer förvirrad eller hjälpt!?? :oops: 8)

KRAM :heart:
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Jag blev både förvirrad och hjälpt!
Hjälpt för att jag inser att det nog är en väldigt bra idé att dra ner till två lurar. Förvirrad för att valmöjligheterna äro oändliga!

Jag måste tänka. 1,5 två gånger känns väldigt bra, men det blir ju som sagt två lurar som det eventuellt måste krigas för.

(Han fick nu vara vaken till 10 istf 09 men vaknade ändå efter 45...)

Jag är så TRÖTT på att försöka få honom att somna om! Det känns som att det är det enda jag gör. Och då menar jag även när jag inte gör någonting. Det är så sjukt mycket fokus på hans sömn att jag blir tokig. Kan inte tänka klart. Vad är egentligen bäst för Charlie? Det jag bestämmer för honom går ju inte hem.

Och jag tror inte att lösningen är att jag slappnar av och slutar bry mig och låter honom sköta sig själv, för det gör han inte. :D

Ska tänka mer på schema! Tusen tack för hjälpen!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Caramell

Inlägg av Caramell »

Jag flikar bara in en kortis att vi hade precis samma problem som ni med långluren (som du vet?) och att allt löstes som i ett trollslag när vi gick över till två lurar. Vårt schema är väldigt likt det du fått som förslag av ElinN. Vi kör väldigt flexibelt, ibland sovs det länge första passet och ibland länge på andra. Det funkar för lillkillen och då funkar det för oss.

Heja heja, ni fixar detta! Kram! :heart:
:heart: Sockersmulan född mars 2011. Kurstart oktober 2011
:heart: Lill-grodan född mars 2009, SS november 2009
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fanny83 skrev: Jag är så TRÖTT på att försöka få honom att somna om! Det känns som att det är det enda jag gör. Och då menar jag även när jag inte gör någonting. Det är så sjukt mycket fokus på hans sömn att jag blir tokig. Kan inte tänka klart.
Här har du nyckeln. Jag var också i den situationen, och det är inte så det ska vara. Överkoncentrationsvargen när den är som störst och fulast och drägligast. Jag har inte så mycket bra råd annat än backa, både bokstavligt, men framförallt mentalt. Det är det som gör hela skilnaden, men jag vet så väl hur svårt det kan vara!
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Ditt förslag med 45 och 2 är som det vi har, fast utan 20-minutaren på eftermiddagen och fördröjt något, men inte mycket. Och han behöver ju sova mer, inte mindre, tänker jag...

Jag tror att schemat med 1,5 och 1,5 passar bättre för ett liv, så att säga. Då kan man vara ute på morgonen och efter lunch.

Frågan är då bara hur jag ska hantera att han vaknar efter 45. Menar ni att han kommer lära sig sova 1,5? Han har ju inte lärt sig att sova 2 än.

Hur ska jag göra rent konkret?

Nu känner jag mig som värsta nybörjaren. Men det är jag väl också, egentligen.

:D :D

Största problemet är nu att jag inte längre tror att jag kan styra upp det. Inte för att jag är en så negativ människa, för det är jag inte, utan för att jag hittills inte lyckats. Erfarenheten talar emot, kan man säga. Jag har inte lyckats sätta långluren någonsin, och nu har vi kämpat med morgonen i flera veckor utan någon som helst ljusning. Jag KAN inte, det är därför jag inte heller tror att jag kan.

(Men i övrigt leker livet, och så vidare. Jag är ändå en glad människa. Charlie är glad för det mesta. Han verkar trivas med det mesta i livet. Förutom att sova länge på dagarna. Ikväll ska jag ut på krogen och dricka vin och spela rungpingis. )
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Fanny83 skrev:Ikväll ska jag ut på krogen och dricka vin och spela rungpingis. )
RUNDpingis var det för den som undrade. 8)
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Mission Nytt fantastiskt schema

Kära medmammor och -pappor!
Jag är rörd och bottenlöst tacksam över all hjälp jag fått av er alla, Torpsara, Caramell, Chokladkaninen, Kalaskakan, ElinN, Elle och alla andra!
Jag kan faktiskt inte med ord beskriva hur glad jag är över att ni finns. TACK.

Nu kan jag tänka klart igen. Nu styr jag upp det här. ElinN, ditt andra förslag på schema är visst bra. Jag kunde bara inte förstå det härom dagen.

Och tänk vad en lunch med kloka mammor kan peppa. Efter att ha talat igenom teknikaliteter som schema och framför allt problemet med överkoncentration och sinande Attityd med fantastiska Elle, har jag nu kommit fram till följande:

:arrow: Charlie är redo för två lurar. Han behöver längre vakentid mellan lurarna.
:arrow: Jag ska ge Charlie ett nytt schema, hjälpa honom med detta under dagarna tre och sedan BACK THE HELL OFF.
:arrow: Schemat kommer att innehålla en lång och en kort lur eftersom det känns bäst.
:arrow: Charlie kan sova så som han ges förutsättning att sova och om han inte gör detta så är det främst hans sak, inte min. Jag kan inte sova åt honom.
:arrow: Och detta kommer att gå hur bra som helst.

:-({|= Det nya fantastiska schemat :-({|=
07.00 Kuckeliku! Välling.
08.00 Frukosthäng med mor och far. Gröt eller macka.
10.00 Sova 45 min
12.00 Lunch
13.30 Sova 2 h
15.30 Mellis
18.00 Middag, bad och välling
19.00 God natt!

Förlåt Charlie för att jag inte tagit ledningen tillräckligt tydligt och dessutom haft mage att skylla på DIG. Från och med nu ska jag ta ansvar, så som jag ska ta ansvar för dig under hela din uppväxt. Nu ska jag visa att jag står för mitt ord och att jag har koll på vad du behöver.

*Charlie gör gästinlägg och svarar*
"Hej mamma. Det är lugnt. Jag är inte arg. Du är värsta grymma morsan. Det ska bli jättekul med nytt schema. Och tack för majskrokarna, de är mina favoriter.

Ps. KISS OCH BAAAAAJS!
\:D/"

Nu jävlar.
Nu JÄVLAR!
I morgon kör vi.
HURRA!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:thumbsup: You go girl!
Elle

Inlägg av Elle »

:heart: :heart:
Du vet var jag finns, tjoa om du vill ha hjälp. Ge raringen en kram från mig! Ni fixar det här galant \:D/

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Gott att det finns hopp om livet!
Klart du sätter det

Hejar på dig!!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Caramell

Inlägg av Caramell »

Åh så spännande! Jag punktmarkerar tråden för att inte missa era framsteg. Jag är bombsäker på att de kommer! :thumbsup:

Tror också jag ska sno ert nya matschema rakt av. Du har ju helt rätt i att vårt schema har lite för tätt mellan lunch och middag och kanske kan vi få i vår lilla kille mer mat om vi kör så här ett tag. Tänkt att man ibland fortfarande inte kan se skogen för alla träden?! Ditt jävlar-anamma har spridit sig hit till vår matvägran-träsk, så nu tutar vi och kör även från vårt håll!

KRAM! :heart:
:heart: Sockersmulan född mars 2011. Kurstart oktober 2011
:heart: Lill-grodan född mars 2009, SS november 2009
ElinN

Inlägg av ElinN »

Toppen Fanny & Charlie! :thumbsup:

Jag tror på er.

:heart:
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Goder kväll!
Tack för pepp! Här har det gått helt okej! Jag insåg att jag behövde rucka om mattiderna och schemat ser nu ut på följande vis:
07.00 Frukost
10.00 Sova 45
11.00 Lunch
13.30 Mellis
13.45 Sova 2
17.30 Middag, kvällsrace
19.00 God natt!

Tog alltså bort andra frukosten, som Charlie ändå aldrig vill ha, lade lunchen tidigare och flyttade mellisen så att den ligger före långluren istället för efter.

Charlie sov bara 1,5 som vanligt och jag buffade och hade mig och insåg att det är lika bra att börja backa direkt om han ska lära sig sova. Så i morgon blir det att backa tillbaka till stenåldern som gäller.

Morgonen inleddes som vanligt klockan sex för Charlie, men idag brydde jag mig faktiskt inte ens om att gå upp. Han låg och gnällde men blev varken arg eller ledsen och klockan sju gick vi upp.

Kör samma strategi i morgon. Nu har Charlie dessutom tagit över vårt sovrum och förpassat oss till vardagsrummet. Känns mycket bättre att han får ett eget rum som kan bli mörkt och svalt. Där får han vara ifred.

Nu ska jag försöka smälta den fantastiska måltid (inklusive vin) jag och pappan nyss avnjutit på vår kvarterskrog. Det är himla gött att man kan be svärmor komma över och titta på teve medan Charlie sover som en gris.

Livet är gött. \:D/
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Nejmenhej!

Tänkte bara kika in för att rensa tankarna.
:arrow: När kan man ge upp hoppet om en morgon klockan sju? Tycker inte att det är trevligt att låta Charlie skrika/ropa i 30-60 minuter varje morgon när det inte på något vis verkar funka.
:arrow: Han skarvar på långluren precis som vanligt, enda skillnaden är att nu är han olycklig på vakentiden också. Han blir för trött, gissar jag.
:arrow: Allt känns som ett enda stort pest eller kolera. Buffa vid skarvarna = ohållbar situation. Backa och låta Charlie skrika = känns som tortyr. Eller 5-minuters, för all del.

Jag ÄR alltså inte en negativ människa, jag VILL att det ska funka och jag har verkligen TROTT på att det ska funka, men när det inte gör det, när Charlie är olycklig, då funkar det helt enkelt inte.

För om det är min överkoncentration som är problemet, vad är då lösningen, rent konkret? Att jag skiter i att Charlie skriker helt galet?
Hur mycket skrik och olyckliga protester får man räkna med innan det vänder?

Jag vet att det kräver mycket jobb med schemat, men nu har det varit jobb jobb jobb jobb utan lön och jag börjar snart fundera på att säga upp mig innan jag blir långtidssjukskriven.

Fridens liljor!
Fanny
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Fanny! :D
Fanny83 skrev: När kan man ge upp hoppet om en morgon klockan sju? Tycker inte att det är trevligt att låta Charlie skrika/ropa i 30-60 minuter varje morgon när det inte på något vis verkar funka.
Du får nog räkna med att ge det en vecka, i alla fall, när du är helt konsekvent med att inget händer förrän det är morgon (utom en pangramsa om det var den strategin du bestämde dig för). Poletten måste hinna ned, och den kan vara trög ibland. :wink: Fixade du nån väckarklocka?

Ang hur mycket skrik man ska stå ut med fick jag min bästa vägledning av den här tråden som Torsmamma gav mig då det begav sig. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Bit ihop och fortsätt nu, Fanny. :D Allt med små barn tar 3 dagar + uppföljningsvecka.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"