Hjälp med matvägrande åttamånaders!!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Caramell

Hjälp med matvägrande åttamånaders!!

Inlägg av Caramell »

Hej!

Nu vet jag inte om jag lägger min tråd under rätt forum, men jag hoppas kunna få hjälp här. Min son som precis fyller åtta månader har matvägrat ända sedan en tredagarsfeber för en dryg månad sedan. Nu har bvc börjat reagera för att viktkurvan dalar och jag känner mig förtvivlad för att han inte får i sig mer så han kan lägga på sig.

Så här äter vi idag:
07.00 Frukost 1: Amma
08.30 Frukost 2: Gröt och macka
12.00 Lunch; Hemmalagad puré och fruktefterrätt
16.00 Middag: samma som lunch
18.30 Kvällsmål; Gröt och macka

Varje måltid är en tråkig historia som börjar med fem-tio snabba skedar mat och sedan blir det tvärstopp. Han protesterar irriterat och sätter båda händerna för munnen och vänder bort huvudet. OM jag försiktigt för bort händerna som vaktar munnen blir det ordentligt ledsamt. Jag har försökt med de klassiska knepen att låta honom pilla med egen sked (och med händerna), hålla skorpa/majskrok/etc. Har tom gått så långt att han får ha leksaker så att jag ibland kan hinna skyffla in en sked, som dock efterföljs av mycket arga protester och mat i retur. :oops: Efter dessa första skedar som går i utan problem stoppar han in tummen i munnen och suger så hårt på den att jag knappt kan dra ut den. Vad kan detta bero på? Är han otrygg?

Tyvärr gäller detta scenario både för hemmalagad mat, köpesburkar och gröt. Välling går inte hem här eftersom han aldrig tagit flaskan något vidare. Han sover sina 12 timmar på natten och sover även bra på dagen. Han är inte gnällig och kinkig mer än det som jag tydligt känner är åttamånadersångesten. Han har inte börjat krypa ännu, (men är på god väg) och har inte heller fått några tänder. Kan det vara det som spökar? Men knappast under en hel månad? Jag känner mig jätteledsen över detta och som en dålig mamma som inte kan få honom att äta. :( Finns det någon som har några tips och tankar så skulle jag bli jättetacksam! Kanske finns det nån mat som brukar funka på alla matvägrande bebisar? *hoppas på superenkel lösning* Alla tankar är välkomna...

Kram så länge från en mamma som börjar misströsta.
:heart: Sockersmulan född mars 2011. Kurstart oktober 2011
:heart: Lill-grodan född mars 2009, SS november 2009
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Skippa matkampen omgående, skulle jag råda. Ingen blir glad av att bli ilurad mat. Maten är och ska vara HANS nöje. Så hur kan man då göra det till det. Se till att äta själv, eller pyssla med annat, vid måltiderna så du helt släpper fokus på vad han får i sig och inte. Och servera plockmat! Han är stor nu, och kan själv. MIn lilla ville inte bli serverad minstaste tugga från det hon var 7 månader, ungefär - så det var bara att bli lite kreativ och servera mat i sådan form att hon själv kunde få i sig vad hon behövde. MIndre sås och mer bitar, mao. Går med det mesta. De lär sig snabbt fiska upp det mesta när de får hållas. Ska leta fram en länk också - om jag hittar. Återkommer med den :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Här kommer länken:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=86515
med fler länkar i också!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Caramell

Inlägg av Caramell »

Tack underbara Ewa för pepp och fina länkar! :heart: Jag suger åt mig som en svamp av alla användbara tips som jag hittade där. Allt känns lite bättre idag och imorse valde jag att strunta i att gröten förblev orörd och istället glädjas åt att hela mackan försvann. Experimenterade lite i köket igår kväll också så nu väntar nya läckerheter till lunchen som förhoppningsvis inte kan motstås. Ska försöka tagga ner, men det är ju lättare sagt än gjort när man är förstagångsmamma och ständigt slår personbästa i överkoncentration... :wink: :lol: 8)
:heart: Sockersmulan född mars 2011. Kurstart oktober 2011
:heart: Lill-grodan född mars 2009, SS november 2009
Ewa

Inlägg av Ewa »

Det klarar du fint, med den klokskapen :D :thumbsup:
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej!

Vill bara skicka lite mer peppning till dig.

Jag känner igen mig i det mesta du skriver. Min prinsessa har aldrig varit stor i maten. Perioden innan hon var 1 år tyckte jag ibland inte att hon åt alls :roll: dock åt hon ju välling morgon och kväll men lunch, middag och fika kunde ibland bara bestå av någon enstaka tugga.

Du har ju fått alla tips du behöver från Ewa och det kommer att gå galant. Jag vägrade att oroa mig för min dotters matintag (trots att alla andra gjorde det :wink: ) så länge hon är glad och nöjd på dagarna samt sover gott om nätterna. För sover man gott i 12 timmar så kan man inte vara hungrig :!:
Jag såg alltid till att servera tex smörgåsen med riktig smör, även i gröten, om jag hade sås så gjorde jag den på grädde etc för att se till att det hon åt hade fett i sig och inga lättprodukter.

Även nu när min dotter närmar sig 2 år finns det dagar och måltider det knappast äts någonting alls. Men jag håller på våra mattider och serverar det jag har tänkt även fast det inte är hennes favorit rätter.

Kramar och lycka till
Emmy 080212
Rasmus 091223
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"