Nu vet jag inte om jag lägger min tråd under rätt forum, men jag hoppas kunna få hjälp här. Min son som precis fyller åtta månader har matvägrat ända sedan en tredagarsfeber för en dryg månad sedan. Nu har bvc börjat reagera för att viktkurvan dalar och jag känner mig förtvivlad för att han inte får i sig mer så han kan lägga på sig.
Så här äter vi idag:
07.00 Frukost 1: Amma
08.30 Frukost 2: Gröt och macka
12.00 Lunch; Hemmalagad puré och fruktefterrätt
16.00 Middag: samma som lunch
18.30 Kvällsmål; Gröt och macka
Varje måltid är en tråkig historia som börjar med fem-tio snabba skedar mat och sedan blir det tvärstopp. Han protesterar irriterat och sätter båda händerna för munnen och vänder bort huvudet. OM jag försiktigt för bort händerna som vaktar munnen blir det ordentligt ledsamt. Jag har försökt med de klassiska knepen att låta honom pilla med egen sked (och med händerna), hålla skorpa/majskrok/etc. Har tom gått så långt att han får ha leksaker så att jag ibland kan hinna skyffla in en sked, som dock efterföljs av mycket arga protester och mat i retur.
Tyvärr gäller detta scenario både för hemmalagad mat, köpesburkar och gröt. Välling går inte hem här eftersom han aldrig tagit flaskan något vidare. Han sover sina 12 timmar på natten och sover även bra på dagen. Han är inte gnällig och kinkig mer än det som jag tydligt känner är åttamånadersångesten. Han har inte börjat krypa ännu, (men är på god väg) och har inte heller fått några tänder. Kan det vara det som spökar? Men knappast under en hel månad? Jag känner mig jätteledsen över detta och som en dålig mamma som inte kan få honom att äta.
Kram så länge från en mamma som börjar misströsta.