Får barnläkarna vräka ur sig vad som helst? Svar Ja

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: en annan åsikt

Inlägg av annawahlgren »

galaxen skrev:Rent allmänt är det ganska lätt att yttra sig på uppdrag av *alla' barnsjuksköterskor. Man får nämligen inte ha en annan åsikt eller ge en annan rekommendation än den godkända: Då mister man sin legitimation.
:D Jag glömmer inte dessa BVC-sköterskor som kommit till mig genom åren, förtvivlade: "Vi ger fel råd. Vi vet att vi ger fel råd. Men vi måste." :cry:
galaxen skrev:Titta bara på dr Annika Dahlqvist som förespråkar LCHF; där har vi ännu en kvinna som säger det folk inte vill att hon ska.
Folk vill nog, men inte etablissemanget!

Man hotade med att ta ifrån dr Dahlqvist hennes legitimation. Då sa hon upp sig - för att inte mista den, och för att bli sin egen. Någon satte omsider press på Livsmedelsverket / Socialstyrelsen att BEVISA att det de alltid skrikit om, att fett skulle vara skadligt, åstadkomma fetma, kärlsjukdomar etc etc etc - något att avråda befolkningen ifrån å det bestämdaste, sedan decennier - var sant. Det tog dem månader att presentera det så kallade forskningsunderlaget. Som var minst sagt magert. De åberopade bl a en psykolog ( :!: ). Medicinalstyrelsen fick svälja det sura äpplet, Annika D fick behålla sin legitimation och tillerkändes RÄTT i sina teorier och sin beprövade erfarenhets uppenbart goda resultat.

Sedan att hon får leva med att kallas "fettdoktorn" är kanske en mild bestraffning i sammanhanget :roll:
galaxen skrev:Vetenskap och beprövad erfarenhet i all ära, men man verkar ha tappat den senare delen av det uttrycket. För vad är alla våra barn som sover gott på natten om inte beprövad erfarenhet?
Från säker källa vet jag att det inte precis är skrivbordsforskarna som tar hand om några spädbarn på nätterna. Eller på dagarna, för den delen. Hugo Lagercrantz t ex lär aldrig någonsin ha hållit i ett spädbarn :!: Den beprövade erfarenheten får stryka på foten för "vetenskapen", den mycket illa underbyggda. All vetenskap värd namnet måste, vad jag förstår, ta sitt avstamp i verkligheten.
TorpSara skrev:För ryggläge är ju 100% säkert, det vet väl alla? :shock: Eller vad menar de egentligen?
Den lögnballongen tror jag äntligen spricker nu. Men jag blev tagen när till och med min egen lilla flicka, som blev mamma för knappt fyra månader sedan, förklarade att hon ju måste lägga barnet på rygg när hon var ute med barnet i vagn, eftersom larmet inte fungerar med vagnen i rörelse. I samma stund hon sa det kom hon på sig och häpnade: "Men vad är det jag säger :!: Herregud, till och med JAG, som är din dotter, hade fått för mig att ryggläget var säkert! Det är det ju inte alls :shock: "

Som dr William Sears, AP-gurun nummer ett, frankt stipulerar på sin hemsida:

:arrow: *Mödrar har funnit, och forskning har bekräftat, att barn sover bättre på mage. Men att sova bättre betyder inte att sova säkrare.*

(Det kan väl inte förvåna någon att dr Sears och hans familjedynasti såväl avråder från andningslarm som tillskyndar medicinering à la knock-out, när "den naturliga metoden" med samsovning och sjalbärande inte fungerar i längden.)
cissii skrev:Snacka om att dumförklara dessa stackars outbildade icke-läkar-människor som är oss. Dom lata föräldrarna som ignorerar larmsignalen. -- För det är ju så svårt att lyssna efter en larmsignal med öronen. Krävs minst 6 års utbildning för det.
Det börjar faktiskt bli otroligt tröttsamt med detta idiotförklarande av föräldrar. Ständigt ska de höra hur ansvarslösa de är, hur fulla / drogade / misshandlande de är, hur värdelösa, otillräckliga och bristfälliga. MIn utgångspunkt när jag skrev Barnaboken var att föräldrar NATURLIGTVIS är fullt i stånd att ta hand om sina barn, eftersom just människan, trots sin klena konstitution, är den art som lagt under sig jorden. Jag var intresserad av att ta reda på HUR detta gått till, och går till (för det gör det). Människan skulle varit utdöd för länge sedan om hon inte kunnat ta hand om sin avkomma, den som skulle föra släktet vidare. Alltså är den höga utbildning som räknas i den konsten - borde räknas :!: - levande livets utbildning, erfarenhetens, instinkternas, livskrafternas; själva evolutionens. Där står människans förmåga till livsbevarande föräldraskap fram som synnerligen kompetent. För den som har ögon till att se.
cissii skrev:"Ryggläget är enligt Gubbe1 att betrakta som en ICKE riskfaktor vad gäller plötslig spädbarnsdöd. Problemet är dock att ryggläget inte till 100% är säkert."
Tack för gott skratt :lol: Gubbe 1 och Gubbe femtioelva har målat in sig i ett hörn nu. Där sitter han, lätt kissnödig, och törs inte gå över golvet. För ingen, INGEN normal människa som är utrustad med banalt sunt förnuft kan i ärlighetens namn begripa varför han avråder från en så enkel säkerhetsanordning som andningslarm :!: Samtidigt som han skriker om bilbarnstolar, brandlarm, barnhjälmar och säkerhetsbälten som nödvändiga enligt lag. Det går helt enkelt inte ihop. Och det avslöjar, för varje normalt tänkande människa, att helt andra intressen måste vara i omlopp här än omsorgen om de små barnens säkerhet till liv och lem.
cissii skrev:"Man lämnar ju inte hjärnan i pant för att hämta ut ett andningslarm. Men det verkar som att just bortlämnandet av hjärnan var entrébiljetten till den här tillställningen.
Ett till gott skratt - tack :lol: Man riktigt ser hur de 260 deltagarna (däribland vår med dunder och brak avhoppade Bexelius, som nu använder sig av allt jag och vi lärt henne i sin "sömnhjälp" för "grupper av föräldrar") lägger ifrån sig hjärnan i en liten korg utanför dörren till föreläsningssalen tillsammans med kvittot på anmälningsavgiften och får en namnskylt att sätta på huvudet i stället :mrgreen:
Fanny83 skrev:"Alltså, jag kan inte smälta det där med att föräldrar inte skulle ha reagerat på larmet. 1) Vet de hur ett andningslarm låter när det piper? 2) /Oavsett /om bebisen andades eller inte så vill väl varje vettig människa stänga av TJUTET?
Svar 1): Nej, det vet de inte, för de var inte där. Svar 2): Ja, varje VETTIG människa, om man säger...
Fanny83 skrev:"De kan ju bara inte komma undan med rena påhitt, det KAN inte få vara så.
Nej, jag tror faktiskt inte de kan det längre. Jag tycker ett upprop borde utgå. Jag tycker vi borde begära att få se det där forskningsunderlaget (som jag vågar svära på är obefintligt) för dessa tre påståenden som herrskapet barnläkare och barnsjuksköterskor offentliggjort angående andningslarmet i sin senaste bannbulla, och som jag citerat ovan.
Piggelin skrev:"Och barnläkarna, ja, vad ska man säga? Sunt förnuft och eget omdöme har blivit en bristvara på hög nivå.
Det är allvarliga saker. Som förälder till det viktigaste som finns för en på denna jord vill man ju tro, i det längsta tro, att de människor som i ena eller andra avseendet har hand om ens lilla barn, vill BARNETS VÄL, så som man själv vill det och skulle kunna ge sitt liv för. När nu förtroendet undergrävs av deras flagranta övertramp börjar man undra, på allvar undra - VILL de verkligen de små (och inte så små) barnens väl, eller är det andra intressen som spelar in :?:

Att de sedan inte alltid KAN, är en sak - och illa nog, kan man tycka. Illa nog. Deras uppgift är och förblir att arbeta i de små barnens intresse. Det gör de inte, när de avråder från andningslarm, ordinerar Theralen, som är ungefär lika välgörande som narkos, och påstår - "vetenskapligt belagt" - att det är helt normalt att små barn vaknar, vaknar, vaknar på nätterna, vilket inte är ett skvatt normalt (se en desperat mammas inlägg i Gästboken nyss) - samt snärjer kvinnorna / mödrarna i skuld.

Så har kvinnoförtrycket alltid sett ut under maktfullkomlighetens styre.

* * * * *

Annika J på barnläkaren Lars H Gustafssons blogg citerar honom först och kommenterar sedan högst tänkvärt.

* (Gustafsson) ”I framtiden kan man säkert tänka sig att mer avancerad och mer tillförlitlig larmutrustning, där också andra kroppsfunktioner registreras, blir billigare och möjlig att installera i hemmen. Så då kanske alla barn ska vara uppkopplade för säkerhets skull, med larmcentral i föräldrarnas sovrum. Och alla över 40 – också vuxna dör ju på natten. Frågan är väl hur mycket elektronik vi ska omge oss med. Och om vi verkligen blir lugnare av den.”

:arrow: För de föräldrar som mist ett barn i PSD känns nog inte det här resonemanget särskilt tillfredsställande, inte heller den raljerande tonen. Dagens larm är otroligt enkla att använda. En platta under madrassen och en liten dosa att fästa på sängen. Ett litet tryck på knappen efter läggning. För mig är det obegripligt att välja bort de hjälpmedel som finns och som uppenbarligen till och med används på sjukhus.

:arrow: Varför skulle jag behöva avrådas från att göra det jag kan för att det otänkbara inte ska ske? Är inte det att omyndigförklara Sveriges föräldrar?

:arrow: Ska man ha en så lättvindig inställning till säkerhetsfrågor runt PSD kan man använda samma resonemang kring ryggläget. ”Klart att det dör barn på mage, hur många vet inte jag, men frågan är hur lugna vi blir av att vända dem på rygg.”

:arrow: Barn dör i PSD även på rygg. Ryggläget förbättrar prognosen men magläget är inte hela förklaringen till PSD.

:arrow: Forskarna får gärna fortsätta söka svaret på PSD-gåtan men jag har inte tid att vänta, jag är småbarnsförälder nu. Så jag lägger min bebis på mage av sömnbefrämjande orsaker och med larm av PSD-preventiva dito. Varje förälder måste till slut samla information, iaktta verkligheten (dvs barnet) och sedan fatta beslut från sitt eget hjärta och sin egen tankeförmåga.

:arrow: Det vore skönt om vi slapp bli omyndigförklarade från höger och vänster.*

* * * * *

Lars H välkomnade debatten att pågå till och med torsdag. Med hjälp av det som på psykologspråk kallas projicering drog han igen dörren igår kväll, tisdag:

*Nu börjar den här diskussionen gå på rundgång – samma argument upprepas gång på gång, och jag väljer därför att redan nu stänga den här tråden för vidare diskussion.*

Rundgången är hans. Et consortes.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Re: en annan åsikt

Inlägg av miar70 »

annawahlgren skrev: Jag tycker ett upprop borde utgå. Jag tycker vi borde begära att få se det där forskningsunderlaget (som jag vågar svära på är obefintligt) för dessa tre påståenden som herrskapet barnläkare och barnsjuksköterskor offentliggjort angående andningslarmet i sin senaste bannbulla, och som jag citerat ovan.
JA!

Ett upprop, krav på svar! Absolut, jag är med! F ö skrev jag ett inlägg igår, från julshoppings"semester" men det plockades bort då herr Lars snöpligt bestämde sig för att stänga ner :shock: ](*,) :evil:

Nu har jag verkligen väldigt ont om tid, men är det nån som har en idé om hur och var man skriver ett upprop är jag som sagt med!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kiki

Inlägg av kiki »

Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

kiki skrev:http://livsrum.egetforum.se/blogg/?p=26 ... #comment-3

en blogg i ämnet :lol:

Kristina
:D =D> :thumbsup: \:D/

Heja *frieda*, superbra skrivet! Ser fram emot del två :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej alla!

Jag skrev detta till Growing people vars nyhetsbrev jag också får.
Hej!

Jag undrar hur utbildade läkare kan få sitta och vräka ur sig vad som helst utan belägg? Det måste ni väl ändå kolla att det som finns på er hemsida är belagt eftersom BVC går ut med att ni skulle vara ngn slags officiell och vetenskaplig hemsida som man kan lita på. De flesta svenskar har stort förtroende till vad BVC säger. Vad finns det för studier som visar att " det funnits situationer där barnets hjärta har slutat slå och barnet har dött utan att larmet signalerat i tid"? Källa tack! Och detta med falsklarm? Jag och många med mig, som väl är de vanliga föräldrar i Sverige som faktiskt använder andningslarm och vi lär vara ett tusental, är en bra källa. Falsklarm är något ytterst ovanligt och inte sjutton är dessa utformade så att man av lathet kan ignorera de. Mitt påstående kan med lätthet, dock helt ovetenskapligt men med stort sunt förnuft, bevisas av alla larmanvändare på AWs internetforum. Var finns källorna till barnläkarnas påståenden?

Mvh
Skriv och klaga ni som orkar...

:heart: :heart: :heart:

Kram Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Kanske skulle denna eller en ny undersökning göras och läggas in på ngt ställe där forumanvändare ser den bättre.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17367

Nog skulle vi få ett underlag för larmanvändning alltid.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Nimrah :heart: Tack, miar70 :heart: Tack, kiki :heart: Tack, *frieda* :heart:

Nu är det nog dags att vända på kuttingen :!:

Följande bemötande går nu ut till de publikationer Svenska Barnläkarföreningen och Riksföreningen för barnsjuksköterskor uppvaktat med sin "nya" bannbulla. Samt givetvis till growingpeople.se.

* * * * *

:arrow: *VAR ÄR FORSKNINGSUNDERLAGET? UPP TILL BEVIS!

1. ”/Andningslarmet/ kan ge såväl falskt positiva som falskt negativa signaler.”

:arrow: Var finns rapporterna om dessa "falskt positiva" respektive "falskt negativa signaler"? Hur ser månne sådana ut?

2. ”Studier har visat att det funnits situationer där barnets hjärta har slutat slå och barnet har dött utan att larmet har signalerat i tid.”

:arrow: Var finns studierna som visar att "barnet har dött utan att larmet har signalerat i tid”? Och hur gick det till när de studierna bedrevs? Stod ni goda forskare bredvid och tittade på medan barnet dog, konstaterade att hjärtat stannat, såg på hur det avdöda barnet gjorde andningsrörelser i alla fall, post mortem, och därmed lurade larmet?

:arrow: Visa mig ETT ENDA vetenskapligt dokumenterat fall av Sudden Infant Death Syndrome där barnet som avled stod under övervakning av ett aktivt andningslarm!

3. ”Det har även visats att på grund av att det varit så ofta falska larm så har föräldern inte reagerat vid nästa larm som blev det sista.”

:arrow: Var finns alla de föräldrar som vittnat om hur de satt och slöade i soffan när larmet tjöt och inte reagerade? "Äsch, det har ju larmat så ofta så vi brydde oss faktiskt inte, när det gick igång igen. Hoppsan, råkade barnet dö? Det tänkte vi inte på..." Var finns det vetenskapliga underlaget för detta ert skamlösa idiotförklarande av vuxna människor, som fått lyckan att bli föräldrar?

Stockholm den 19 november
Anna Wahlgren

:arrow: PS Vad betyder FALSKLARM i er oresonliga värld av skrämselpropaganda? Att barnet inte dog?*

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Fullkomligt lysande, Anna! Jag ser väldigt mycket fram emot svaren, för såpass råg i ryggen hoppas jag att de har så de svarar på de här otroligt viktiga frågorna! Eller...?
Jannika

Inlägg av Jannika »

Utmärkt Anna! =D> Vi är många som undrar. :? :?: Och gärna vill se ett svar. Men sorgligt att det ens ska behöva skrivas. :(
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej! Såg den sorgliga skrivelsen på growingpeople först nu och försöker att inte skrika högt av ilska :evil: :!:
Pratade igår med min moster, BM på spec på östra i göteborg, som frågade om hon kunde hänvisa en mamma med sömnstrulande barn till mig så jag kunde tala om för henne vem man kunde prata med om SHN i göteborg. Således förespråkar ALLA sköterskor & läkare INTE ryggläge!!! Get your facts straight Lars et al!!! Jag blir så j-la arg...och trött.
Tack Anna för allt, både sömn och råden som leder till en underbar vardag med mina barn :heart:
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
galaxen

Lite halv-OT

Inlägg av galaxen »

Idag har jag gått på BVC-praktik med en barn-ssk du hade gillat, Anna.
Det finns de som tänker på barnens bästa. :thumbsup:
mamma till kärlekens gåva med extra glädjekromosom, matte till 4 småtigrar och ssk-student T6
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Det här är så puckat att jag får svår huvudvärk.. Ska de nu vara så dumma i huvet att komma med dessa "argument" kan de väl åtminstone formulera sig som hyfsat intelligenta människor. Kan tillägga att jag på bvc igår fick ett minst sagt märkligt bemötande gällande andningslarm.

"Larm? Vaddå för larm?" (Med en min av lätt hysteri och nervositet typ "har du trixat ihop ett eget Macgyver-larm eller?"). Efter att ha klargjort att det var ett Babysense ANDNINGSlarm tittade de på varandra och log lite överlägset. Fniss fniss. Utan att förklara för mig vad det var som var så jä*vla roligt.

Jättetrevligt.
Lille Jalle 090603
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Jag var på 1 årskontroll på BVC med Bebbo för ett tag sedan, och BVC-sköterskan frågade: Är han lättskött? Och jag fattade inte vad hon menade, tänkte typ på hästar som sparkas i boxen och inte vill stå stilla när de ska skos :oops: :lol: så jag svarade lite svävande: ...eh, ja, det är han väl? (Helt uppriktigt så har vi inte haft ett enda problem med Bebbo och hovslagaren här! :mrgreen:)

Men sedan kom jag på att hon nog menade mat och sömn och sånt så då sa jag: Jo, han sover 12h per natt, 20 min på förmiddagen och 2h på lunchen. Det funkar bra. Och han äter det vi äter - bäst gillar han fisk, broccoli och oliver. 8)

Hon spärrade upp ögonen och sa: Men... hur.... eller, bara sådär? Så jag sa: Med båda barnen har jag följt Anna Wahlgrens råd i Barnaboken, de har sovit hela nätter sedan de var ett knappt halvår gamla båda två. :D Och tydligt visat att de vill äta det vi äter kring 11 mån.

:evil: Hon fnös typ, och verkade inte tro mig. Jag har inte så mycket förtroende för henne. :cry:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Oj! Jag fick svar!!!

Hej,
Tack för ditt mail.
Här mina kommentarer.
1) I vårt nyhetsbrev den 18 november informeras landets småbarnsföräldrar om den protestskrivelse som Riksföreningen för Barnsjuksköterskor och Svenska Barnläkarföreningen skrivit och skickat ut till massmedia
2) Skrivelsen handlar om magläge kontra ryggläge. Den handlar om sak och inte om person. Det står utom all tvivel att ryggläge räddar spädbarns liv medan magläge är en klar risk med eller utan larm. Det kan gå bra med magläge i 999 fall men inte i det tusende där det slutar i katastrof. Det finns många vetenskapliga studier som visar på den ökade risken för magläge.
3) Det finns flera artiklar med vetenskapliga studier rörande andningslarm. På följande länk finner du den amerikanska barnläkarföreningens policy statement; http://aappolicy.aappublications.org/cg ... ;111/4/914 Jag föreslår att du går in och läser detta. Här finns också referenser. Följande citat är hämtat ur news - record.com: "Home monitors do not prevent SIDS" Efter att ha refererat ovanstående statement skriver de:
"In a more recent policy statement, the Committee on the Fetus and Newborn of the AAP (recommendation No. 9) advises: "Do not use home monitors as a strategy to reduce the risk of SIDS ... there is no evidence that use of such home monitors decreased the incidence of SIDS. Furthermore, there is no evidence that infants at increased risk of SIDS can be identified by in-hospital respiratory or cardiac monitoring."
4) Som barnläkare och sjuksköterska är det vår skyldighet att informera om detta faktum
5) Under avdelningen Ditt barn på growingpeople.se finns dels artiklar om små och äldre barns sömn, om sovställning och plötslig spädbarndöd samt om plötslig spädbarnsdöd. Författare är de som har kunskapen och texten baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet med angivande av referenser.
6) Growingpeople.se har Barnkonventionen som sin ledstjärna och att råda att spädbarn ska sova i magläge är med vår nuvarande kunskap att bryta mot artikel 3 om barnets bästa samt mot artikel 24 att sträva efter att minska spädbarnsdödligheten.

Med vänlig hälsning
Tor Lindberg
------------------------------------------------------------------
Tor Lindberg
Chefredaktör
Professor em. Barnläkare
Growingpeople.se
Amiralsgatan 20, 211 55 Malmö
040 6603771, 070 5224938
[/quote]
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

OK, akademisk engelska är inte min starka sida men är inte hela den där rapporten ett icke-svar?
These results indicate that cardiorespiratory monitoring for apnea and bradycardia is not an effective tool to identify infants at great risk of SIDS. Pneumography, performed in a laboratory under controlled conditions, may identify infants who are having a prolonged course of apnea. However, such studies never have been shown to be predictive of SIDS.2,3,12
The risk of sudden death in siblings of infants who died of SIDS is unclear. Efficacy of home cardiorespiratory monitoring to prevent SIDS in this group of infants is equally unproven. The rarity of a SIDS death and the more extreme rarity of a subsequent SIDS death of a sibling make it difficult to complete a definitive clinical trial to establish efficacy.
Jag har läst så att ögonen blöder, skriver de om något dödsfall på en normalviktig och frisk bebis där andningslarm användes? Jag ser ingenting sådant.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"