Kvällarna med 2-månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Du, hur har ni det med annan nattmatning? :D Jag tänker på SusanD som nu sist körde på :idea: lägga i rimlig tid (ja, kl 20 är klart rimligt för en 3-månaders! :wink:) :arrow: ta upp och tratta i sovande nattmål innan man själv går och lägger sig :arrow: sedan sova skönt och gott ända till morgonen.

Jag tror att det förutsätter att du är lite på hugget och tar upp och matar innan hon vaknar då på kvällskvisten i så fall, så att hon kan lita på att det är DU som har kollen. Många 3-månaders visar ju en rejäl aptithöjning också. :wink:

Vad tror du, skulle det kunna funka? :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Kära chokladkanin, min hejarklack!
Tack! Så gjorde vi faktiskt med mellanbror, men han hade å andra sidan inga som helst problem att somna på kvällen. Vi matade på när vi gick och la oss för vår egen bekvämlighets skull, liksom.
Ikväll har vi lagt Hedda 20, då hon annars brukar ta en powernap. Somnade ögonaböj. Hon började vrida på sig 45 minuter senare och jag vagnade lite tills hon kom till ro och somnade om. Tog strax efter det upp och matade på i sömnen. OBOY, hon åt åt åt. Nu sover hon som en stock.
Det går ju fint det här.

Jag vågar hoppas att jag snart har mina kvällar tillbaka!

Kram! Tack!
Tinamor

Inlägg av Tinamor »

Hei...
Håper det er plass til en norsk/dansk mamma her inne :D
Vile bare si at ditt innlägg kunne vært mitt. Vi har det eksakt likedan med vår Simon baby fødd 20.8. Verdens godeste, men vil inte sovne før tidligst kl 23... men sover hele natten da. Godt å lese innlägget ditt 8)
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Heisann Tinamor! Och velkommen i tråden, Norge!
Jo, vi börjar få lite hopp om källarna, men igår hade vi en set back. Hon vaknade redan en halvtimme efter att vi lagt henne, och vi irrade runt som höns: Vad göra? Mata på redan nu, eller vagna tills hon somnade om och SEN mata på?
Det blev liksom både och. Hon vakande till rejält, åt 45 minuter i sträck och hade ändå svårt att somna om.
Och det var den lördagskvällen...
Förra söndagen var Hedda magsjuk och fick vätskeersättning var femte minut nästan en hel dag. Tortyr för henne att inte få sova, men det var nödvändigt för att inte uttorkningen skulle vara ett faktum. Efter det fick jag amma liiite, liiite åt gången, var 15:e minut hela natten. Sen blev jag magsjuk. Var trött och orolig för att hon inte fick i sig tillräckligt när min mjölk tunnades ur. Lät henne amma fritt i två dygn. Och nu har vi en dam som vill äta både kl 3 och kl 6 på nätterna!
Skit också. Hon är verkligen påstridig, den lilla vännen.
Vi är trötta här hemma. Väljer enkla lösningar: mata på och somna om. Men vi måste ju ta tjuren vid hornen och få ordning på det här. På kvällarna sover barn och på nätterna sover alla! Punktum.
I kväll kör vi vidare!
Lycka till ni också!
Ulrika
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ewa skrev: ... och då tänker jag mig att jag hade tidigarelagt sista luren en smula, så nattlärkan fick 3,5 tim vaken innan det skulle sovas natt (med en liten lur 5-minutare mitt i någonstans). Disa sov sitt sista pass vid 16-snåret istället, så det kan ju vara det som skiljer. Men å andra sidan sov hon nog bara 2 timmar långluren...
Slår ett slag för detta igen, då. Kortare långlur = tidigare kväll. Och se till att klämma in ett rejält vakenpass på kvällen innan det ska sovas.

Kram :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Ewa, du har helt rätt. Vi har gått ännu lite längre och slopat miniluren helt, kör sova 17-17.45 (ca) och då kan man gott sova kl 20. Utan att bli övertrött.

Det handlar om min attityd, som var mesig från start med denna lilla sötnos och som fick sig en rejäl törn iom magsjukan förra veckan (LÄSKIGT!)
Vi reser oss.

Men jag måste erkänna att jag känner mig lite kidnappad i föräldrarollen just nu. Tabu att säga, jag vet, och jag VET att det är övergående, men jag konstaterade nyss att det känns som om livet mest bjuder trots, syskontjiv, matvägran, amning, vagning, städning, fixa, ordna...

Sa offret.

Men nåt offer är jag ju inte, så jag ska snyta mig och se allt det fina istället enligt law of attraction!
Och det är ju vackra, frågvisa, hungriga, kärleksfulla barn i spännande utveckling! Och jag får vara med. :wink:

Ikväll är det gonatt kl 20 och sen ett glas rödvin i soffan med käresten. SÅ DET SÅ!

Kram
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Heja heja! :thumbsup:

Attityden är allt :!: Och den har du ju. 8)
Sedan är det bra att ha en strategi också (så att inte Attityden pyser iväg vid första lilla överraskning! :mrgreen:). Och det har du ju också! :shock:
Till sist ska man ha målet :sleep: framför ögonen... och se, även det har du ju! \:D/

Så det är klart att det blir bra, det här! :heart:

Kom bara ihåg att allt med små barn tar 3 dagar :wink: så att du inte blir stressad ifall allt inte sitter som en smäck redan ikväll. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hejar på och erkänner att jag läser tråden i smyg. Suger i mig alla råd du får eftersom Lille-Leo aspirerar på rollen som Heddas kronprinsessa i kvällsbusets förlovade land 8) Visserligen en månad yngre men det finns talang...

Jag läser och lär :thumbsup:
Livi

Inlägg av Livi »

Här är en till som har hittat din tråd :D Våran lille knort har partaj på kvällarna så det svänger i hela lägenheten! Hur pigg som helst när kl. är 23. och just nu har jag gått över till att amma honom till söms :x !! Där ligger han och snuttar i ca. 30-45 min. Det går väldigt bra att lägga honom på alla hans som tider på dagen vaken. Men på kvällen vill han så gärna vara med! Och jag är så rädd för att hamna i ammningsträsket på nätterna (igen)!!

Kämpa på!

Kram!
Storasyster L -07 SHN vid 9 månader
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Nancy, välkommen till de kvällspiggas skara! Pappa i huset är glad för vår nattuggla, för då kan han få sällskap i filmfåtöljen sen... (vi andra är så kvällströtta!)

Livi, välkommen du också!

Det finns hopp: i går somnade tösen gott kl 20, fick påfyllning i sömnen 22 och sov sen som en stock. Nattmål som vanligt kl 4 och det är ju lite mycket nattmat för en 3-månaders, men jag kör hellre två nattmål än har dessa svängiga kvällar. 4-målet ryker snart, det sover hon normalt sett över, men jag garderar mig nu. Behöver sööömn!

Extra bonus: Eftersom hon somnade så fint igår, laddade vi med vin och godsaker i soffan. Då körde Herman igång! Han som sover som en klubbad säl annars, blev arg på mig när han inte fick en bok med sig i sängen. Skällde och gapade, pappasugen till max!
Herregud. Vi bara skrattade och gjorde om hela läggningen med ordentligt skratt till gonatt. Vilken kraft det finns i det skrattet!

Kram
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Hej hej!

Här en till som läser gärna och tar till mig råd och stöd. Min kille är däremot inte kvällspigg men blir gärna övertrött av våra andra pigga ungar. Vi lägger honom alltid ca 20 minuter för att sen ge påfyllning innan han somnar sött till natten.

Har också fyllt på kl 22 då han han helt plötsligt vaknar 01 igen och har fått mat av ngn :roll: (inte jag :-$ ) och så kl 04.

Behöver också söööömn, tänk va lite man klarar, ändå är det "bara" 2 uppvak per natt :shock:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Vad underbart det är med sällskap i tråden!!
Bra strategi, Kajsa, den ska jag nog sno! Du menar att ni lägger och sen matar på i sömnen redan 20 min senare?
Hedda hinner ju lätt vakna om vi väntar för länge, den lilla fiamajan.
Och ja, visst är det underligt med stabila ungar som helst plötsligt börjar vakna kl 1 och vill ha mat? Det slutade Hedda med av egen vilja när hon var tre veckor! Varför börja med det nu, liksom??!
SNART FÅR VI GRÖT I HUSET!!! Gläder mig!

Kram
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Japp, lägger honom sova ca 20 minuter, men hittills har ju det varit nödvändigt eftersom han inte har orkat äta ngn nattslurk alls. Fast jag märker att han orkar mer och mer och nu behöver inte påtankningen vara lik stor då det mesta av nattlurken faktiskt äts upp innan han somnar.

Kram
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nya mamman skrev:Extra bonus: Eftersom hon somnade så fint igår, laddade vi med vin och godsaker i soffan. Då körde Herman igång! Han som sover som en klubbad säl annars, blev arg på mig när han inte fick en bok med sig i sängen. Skällde och gapade, pappasugen till max!
Förlåt, kunde inte låta bli att skratta högt :wink: 8) :lol: Hermans vägar äro outgrundliga :wink: 8) :lol:

Vår strategi påminner om er förutom att nattmålet är kl 02. Ofta (alltför ofta) dras kvällslurken vid 20 ut på tiden och går ihop med 22-målet...

Jag tipsar om min egen strategi även om jag inte sett resultat ännu: satsa krutet på dagarna. Vakentid, mycket mat, få förmånen att väcka efter sömnpassen.

Kram från Nancy
Livi

Inlägg av Livi »

Tack nya mamman!

Här är allt upp och ner nu.. Trodde vi var inne i en ökningsperiod med all snuttande på kvällen men istället så är det total vägran på mat och gallskrik även på dagluren - övertrött :?: Bara kämpa på antar jag..

Kram!
Storasyster L -07 SHN vid 9 månader
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"