Kvällarna med 2-månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Fd Medlem

Kvällarna med 2-månaders

Inlägg av Fd Medlem »

Hedda är en liten lärka! Stor, glad, sover som en klocka... Allt är toppen - utom kvällarna. Det tar förbaskat lång tid att klubba henne. Vi pratar inte kvällstrassel här, utan ren och vi har att göra med en nattuggla.
Dagarna ser ut såhär:
7 -upp
8.30-11 sova
11-12.30 vaken
12.30-15 sova
15-17 vaken
17-18 (ca) sova
18-22 äta, äta äta. Liten 20-min lur i soffan
runt 20-snåret.
22 sova

Men det blir sällan sova 22. Vi håller på och hattar med vagning och extraslurk till 23, ibland 23.30. Det är lite tröttsamt. Storebröderna somnade så snällt och gott på kommando vid det här laget. Inte Hedda.
Vi är dock lite extra sjåoiga, då brorsorna sover i rummet intill vill vi inte låta henne låta för mycket. Minsta pip och vi vagnar. :roll:
Men de gånger vi har låtit henne knorra lite har inte varit lyckosamma. Det har alltid slutat skrik och således vagning.
Egentligen skulle jag vilja lägga henne för natt redan 21, men om vi kortar lilla luren i soffan till 5 minuter och lägger en mycket mätt och trött Hedda för natt kl 21 blir hon skitpigg, glad och klarvaken. Vi är för mesiga för att vagna henne då. (Ja, jag är väldigt hönsig med denna lilla vän, jag vet det. Min LILLA, lilla bebis..!)

Frågan således: Ska jag bara slappna av och gilla läget med våra långdragna kvällar en månad till, eller är det hög tid att börja nysta i det hela nu?

Allt har varit så lätt med henne, vi har inte behövt "justera" någonting, nattmål 1 sov hon över av sig själv och då och då sover hon redan över nattmål 2. Inte ovanligt att hon sover mellan 8 och 9 timmar i sträck om hon får, alltså. NÄR hon väl har somnat, alltså!

Någon som orkar ge mig lite tips, pepp eller en spark i röven?

Ulrika
Ewa

Inlägg av Ewa »

OJ, som jag känner igen Lilltufsan där :lol: :wink: Även om hon inte var fullt så stor nattlärka. Hon brukade somna först runt 21-21.30-snåret där vid 2 månader ca. Men precis som Hedda så sov hon som en tok när hon väl somnat.

För min lilla tös del var det nog till rätt stor del maten det hängde på. Hon åt och åt och åt. Och så mycket mat kom det kanske inte just hela tiden :roll:. Hade hon gillat nutran eller flaskan och jag hade haft stora bekymmer med att sitta fastlåst i fåtöljen mellan typ 19-20.30 varje kväll, så hade jag garanterat gjort något åt det. Dvs givit henne lite tillägg eller pumpat ut och givit i flaska. Men nu gjorde hon inte det. Och jag tyckte det var ok ändå. Och det gick ju över, förhållandevis enkelt, när hon blev lite större. Hur funkar flaska och morgon-bm eller ev tillägg för er?

Sedan var era tider något väl sena, förstår jag att du tycker. Man ska ju vara pigg och glad nästa dag också... och då tänker jag mig att jag hade tidigarelagt sista luren en smula, så nattlärkan fick 3,5 tim vaken innan det skulle sovas natt (med en liten lur 5-minutare mitt i någonstans). Disa sov sitt sista pass vid 16-snåret istället, så det kan ju vara det som skiljer. Men å andra sidan sov hon nog bara 2 timmar långluren... ja... same, same, but different... du vet. Tror att det är i de här två bitarna du kan börja nysta och påverka, utan större åthävor.

Kul förresten att få se hur hon såg ut, nu på bloggen. Fick ju liksom inte den förmånen när vi sågs.

Kram :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tack snälla Ewa!!
Vi kör en runda på ditt förslag: Lite tidigare sista lur och kortare powernap och sen i säng kl 21.
Henrik har precis gått upp för att lägga en mycket trött dam nu.
Jag menar, hon ska ju också upp kl 7!!
Flaskan har vi ingen större framgång med. Knäppt. Hedda är lika bröstfixerad som... Bingo, typ??!
Och jag ammar henne så gärna, men visst hade det varit toppen att kunna få i ett par klunkar ersättning på kvällen. Typ 30 är vad vi lyckats med och det gör ingen större skillnad, tyvärr.
Men vi harvar på.
Egentligen vill jag nog mest ha bekräftelsen att DET GÅR ÖVER (fast en annan slags bekräftelse än vad man får på BVC och liknande, förstås...)
För det gör ju det. Väl? Och om knappa två månader är ju gröten här!

KRAM

PS. Ber om ursäkt för mitt otroligt slarviga språk i förra inlägget! :oops:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Nyamamman! :D

Dricker du själv ordentligt? Lätt att glömma ju (särskilt när man inte lyckas ta sig ur soffhörnet på hela kvällen!) men sjukt viktigt för att få till lite effektiv amning! :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
kattklo

Inlägg av kattklo »

Det GÅR över! 8)
Hon är ju så fint inkörd på värsta schemat, redan! Koll har ni ju uppenbarligen.
Och tuttfixerade ungar, det är så myyyyysigt. Hehe, säger jag nu... :lol:
I alla fall, när gröten kommer in i det här huset, det är först då vi finjusterar och uppnår perfektion :wink: 8).
Det går ju fint på bara tutte, men det är inte samma highway som flaskbarn.
Gos-Hedda!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Chokladkaninen!
Tack för påminnelsen! Jo, jag tycker att jag häller i mig rätt bra: te, smoothies, soppor... Men vatten är ju för j-ä trist så här års! Så kanske borde jag skärpa mig lite. Det gör jag! Nu.

Tack!

Rapporter från övervåningen säger för övrigt att den nya strategin ser ut att gå väl! Reclaim the evenings!!

Kram
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej Nya Mamman!
Tack för en bra tråd, skall just ge mig in och skriva samma :wink:

Lillstumpan här har sovit som en prinsessa både dag och natt fram tills för 3 kvällar sen när det ballade ur helt... Våra kvällar har också varit långkörare och nu värre än värst! Kan vara 8 veckorstrassel månne?
Ska bli kul att följa er resa, nu skall jag bara ta mig själv i kragen och få rätsida på oss igen :roll:
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Haha, jag är rädd att inga lösningar kommer härifrån, Tina!
Jag inser nu att vår "utmaning" inte handlar om SM eller Anna Wahlgren eller Hedda eller något vi gör "fel", utan är en ren attitydfråga.
Vi har alltså beslutat för att ge det hela TID.
Och TÅLAMOD.
Hon är en hungrig störrelse, vår Heddamame.
Det är bara att gilla läget och göra det hela så trevligt det går. Dagarna flyter fint, men på kvällarna är det inte läge att vara perfektionist (det är det ju visst aldrig, eller hur?). Då bullar vi upp med rykande te, hemgjort godis, nötter, smoothies och smaskig frukt och så sitter vi i soffan och äter, läser, slumrar, dricker, ammar (jag), turas om att byta blöjor och umgås med kvällspiggelinan och ser efter bästa förmåga underbara serier som The Wire, Entourage, Weeds osv. Ibland ger vi oss ut på varsin liten springrunda runt kvarteret. Och så pratar om sånt man kan ha svårt att hinna prata om annars (eller lätt glömmer att prioritera i alla fall): livet, kärleken, jobbet, önskningar, relationen, framtiden...
Klockan kan bli både 22.30 och 23. Och visst kan man ju önska att man fick hoppa i säng lite tidigare och visst kan man ju önska att det bara var vuxna vakna efter 19.30, men det good news is: SNART kommer alla barn att sova 19.30! SNART kan vi mata med gröt och välling. SNART kommer hon att vara lika kvällstrött som vi! För vi har redskapen och vi har viljan.

Och det har ju du också!

Kram och lycka till, oavsett om du väljer att inspireras av vår slackerstrategi, eller om du tar "tag i saken"!

Berätta!

kram
Ulrika
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Kattklo! :heart:
Shit, förlåt! Jag har helt missat ditt hejarop här i tråden!
Tack! Och kram!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Härligt, Nya mamman! :thumbsup: :D

:idea: Det är så himla lätt att komma snett och börja stressa när man gärna skulle vilja få sova liiiite liiiiite till och ha lite mer egentid... men det man så lätt glömmer är det där om att det är en fas. :D Rätt var det är så är bebisen stor, äter mat och sover hela långa nätter - och som någon vis människa skrev: då minns man inte kvällarnas amningsmaraton längre, utan bara hur ljuvligt, dunigt fjunig bebisen var... :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Chokladkaninen, jag tackar för pepp och påminnelser! Man behöver det när man sitter här och längtar efter att ostört läsa en bok eller kunna ta med den bättre hälften på krogen medan lämplig barnvakt sitter i soffan och vakar över de små.

Jag är väldigt inne på attitydfrågan, märker jag, men det är ju vad det rör sig om:
"Shit, vilken ynnest att få sitta här i soffan med en dotter! Inte alla som får det!"

Ursäkta den något hypomaniska tonen... Det är bara så skönt att bestämma sig för att gilla läget, eftersom man kan njuta av det när man vet att det finns en deadline.

Kram och igen - tack för pepp!
ElinN

Inlägg av ElinN »

Hur går det för er? :?:

:heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Elin, tackar som frågar!
Jo tack, nu verkar det börja likna något. Tre kvällar i rad har sötnosen somnat utan bök kl 22. Efter det sover hon så gått, så gott. Men det kräver sin mat!

SNART kan vi bjuda på gröt!

Kram
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Så skönt att ni börjar komma i ordning så lillan sover gott.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tjena, tjena, go vänner!

Fåntratten här.

Kvällarna fortsätter att vara struliga för oss och det tar jag på mig. Vi har en kvällspigg typ och vi har låtit kvällarna flyta lite med enstaka försök till uppstyrning. Vi har gillat läget, vi har matat, matat, matat till förbannelse. Vi har börjat ge tillägg på kvällarna.
Lyckas vi få henne att sova "redan" 21 vaknar hon ofta en timme eller två senare och är väldig svår att vagna till sömns igen. Lyckas vi är det bara för en stund, sen vaknar hon igen. Tar jag upp matar på sover hon däremot ofta fint natten igenom. Så valet har ju varit att mata på när hon vaknar.
Men nu får det vara nog! Jag vill ha mina kvällar tillbaka och på tisdag blir Hedda 3 månader. Dessutom får allt duttande på kvällarna konsekvenser för resten av dygnet. En ovälkommen irritation börjar gro i mig. Väldigt orättvist mot Hedda och tärande för mig.

ALLTSÅ:

Kan nån slå mig i huvudet och säga åt mig på skarpen att man KAN sova gott redan kl 20 eller 21 när man är 3 månader??! Även om man är världens sötaste Hedda?

Visst är det dags att låta lilla flickan äta för allt hon förmår fram tills dess och sen stänga köket, ÄVEN om det gnisslas lite?

Jag ÄR så vek inför denna lilla bebis, mycket värre än jag varit inför de tidigare, så jag behöver verkligen lite bekräftelseramsande!

Annars är livet finfint, hon fattar precis vad livet handlar om: Njutning, skratt och kärlek! :lol:

Kram
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"