Snart tre barn under två år - hur gör man?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarah B

Snart tre barn under två år - hur gör man?

Inlägg av Sarah B »

Hej!
Efter att chocken nu lagt sig att vi väntar tvillingar ska det bli väldigt roligt, även om det också kommer att bli jobbigt eftersom storebror blir två år då tvillingarna kommer - han klarar inte så mycket själv ännu.

Jag vore väldigt tacksam för tips och råd om bl a hur man lägger upp standardmodellen för tvillingar, hur/var ska de sova, hur tänker man kring scheman så det passar bra med storebror - är det något man ska tänka på från början eller kommer det senare :?:

Vi kurade storebror när han var 6 mån och efter att det funkat perfekt ett år har han börjat på dagis där de lägger honom på annat sätt - ligger bredvid och så - vilket gör att han nu har svårare att somna själv i sin säng, så det får jag hjälp med i annat forum.

Denna gång är vi helt övertygade att vi ska köra standardmodellen på tvillingarna så att man får njuta även av det första halvåret, vilket vi inte gjorde med storebror, utan var slut av sömnbristen.

Jag har massor med frågor, men jag börjar såhär, så får vi se om någon har svar att dela med sig av!

Sarah
:heart: Ludwig 080308 (v41 +4) - kurad sept 2008
:heart: :heart: Matilda och August 100320 (v40 +0) - SM från start
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Hej på er och stort GRATTIS :!:

Jag har standardmodellat mina tvillingar. Men det blir inte riktigt en exakt standardmodell om man säger så.

Det man kan tänka på i början eller innan barnen kommer är att spara föräldradagar på den äldre pojken så pappan kan vara hemma så länge som möjligt. Här var pappan hemma i 4 månader. Det var till en stor hjälp.

Det är en spännande resa ni har framför er. Och det kommer att gå jättebra.
När mina tvillingar kom så var storebror 14 månader. Okej det var tufft men inte på långa vägar lika tufft som jag föreställt mig.
Jag tror att SM och pappans närvarande var en bidragande orsak till detta.

Det ska bli spännande att följa er.
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Hej och tack :D

Skönt att höra att det går bra för vissa också. Vi får höra mycket negativt om hur jobbigt det är och så. Jag försöker tänka att de nog inte har stött på Anna Wahlgrens metoder, så det är därför de tycker det är jobbigt.

Hur ska de sova då :?: I varsitt rum eller samma? Vi funderade på att ha inomhusvagnar som de sover i dagar och nätter. Men eftersom vi tänkte ha mjukliftar till tvillingvagnen som vi ska ha ute så tänkte vi ha sittvagnar inne som man bara kan flytta över liftarna till - ifall de har somnat ute och man ska in, eller tvärtom.

Bra tips med föräldradagarna - får se hur länge de räcker. Vi får sätta oss och räkna nån dag. Tänkte åtminstone vara hemma båda två i två månader. Storebror ska gå på dagis några timmar varje dag för att få mera stimulans än att vara hemma med ammande mamma.

Hur hinner man mata bägge tvillingarna och ändå få dem synkade på ungefär samma tider :?:
Om jag är själv hemma med alla tre - ska jag tänka att de ska sova långluren samtidigt då för att själv få sova ifall det är mycket spring på nätterna :?:

Hur menar du att det inte blir en exakt standardmodell? Tänker att det är svårt att hinna mata/sköta två stycken på 1 1/2 timme. Har du eller någon annan några konkreta tips med matning/sovning/scheman osv att dela med dig/er av?

Sarah
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Sarah B skrev:Hej och tack :D

Skönt att höra att det går bra för vissa också. Vi får höra mycket negativt om hur jobbigt det är och så. Jag försöker tänka att de nog inte har stött på Anna Wahlgrens metoder, så det är därför de tycker det är jobbigt.Sarah
Det är en massa jobb, men jobbigt :?: Nja, man hinner inte tänka på det. Om det är svar nog :wink:
Sarah B skrev: Hur ska de sova då :?: I varsitt rum eller samma? Vi funderade på att ha inomhusvagnar som de sover i dagar och nätter. Men eftersom vi tänkte ha mjukliftar till tvillingvagnen som vi ska ha ute så tänkte vi ha sittvagnar inne som man bara kan flytta över liftarna till - ifall de har somnat ute och man ska in, eller tvärtom.
Vi sov alla i samma rum. Den allra första tiden sov de i liftarna brevid våra sängar. Sen hade dem vagn som vi sövde om med. Vid 5 månader så flyttade de ut, men fortfarande sov de tillsammans. Tycker att dina tankar om vagn låter vettigt.

Sarah B skrev: Hur hinner man mata bägge tvillingarna och ändå få dem synkade på ungefär samma tider :?:
Om jag är själv hemma med alla tre - ska jag tänka att de ska sova långluren samtidigt då för att själv få sova ifall det är mycket spring på nätterna :?: .
Från början så matade vi (om paniken kom) samtidigt, antingen med barnen liggade på mina lår, då jag satt skräddare :roll:
eller så fick den ena ha flaskan upppallad under en blöja 8) eller ihoprullad handduk. När de sen blev någon månad äldre så matades dom omlott. Om målet skulle börja 10.30 så fick den hungrigaste börja äta 10.20, och den andre fick vänta till ca 10.40 eller när det nu var klart. Planerar du att amma, så kan dubbelamningen spara en del tid.
Men som sagt de första månaderna då pappa var hemma så löste detta sig ganska smidigt.
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Hej och tack så mycket för dina svar!

Ammade du alla mål alltid? Eller kunde mannen hjälpa mata den ena med flaska ena gången och ge den andra flaska nästa gång?
Matade du dem ca 20 min var? Vad gjorde du ifall den som i ditt exempel skulle ha mat kl 10.40 inte kunde vänta? Napp?

Vagnade ni för att få dem att somna om ifall de vaknade under 2 1/2-timmes sovpassen direkt eller var det något ni började med senare?

Detta forum känns som det bästa stället att fråga saker eftersom vi vet att vi både vill mata/söva enl AW's metoder och att det dessutom är tvillingar. Vi ska på tvilling-grupp på fredag, vilket ska bli jättekul, men jag vill hellre ha tips och råd härifrån bl a eftersom jag vet att det funkar så bra med sömnen om man håller detta.

Så om någon mer också har tips och råd att dela med sig av är jag evigt tacksam :)
Jag tänker att jag har tid att sitta på forumet nu - annat blir det väl i vår när tvillingarna är här, så då vill jag vara påläst tills dess. Det är ju lite stressande att de kan komma för tidigt också - jag gillar att planera saker och att känna sig beredd :?
Förra gången blev det igång-sättning v 41 +4, så jag är glad att slippa gå över denna gång i alla fall.

Sarah
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Hej igen. Vad kul att du gillar forumet. Det gör jag med 8)
Sarah B skrev:Hej och tack så mycket för dina svar!

Ammade du alla mål alltid? Eller kunde mannen hjälpa mata den ena med flaska ena gången och ge den andra flaska nästa gång?
Matade du dem ca 20 min var? Vad gjorde du ifall den som i ditt exempel skulle ha mat kl 10.40 inte kunde vänta? Napp?
Jag ammade inte så mycket.(länge) Flickan föddes tilläxthämmad och blev ordnierad ersättning så fort hon kom till världen. Hon fick amma efter koppmatningen om hon ville ha.
Och pojken föddes i lite dåligt skick pga syrebrist, och saknade en stark sugteknink. Så först koppmatning+amning och sen flaska.
Så sambon fick mata med flaska ganska fort, jag ammade ett kort tag sen gick vi över till flaska ganska fort. Vi matade allt mellan 5-20 minuter i 2 omgångar beroende på viljan att äta.
Om någon inte kunde vänta, och om jag var ensam, blev det uppallad flaska under ihoprullad handduk, i babysittern. Eller så låg de på båda två på mina lår då jag satt "skräddare".
Napp använde jag väldigt sparsamt, bara ibland de första
6-8 veckorna i någon enstaka sömnskarv.
Sarah B skrev: Vagnade ni för att få dem att somna om ifall de vaknade under 2 1/2-timmes sovpassen direkt eller var det något ni började med senare?
Vi började med det senare. Från början så sov de väl ungefär 2-3 timmar mellan målen på egen hand. Och sen hände det att vi sövde om med vagnen vid behov.
Första tiden om någon vaknade tidigt så var det mat på en gång, och då matade vi den andra också. (den ena var ju tillväxthämmade och skulle äta ofta) Och. Detmärktes tydligt att hon behövde äta oftare, men mindre åtgången. Så standardmodellen anpassas en del efter barnen, och sen
styrde vi upp allteftersom.

Ja det är skönt att slippa gå över med tvillingar. Här sätts man igång vecka 40. Och det är ändå på tok för länge känns det som :roll:

Kram på er :!:
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Hej igen och tack för svaret!

Ja det är svårt att sätta sig in i hur allt kommer att bli. Man kanske får ännu fler frågor längs vägen.

Hur tidigt födda är dina? Jag har inte rikitigt tänkt på att de kan komma för tidigt eftersom jag gick över tiden med första. Förstår då att det blir annat tänk om de är svaga i början.

Ja man får ju se hur det blir med amningen, det får gå som det går.
Vi matade allt mellan 5-20 minuter i 2 omgångar beroende på viljan att äta.
Menar du då att ni matade ex 10 min och sedan skötte dem och sedan typ 10 min igen under den 1 1/2 tim de var vakna?

Är det bra att han många flaskor och nappar när man ger tillägg? Ammade ju första barnet så jag vet inte så mycket om tillägg. Jag är så som person att jag vill ha koll på det jag kan ha koll på och organiserat liv o så. Hellre planera för mycket än för lite osv. Så därför undrar jag.
Är sådana elektriska flask-värmare bra för att värma tillägg snabbt?
Gör man iordning tillägg och ställer i kylen så att det går snabbt att ge dem mat när de blir hungriga?

Kram Sarah
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Oj det blev fel med citat-delen - hoppas du förstår ändå :?
m-t

Inlägg av m-t »

Hej Sarah!

Stort grattis till att få tvillingar!!!
Det kommer att gå jättebra!

Jag har inte sm varkens mina tvillingflickor eller vår stora pojk även om jag önskat att jag hade-så det kan jag tyvärr inte ge råd om. Kom i kontakt med sova hela natten kuren då pojken var 6 mån och har däremot kurat alla tre. Något av det bästa jag gjort.
Min man var hemma 5 månader. Har man inte kvar så mycket dagar på det stora barnet kan man ju ta ut dagar på varsin tvilling. Dessutom har jag för mig att man har de första pappadagarna för två barn (-men jag kan ha för mig fel.) Jag tror det är jätteviktigt-inte minst för din stora pojke-som kommer behöva all tid han kan få med er. Det är inte lätt för en person att aktivera en liten 2-åring, samtidigt som man ska mata, byta blöjor mm mm mm på två stycken jättesmå. Dessutom är det skönt om ena föräldern kan vara hemma hos bebisarna medans den andre kör/går med pojken till dagis om han ska gå där.

Jag tror det är jättebra att planera och förbereda sig så mycker som möjligt, för när tvillingarna kommer är det för sent, då hinner man verkligen inget alls utöver att få vardagen att gå ihop! Det kommer bli en tuff tid och jag hade ofta dåligt samvete för att jag inte räckte till för min "stora" alls. Samtidigt är ju just syskon den absolut finaste gåvan ni kan ge till er son! Så tänkte jag många gånger när det varit jobbigt. De tre har förhoppningsvis varandra, en gång när vi inte finns kvar.
Tycker dina tankar om vagn låter jättebra. Det underlättar ju väldigt om de inte är låsta till att sova i sin säng , när man har större barn.

Våra små föddes i v 38 men vägde ändå bara 1890/ 2230 gram. Pigga och friska var de, men så små. Vi hamnade på NEO i nästan tre veckor för de behövde växa till sig och ligga på värmedyna. Hamnar man på neo blir båda föräldrarna förresten sjukskrivna. Båda behövs! (förbered er-även om det inte blir neo för er är det bra att ha tänkt på allt!! Vem tar hand om storebror.

På neo låg de i samma säng och vi fortsatte med det hemma tills de var så stora att de behövde vars en säng. Då sov de i vars en säng men i samma rum. Så fort den ena vaknade och ville ha mat väckte vi den andra också och matade (ett råd vi fått av en tvillingmamma för annars får man kanske inte sova något själv). När vi väckte dem la min man dem först hos mig på en amningskudde och jag ammade båda två samtidigt. Väldigt väldigt smidigt måste jag säga. De sög så länge de orkade, sedan fortsatte vi att mata vars en bebis med sond, senare flaska.

Jag förstod hur viktigt det är om man vill amma, att de verkligen lär sig detta ordentligt innan man börjar med flaskmatning. Det gjorde inte mina riktigt för de var så små och sög dåligt och tillslut ratade de bröstet helt. Jag tyckte det var jättejobbigt för jag hade bara förutsett att det skulle fungera. Då pumpade jag ut i stället, så de fick bröstmjölk i flaskan. Jag pumpade i tid och otid tills jag insåg att storebror behövde den tiden bättre-då la jag ner helt.

Hur som helst så var det väldigt smidigt att vi kunde hjälpas åt med matningen. Vi blandade till nytt tillägg efter varje måltid som vi hade ståendes i kylen. Vi värmde upp på en elektrisk flask/burkvärmare. Mina barn kunde/kan fortfarande inte vänte på maten. Fick de inte mat direkt blev det katastrof! Tyvärr hann flickorna skrika upp sig ibland innan tillägget blev varmt, så se till att få en snabbvärmd sådan ifall ni köper en!! Det är tydligen lite olika på olika modeller. Den vi köpte kunde man förresten koppla in i cigarettuttaget på bilen. Tack vare den och en frysväska till tillägget (och att flickorna gladeligen sov i vagnen) så blev det en väldigt rolig sommar för oss alla inklusive storebror.

Tror det är bra med flera flaskor och nappar (som du frågar om eftersom det är noga med hygienen med flaskor och nappar och allt ska kokas ofta) Då har man hela tiden rena och behöver inte koka dem efter varje måltid. Vi hade en hel uppsjö av dem och körde "storkok" varje kväll. Vi hann inte koka på dagarna.

Några råd:
-se till att tvillingarna lär sig somna i vagnen så ni kan vara ute mycket med storebror

-försök ha din sambo hemma så länge det går-du behöver vila ibland.

-ta hjälp från föräldrar som kan komma och mata bebisar, laga mat eller göra något roligt med storebror

-laga er mat på kvällen (hur trött man än är) det kan köra ihop sig på dagen.

-ge storebror så mycket tid det går, även om han tar det hela med syskon med ro, kan det komma en reaktion ganka länge efteråt (som för oss)

-försök få in dem på samma mat-sov tider så fort det går

-spara lite föräldradagar. Rätt som det är vill storebror kanske inte gå till dagis, (behöver mer tid med er) och då kan man behöva vara två föräldrar hemma igen.

-Gör upp ett schema, (jag gjorde detta vid 5 mån då jag kurade flickorna,) och rucka inte ett uns på tiderna. Folk får tycka man är tråkig. Har man tre små så har man!

Detta blev långt men jag har försökt baka in svaren på en del av dina frågor. Skulle kunna berätta hur mycket som helst om det mest underbara som hänt.

Kram
Tvillingflickor födda 6 mars-08 och en busig storebror född 17 april-06
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Hej!

OJOJOJ vad länge det dröjde innan jag svarade. Först var datorn trasig och sen kom tvillingarna... Men jag har läst ditt svar - hann innan datorn pajade och nu har jag läst igen efter deras ankomst. Har påbörjat svar flera gånger, men inte hunnit färdigt :?

Tack så mycket för alla jättebra tips :heart: :heart: Det är guld.

Hur funkade det att kura tvillingarna? Tog det längre tid än med storebror? Tog du en i taget eller båda samtidigt?

Min man var hemma 2 mån och detta är min första vecka själv med dem. Det går bra tack vare alla underbara människor på dessa forum, Anna Wahlgren och Standardmodellen :heart: Visst är det mycket och man känner sig stressad ibland att hinna med de båda under en vakenperiod, men vi har lyckats synka in dem på samma tider och nu sover de 22.30-04.30. Matilda har gjort det flera veckor och August några nätter i sträck för nån vecka sedan och nu igen 2 nätter i sträck, så jag hoppas att det går till sig. Jag hoppas också på att få till 8-timmars-natt snart...
Några tips :?:
Här är en länk till den tråd jag startade i SM-forumet;
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22377

Detta är alltså schemat vi har nu;
8.30-10.30 Vaken MÅL 1
10.30-12.30 Sova
12.30-14.30 Vaken MÅL 2
14.30-16.30 Sova
16.30-18.30 Vaken MÅL 3
18.30-20.30 Sova
20.30-22.30 Vaken MÅL 4
22.30-04.30 Sova natt
04.30-04.50 Vaken NATTMÅL
04.50-8.30 Sova

Och detta schema funderar vi på;
8.30 MÅL 1
10 Sova (2 tim)
12 MÅL 2
14 Sova (2 tim)
16 MÅL 3
17.45 Sova (45 min)
18.30 MÅL 4
20.30 Nattslurk
21 Gonatt (8 tim)
5 NATTMÅL (20 min)

Jag vore jätteglad för synpunkter på detta :)

Kram Sarah
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"