Hej, undrar vad jag ska ta mig till? Hela familjen är helt slut och vi måste få sova. Våran 2,5 åriga flicka håller oss vakna om nätterna. Är det inte med skrik, som blir hysteriska ganska ofta så ligger hon och ropar på oss tills vi kommer...Senaste nätterna har hon även kommit in till oss men då har vi följt henne tillbaka igen och suttit hos henne som vanligt tills hon somnat om. Är helt inne på att kura henne (aldrig varit kurad förut) vet bara inte hur vi ska bete oss??? Är väl påläst men känner mig splittrad i vilket tillvägagångsätt vi ska tillämpa.
Som det är nu får hon välling plus att vi läser bok när hon ligger i sängen, sen sitter vi bredvid sängen tills hon somnat och går då därifrån.
Hon har sovit i "stor" säng i ett år nu och det har fungerat bra, men nu har sömnen ballat ut totalt för hennes del. Hon är som en treåring i kroppen, dvs längre (95cm lång) och mer utvecklad än de 2,5 åringar vi känner. Hon är helt blöjfri på dagarna. Känns inte som att införa spjälsängen är ett alternativ då hon redan för ett år sen knappt kunde vända sig i spjälsängen utan att vakna av att hon slog i spjälerna eller annat.
Vad ska vi göra och hur ska vi på bästa sätt göra detta i praktiken???
Tillvägagångsätt?
Har även en pojke på 3 månader (som sover bra på nätterna) som vi tänkte kura runt 4 månaders ålder och då känns det som en förutsättning att den äldre redan sover bra...
Tacksam för svar och råd hur jag ska gå vidare, vill ha min sömn tillbaka!!!
/Maria
Orolig sömn för 2,5 årig flicka
Orolig sömn för 2,5 årig flicka
Mamma till 2,5 årig flicka
Jag tycker ni ska kura tjejen enligt boken - hon behöver er hjälp att sova gott på natten!
Annars följer man kuren precis som för yngre barn, ingen buff och oftast heller ingen solfjäder, AW skriver såhär:
Jag tror ni gör rätt i att börja med tösens sömn, tänk på att det kan ta lite längre tid med ett äldre barn och se till att vara pålästa och trygga i det ni gör innan ni kör igång!
Kram Mia
Svar till respons orolig sömn 2,5 åring
Hej Mia och tack för svar. Hon har sovit i sin "stora" säng i snart ett år, är det ändå det enda rätta att ta tillbaka spjälsängen??? Det går ju att prata med henne och hon förstår vad man säger så kanske om jag förklarar vad som kommer hända när vi lägger oss ikväll, att jag sitter utanför rummet osv. funkar inte det tror du istället för spjälsäng?!?!
Annars tar vi ju självklart till med spjälsäng igen för att få SOVA!
Kram Maria
Annars tar vi ju självklart till med spjälsäng igen för att få SOVA!
Kram Maria
Fler frågor...
Hej Mia,
undrar nu förbryllat??? Om vi återinför spjälsängen, ska vi då solfjädra henne tills hon blir lugn första kvällen, sen ramsa o sen bara fjädra vid behov eller hur ska vi bete oss???
Tycker inte det riktigt framgår i boken så jag blev lite vilsen igen. Jag som tänkt börja ikväll men nu kom det fler frågor och jag har ingen att fråga!!!
//Maria
undrar nu förbryllat??? Om vi återinför spjälsängen, ska vi då solfjädra henne tills hon blir lugn första kvällen, sen ramsa o sen bara fjädra vid behov eller hur ska vi bete oss???
Tycker inte det riktigt framgår i boken så jag blev lite vilsen igen. Jag som tänkt börja ikväll men nu kom det fler frågor och jag har ingen att fråga!!!
//Maria
Hej Maria!
Flikar in lite snabbt här innan läggning
Det kan bli svårt att solfjädra en så stor tjej som aldrig varit med om det, och här måste du själv känna vad som behövs. Min yngsta får fortfarande en kort solfjäder varje kväll, för hon njuter så av det, men många barn gillar det inte alls. Om du inte vet så får du känna dig för, men agera säkert och lugnt!
lycka till nu!
Kram Mia
Flikar in lite snabbt här innan läggning
Det kan bli svårt att solfjädra en så stor tjej som aldrig varit med om det, och här måste du själv känna vad som behövs. Min yngsta får fortfarande en kort solfjäder varje kväll, för hon njuter så av det, men många barn gillar det inte alls. Om du inte vet så får du känna dig för, men agera säkert och lugnt!
lycka till nu!
Kram Mia
Ska det verkligen vara så här???
Vi har nu avklarat 6 nätter enligt konstens alla regler, men ska det verkligen vara så här???
Efter tre kvällar med tillrättaläggande och ramsa somnar hon nu lugnt och stilla så fort vi har gått ut och ramsat, vilket är jätteskönt. Som längst har läggningen tagit 15 min från att vi började kura. nätterna är 19-07.
Men nätterna är rena terrorn!!! Hjälp!!!
Natt 1: vaknar vid midnatt, på väg upp, läggs tillbaks, skriker men somnar om efter ca 5 min med bekräftelseramsa. Väcks 07
Natt 2: vaknar 05.50, skriker, på väg upp, läggs tillbaks, somnar om efter ca 2 min. Väcks 07
Natt 3: Grät några gånger under natter men somnade om själv utan ingripande. Ropade 05.30, fick ramsan och somnade om. Väcks 07
Natt 4: Har vaknat massor och skriker efter oss, lät henne skrika mestadels och hon somnade om korta stunder. Vid 05.30 var det ren kalabalik, drog ramsan upprepade gånger och till slut somnade hon om. Väcks 07
Natt 5: Vaknar 23.40 och håller igång i över en timme, skriker och gråter och svarar inte alls på ramsan. Vi gick aldrig in till henne då hon ju låg kvar i sängen. Somnar till slut helt utmattad. Väcks 07
Natt 6: Total kalabalik och terror! Vaknar 02.30 och springer in till oss, leder tillbaka henne och det blir bara hysteri, går ut med ramsan men den har absolut ingen effekt, det blir fram och tillbaka med henne till sängen ca 25 gånger och hon är totalt uppriven med panik i gråten och rösten. Efter 2 timmar lugnar hon ner sig om hon får hålla i mitt finger när hon ligger ner, detta får hon göra och när hon slappnar av går jag ut med ramsan, hon går upp ytterligare två gånger direkt efter (då sitter jag och ammar lillebror) och då rycker pappan in och efter det sov hon. Väcks 07
Ska det verkligen vara så här brutalt när hon inte kan somna om på nätterna? Får man inte sitta tills hon lugnar ner sig och sen gå ut med ramsan, eller??? Vad ska vi göra??? Inatt var värre än det någonsin varit!
/Maria
Efter tre kvällar med tillrättaläggande och ramsa somnar hon nu lugnt och stilla så fort vi har gått ut och ramsat, vilket är jätteskönt. Som längst har läggningen tagit 15 min från att vi började kura. nätterna är 19-07.
Men nätterna är rena terrorn!!! Hjälp!!!
Natt 1: vaknar vid midnatt, på väg upp, läggs tillbaks, skriker men somnar om efter ca 5 min med bekräftelseramsa. Väcks 07
Natt 2: vaknar 05.50, skriker, på väg upp, läggs tillbaks, somnar om efter ca 2 min. Väcks 07
Natt 3: Grät några gånger under natter men somnade om själv utan ingripande. Ropade 05.30, fick ramsan och somnade om. Väcks 07
Natt 4: Har vaknat massor och skriker efter oss, lät henne skrika mestadels och hon somnade om korta stunder. Vid 05.30 var det ren kalabalik, drog ramsan upprepade gånger och till slut somnade hon om. Väcks 07
Natt 5: Vaknar 23.40 och håller igång i över en timme, skriker och gråter och svarar inte alls på ramsan. Vi gick aldrig in till henne då hon ju låg kvar i sängen. Somnar till slut helt utmattad. Väcks 07
Natt 6: Total kalabalik och terror! Vaknar 02.30 och springer in till oss, leder tillbaka henne och det blir bara hysteri, går ut med ramsan men den har absolut ingen effekt, det blir fram och tillbaka med henne till sängen ca 25 gånger och hon är totalt uppriven med panik i gråten och rösten. Efter 2 timmar lugnar hon ner sig om hon får hålla i mitt finger när hon ligger ner, detta får hon göra och när hon slappnar av går jag ut med ramsan, hon går upp ytterligare två gånger direkt efter (då sitter jag och ammar lillebror) och då rycker pappan in och efter det sov hon. Väcks 07
Ska det verkligen vara så här brutalt när hon inte kan somna om på nätterna? Får man inte sitta tills hon lugnar ner sig och sen gå ut med ramsan, eller??? Vad ska vi göra??? Inatt var värre än det någonsin varit!
/Maria
Hej Mia,
Nattningen som gick så bra ballade ur den oxå ikväll. Samma mönster som inatt... Hon hoppade ur sängen så fort vi lagt ner henne igen och påbörjat ramsan på väg ut och var såååååååååå ledsen, och med rädsla i rösten. Höll på hur länge som helst och slutade med att pappan fick stå bredvid sängen tills hon nästan (eller helt) somnat och gick då ut med ramsam.
Vet som sagt inte hur vi ska gå vidare med detta problem??? Ska vi sitta utanför på en stol igen så hon ser oss som i början av kuren eller? Det ända jag känner mig säker på just nu är att vi alla måste få sova, och det vore väl bedrövligt om vi inte kunde hjälpa vår lilla tjej med detta.
Nattningen som gick så bra ballade ur den oxå ikväll. Samma mönster som inatt... Hon hoppade ur sängen så fort vi lagt ner henne igen och påbörjat ramsan på väg ut och var såååååååååå ledsen, och med rädsla i rösten. Höll på hur länge som helst och slutade med att pappan fick stå bredvid sängen tills hon nästan (eller helt) somnat och gick då ut med ramsam.
Vet som sagt inte hur vi ska gå vidare med detta problem??? Ska vi sitta utanför på en stol igen så hon ser oss som i början av kuren eller? Det ända jag känner mig säker på just nu är att vi alla måste få sova, och det vore väl bedrövligt om vi inte kunde hjälpa vår lilla tjej med detta.
Re: Ska det verkligen vara så här???
Vet du, det finns inget som heter "får man inte..."merlands skrev: Ska det verkligen vara så här brutalt när hon inte kan somna om på nätterna? Får man inte sitta tills hon lugnar ner sig och sen gå ut med ramsan, eller??? Vad ska vi göra???