6 veckor med mycket vakentid

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Jag brukade ge mat först och fylla på med amning sedan, men det finns de som gör tvärtom också. 8) Men jag ville vara säker på att barnet var hungrigt (fast inte hysteriskt hungrigt, därav marginalkvarten!) när det skulle matas. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
lille P

Inlägg av lille P »

Så var man tillbaka igen! Och förstås lite villrådig... Vilken grym förmån det är att ha detta eminenta forum till hands då!

Lille P närmar sig fyramånadersgränsen och har en mamma som mer och mer funderar på hela nätters sömn. Krabaten har även visat tendenser på att sova länge, två nätter den senaste veckan har han sovit 11-11,5 timmar. Vi är med andra ord mycket nära våra 12 timmar som eftersträvas. :D

Dagarna går generellt bra, vissa bekymmer med den sista luren men det verkar drabba de flesta här på forumet så det stör oss inte så mycket.

Vad är då problemet undrar ni säkert, jo det är det här med magen som ställer till griller i huvudet på mig (vi har även ställt en fråga i forumet "mat, mage...", men tycker att det är bättre att fortsätta här så att all info finns på samma ställe). Sen vi introducerade gröt (som nu börjar bli riktigt populärt) bajsas det ofta flera gånger per natt och frågan är då hur vi ska hantera detta. Han får kämpa en del vilket fick mig att tro att han är hård i magen, det som kommer ut är dock rätt löst, kanske är det precis tvärtom? Han är lös i magen och bajsar därför ofta? De gånger han sovit långa nätter har vi bytt på honom i sömnen, men det blir ju likväl uppvak för mamma och pappa... Att inte alls byta har även det testats men i natt vaknade han till ordentligt när han bajsade och skrek (något som i princip aldrig inträffar annars) så det var inte läge att försöka få honom att somna om utan ny blöja. Då blev det även ett nattmål och en fortsatt rätt strulig natt med flera uppvak (ny blöja ytterligare en gång bla), dock utan mat.

Eftersom jag trott att han varit hård i magen har han fått lite katrinplommonpuré, detta kanske ställer till problem?

Som ni märker är jag lite rådvill... Vill ju få till de långa nätterna men just nu känns det lite svårt. Uppenbart är ju att han klarar att sova länge utan mat.

Tips och idéer mottages tacksamt!
Mamma till lille P f 090708 (39+4)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror inte att han är hård, men det är ju en helt ny teknik att lära sig att krysta ut bajset (behövs ju inte när man ammar) och de får ju kämpa på med dittills helt oanvända muskler innan det sitter. Så det blir såklart stånkigt och jobbigt innan man vet hur man ska göra. Jag skulle avvakta lite med katrinplommonen, men man ska ju också ha i huvudet att det är nytt för magen med mat, och det tar sin tid för tarmarna att vänja sig. Men de gör de, var så säker. :wink: Snart nog, dessutom. Tills dess får man ju byta när det behövs såklart!
lille P

Inlägg av lille P »

Gahh! Nu behöver vi lite hjälp med att skjuta mat- och sovvargar! (Och ja, ni läser rätt klockan är 03:30...). Lille P har sovit som en klocka de senaste dagarna, men nätterna där finns allt annat att önska. Natten, som för övrigt började kl 20, har hittills inneburit blöjbyte kl 22 och nu vagning ca var 45:e minut sedan kl 01... Tur att lille P har en rätt envis morsa i alla fall som inte tänker erbjuda nån mat innan 04:00! De 11 timmar han sov för någon vecka sedan känns mycket långt borta just nu. :(

Till saken hör även att vi knappt behövt vagna eller buffa tidigare nätter, så fort jag började planera att ta bort ett nattmål vid dryga månaden sov lillkillen över av sig själv och har gjort så sedan dess. Att nu behöva vagna bort 1-målet känns som en riktig tilbakagång, jag har ju senaste tiden börjat ladda för 12-timmarsnätter!!!

Som ett brev på posten dyker förstås matvargarna upp, något jag titt som tätt drabbas av eftersom amningen strulat så mycket. Jag trugar och trugar men det blir oftast bråkigt. Psyket tar helt klart rejält med stryk när det gapas så fort det ska ätas. Har utöver gröten nu även gett lite mosad banan (uppskattat) på eftermiddagen men uppenbarligen verkar han ju ändå få för lite käk, eller kan det vara något annat?

Hur borde jag förresten agera runt vagningen? Känns som det just nu håller på att bli någon slags minikur för att komma tillbaka till ett nattmål, borde jag satsa på att köra hela vägen direkt, dvs bort med alla nattmål på en gång? Han är ju trots allt snart 4 månader...

Ja, ja, nu ska jag blunda några minuter innan det bär av igen!

Ps. Kan det vara en bov i dramat att han fått komma upp för blöjbyte så ofta de senaste nätterna, ett litet uppvak blir det nog trots allt? Ds.
lille P

Inlägg av lille P »

Ett litet ps till... När det väl är dags för nattmål brukar han inte vara alls särskilt hungrig och vid morgonmålet går det inte heller ner några mängder. Sover som sagt ändå bra på dagen. Ds.
lille P

Inlägg av lille P »

God morgon! (Inte mycket till pigg morgon här men sånt är väl livet ibland...)

Tänkte bara avlämna rapport över nattens sista timmar som inte heller de blev en strålande SM-historia. Kl 04:00 plockade jag upp en helt vaken bebis som jag då trodde skulle vara riktigt hungrig, men icke! Lite mjölk från B1 men efter blöjbyte och erbjdande om B2 blev det gråt och tandagnisslan. Nattamningarna som alltid fungerat super :( . OK tänkte jag han är väl hungrig i morgon bitti. Efter lite gnöl somnade han om i vagnen och vaknade inte förrän 07:10, tjoho 3 timmar! (lätt ironiskt). Pappan lyckades i alla fall få honom att somna om tlll 8:00 så jag fick några minuters sömn.

Men mat - NEJ TACK!!! Trots att han i princip inte ätit sedan igår kväll... Just nu sitter pappan och trugar med en flaska (som normalt sett är kört men vad gör man inte), bröstet är totalvägran. Skulle tro att det kanske gått ner 50 ml totalt den här morgonen.

Hmmm... Ingen lyckad söndag än så länge! Undrar hur daglurarna blir?
lille P

Inlägg av lille P »

Så en liten uppdatering så här på kvällskvisten! Dagen har varit katastrofal när det kommer till maten, morgonmålet blev som sagt inte mycket mer än 50 ml, förmiddag ett halvt bröst + 1/3 banan, eftermiddag ett halvt bröst... Nu på kvällen gick det lite bättre med ett halvt bröst+lite gröt+en rejäl nattslurk. Nattslurken (+banan och gröt) var för övrigt den enda gången det inte blev något bråk. Påfyllning har förstås erbjudits man bestämt ratats.

Trots denna dåliga matdag har lille P varit relativt nöjd och glad och har till min stora förvåning även sovit bra. Långluren blev en kvart kortare men detta ser jag som en marginalkvart. Visst är det märkligt?!? :shock:

Svårare än vanligt att lägga (rätt intensiv vagning krävdes, pappan tycker nog att jag tog i lite väl mycket :oops:) men det kanske beror på att han vanligtvis nästan har somnat under kvällsslurken. Idag ville jag ha till ett rejält skratt innan godnattet, vilket även lyckades även om det sedan blev svårare att somna.

Det är väl bara att gå lägga sig snart så att man kan ladda för natten som man undrar vad den har att erbjuda efter en så matfattig dag... Men med lite positivt tänkande kanske den oxå går bra när dagen blev okej trots allt!
lille P

Inlägg av lille P »

Usch nu känner jag mig alldeles uppgiven (och hiskeligt trött...). Behöver nog lite peppning med attityden! Kort sammanfattning, dagarna helt ok, sena kvällar och nätter riktigt illa. Matintaget är fortsatt lågt, påfyllningar är mycket svåra att få till. Däremot går det ner en hel del till nattslurk.

Liten beskrivning av gårdagkvällen/natt:
20:05 - läggs i spjälisen av pappan efter en (med dagens mått mätt) rejäl nattslurk. Lite buffning men inget större gnöl, somnar själv.
20:50 - vaken och riktigt förbannad. Jag år in och buffar vilket jag upplever snabbt besvaras = tyst
20:55 - duktigt arg igen, pappan gör buffningsförsök där jag efter en stund tar över, pappan tycker till slut att vi ska plocka upp vilket jag motvilligt går med på (attityden börjar som sagt mattas lite...). Blöjbyte och sedan inga större problem att somna om.
21:00 - Somnar själv.
21:15 - Jag lägger mig i hopp om att kunna få lite sömn...
22:20 - Vaken igen och återigen riktigt arg. Buffningsförsök inleds. Plockas snart upp (usch och fy!) och pappan lugnar. Somnar igen relativt lätt.
00:30 - Vaknar, inte urförbannad mer gnöligt. Upplevs som väldigt orolig i kroppen, simmar liksom omkring och vrider sig mycket. Jag buffar i omgångar och han somnar om.
02:30 - Samma visa som föregående punkt. Blir dock mer arg vid buffning och jag tar till slut upp och ger nattmål. Ovanligt glupsk faktiskt. Somnar om efter mycket bökande, men utan insats från mig.
04:30 - Bökande och oroligt, buffande och till slut omsomning.
07:00 - Återigen oroligt och vaket, denna gång flyttar jag över lille P till vagnen som står i hallen och säger åt pappan att ta över. Jag ville så hemskt gärna få sova den sista timmen...
08:00 - Gomorron, väcks (!) och äter ett helt bröst. Ytterst lite påfyllning.

Känner mig helt förvirrad kring alla dessa uppvak och bökande orolig bebis! Kanske har vi varit bortskämda tidigare? Är det läge att flytta till eget rum så att inte jag störs lika mycket?

Som ni ser, så börjar nog attityden tryta lite. Pappan har dessutom svårt att inte plocka upp när det börjar gapas rejält och jag själv har svårt att säga emot...

Mormor (som för övrigt också är inne på det här med sova hela nätter) är inne på att strulandet beror på tänder, jag själv hade flera tänder vid 4 månaders ålder. Någon med erfarenhet av detta? Det är mycket tuggande och dregglande i alla fall.

Ett litet tillägg: Att vakna så snabbt efter läggning har hänt två gånger tidigare i lille P:s liv, i förrgår samt en gång för ett par veckor sedan då han uppenbarligen behövdes kräkas...

Ps. Nu sover lille P sin morgonlur, som vanligt inga problem med läggning. Ds.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och hå vad ni kämpar på allihopa!

Vad tror du om mer mat? Nu är han ju fyra månader och det är helt ok att börja äta mer riktigt mat. Våra lilla Mika var urhungrig så hon fick börja äta smakportioner av allt möjligt när hon var 3,5 månad. Nu är hon 5 månader och äter både mat, gröt, dricker ersättning och ammas. Och det är inga små mängder hon käkar.

Det är ju jättelätt att koka lite morötter och mixa ordentligt, eller gröna ärtor som är smaskigt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
lille P

Inlägg av lille P »

Tack för svaret! Jo då, nog kämpar vi allt...

Natten som gick var väl något bättre än tidigare. Ordentliga uppvak kl 21:30 och 23:50, vid dessa infann sig dock attityden och buffning lyckades. Nattmål + blöjbyte kl 04:00, det gick inte ner så mycket. Bök och vaknande kl 07, flyttades till vagn av pappan och somnade om till 08:00.

Det här med maten är ju dock det stora bekymret, att få till amningen är rejält svårt. Kanske mer riktig mat hjälper? Är ju dock lite orolig för magen när det införs mat (nu får han banan vid lunch och gröt på kvällen), men det kanske man inte behöver vara? Som jag tidigare skrivit har antalet bajsblöjor verkligen ökat sen han började få gröt/banan (säkert 7-8/dygn...). Han verkar visserligen inte så bekymrad mer än att det får kämpas mer. På nätterna innebär det dock att han vaknar ordentligt vilket som sagt känns trist i strävan på bättre nattsömn.

Ha en bra dag!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Var du lugn för att magen håller. Amningstrassel kombinerat med sömnhack vid fyra månaders ååder brukar vara ett solklart tecken på att det efterfrågas lite häftigare käk, och jag hade lite bestyr med att Ed ratade tutten ordentligt. Jag lade upp det så, eftersom jag ville amma liiite längre i allafall, att han fick "rena" mål.
Bra tutte till frukost
Puré och flaska till lunch
Bara tutte till mellis
Gröt och flaska till middag
Bara tutte till kvälls.

På så sätt så kunde han få ro vid amningsstunden, nåja, men tillräckligt, och han åt som en häst vid mat-målen.

Sempers magdroppar kan styra magen på rätt spår, det gjorde det här.
lille P

Inlägg av lille P »

Skönt att höra TorpSara! Av nån anledning känns det alltid bra när det är fler som har haft samma bekymmer och att man kommer ut på andra sidan till slut! Ditt upplägg är väl ungefär som mitt där jag serverar banan (kanske måste ersättas av något kraftigare) och gröt till middag. Ett problem är ju bara att den lille krabaten hittills vägrat flaska. :roll: Detta innebär således att jag serverat bröst + banan/gröt. Kanske det är dags att försöka med flaska igen? Gav du ersättning på flaska eller urpumpad BM?
lille P

Inlägg av lille P »

Hej i ruskvädret!

Passar på att skriva en sväng när P ligger och sover middagssömnen på balkongen. Så skönt att daglurarna funkar bra! För nätterna gör det inte... I natt var det nattklubb mellan 00:30-04:30... Så nog är jag en liten tröttmössa idag.

Försöker truga med både banan och gröt men det är inte så uppskattat det heller just nu. Men nöjd och glad är han i alla fall vår lille stjärna så han är kanske mätt och belåten helt enkelt.

Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag nog misstänka lite lätt överkoncentration från min sida... Dags att börja backa lite tror jag. På nätterna vaknar jag av minsta lilla och stör säkert lille P alldeles i onödan, mycket är ju faktiskt bara gnöl och bök och det är ju tillåtet eller hur?! Låt ungen somna om på egen hand vetja utan att vara där och buffa så fort det låter lite! (Ja, lite pepptalk till mig själv...) Tänk bara om skrutten kunde slippa behöva bajsa på nätterna, det är riktigt störande.

I natt blir det jag som sover i eget rum så får pappan (som sover hårt) ta fighten innan nattmålet om det behövs!

I morgon får vi dessutom barnvakt ett par timmar så att vi kan åka till det stora varuhuset på I och i helgen blir det eget rum för lille P. Mamman vill ju trots allt sova bredvid pappan och inte på madrass i annat rum. :D
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D
Jag tycker att du både jobbar på jättebra och kommer till jättebra insikter helt på egen hand! :thumbsup: Så lita på ditt omdöme! O:)

Annars vill jag mest dela med mig av min erfarenhet av smakisar: Bebbo tyckte att gröt var blä :mrgreen: och mosad banan var ännu mer blääää. :mrgreen: :mrgreen: Så grejen här blev istället POTATISMOS. (Koka potatis, mosa med stavmixer, häll på en skvätt olja och ge med sked - sedan kan man utveckla det hela med flera sorter: morötter, sötpotatis, rotselleri, majs, gröna ärtor, broccoli, palsernacka, jordärtskockor, etc. 8) Alltihop blandat med potatis.) Det kan vara bra att införa dem lite i taget bara så att du kan spåra vad han reagerar på ifall han reagerar på något. Vid 5 mån åt Bebbo potatismos två gånger om dagen och ammade resten - han tyckte helt enkelt inte att sött var så gott. :roll: Vatten ur flaska gillade han att dricka till.

Jag föredrog också alltid att ge mat först och amma sedan - kanske tycker han att det är snålt tilltaget ur brösten (4-månadersbebisar har liksom ingen botten! :wink:) och blir gladare om han får äta först och fylla på ur brösten än tvärtom?

:idea: Tips: Bajsblöjor kan man faktiskt byta i sömnen om man passar på när han sovit 10 min exakt (för att undvika sömnskarvar). Vänd på honom, tänk på hur skönt det är att sova (Attityden är allt, du vet :wink:), byt och vänd tillbaka, ge en snabb solfjäder eller ett par buff om det behövs. Klart!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
lille P

Inlägg av lille P »

Hej!

Nu har det hänt grejer! I helgen fick lille P flytta in i eget rum, smaka potatis och sist men inte minst, i natt var sista natten med nattmål!

Flytten till eget rum var inga som helst problem, lite mer gnäll än vanligt vid läggning men med lite solfjäder och ramsa sov han efter max 10 minuter. Första uppvak först kl 04:00 och fick då nattmål. Och ingen bajsblöja! Vilken skillnad mot de senaste veckorna. Ett vargtimmesuppvak vid 6:30 men somnade snabbt om igen för att ha morgon kl 07:45. Vägrade då amningsfrukosten som erbjöds vilket fick mamma att besluta sig för att sista nattmålet minsann hade serverats! Resten av dagen gick däremot kanon, potatis serverades till lunch och han åt en hel (!!!) potatis (+ amning innan). Till mellis amning+halv banan och till middag amning+grötsmakis (ca 1 dl). Kvällsslurk nästan två bröst. Tydligt att ungen uppskattar riktig mat i stället för mammas blask... Nästan så man undrar om det blir för mycket riktigt käk, men så länge magen hänger med är det väl inget att oroa sig för? Känns ju lite overkligt att det går i så mycket mat i den lilla kroppen! :shock: Borde man backa?

Har valt att de senaste dagarna börja med amning eftersom den strulat och funkar bäst när P precis vaknat eller är riktigt hungrig. Å fort går det, att sluka ett bröst på 5 minuter är ingen match. Efter det så finns det dock ingen möjlighet (eller mycket sällan och undantaget kvällslurk) att amma mer den måltiden. Därför känns det ju grymt bra att kunna komplettera med annat.

Så till natten utan nattmål, det gick helt ok! Uppvak kl 03, 04 samt 06:30 (utan bajsblöja). Morgon 07:30, ok lite tidigare än vanligt men jag tyckte en marginalhalvtimme kan tillåtas så här första natten utan mat. Nu var det dessutom riktigt intressant med frukost, drygt ett bröst gick ner. Det första och sista uppvaket var korta (max 5 min) som bara krävde mindre insats (solfjäder+ramsa) medan det mittersta krävde en del buffning. Tror att 04-uppvaket höll på ca 25 min innan lugnet lagt sig. I natt kan jag förhoppningsvis backa ytterligare!

Ville bara förmedla lite positivitet (finns ett sånt ord?) efter ett par rätt dryga veckor! :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"