6 veckor med mycket vakentid

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lille P

6 veckor med mycket vakentid

Inlägg av lille P »

Hej!

För 6 veckor sedan kom lille P till världen och har fått leva sina första veckor i sann BB-anda. De första tre veckorna var precis som för så många en underbar tid utan några större bekymmer med mycket mat och sömn. Nätterna har generellt gått mycket bra, i princip aldrig mer än två nattmål och vi börjar känna att ett av målen är på väg att sovas över. Problemet som har uppstått nu är att lille P är vaken alldeles för mycket på dagarna, de senaste dagarna närmare 10 timmar...

Den stora skillnaden mot tidigare är att det nu är mycket svårt att få lille P att sova längre stunder på förmiddag och sen eftermiddag/tidig kväll, att få dessa pass längre än en timme verkar just nu som en omöjlighet. Sovpasset mitt på dagen brukar vi kunna få till ca 2 timmar vilket jag till stor del tror beror på att jag är ute och går med vagnen den tiden...

Nu har lille P precis somnat (21:15) i sin spjälsäng efter ett mycket kinkigt kvällspass, inte konstigt med tanke på att han bara sovit en timme sedan kl 15... Så här har det sett ut idag:

08:20 Godmorgon (somnade om efter ett "nattmål" kl 05:30 vilket var skönt), frukost från b1+b2 (inte jättemycket men helt ok) inom 1,5 h
09:50-10:50 sova (vagnade i förebyggande syfte kring 45-minskarven men efter en timme var det omöjligt att somna om)
10:50-12:50 mat från b1+b2 inom 1,5h
12:50-15:05 sova i vagnen (vi var ute och gick större delen av tiden)
15:05-17:15 mat från b1+b2 inom 1,5h, somnade i vagnen under promenad efter en hel del skrikande
17:40-18:30 vaken i vagnen, vagnade i omgångar (när han började skrika) med tydligt avslut
18:30-19:05 somnade till slut om
19:05-21:15 vaken men mycket gnällig. Mat i omgångar från b1+b2, mycket skrik vid bröstet.
21:15 Somnade i famnen...

Är nu lite förvirrad i vad vi ska göra för att få längre sovpass, ska vi bara avvakta och hoppas på att han "lär sig" själv, ska vi ta upp honom när han vaknar (45-minutersskarven är mycket tydlig!), ska vi vagna? Vi har framför allt testat att vagna (dels när han vaknat, dels i förebyggande syfte i anslutning till 45-minutersskarven) men tycker inte att det ger något resultat. Vi är samtidigt lite oroliga för att hamna i vagningsträsket...

Hur ska man göra med måltiderna när sovpassen blir så korta? Det hinner ju knappt rinna till om man ska börja om efter dryga timmen.

Lite basfakta om lille P:
-sover på mage med larm
-sover dagtid i sin vagn och nattetid i spjälsäng i vårt sovrum
-vid måltiderna äter han oftast bra (jag bjuder B1+B2 minst 4 ggr inom 1,5h) men är då och då rätt kinkig och skriker vid bröstet. Är rätt snabb och blir klar med första serveringen inom ca 10 min vid bröstet. Efter rap och en kortare paus (är inte alls intresserad om det inte blir någon paus) går det att få i honom lite mer, men inga mängder. B2 serveras efter 30-60 minuter, oftast går det bättre om pausen blir lite längre.
-nattmålen klaras av på ca 20 min, det är dock inte alltid som det går i något från B2 utan han sover som en stock efter B1.

Med hopp om lite hjälp att få lille P att sova mer om dagarna!
Mamma till lille P f 090708 (39+4)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D
Välkommen till Späda och små och grattis till lille P! :D

Det låter ju som om ni standardmodellar alldeles föredömligt! :thumbsup:

Ang dagsömnen så har jag två teorier:
:idea: Mer mat! Om så små Skruttar vaknar i skarvarna hela tiden är det nästan alltid för att de inte är helt mätta - eller inte tror sig vara helt mätta (alltså överlevnadsångesten). I din exempeldag hamnade ju de första målen rätt tätt och då får han ju inte plats med så mycket mat, och det sista målet kom rätt långt efter, eller hur? Så kan det bli med ett litet skräp, förstås, men han är så stor nu att det är helt OK att försöka sträva mot 3,5-4 h mellan början på måltiderna.

:idea: Har ni koll på vagningstekniken? När han har varit vaken så länge att ni tycker att han borde behöva sova (1,5-2h) lägger ni honom helt enkelt och vagnar lugn. Här finns filmklipp med vagning och buffning om ni vill kolla hur Anna gör. http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... an-vagning

Lycka till! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
lille P

Inlägg av lille P »

Tack så mycket för snabbt svar!

Just nu sover lille P, jag har fått vagna i två omgångar (9:20 samt 10:05) men han verkar i alla fall somna om vilket känns skönt! Jag har även tittat på filmen och inser att jag nog varit lite för otydlig i mitt vagnande även om jag tyckte att jag tog i...

Förstås helt rätt om det här med maten, jag ska börja jobba på att det blir jämnare fördelning över dagen. Blir ju förstås naturligt om vi får ordning på sömnen.

Jag ska även försöka lägga honom i lite mer vaket tillstånd, jag har nog förlitat mig lite för mycket på knock out-slurken (det är ju så mycket lättare...). På mornarna håller han sig inte vaken längre så då är det inga problem men eftermiddag/kväll blir det gärna en extraslurk för att somna...

Attans, nu är det dags igen! Bara att gå och vagna! Men skam den som ger sig!
lille P

Inlägg av lille P »

När jag som bäst håller på och vagna dyker det upp en fråga till... Lille P tystnar i princip direkt när jag sätter igång att vagna, ska jag sluta direkt då eller fortsätta en stund? Som det är nu börjar han skrika efter mindre än en minut efter jag gått därifrån (jag vagnar kanske 30 sekunder efter tystnad, och det känns som ett evigt rännande fram och tillbaka).

Ytterligare en fråga, när är det läge att ta upp lillkillen? Nu somnade han vid 8:50 och om man ska sträva efter 2-2 så ska han vakna runt 10:50. Ska jag envist vagna fram till dess? De senaste dagarna har jag valt att ta upp när min bedömning är att han inte kommer att lugna sig men det kanske bara är dålig karaktär av mig...

Idag har jag varit envisare så nu har det snart gått två timmar sen jag la honom, så nu kan jag väl i alla fall med gott samvete ta upp honom... (Det har ju visserligen bara blivit en dryg timmas sömn av dessa två i vagnen)

Tack igen!
lille P

Inlägg av lille P »

Hej!

Tänkte bara tala om att vi har haft en riktigt bra dag idag! Somnade för natt nu kl 21 efter ca 8 timmars vakentid under dagen vilket känns som ett stort steg framåt! Målstart ca var 4:e timme där lille P ätit ordentligt alla gånger och tre längre sovpass (2, 2,5 resp 2 timmar). Förmiddagspasset innebär ett par omgångar med vagning kring timmen, middagspasset fick vi väcka lillkillen, kvällspasset blev en hel del vagning efter en timme (men effektiv sömn blev nog 1,5 h trots allt).

Tänk vad övertygelsen kan ta en långt! Nu är det bara att invänta natten och morgondagen för att se vad de har att erbjuda!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej du, välkommen och grattis till Liten en :heart:

Vet du? Jag tycker att du har besvarat dina egna (se citeringen nedanför) frågor alldeles ypperligt så jag har inga fler att ge dig.
dag har jag varit envisare så nu har det snart gått två timmar sen jag la honom, så nu kan jag väl i alla fall med gott samvete ta upp honom... (Det har ju visserligen bara blivit en dryg timmas sömn av dessa två i vagnen)
Tänkte bara påminna om att snart entrar ni en ökningsperiod. Du kanske redan vet men jag liksom "bara tänkte" :)

:heart:!
lille P

Inlägg av lille P »

Hej igen!

Så har det varit en riktigt dålig dag igen... Misstänker att en bov i dramat är att ena nattmålet kom lite för sent så att tiden mellan nattmål och frukost blev lite kort (3 timmar)? Men kan det påverka hela dagen? Hur som helst gick förmiddagen ok (mycket mattrugande), ett sovpass på två timmar med bara en kort vagning i mitten. Under sovpass no 2 blev nog sovtiden bara 1 timme trots promenad, han låg vaken stora delar och när vagnen stannade blev det skrik (han somnade dock på egen hand innan vi började promenaden). Jag tycker själv att han inte åt så mycket innan detta sovpass och försökte truga men det blev bara skrik.

Innan sista sovpasset som pågår just nu tömde han för första gången på länge B1 och åt rejält även från B2. Trots detta fick vi vagna nästan 30 minuter (i omgångar förstås) innan han somnade. Efter 45 minuter var han igång igen och det var bara att börja vagna igen, ca 15 min för att sedan sova i 10 min. Nu har han nog somnat om igen efter ytterligare 10 min vagning.

Kalaskakan skriver att det är en ökningsperiod på g vilket jag är medveten om men hur yttrar sig den? Jag tycker att jag får truga ordentligt för att få i honom alla målen, det är mycket skrik vid bröstet i samband med alla påfyllningar trots rap och oftast en paus mellan. (inte den absolut första då är han riktigt glupsk men släpper bröstet redan efter ca 5-10 min).

Tack för de svar jag fått hittills!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen! :D

Vet du, jag tänker: fortsätt som du gör, bara! :wink: Det är rätt vanligt med en sån där liten att det blir lite varannandagssystem - ibland följer man rytmen helt som man har planerat och ibland är man ur fas och allt blir i otakt. 8)

Nya tag, bara; snart får du två dagar i rad när ni är i fas, sedan kanske tre och rätt vad det är ligger ni i fas hela tiden! :shock: Så fortsätt som du gör, känn efter vad som funkar och vad som inte funkar, mata mata mata och så är ni redo för att lägga schema innan du vet ordet av. :lol:

PS En del bebbar är väldigt känsliga för att det ska gå tillräckligt lång tid mellan målen - en typisk sak som det är bra att notera (möjligen skriftligt) ifall omständigheter tyder på att det är så för din. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
lille P

Inlägg av lille P »

Hej!

Nu är vi tillbaka igen! Den senaste veckan har faktiskt gått riktigt bra vad gäller dagsömnen! Vagningstillfällena har drastiskt minskat, flera sovpass har det inte behövts alls, vilket känns övertygande. Vi känner därför att vi nu med gott mod kan ta tag i nästa del, bort med det ena nattmålet som vi ännu inte tagit bort. Lille P sover lätt 4 timmar men visar inga tendenser på att närma sig 6-6,5 timmar så i natt åker vagnen in i sovrummet (det känns lättare än att buffa i spjälsängen). Eftersom han närmar sig 2-månadersstrecket med stormsteg när han ska sova 8 timmar känns det verkligen som det är dags nu!

Ett litet orosmoln har dock seglat upp på himlen och det är våra måltider som nu krånglar som aldrig förr. B1 går för det mesta helt okej (en del skrik efter rapen men efter en stund blir det i alla fall några droppar till), men när det är dags för B2 är det bara skrik och han äter knappt något. Han lugnar sig när han tas bort från bröstet (och helst hos pappa) men så fort man lägger till igen blir det skrik. Detta känns ju inte så bra om vi ska försöka få bort nattmålet eftersom jag inte vet om han är tillräckligt mätt för det då. Igår testade vi även att som kvällsslurk ge urpumpad mjölk från morgonen, det gick hyffsat och han fick i sig ca 80ml efter en hel del trugande (hade då i princip inte ätit från B2 tidigare under målet).

Lite mer konkreta frågor:

Är det någon som har tips idéer kring hur vi kan få våra måltider mindre skrikiga? Det börjar kännas väldigt frustrerande, särskilt när vi vill bli av med ett nattmål...

Hur lång tid bör själva måltiden ta nu vid nästan 8 veckors ålder? Jag brukar servera B2 ca 1 timme efter första omgången av B1, kanske det ska vara tätare? Just nu känns det som hela sista timmen av vakenperioden (av 2) går åt till att truga en skrikande bebis som mellan varven vill somna... Eftersom måltiden ska gå fortare framöver känns det inte riktigt som ett alternativ att ytterligare vänta med B2. Den här måltiden tog han tillslut B2 (efter att jag pumpat ur en del oxå) ca 1 timme och 45 min in i målet... Inte mycket tid över då.

Kvällsslurken, på ett ungefär hur stor brukar den vara? Jag har begåvats med rätt mycket mjölk och fryser gärna in det som inte behövs för framtida bruk. Jag skulle förstås kunna amma kvällsslurken men vill samtidigt gärna att lille P lär sig att ur flaska. Har även fått för mig att det kan vara bra att ge lite morgonmjölk på kvällen eftersom den är lite kraftigare.

Ja, det var nog allt för den här gången! Tack för all tidigare uppmuntran!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej lille P och varmt välkommen till Späda barn och Små :D Grattis till juvelen :heart:

De två första månaderna kan vara lite kringelikrokiga. Det tar ett tag att lära känna juvelen och vad som passar honom.

Vad gäller maten så prova vad som fungerar för er. Kanske en kortare paus mellan B1 och B2 är vad han föredrar och sedan erbjuda en påfyllning. Prova! Huvudsaken är att han får mat, mat och mera mat under varje måltid. Fortsätt att erbjuda maten inom 1,5 tim tills ni passerat ökningsperioden runt 7-8 v.

Mängden nattslurk har varierat mycket här hemma men den har alltid erbjudits. Ibland har hela flaskan slukats, ibland 100 ml och ibland ingenting.

NJUT av varandra :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lille P

Inlägg av lille P »

Hej och tack för svar!

Vi kämpar på här hemma, sömnen går riktigt bra (6 timmar utan någon insats i natt, tjo!) men stundtals är det riktigt jobbigt med amningen och skriket... Vissa gånger går det helt okej, men andra går riktigt dåligt med mycket bråk. Känner lätt att det är lätt att ge upp och tänka "han kanske är mätt ändå", i morse testades den varianten... Detta resulterade förstås att lillkillen (som somnade lätt med solfjäder) vaknade efter en kvart och var hungrig. Alltså har han inte ätit tillräckligt trots de högljudda protesterna när maten serveras... Jag tog upp honom och då åt han utan några som helst protester i 10 minuter innan jag la honom för att sova igen. Han somnade direkt och sov i nästan två timmar med bara ett par småfrågor som han kunde hantera på egen hand.

Frustrerande att amningen som jag annars ser som mysig nu bara känns jobbig. Säkert känner lille P av detta... Det känns dessutom jobbigt om man behöver amma någon annanstans än hemma, jag riktigt känner hur folk tänker "men herregud, tvinga inte i barnet mat, han är ju mätt..." I helgen ska vi iväg till svärföräldrarna, jag hoppas verkligen vi kommit underfund med varandra till dess.

Igår blev nog nattslurken lite för stor förresten... Slutade i kaskadkräkning och sofföverdrag i tvättmaskinen :D
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej LilleP, välkommen!

Ville bara flika in en grej ang. skriken vid matning. Då det begav sig för oss och många fler mars/aprilbebisar här så fanns det att läsa i de flesta trådar om just det. Skrik vid matning i just den åldern. Ingen kom på varför men det gav sig med tiden för samtliga.

Så en tanke är att det är en fas, förmågan att ta in intryck hos bebbarna ökar (tycks öka) i den åldern och sen kanske ett mönster börjar visa sig - att vissa fördrar tätare mellan målen emedan vissa fördrar längre mellan målen.

Kontentan; precis som Elle skriver är att testa er fram. Det ÄR en övergående fas.

:heart:!
lille P

Inlägg av lille P »

Åh vad skönt att höra att jag inte är ensam om skriken till maten! Inte för att det är roligt men det känns mycket lättare om man vet att det går över så småningom. :D

Det där med intrycken stämmer mycket väl, nu är lille P mycket mer intresserad (och har behov av) att se en massa saker. Kan ju även förklara varför det inte är några skrik i samband med nattmålen, då är det ju mörkt och inte så mycket intressant att roa sig med. Att första bjudningen oxå funkar rätt bra kanske beror på att hungern då tar över...
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

EXAKT samma iakttagelser jag gjorde när det begav sig för oss :wink:
. Därmed kunde jag utesluta eventuella smärtor (vilket mina hjärnspöken ett tag ville få det till).
lille P

Inlägg av lille P »

Hjälp med hjärnspöken är precis vad jag behöver! :) Har precis avslutat ett sovpass som bestod av 30 min sömn och 1,5h timmes skrik i kombination med vagning... Stackars pappan som kom hem till en mamma med gråten i halsen och en skrikbebis! Bra att kunna få en liten paus dock. Idag är det så tydligt att det blivit för lite mat, de två senare sovpassen har inte alls fungerat (inte ens under promenaden gick det för sig att sova mer än kortare stunder). Hoppas kunna tratta i en del nu sista passet innan natt så att vi inte behöver backa där, det har ju känts så bra att få till 5-6 timmars sovpass då.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"