Nu kurar vi lilla Grodan, 6 mån!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anywho

Inlägg av Anywho »

... nu när jag läser igen så tolkar jag det som att grodan alltid var vaken under 'väckarklockskuren'. Hmm. Tog det många dagar innan han verkade förstå budskapen?
mamma till K, 090227, kurad 091018 & M 120414 SM från början
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

kapar caramells tråd lite :D och svarar dig anywho

För Saga införde vi klockan först och förlängde morgonen sen, maken inte fixade att hon grät på morgonen(han ändrade sig sen), lät den ringa innan hon blev ledsen. För varje dag fick hon lite mer tålamod och väntade på klockan. Sen började vi med att spela musik när hon blev ledsen, så somnade hon hon efter sen stund och sen väckte jag med klockan.
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Caramell

Inlägg av Caramell »

Kul om vår tråd kan inspirera och vara ett stöd för någon, det glädjer mig. Själv tycker jag att den är väldigt desperat, överkoncentrerad och deprimerande, men det är verkligen så jag har känt mig i perioder. :oops: Det är ju trots allt en nyttig lärdom att gå tillbaks och läsa hur långt man har kommit, trots att man inte är i mål ännu.

Angående väckarklockan så stämmer det att Grodan var vaken när den ringde. Han hade då oftast legat och varit arg ett tag och när vi valde att låta klockan ringa hade antingen jag och pappan tröttnat på skrikandet, eller så övergick de arga skriken till ledsna skrik. För varje morgon kunde vi avvakta mer och mer innan klockan ringde och efter ca en vecka låg han tyst ända fram till ordinare väckning. Ibland kan han numera sova fram till klockan sju, men vanligast numer är att han vaknar ca 06.45 och ligger tyst och gör lite morgongympa innan vi kommer in.

Ska också skriva att vi använde väckarklockan om han vaknade ca en timme innan ordinarie väckning. Ifall han vaknade ännu tidigare (här pratar vi mellan 4-5) buffade vi honom sömntung och ramsade oss ut (totalt mindre än 5 min) och så körde vi väckarklocke-stilen när han vaknade nästa gång (alltså mellan 6-7). Lite luddigt förklarat, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

Kram och kämpa på alla härliga mammor! :heart: Vi fixar detta!
:heart: Sockersmulan född mars 2011. Kurstart oktober 2011
:heart: Lill-grodan född mars 2009, SS november 2009
Anywho

Inlägg av Anywho »

Tack både Sagasmamma och Caramell för era svar! Imorse gick det superbra, klockan ringde kvart i sju då jag hörde att hon började vakna. Inom marginalkvarten tom. :)

kram!
Caramell

Inlägg av Caramell »

Härligt att väckarklockan verkar funka för lillan, Anywho! =D>

Här har vi gjort fina framsteg de senaste dagarna. Vi är så snubblande nära mållinjen nu att man kan nudda den med fingertopparna! :) Vi har bytt schema till två lurar och MY GOD vad mycket som lossnade för oss då! :shock: Vågar inte räkna hem för mycket ännu eftersom detta bara är tredje dagen som vi kör och schemat är inte helt spikat än, men det är bara så underbart. Har nu nattat min fina lilla kille för tredje kvällen i rad helt utan skrik och insomning inom 5 minuter! Från 20 minuters illvrålande till detta - ni kan tro att jag är lycklig! \:D/ Som om detta inte vore nog så går läggningarna lika fint på dagarna och det sovs mellan 1,5-2 timmar på det långa passet. Helt utan hjälp. Inte ens en liten ramsa behövs. Min Groda är duktig! För att inte tala om hans morsa!!! :mrgreen: Ursäkta, men jag behöver slå mig för bröstet lite och tycka att jag är så bra som inte gav upp! 8) 8) 8)

:arrow: Den nya fighten (antar nya fighter kommer komma i minst 18 år framöver...) gäller numera matvägran. Nån som har några tips, eller ska jag starta en tråd på Mat, mage och barnakropp?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Vad härligt och bra jobbat!!! Välkommen till ert nya liv. :wink:

Matvägran...mina tips (och om de inte ger svar så öppna en tråd så kan du ju få mer råd om det handlar om maten) är att göra så liten grej av det som möjligt. Ge en egen sked och kanske små plockbitar med mat också, eller en skorpa att gnaga på medan du kan lassa in lite då och då. Låt Grodan få känna på maten medan han äter och sluta vid en tidpunkt då han är nöjd. Inga leksaker vid maten och inget "Här kommer flygplanet"-lekar med skeden. Bara så enkelt som möjligt, "här ska ätas mat ååå så gott". Ung som du tänker med SHN-kuren, attityden av självklarhet. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
bejbe

Inlägg av bejbe »

Grattis Caramelli, ni är båda såååå duktiga :heart:

Nu kommer jag med mina frågor om väckarklocka igen :roll: : Ringer väckarklocka hos Grodan i hans rum eller någon annanstans? Är det en väckarklocka som piper eller radio eller? Trycker han på den eller?
Jag har en ringklocka som piper och jag tycker det är väldigt irriterande så jag undrar om jag ska köpa något annat... Emil vaknar mellan 6.30 och 6.45 (6.45 ska han vakna enligt schemat) och gråter och det vill jag inte. Att ramsa är för sent, att väcka honom innan han börjar gråta - jag vet inte när han kommer börja... så det känns som väckarklockan kan vara hjälp.

Kram Anita
:heart: Storebror april 2003 :heart:
:heart: Lillebror december 2008 :heart: kurad oktober 2009
Caramell

Inlägg av Caramell »

Tack för heja-ropen! :heart: Vi har valt att använda mobilen som väckarklocka eftersom vi då kan vakna till en fin melodisk trudelutt istället för ett ilsket pipande. Hittade ingen bra väckarklocka heller. Vi startar alarmet utanför Grodans rum och låter det ringa en liten stund innan vi går in med "klockan" och så stänger vi av den tillsammans. Han är lite för liten för att klara av det själv ännu, men mobilen är bra spännande ändå!
Anywho

Inlägg av Anywho »

åh så härligt att ni är så nära målet Caramell! Och att läggningen fungerar så bra också. Jag vet verkligen vad 20 minuters ilska, gråt och svordomar innebär..och förstår att 5-minutersläggningar är en enorm lättnad.

Vad fick dig att byta schema? Får jag fråga hur ditt nya ser ut? Kajsa är ju en månad äldre än din lilla prutt och jag funderar på om vi inte också ska ta och justera vårt schema till två lurar. Kajsa sover de två första superbra men tredje brukar ta lite tid i vagnen. Sen vaknar hon fortfarande prick sex och är pigg och glad som en lärka -vilket får mig att tro att vi har lite för mycket sömn på schemat.

Samtidigt har vi inte kurat mer än snart tre veckor så vi kanske ska ge det ytterligare någon vecka innan vi ändrar..
Caramell

Inlägg av Caramell »

Anledningen till att vi gick ner till två lurar var främst att vi inte fick till någon längre lur än 45 minuter och att det var så ledsna läggningar.

Nu avvkatar vi Grodans preferenser om att sova länge på för- eller eftermiddagen och väljer då mellan dessa scheman:

07.00 Morgon. Frukost 1: amma
08:30 Frukost 2: Gröt
09.30-10.15 Sova 45 minuter
12.00 Lunch
13.30-15.00 Sova 1,5 timmar
16.00 Middag
18.30 Kvällsslurk
19:00 Godnatt!

ALTERNATIVT

07.00 Morgon
08.30 Frukost 2
09.30-11.00 Sova 1,5 h
12.00 Lunch
14.00-14.45 sova 45 min
16.00 Middag
18.30 Kvällsslurk
19.00 Godnatt

Vi har nattat lite tidigare eftersom han är ganska trött och mör efter schemaändringen, men det kommer ju försvinna rätt snart när han är van.

Vi har också gjort om mattiderna, eftersom han inte var hungrig när det var matdags tidigare och det blev en matstrid varje gång. Det här känns bättre och han äter mycket mer nu, vilket känns skönt eftersom han halkat ner en kurva viktmässigt. Visserligen får vi kämpa en del för att få ner maten, men jag ska ta till min Blunas fina tips och jobba vidare.
Anywho

Inlägg av Anywho »

Det ser ju ut att vara ett jättebra schema! Längre mellan måltiderna än vad vi har idag, men å andra sidan äter hon inte fullt alla måltider. Vad lutar det åt, är Grodan morgontrött eller eftermiddagstrött? :)

Var ni uppe i fulla 12-timmarsnätter innan ni körde igång? Vi har 11-timmars nätter nu, då läggningen oftast tar sin lilla tid och hon vaknar också som regel tidigare än hon egentligen ska. Å andra sidan sover hon alltid som en stock på dagslurarna.

Förlåt om jag jag tar över din tråd här! Det är bara så intressant att bolla med nån som går igenom samma saker. :) :)

Trevlig helg!
Kram kram
Caramell

Inlägg av Caramell »

Jag är bara glad om mina erfarenheter kan hjälpa någon annan, så låna min tråd hur mycket du vill! :heart: Finns kanske någon som också kan känna igen sig framöver också. Jag är så tacksam för alla gamla trådar där jag har funnit stöd och hjälp.
Anywho skrev:Var ni uppe i fulla 12-timmarsnätter innan ni körde igång?

Antar att du menar med att byta schema? Vi hade inte riktigt 12-timmarsnätter, eftersom läggningen tog sina modiga 20-30 minuter, men när han väl somnat så sov han till morgonen. Vi hade däremot väckarklocke-kurat innan schemabytet.

Anywho skrev:Vad lutar det åt, är Grodan morgontrött eller eftermiddagstrött? :)
Säg det?! Igår morgontrött, idag eftermiddagstrött. 8) :lol: 8) Eftersom antalet sovtimmar blir rätt oavsett så verkar det funka för stunden ändå, men jag tror att det lutar åt ett långt pass på eftermiddagen.

KRAM! :heart:
Caramell

Inlägg av Caramell »

Skickar en uppdatering från oss. Här sovs det utan problem både dagar och nätter nu mera. :sleep: Läggningarna är fantastiska utan skrik och sömnen kommer inom några minuter. Det är så underbart att känna att man äntligen nått dit man kämpat för att komma under så lång tid. Trodde aldrig att vi skulle komma över skarvproblematiken, men som bekant var nyckeln hos oss att byta till två lurar. Antar att Grodan behövde längre vakentid mellan passen än vad jag hade innan och att jag på så sätt kunnat lösa det tidigare, men jag verkar inte ha sett skogen för alla träden. :oops:

Inför nästa gång (för JAAAA vad vi vill skaffa ett syskon så småningom - all egentid gör ju att romantiken blomstrar igen... ) 8) ska jag inte vara så hysteriskt överkoncentrerad och inte känna mig misslyckad om vi inte lyckas följa schemat. Nu vet jag vad som blev fel och hur jag borde ha löst det hela. Det har sannerligen varit en omtumlande resa för mig, men slutdestinationen var mödan värd, alla gånger om.

Nu står införandet av mer konkret ensamlek på agendan och vi ska jobba vidare med matningen för att inte halka efter viktmässigt. Glädjen, stoltheten och framförallt kärleken till min son blir bara större och större för varje dag som går. :heart: Man saknar verkligen ord!

Jag rundar av min tråd här (i alla fall tills vidare) men kommer inte kunna släppa forumet och alla fantastiska människor man träffat här, utan jag hänger nog kvar ändå. Det finns så mycket kärlek och klokhet här som jag inte stött på ute på nätet tidigare. Vill med dessa rader tacka VAR OCH EN av er kära forumvänner som engagerat sig i oss och hjälpt oss dit vi är i dag. Vi är er evigt tacksamma! :heart: O:) :heart:

Många kramar från världens lyckligaste mamma,
Caroline
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

:heart: :heart: :heart: :heart:
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Sitter här med tårar i ögonen, det är lika häftigt varje gång! Vilket jobb ni gjort och vilket härligt liv ni har med er son!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"