Smittad med vargar

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Grynet

Smittad med vargar

Inlägg av Grynet »

Skrev ett inlägg som försvann. Försöker igen.
Jag behöver dryfta saker med LUGNA, VETTIGA, ICKE ÅNGESTFYLLDA människor och ag tycker att de flesta här passar in på det :D

Jag är mamma till en kille på 1,5 år. Han är pigg och glad för det mesta. I våras hade vi en tung period på 4 :shock: magsjukor på lika många månader. Där emellan förkylningar. En gång kollade jag vekligen upp det för jag blev så less men avföringsprovet visade att det varmagsjuka. Från maj till september har vi inte haft en enda sjukdag.

I mitten av september började han på dagis och infektionerna kom som tt brev på posten :roll: Jag var förberedd på det och det borde inte vara ett problem MEN... Personer i min nära omgivning lider av ångest modell större. Ångest som tyvärr smittar. Hur mår han? Är det verkligen magsjuka? Det är nåt han inte tål! Är det bara förkylning? Svininfluensa! osv... Ja ni fattar. jätte frustrerande :x

Nu är det så här att lill-killen varit dålig (lös) i magen till och från ca en månad. Först tänkte jag tänderan men sedan kom hela vargflocken och nu vet jag varken ut eller in. Han har haft en magsjuka för två veckor sedan. Jag VET att det var magsjuka (vet vem som smittade och så...)

All ångest runt omkring mig har gjort att jag helt tappat min egen känsla. Jag har fått vargar. Hjälp mig bli av med dem snälla forumiter! Kan barnamagar vara så här bråkiga utan anledning eller bör jag göra något? Hur länge kan de vara lösa i magen utan att det är någon fara? Han är pigg som en mört! Han har inte ont. Äter lite sämre ibland men så är han ju en ettåring också... Har varit hekt bra hela sommaren. Kort sagt (även om det blev ett långt inlägg) ska jag oroa mig? Ska jag kräva någon utredning eller ska jag skjuta vargarna och bara byta några extra bajsblöjor?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja! Barnmagar kan vara otroligt trassliga efter en magsjuka. Min brorson hade en lös mage i tre månader efter ett riktigt kör.
Hela tarmfloran ställs på ända. Har man dessutom ätit en kur antibiotika eller så (?) så är det inte heller ovanligt att magen trasslar än mer.

Bra hjälp, när magsjukan är utläkt, är snälla syrade mjölkprodukter (gärna A-fil eller Verum hälsofil) Sempers magdroppar, ProViva (sött, men välfungerande) och liknande. Jag tycker att det viktigaste är Sempers Magdroppar och Verum, det brukar verkligen göra skilnad!
Grynet

Inlägg av Grynet »

Tack. Har kört med semperdroppar sedan han var liten. Pro-viva totalvägrar han. Ska testa med verum-fil och se. Bara att mata på eller kan det bli för mycket av de goda bakterierna? Ska jag undvika nåt? Har dragit ner på fibrer...
Pratade med en kvinna idag som sa att det är vanligt att ett virus som gör en vuxen förkyld ofta sätter sig i magen på småttingar och att vissa verkar vara mer mottagliga än andra. Han är ju ett magsjukebarn så... Suck!

Note to self: Läs igenom innan du okejar. Stavfel är j***igt osexigt! :oops:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, små barn blir ofta förkylda i magen. Och det hänger i, liksom.

Jag skulle undvika allt för mycket gluten och ren mjölk, eftersom både gluten och laktos kan vara besvärligt för en upprörd tarm. Syrade produker är mer poppis.
Här är unge mannen inte så kär i fil, så i magorostider köper jag nån söt hälsoyoghurt och erbjuder, och ser det som medicin... Och man kan inte ge för mycket.
Det finns kapslar i hälsokosten, Lactiplus. De innehåller typ alla baterier där patenten gått ut, och det är många! Dem kan man blanda i gröt eller välling, typ.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"