Gallskrikande bebis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MammaTrött

Gallskrikande bebis

Inlägg av MammaTrött »

Hej!

Håller på att kura min lille son som är 11 månader gammal. Vi är nu på natt 6 och har gått från att sova 8-9 timmar med lika många uppvak till dryga 10 timmar och vakna sådär tre gånger per natt. Ett par av dessa gånger klarar han även att somna om på egen hand så vi har gjort vissa framsteg! :D

Ett problem kvarstår dock som jag hoppas att få hjälp med. En gång varje natt (tidpunkt varierar) börjar lille pilten att gallskrika och håller sen på i minst en timme, ibland bortåt två, utan att mattas av. Hans mamma däremot kroknar betydligt fortare... :oops: Om jag tyder hans skrik rätt så är han arg och frustrerad snarare än ledsen. Jag har läst SHN-boken om och om igen och har tyckt mig förstå att arg bebis ska man låta vara tills den börjar låta som att den ber om hjälp (rätta mig om jag har fel!), men det skulle innebära att han får skrika halvt hysteriskt i evigheter och det känns ju inte speciellt bra. Har provat hela arsenalen med buff, solfjäder och ramsa och då kan jag möjligen få ner honom såpass att han ligger still och gnäller när jag solfjädrar, men så fort jag ramsar mig ut är han igång igen.

Är det någon som har haft samma problem och vad har ni gjort åt det? Alla tips är välkomna :!: Kan tillägga att det är inte alltid som han ens är vaken när han börjar nattens cirkus utan han skriker i sömnen och går inte att väcka.

Stort tack på förhand!
Bästa killen :heart: född nov-08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Gallskrikande bebis

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Så skönt att ni avancerat så här pass långt - på så kort tid - och bättre blir det :lol: Pris och beröm :-({|= för att lilla barnet får sova så gott (nåja, nu är han ju en ganska gammal man :roll: ) :heart:
MammaTrött skrev: En gång varje natt (tidpunkt varierar) börjar lille pilten att gallskrika och håller sen på i minst en timme, ibland bortåt två, utan att mattas av. --- Om jag tyder hans skrik rätt så är han arg och frustrerad snarare än ledsen. Jag har läst SHN-boken om och om igen och har tyckt mig förstå att arg bebis ska man låta vara tills den börjar låta som att den ber om hjälp (rätta mig om jag har fel!) ---
Helt rätt. Men det finns gränser. Ber han inte om hjälp så ber han inte om hjälp. Utan tycker antagligen mera synd om sig :roll: (Han är ju karl, om man säger :lol: ) Så - så där vill vi inte ha det. En timme eller bortåt två :?: No way :!: Då får du tänka - och inte efter en timme utan kanske efter tio minuter, en kvart högst - att NÄ TACK, NU ÄR DET BRA. Dvs "Nu har JAG fått nog :!: "

Och då stormar du in rätt surt och lägger tillrätta bastant och ger honom en solfjäder som han sent ska glömma, höll jag på att säga :oops: Dvs en stadig, statisk, tyst, bestämd, orörlig, tung, parkerande och fullkomligt tveklös. Och det får ta den tid det tar. Hela lilla ungen ska bli djupt sömntung i kroppen och glömma allt vad gapande heter. Du får bryta ryggen och stå kanske 20 minuter eller ännu mer (första gången), rakt uppifrån och utan att vika en tum, men det kommer att göra susen.

Och det gör inget om han skulle hinna somna på allvar - lyssna av andhämtningen, som ska vara kolugn :idea: Stå hellre lite för länge än lite för kort. Och tassa ut sedan med en bekräftelsramsa utan något större hallå. Den går in bakvägen.
MammaTrött skrev: Kan tillägga att det är inte alltid som han ens är vaken när han börjar nattens cirkus utan han skriker i sömnen och går inte att väcka.
Nej, vem vill väcka honom... :lol: Han har fastnat i någonting som vi vill bryta. Det fixar du.

Se över dagarna - han ska ha 13,5 eller 14 tim sömn / dygn, och han ska ha goda måltider, daglig utevistelse, rörelsefrihet och social delaktighet, och ALLTID sitt goda skrattet-till-go'nattet :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MammaTrött

Inlägg av MammaTrött »

Stort tack för ditt svar Anna! Nu ska här solfjädras :D

Kort följdfråga bara: När jag har försökt solfjädra honom och han är sådär uppe i varv är det snudd på omöjligt att lägga honom tillrätta på magen (eller något annat sätt för den delen:-)). Han spjärnar emot och försöker ställa sig upp och eftersom han är stark den lille rackaren så finns det risk för att det börjar likna slagsmål om jag håller ned honom. Känns ju inte helt ok :( Vad gör jag i det läget? Låter honom stå upp och skrika ett tag till tills han själv tycker det är en bra idé att lägga sig ned, eller ska jag framhärda med att han ska ligga still? Tacksam för alla råd här [-o<

Re dagarna så har lillpojken följt standardmodellen sedan han var nyfödd och nu har han ett fast inrutat schema och äter som en häst. Vi har just bytt till bara ett sovpass på dagen då han sover 2-2,5 timmar. Återstår bara att komma upp i 11,5 på natten då... :wink:
MammaTrött

Inlägg av MammaTrött »

Det räckte tydligen att ställa frågan här på forumet för att problemet skulle lösas; natten har förflutit helt utan illvrål!!! :lol: Verkar som att pilten har fattat galoppen nu för i natt kom han bara med korta pip då och då, inga timslånga skriksessioner. Hurra säger hans slitna föräldrar!! :D :D

Såhär såg vår åttonde kurnatt ut då:
19.15 Glatt godnatt efter att ha bytt ut kvällsvällingen mot en stadig grötportion + lite ersättning. Kiddo somnade bums!

21.15 Lite gnäll. Ramsade en gång men insåg sen att han ställt sig upp så jag gick in och la honom ned. Han somnade innan han nått kudden tror jag...

22.55 Gnäll igen. Tror att jag gav en ramsa men är inte hundra - var uppenbarligen inget som lyckades väcka mig något nämnvärt :wink:

2.55 Gnäll igen. Fick en ramsa och somnade igen.

5.45 Här vaknade pilten för morgonen och satt och skrattade i sängen. Började skrika när han insåg att ingen annan ville ha morgon.
6.00 Jag gick in och la honom ned och gav kort solfjäder. Gullungen satt upp och skrattade igen innan jag hunnit ut ur rummet :)
6.15 gav vi upp och gjorde glad godmorgon.

Verkar mao som att bebisen har fått lite för lite käk på kvällen för att sova riktigt gott :( Får väl se i natt om den teorin stämmer. En sak är i alla fall säker - när vi fått stil på nätterna ska vi gå vidare med 'morgon-kur' (har hittat favvo-tråden här på forumet!) för lill-killen verkar inte alls ha förstått att han ska sova till 6.45 på morgnarna... Inget vi gnäller över nu dock eftersom vi börjar få sova så smått resten av natten, något som inte hänt sedan han var tre månader :!: :thumbsup:

Återkommer med rapport hur det går för oss framöver!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: O:) :sleep: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MammaTrött

Inlägg av MammaTrött »

Så var det trubbel igen :cry: . Pilten hade inte alls fattat galoppen, eller bara till hälften, för nu håller han timslånga skriksessioner varannan natt istället för varje :( Vi trodde ju att han hade fått för lite mat för att sova hela natten, men mer mat hjälper alltså bara ibland. Undrar därför, vad gör vi för fel?? :?: Alla tips och råd är välkomna!! [-o<

En typisk natt hos oss börjar med läggning 19.15 då jag solfjädrar någon minut eller två och sen ramsar mig ut, och då brukar lillkillen somna. Sen följer några omgångar lätt gnäll under natten som han antingen fixar själv eller också får jag hjälpa till. Där tror jag själv att vi kan ha ett problem: jag börjar alltid med att ramsa men oftast biter den inte och då går jag in ganska omgående och lägger/solfjädrar innan han hinner skrika upp sig. Borde jag vänta längre här och ramsa flera gånger och ge honom en chans innan jag till slut går in? Är ju rädd om min egen nattsömn :oops: och tar då lätt enklaste vägen... Killen är dessutom en riktig solfjäders-junkie och älskar att ha mamma hängande ner i spjälsängen! :lol:

Framemot tre-fyra-snåret sådär så brukar han börja gnälla för att sen eskalera till ett rejält illvrål, som jag ju skrivit om tidigare. Har testat att ge en ordentlig solfjäder när han går igång och då lugnar han ned sig och somnar efter ett tag, men vaknar oftast och skriker igen efter några minuter. Kan som jag skrivit i ett tidigare inlägg dessutom vara svårt att få honom att ligga ner när han blir upprörd. (Någon som hade tips på vad man gör i det läget, när barnet bara yr runt i sängen??) Enda sättet att få honom att somna om mer varaktigt (som vi har kommit på i alla fall :wink: ) är att byta blöja och ge honom en flaska ersättning, vilket knappast ingår i kuren :oops:

Beroende på hur länge han har varit vaken mitt i natten så brukar han tycka att det är morgon mellan 6 och 7. Det är dock sällan som vi behöver väcka honom när vi tycker att det är morgon 6.45 :D

Är nu på natt 11 och det verkar som att vi fastnat på att sova dryga 10 timmar och vakna tre-fyra gånger per natt, varav en vakenperiod kan hålla på i evigheter :cry: Hur kommer vi vidare härifrån? Framför allt, hur får jag honom att lyssna på ramsan istället för att jag ska behöva gå in och solfjädra när han vaknar? Hemskt tacksam för all input!! :!: :)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej MammaTrött!

Jag tycker att du har svarat själv på några av dina funderingar :wink: Om du ramsar och sedan går in direkt efter, ja det underminerar ju ramsan och du lär sonen att du måste komma in och solfjädra för att han ska kunna somna. Så nu är det dags att minska trafiken in i sonens rum!

Om han vaknar under natten så avvakta först och se om han löser det själv. Han är stora killen nu så han kan lägga sig ner själv. Om han blir ledsen eller fastnar i sitt "klagande" ge en hög, betryggande ramsa som verkligen når fram. Rejält magstöd! Bekräfta när han tystnar.

I vargtimmen skulle jag sätta in en stöt och göra så här:

Första natten: In vid första pip, lägg tillrätta och solfjädra lugn. Stå så länge det behövs för att få honom sömntung. Ramsa er ut. Bekräfta honom när han tystnar. Jobba så fram till klockan ringer, storma in och gör GLAD morgon!

Natt två: Ramsa vid första pip, en hög, betryggande ramsa som förmedlar att det fortfarande är natt. Vid KRIS gå en EN gång och gör som ovan. Kom ihåg bekräftelsen. Morgon som ovan.

Natt tre: Ramsa vid första pip. Sätt på musik om han fortsätter. Morgon som ovan.

Natt fyra: Samma som natt tre.

Nu är ni gett besked om vad som gäller så nu kan ni backa. Om han vaknar efter denna "minikur" så kan ni sätta på musik alt låt honom vara. Gå sedan in när klockan ringer och gör GLAD morgon :D Snart trillar poletten ner och juvelen vet att ni har koll och att han kan slumra gott fram till att klockan ringer. Om han vaknar tidigt ibland ändå, ja det är ju upp till honom :wink: , då får han ligga och filosofera fram tills det är morgon.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
MammaTrött

Inlägg av MammaTrött »

Tack Elle för bra tips! :) :thumbsup: Började ramsa mer och solfjädra betydligt mindre under den gångna natten och fick lillen att somna om utan handpåläggning flera gånger! :D

Hade f ö många gånger att testa på - i natt vaknade kiddo inte mindre än åtta :!: gånger inom loppet av elva timmar, med en timslång vakenperiod mellan tre och fyra :cry: Ibland ligger det väldigt nära till hands att ge upp men, som har påpekats flera gånger till andra här på forumet, det finns ju inte så många andra alternativ än att göra sitt allra bästa för att hjälpa gullungen att sova... :sleep: :heart:

Morgonkurning påbörjas from imorgon bitti! Hade tänkt låta det vara ett tag och få ordning på resten av natten först, men i och med vintertidsomställningen har det blivit lite väl galna morgnar. Finns garanterat ingen här hemma som är sugen på att upp och leka klockan fem :!: :lol:
Elle

Inlägg av Elle »

Hör gärna av dig och berätta om hur det går efter er "minikur".

MammaTrött

Inlägg av MammaTrött »

Så har det äntligen hänt - i natt sov gullungen hela natten, elva timmar, utan att vakna!!! :!: :D :heart: Känns som att vi börjar närma oss målet nu efter två veckors ramsande och solfjädrande, så hoppas hoppas hoppas att det håller i sig. [-o<

Började morgonkura igår och fick honom faktiskt att somna om och sova till 6.45 som tänkt är, efter ett raskt blöjbyte vid halvsex. I morse vaknade han glad som en lärka klockan sex och jollrade så mysigt att vi inte hade hjärta att propsa utan gjorde glad godmorgon redan 6.15 :oops: Jaja, efter en sån lyckad natt så må det vara hänt, vi kan vara hårda en annan dag :lol:
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt! \:D/ :sleep:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"