Välkommen är du
Så skönt att ni avancerat så här pass långt - på så kort tid - och bättre blir det

Pris och beröm :-({|= för att lilla barnet får sova så gott (nåja, nu är han ju en ganska gammal man

)
MammaTrött skrev: En gång varje natt (tidpunkt varierar) börjar lille pilten att gallskrika och håller sen på i minst en timme, ibland bortåt två, utan att mattas av. --- Om jag tyder hans skrik rätt så är han arg och frustrerad snarare än ledsen. Jag har läst SHN-boken om och om igen och har tyckt mig förstå att arg bebis ska man låta vara tills den börjar låta som att den ber om hjälp (rätta mig om jag har fel!) ---
Helt rätt. Men det finns gränser. Ber han inte om hjälp så ber han inte om hjälp. Utan tycker antagligen mera synd om sig

(Han är ju karl, om man säger

) Så - så där vill vi inte ha det. En timme eller bortåt två

No way

Då får du tänka - och inte efter en timme utan kanske efter tio minuter, en kvart högst - att NÄ TACK, NU ÄR DET BRA. Dvs "Nu har JAG fått nog

"
Och då stormar du in rätt surt och lägger tillrätta bastant och ger honom en solfjäder som han sent ska glömma, höll jag på att säga

Dvs en stadig, statisk, tyst, bestämd, orörlig, tung, parkerande och fullkomligt tveklös. Och det får ta den tid det tar. Hela lilla ungen ska bli djupt sömntung i kroppen och glömma allt vad gapande heter. Du får bryta ryggen och stå kanske 20 minuter eller ännu mer (första gången), rakt uppifrån och utan att vika en tum, men det kommer att göra susen.
Och det gör inget om han skulle hinna somna på allvar - lyssna av andhämtningen, som ska vara kolugn

Stå hellre lite för länge än lite för kort. Och tassa ut sedan med en bekräftelsramsa utan något större hallå. Den går in bakvägen.
MammaTrött skrev: Kan tillägga att det är inte alltid som han ens är vaken när han börjar nattens cirkus utan han skriker i sömnen och går inte att väcka.
Nej, vem vill väcka honom...

Han har fastnat i någonting som vi vill bryta. Det fixar du.
Se över dagarna - han ska ha 13,5 eller 14 tim sömn / dygn, och han ska ha goda måltider, daglig utevistelse, rörelsefrihet och social delaktighet, och ALLTID sitt goda skrattet-till-go'nattet