Skriket till godnatten - och det lyckliga slutet

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, HUR ser schemat ut? Vid 5 mån så tar man ju bort 30 min och totala sömnen skall då vara 15 tim/dygn.

Sen kan jag säga att i 99% av fallen där barnet sover så här på långluren. MER MAT! Jag införde en extra mosad banan precis innan långluren (i bara några få veckor) även om lunchen varit ganska tidigt innan. Tro mig, på en 5-6 mån finns INGEN botten! Mata, mata och mata säger jag bara. Och mata FORT det skall ner mycket mat ofta på kort tid i denna ålder.

Så kolla mat och kolla chema skall du se. ;-)

Har ni någon ålning på g? Annars är ni ordinerade ÅLNINGS-träning dagtid. typ 10 ggr / 5 min /dag, på mage, rena golv utan mattor, mjuka kläder utan strumpor på fötterna. en liten filt under magen som glider extra bra.

Sen NER på golvet själv och åla. 10 ggr/dag. MINST! Detta kommer att ge ro till lurarna kan jag lova. Men glöm inte maten. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Torsmamma, tack för ditt svar!

:arrow: Schemat är 11, 45, 2,5 och 45, dvs 15 timmar. Har så varit sedan schemat infördes för några veckor sedan. Finns det bebisar som helt enkelt inte vill sova länge mitt på dagen?
:arrow: Det är så oerhört svårt att tänka sig att han vaknar för att han är hungrig. Han käkar 300 ml välling till frukost (07) och en stor barnmatsburk för 6-månaders plus en burk frukt till lunch (11). Lunchen är då färdigäten kl 11.30 och sen ska han alltså sova klockan 12. Ska prova banan eller lite välling precis innan luren i morgon! Men som sagt, känns inte alls som hunger. Han ska vakna halv tre och får inte mellis förrän tre och det brukar han vara helnöjd med.
:arrow: "Ålning" (=baklängeshasning) sker spontant, men långt ifrån 10 gånger om dagen. Ska genast sätta i ålningsträning.

:?: Och när vi ändå pratar om mat: Anses det ok att ge bebis välling tre gånger om dagen? Frukost, mellis och nattslurk, alltså. Han får riktig mat till lunch och gröt till middag.

Återigen, tack för svar, ska bli spännande att se hur det går i morgon! Alltså: extra påfyllning inför lur samt ålning! Nu jävlar!

Trevli helg!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja jag tycker att välling 3 ggr/dag kan vara ok. Men kanske erbjuda lite gröt kan vara något att variera med. välling står man sig inte på i massor, men funkar så klart.

MER MAT! Det finns visst barn som äter mer än så kan jag lova. Vissa äter 1,5 burk + frukt på det. så mata på, ALLA mål! MER. Jag lovar, 3 dagag, mat, ålning, utevistelse och schemahållning.

Men det finns vissa som faktiskt mår bättre av att ha 12 tim natt och 1,5 tim dagslur. Så ge det en vecka och utvärdera sen igen. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Jag har alltså suttit i en vecka och kliat mig i huvudet och inte alls förstått vad som felat. Känt mig allt mer desperat. Tyckte han äter som en häst och att detta omöjligt kan vara lösningen. Nu känner jag hopp igen! Det här forumet är glimrande guld! Nu ska det lassas i mat i helt orimliga mängder!

Jag återkommer med rapport!

Och backupplan blir att se över schemat. Charlie skulle lätt fixa natt mellan 19 och 07, det är bara far som vill hinna umgås lite med honom på kvällen. Rent själviskt...
ElinN

Inlägg av ElinN »

Vi ger faktiskt fortfarande välling 3 gånger per dag till Lill-skruttan! 8) Men aldrig har hon druckit så mycket som 300 ml! :shock: :D :!: HEJA Charlie! :thumbsup: Det tyder ju på att det går ned en hel del och säkert kan gå i ännu mer! :P

Ni kan ju kompromissa och ha 11,5 timmars natt from 19.30 och 2 timmars långlur mitt på dagen...

Du säger att du har verktygat generöst vid skarvar. För generöst? :?: Har du provat att BACKA? Lyssna. Påminna. :?: Kanske lite mer förtroende för lilla Charlie? 8)

Och som TorsMamma säger: Mera MAT, utevistelse och ålning! :!:

:thumbsup: :heart:
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

ElinN! Tack för tips! Faktum är att läggning har skett 19.30 en del dagar då långluren inte blev mer än en liten powernap...och det har funkar bra. Jag ska köra en vecka med ännu mer mat och sedan utvärdera. Men 19.30 skulle definitivt kunna genomföras.

Och ja, jag har även backat rejält utan att ha märkt effekt. Frågan är nu vad min strategi ska bli inför morgondagen. Nu handlar det alltså först och främst om att få Charlie att somna om ÖVER HUVUD TAGET. För 30 minuters sömn av 2,5 är inte hållbart, resten av dagen blir då förstås helt ur led.

Jag tror jag kör: vagna tyst, ramsa gå. Lyssna. Vagna tyst, ramsa gå. (I all oändlighet, tänker den version av Fanny som nu saknar Attityden. Dumma henne!)

Pepp pepp! Det här går bra!
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Idag har jag satsat på att ge så mycket mat som känns helt orimligt inför långluren.

:arrow: Frukost: 400 (!!!) ml välling. Inom timmen. Helt jävla galet och väldigt orimligt.
:arrow: Lunch: En stor barnmatsburk. En hel jättestor banan. En halv burk fruktpuré. Och som kaffe och kaka: 120 ml välling. Mycket mycket orimligt.

:arrow: Ca 45 minuter ute i frisk morgonluft.
:arrow: "Ålning" på golv.

Och gissa hur det gick? Tataratam - han sov! Un-freakin-believable!
Torsmamma, du är ett geni. Ett GENI!

Han sov i två timmar utan en endaste skarv, och det har endast hänt ett par lyckliga gånger. Sen rullade jag lite försiktigt på vagnen och han somnade om i en halvtimme till.

Jag VET ju att maten är allt, men jag kunde bara inte förstå att han kunde äta mer! Att det ska vara så svårt när det är så lätt!

Tusen tusen tack. Vad gjorde jag utan er?
ElinN

Inlägg av ElinN »

=P~ :lol: Ja det var inga dåliga mängder, men tydligen precis vad Charlie vill ha och behöver! :!: Toppen! :thumbsup: :heart: =D> Vad säger man -maten är A och O liksom... :P
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt Charlie, mat ÄR gott =P~ Ja, man kan verkligen bli chockad över mängden mat som halvåringar kan få i sig. I den åldern åt O en vuxenportion med gröt både morgon och mellis, gigantiska lass med mat till luch och middag och så en flaska välling på det :shock: Ja och så lite mutor också mellan varven.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:lol: :thumbsup: :heart:

Bebbo hälsar att potatismos är den allra bästa maten! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Härligt jobbat. Ja tänk så lite (hmm.... MYCKET mat) som behövs för den goda sömnen när man är 6 mån. :lol:

Jag slutar aldrig att förvånas, men jo jag vet MYCKET mat är det ju, det kommer inte vara för alltid så njut så länge ni kan! 8) :lol: :heart:
Tor 2006

Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Ja vi njuter! Både av maten och av ännu en dag med god sömn. Denna gång helt utan skarv! Jag jublar. Charlie med!
Elle

Inlägg av Elle »

:sleep: \:D/ :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Hej tjejer.

:?: Rent generellt, varför skriker bebisar när de ska gå och lägga sig? :? :D

Charlie hade ju ett bra tag knystfria läggningar inför natten, nu blir det 20 minuters arga protester. VAAFÖ?

Vi gör som alltid, dvs skratt och godnatt. Ramsar ytterst sparsamt (utan vidare resultat) och lägger tillrätta om han hamnat upp och ned. (På rygg, alltså. Skulle han stå upp och ned på huvudet skulle jag nog ta upp honom av ren chock.)

Eftersom vi inte vill kliva ner i några träsk blir det alltså rätt skrikigt. Trist för oss, och framför allt trist för prins Charles. Detta otyg har pågått i flera veckor.

:arrow: Tankar?

Ps. Han vaknar klockan sex också, för det mesta. Det gillar vi inte heller, någon av oss.
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

För övrigt sökte jag Spotify för lämplig musik att sätta in till 6-uppvaket och fann THE ULTIMATE det-är-fortfarande-natt-och-på-natten-sover-man-stycket:

Mozart - Eine kleine Nachtmusik.

Det bara måste funka.

(En annan sak som funkar är att Charlies pappa ramsar en egen påhittad ramsa, bara han gör det med Attityd. Senast provade han att ramsa "Bajs bajs bajs baaaajs, bajs bajs baaaaajs" vid en daglur, med lysande resultat. Charlie blev tyst och Charlies mamma, som fortfarande är ung och har kiss-och bajshumorn i behåll, dog av garv i köket. Sen tittade hon uppfodrande på fadern och bad om större respekt för Ramsan. Det här är allvarliga grejer!)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"