Ramsa-frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Hur går det för er? :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Hej,

Det går lite sådär just nu...vi hade en period då det gick jättebra både dag och natt, efter nattning somnade hon på bara några minuter och sov hela natten. Just nu är det lite mer trassel, hon har lärt sig att hon kan vända sig i sängen och på dagen verkar hon kunna somna lite hur som helst men inte på kvällen...så nu är vi uppe i 40 min innan hon somnar igen men hon skiker inte iaf utan ligger och småpratar och skriker bara då hon har hamnat konstigt i sängen. Hon har också börjat vakna på natten vid halv fyra och ligger sen och snackar i en och en halv timme tills hon blir så trött att hon vill somna igen och då börjar hon skrika...har slutat med att jag solfjädrat henne ett par nätter för att hon ska somna...pangramsa verkar inte bita utan hon snackar vidare.
Vet inte om det hänger ihop med något 6-mån utvecklingssteg (blir 6 mån i veckan) för hon är gnälligare och kinkigare över lag och äter sämre. Vad tror ni?
Tildamamma
Tilda född april 09, kurstart 090907
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Hur ser schemat ut?
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Hej,

Schemat ser ut såhär:

-07 Natt
07-09 Vaken (07.15 amning 08.00 gröt och fruktmos)
09-09.45 Sov 1
09.45-12.00 Vaken, lunch kl11 (hemlagad barnmat och fruktmos)
12-13.30 Sov 2
13.30-15.30 Vaken, mellanmål kl14.30
15.30-16.15 Sov 3
16.15-19 Vaken, middag kl 17.30, bad, nattslurk ca 18.30, skoj och bus fram till kl19

Sista passet är långt, hade längre pass tidigare på dagen innan men hon blev inte tillräckligt trött kändes det som då inför kvällen så därför ändrade jag till ovanstående (när jag gjorde det så gick nattningarna helt plötsligt kanon ett tag, se tidigare inlägg). Både igår och idag la vi henne tidigare än kl 19 för hon verkade så trött (gnid i ögonen och kinkig). Kanske behöver hon lite mer sömn på eftermiddagsluren så hon orkar fram till nattningen? Men då blir det mer än 15 timmar...
Nattningarna har gått bättre sen i fredags och vi kämpar på med vakentiden under natten...denna inträffar vid olika tider varje natt...allt mellan 2.30-6 då hon vaknar till och är orolig ca en timme och därefter somnar hon om. Först åtgärden är en ramsa då jag märker att hon inte kommer att somna om, vi försöker minimera trafiken men då hon har börjat böka rundor i sängen hamnar hon ibland lite konstigt och vi får lägga henne tillrätta och därefter ramsa. Inatt vaknade hon kl 3 och somnade om några minuter i stöten på ramsa till kl 4 då hon somnade om till kl7, under den timmen behövdes 3 ramsor och ett tillrättaläggande. Har du något tips om hur man kommer tillrätta med detta? Känns som det egentligen bara är detta som hindrar fullständig njutning!!
Kram Anna
Tildamamma
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Hej,

Schemat ser ut såhär:

-07 Natt
09-09.45 Sov 1
12-13.30 Sov 2
15.30-16.15 Sov 3
16.15-19 Vaken, middag kl 17.30, bad, nattslurk ca 18.30, skoj och bus fram till kl19

Sista passet är långt, hade längre pass tidigare på dagen innan men hon blev inte tillräckligt trött kändes det som då inför kvällen så därför ändrade jag till ovanstående (när jag gjorde det så gick nattningarna helt plötsligt kanon ett tag, se tidigare inlägg). Både igår och idag la vi henne tidigare än kl 19 för hon verkade så trött (gnid i ögonen och kinkig). Kanske behöver hon lite mer sömn på eftermiddagsluren så hon orkar fram till nattningen? Men då blir det mer än 15 timmar...
Nattningarna har gått bättre sen i fredags och vi kämpar på med vakentiden under natten...denna inträffar vid olika tider varje natt...allt mellan 2.30-6 då hon vaknar till och är orolig ca en timme och därefter somnar hon om. Först åtgärden är en ramsa då jag märker att hon inte kommer att somna om, vi försöker minimera trafiken men då hon har börjat böka rundor i sängen hamnar hon ibland lite konstigt och vi får lägga henne tillrätta och därefter ramsa. Inatt vaknade hon kl 3 och somnade om några minuter i stöten på ramsa till kl 4 då hon somnade om till kl7, under den timmen behövdes 3 ramsor och ett tillrättaläggande. Har du något tips om hur man kommer tillrätta med detta? Känns som det egentligen bara är detta som hindrar fullständig njutning!!
Kram Anna
Tildamamma
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej igen! Jag tycker schemat ser jättebra ut till en halvårsplutt. Det jag tänker på när jag läser är att ni kanske kunde backa ytterligare på natten? Pangramsa brukar man ge i vargtimmen (typ efter 4) och uppvak innan dess kan de ofta hantera själva utan ramsa. Vad tror du om det? Att verkligen gå in först när hon ber om hjälp?

Vissa byter till två lurar redan så här tidigt, jag har själv en piggis så för oss var det bra.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Hej,

Vi provade ett tag att backa på natten också...ett tag fixade hon det själv och somnade om efter bara en kort stund, nu vaknar hon till mer och är vaken längre, dvs verkar inte direkt vilja somna om utan ligger och snackar. När vi kurade och under uppföljningsveckan somnade hon om själv och sov hela natten dvs 12 timmar, hade inga problem med vargtimman alls utan detta problemet har kommit nu den senaste veckan, samtidigt som hon lärt sig att vända sig i sängen. Ska testa att backa om hon vaknar innan fyra, det är ju så jag vill att det ska fungera, men vad gör jag om hon bara ligger och snackar?

Hur hade ni schemat när ni bytte till två lurar? Jag är tveksam till att göra det mtp att hon verkar så trött på kvällen. Ikväll var hon också trött men jag tänkte försöka dra på läggningen så den hamnar där den ska och inte tidigare som föregående två kvällar men jag tror hon blev övertrött, helt plötsligt blev hon hyperaktiv och alldeles stirrig med resultat att det blev svårt att lägga henne, hon kom inte till ro utan jag fick buffa henne lugn (inte tills hon somnade) och hon somnade till bekräftelseramsa. Det känns nästan som om hon behöver ännu mera sömn än hon har idag, hon sover bra på daglurarna, missar kanske 1-11/2 timme av nattsömnen pga uppvaknanden (detta kan jag ju inte kompensera för under dagen för då blir ju allt helt fel, eller?) Min känsla av de senaste tre dagarna är att jag borde lägga henne vid halv sju, men då blir det ju mer än 12 timmars nattsömn. Kan det hjälpa att skjuta på em-luren något eller förlänga den?
Känns som om det är något skumt med schemat som jag inte kan sätta fingret på...om hon har varit vaken lite under natten så vaknar hon ofta för tidigt...tror du hon är en piggis eller har du några andra tankar på detta?
Kram Anna
Tildamamma
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag tycker att schemat ser bra ut och jag tror precis som du att hon behöver tre lurar fortfarande. Om hon har svårt att somna om när hon kommer över på rygg och inte kan vända sig rätt igen så kan man gå in och lägga tillrätta. Så har jag gjort med mina barn om det behövts och då har det löst sig inom någon vecka. Öva vändning på dagen har vi också gjort.

Om jag var du skulle jag gå på min magkänsla. Om den säger dig att hon behöver sova 18.30 så skulle jag lägga henne då.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Hej,

jag måste bara få bolla lite funderingar med er... jag pratade med min mamma häromdagen om SHN, tanken bakom, hur det fungerar etc och hon sa något som fick mig att fundera lite. Hon sa att hon hade aldrig hört talas om att man ska väcka barn utan man låter dem sova så länge de behöver och justerar andra lurar/nattsömn efter dagens sammanlagda sovtid. Men sa hon, jag förstår hur ni tänker kring att skapa rutiner och hon tyckte att detta var det enda lite märkliga med denna kuren (skickade med henne SHN-boken då hon ska vara barnvakt snart...då gäller det ju att vara påläst :wink:).
Min fundering är att efter ha kört detta schemat en månad så måste jag fortfarande väcka Tilda efter varje pass, hon vaknar aldrig själv (förutom i vargtimmen där hon tror att hon är utsövd) samt att hon verkar trött under hela dagen, gnider sig mycket i ögonen. Totalt enl schemat ska hon sova 15 timmar (är ju 6 mån nu) och faktisk tid hon sover är 13,5-14,5 timmar beroende på uppvak under natten, främst under vargtimmen...kan det vara så att hon får för lite sömn under dagen trots allt? Eftersom jag alltid får väcka henne blir hon ju aldrig helt utsövd...idag provade jag att låta henne sova lite längre på lunchluren så den blev totalt 2 timmar men jag fick ändå väcka henne och det var inget problem att lägga henne igen två timmar senare för em-luren.
Snälla är jag helt ute och cyklar eller ligger det något i ovanstående? :?
Tror ni att jag behöver lägga till mer sovtid under dagen?
Kram Anna
Tildamamma
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej Tildamamma :!:
Tildamamma skrev:jag måste bara få bolla lite funderingar med er... jag pratade med min mamma häromdagen om SHN, tanken bakom, hur det fungerar etc och hon sa något som fick mig att fundera lite. Hon sa att hon hade aldrig hört talas om att man ska väcka barn utan man låter dem sova så länge de behöver och justerar andra lurar/nattsömn efter dagens sammanlagda sovtid. Men sa hon, jag förstår hur ni tänker kring att skapa rutiner och hon tyckte att detta var det enda lite märkliga med denna kuren
:idea: Vet du, jag tror din lilla Tilda sover så gott därför att hon vet att det är du som har kollen på när hon både ska somna och vakna! Ett litet barn vet inte om klockan är fem eller sex, om hon har sovit en kvart eller två timmar och därför hjälper vi dem att hålla koll på sömntiden genom att både lägga och väcka. Jag brukar jämföra med hur vi vuxna sover om vi vet att vi måste upp men inte har nån väckarklocka - sömnen blir inte så god och vi vaknar stup i kvarten just för att vi inte vet när det är dags att vakna. Så känner de små barnen också - när de har förstått att vi har koll på när det är dags att vakna så sover de tills de blir väckta :D :!: DEt som brukar hända om man slutar väcka är att sömnen blir hackligare och barnet vaknar tidigare på morgonen. Och DET vill vi ju inte!

Som exempel kan jag berätta om min Alice, snart fem år. Vi har väckarklocka till de tre små som ringer in morgonen, men på helgen är jag lite slarvig med den :oops: . Så på lördagkväll sa Alice till mig: mamma, nu ställer du klockan ikväll så jag vet när det är morgon, annars sover jag så himla dåligt!. Ord och inga visor, liksom :lol: :wink: .

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Hej och tack för ditt snabba svar!! :D
Jag tycker att du har bra argument (vilken härlig flicka du har) och själv är jag verkligen en rutinmänniska (min man också) och trivs med regelbundna tider så varför skulle inte vår lilla dotter göra det. Men varför ska hon...när jag presenterar fördelarna med SHN...sitta och gnugga sig i ögonen hela tiden som om hon vore helt dödstrött??? Så typiskt :roll:
Tror du att jag borde lägga till lite extra sömn och se om det hjälper? Tänker på ev en extra kvart eller halvtimme på lunchluren och flytta fram em-luren något eller bör jag fortsätta på detta schemat och utvärdera det först när hon verkligen sover hela natten?
Funderar också lite på väckarklocka, idag ställer vi mobillarmet så vi väcker henne samtidigt som vi går upp och hon verkar vakna av det trots att hon sover i annat rum, men för att få det som du beskriver det så ställer ni klockan tillsammans kvällen innan då? Hur gamla ska barnen vara för att förstå det?
Kram Anna
Tildamamma
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Anna!

Nu har jag inte läst hela tråden :oops: och har inte koll på era tider, men att kompensationssova på dagen för att man missat sömn under natten brukar inte vara nån bra idé - i längden. MEN eftersom ni ännu inte kört igång kuren tycker jag du kan bjuda på ett par marginalkvartar under dagen om hon är väldigt trött. När du sedan kör igång kuren så följ tiderna stenhårt, så att hon hamnar rätt! Sen är det ofta så med barn som kuras, att när de väl börjar sova gott hela natten vill de sova ännu mer - de har att ta igen och det tar några dagar innan sömngnugget i ögonen försvinner :wink: .

:idea: Väckarklocka är superbra, jag tycker du kan införa den! Vi har klockan utanför barnens rum och när den ringer går jag in med den så får nåt av barnen stänga av den. Fast ärligt talat så har de sista tiden själva hämtat klockan och stängt den, men det är noga vem det är efter ett rullande schema :lol: :wink: .

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Hej igen,

Har nu haft några riktiga 12-timmarsnätter då hon har sovit i princip hela tiden, någon gång har jag fått gå in och lägga på henne täcket varefter hon har somnat om direkt igen. Härligt!!

Men med detta känns det som om hon inte är tillräckligt trött på dagen när det är dags att sova, första och andra luren brukar gå bra men den tredje strular allt som oftast och lägger man på marginalkvarten i slutet blir det problem när hon ska sova natt. Jag vill helst att hon sover längre pass för när hon väl somnat sover hon tills jag väcker henne. Vi funderar på att göra som Emma förslog och ändra till två lurar per dag samtidigt som vi drar ner på sovtiden lite (blir snart 7 mån), tror ni detta funkar:

19-7 Natt
7-9.30 Vaken, välling vid 7.20 och grötfrukost vid 8
9.30-10.15 Sova
10.15-13 Vaken, lunch vid 12
13-15 Sova
15-19 Vaken, mellis vid 15.15, middag vid 17.30, nattslurk vid 18.30

Jag har förstått att man behåller en lur när de blir äldre...stämmer detta schemat bra för det?
Jag är lite tveksam om hon orkar 4 timmar vaken på kvällen men får inte ihop schemat annars, finns det någon som har något annat förslag?
Tildamamma
Elle

Inlägg av Elle »

Tildamamma skrev: -07 Natt
09-09.45 Sov 1
12-13.30 Sov 2
15.30-15.50 Sov 3
15.50-19 Vaken, middag kl 17.30, bad, nattslurk ca 18.30, skoj och bus fram till kl19
Här är ett annat förslag :D Jag har alltid haft 3 lurar tills 8-månadersångesten klingat av. 20-minutaren på em har jag alltid erbjudit i vagn under promenad. Ibland har de bara sovit 5 min, ibland 20 min och ibland bara vila. Men pausen behövdes för att orka till kvällen.

Men som sagt var du känner juvelen bäst och vet vad som passar henne. Om du tror att 2 lurar passar henne så kör på det. Du kan ju ge henne en 5-minutare på em för att undivka övertrötthet eller lägga upp till en halvtimme tidigare till natten under en övergångsperiod.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Hej, vänder mig till detta underbara forum när det kört ihop sig lite med sömnen igen...där folk förstår vad jag pratar om när jag tjatar om schema och godnattskratt :wink:
Nu är lilla Tilda snart 8 månader och fram tills nu har det gått relativt bra, klarat de flesta insomningar själv och inom hyfsad tid. Hon är en väldigt aktiv och pigg liten tös som verkligen vill upptäcka världen, helst hela tiden och vill inte alls sova. Hon har lärt sig att krypa och börjar precis ställa sig upp, tänder är på väg men har ett underbart glatt humör!
Dock är jag rädd att jag är på väg in i ett buffningsträsk som jag helst av allt vill undvika och undrar om någon här har några tips.
Då Tilda väldigt aktiv så verkar hon ha svårt att varva ner när jag lägger henne, är precis som om hon inte känner att hon är trött alls. Ibland kan jag lägga henne och hon somnar nästan direkt, ibland efter en stunds pratande men oftast kryper hon runt i sängen, sätter sig upp och pratar, har börjat ställa sig upp. Jag har väntat tills hon bett om hjälp och då har jag lagt henne tillrätta, buffat lite kort och ramsat ut, bara för att börja om igen och igen och igen. Insomningar som tidigare gått på 7-10 min har börjat dra ut på tiden, vid läggningen sprattlar hon och vrider och vänder sig, kommer inte till ro. Hon borde vara trött och om jag håller henne med solfjäder på huvudet och buffar så gnider hon sig i ögonen och blundar, så hon är ju trött men verkar inte komma till ro...precis som om hon inte kan varva ner utan är rädd för att missa något roligt, vänder huvudet fram och tillbaka. Buffar vi tills hon lugnat ner sig och slappnat av så somnar hon oftast själv (vi är väldigt försiktiga att buffa tills hon somnar, även om det ibland går fort för henne att somna såhär) vänder på huvudet bara när vi ramsar ut men somnar därefter. Är detta ok eller är vi djupt sjunkna i träsket?? Har detta med 8-mån ångest att göra? Någon som kan tipsa oss om vad vi ska göra?
Schemat vi följer är detta:
19-7 Natt
9.30-10.15 Sova fm
13-15 Sova middag
Däremellan, ensamlek, social samvaro och ute så mycket det går. Bytte till två sovpass eftersom hon är så pigg och det fungerade bra ganska länge men nu känns det som om alla läggningar krånglar. Hon vaknar oftare på den långa luren och verkar generellt ha oroligare sömn (natten funkar bra) Iofs har hon lite för mycket sovtid så jag har funderat på att minska fm-luren till 20 min istället. Kan det vara en lösning?

En annan fråga också, Tilda sover i stort sett hela natten men har börjat vakna av att hon sparkar av sig täcket och fryser. I början ramsade jag men då vaknade hon till ännu mer eftersom hon ju frös så jag började gå in direkt och lägga henne tillrätta och lägga på täcket, kort buff och sedan lågmäld ramsa ut varpå hon somnar. Är det rätt hanterat eller vänjer jag henne vid att jag kommer vid mista skrik (gissar att jag vet svaret redan...), hur har ni gjort när det är såhär? Hon sover i heltäckande pyjamas och sockar.
Hoppas att någon av er kloka mammor orkar läsa igenom allt detta och ändå ge lite råd!
Kram Anna
Tildamamma
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"