Hej, vänder mig till detta underbara forum när det kört ihop sig lite med sömnen igen...där folk förstår vad jag pratar om när jag tjatar om schema och godnattskratt
Nu är lilla Tilda snart 8 månader och fram tills nu har det gått relativt bra, klarat de flesta insomningar själv och inom hyfsad tid. Hon är en väldigt aktiv och pigg liten tös som verkligen vill upptäcka världen, helst hela tiden och vill inte alls sova. Hon har lärt sig att krypa och börjar precis ställa sig upp, tänder är på väg men har ett underbart glatt humör!
Dock är jag rädd att jag är på väg in i ett buffningsträsk som jag helst av allt vill undvika och undrar om någon här har några tips.
Då Tilda väldigt aktiv så verkar hon ha svårt att varva ner när jag lägger henne, är precis som om hon inte känner att hon är trött alls. Ibland kan jag lägga henne och hon somnar nästan direkt, ibland efter en stunds pratande men oftast kryper hon runt i sängen, sätter sig upp och pratar, har börjat ställa sig upp. Jag har väntat tills hon bett om hjälp och då har jag lagt henne tillrätta, buffat lite kort och ramsat ut, bara för att börja om igen och igen och igen. Insomningar som tidigare gått på 7-10 min har börjat dra ut på tiden, vid läggningen sprattlar hon och vrider och vänder sig, kommer inte till ro. Hon borde vara trött och om jag håller henne med solfjäder på huvudet och buffar så gnider hon sig i ögonen och blundar, så hon är ju trött men verkar inte komma till ro...precis som om hon inte kan varva ner utan är rädd för att missa något roligt, vänder huvudet fram och tillbaka. Buffar vi tills hon lugnat ner sig och slappnat av så somnar hon oftast själv (vi är väldigt försiktiga att buffa tills hon somnar, även om det ibland går fort för henne att somna såhär) vänder på huvudet bara när vi ramsar ut men somnar därefter. Är detta ok eller är vi djupt sjunkna i träsket?? Har detta med 8-mån ångest att göra? Någon som kan tipsa oss om vad vi ska göra?
Schemat vi följer är detta:
19-7 Natt
9.30-10.15 Sova fm
13-15 Sova middag
Däremellan, ensamlek, social samvaro och ute så mycket det går. Bytte till två sovpass eftersom hon är så pigg och det fungerade bra ganska länge men nu känns det som om alla läggningar krånglar. Hon vaknar oftare på den långa luren och verkar generellt ha oroligare sömn (natten funkar bra) Iofs har hon lite för mycket sovtid så jag har funderat på att minska fm-luren till 20 min istället. Kan det vara en lösning?
En annan fråga också, Tilda sover i stort sett hela natten men har börjat vakna av att hon sparkar av sig täcket och fryser. I början ramsade jag men då vaknade hon till ännu mer eftersom hon ju frös så jag började gå in direkt och lägga henne tillrätta och lägga på täcket, kort buff och sedan lågmäld ramsa ut varpå hon somnar. Är det rätt hanterat eller vänjer jag henne vid att jag kommer vid mista skrik (gissar att jag vet svaret redan...), hur har ni gjort när det är såhär? Hon sover i heltäckande pyjamas och sockar.
Hoppas att någon av er kloka mammor orkar läsa igenom allt detta och ändå ge lite råd!
Kram Anna