Amning över 2mån och nätter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

:)
Natten gick bra. Vår första 12hs natt! Ja, hon knorrade vid flera tillfällen, vid 3, och vid 4 i 15min och så bökade hon vid 6.30. Vid första gången ramsade jag genast men tror det var YTTERST onödigt :roll: Hon ökade volymen på knorret då jag ramsat och somnade om själv efter 30 sec knorrande. :D
Fick väcka henne 7.30. :)
:heart: Cecilia f 3.4.2009. Kurstart vid 5,5 mån
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Stort grattis!
bra jobbat, fortsätt proppa i mer mat så håller det säkert i sig!!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
duggan

Inlägg av duggan »

Jag stämmer in i peppandet, gratulerar, MYCKET bra jobbat!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Jaaa..glädjen räcker intelänge. Nej, men en fråga. Cecilia är sjuk och har feber. Hon åt väldigt bra idag..VÄLDIGT mycket till middag. Nu var det så att jag var borta och pappan nattade. Ca 50 minuter efter att han lagt henne (ca 20.20) började hon gny. När han gick upp märkte han att hon grät ordentligt och kräkt MASSOR. HELA MIDDAGEN skulle vi tro (=2burkar puré plus mjölk) :( Han hade tagit ner henne till nedre våningen och putsat ansiktet, bytt om osv. Jag var inte så nöjd över den saken, han skulle ha kunnat göra det uppe. Men han gjorde väl sitt bästa. Nåh, min fråga är nu denna: hon kommer troligtvis att vakna på natten nu när hon kräkt upp hela middagen. Jag ammade när jag kom hem (20.30) (han var nere med henne då) och nattade henne pånytt (20.45). Somnade genast. Men om hon vaknar skall jag då ge henne mjölk????
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Som du vill enligt principen en gång är ingen gång. Dumt med orosvargar.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Nåh nu vaknade hon precis och var olycklig, 30min sedan jag lagt henne. Jag gick in och lugnade henne tills hon somnat om. Tog max 15min. Såg inte riktigt på klockan. Men tror nog att hon kommer vara hungrig på natten när hon kräktes så mycket. :( Får se hur jag nu gör denna natt. Försöker lite ge gubben här råd om hur man skulle ha kunnat göra på annat sätt, utan att såra honom. Han gjorde ju sitt bästa. Jag lyckas knappast så bra :roll:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Då är det bättre att hålla klaffen, enligt principen en gång är ingen gång :wink: och i vetskapen av att det inte raserar nått viktigt i bygget. Är det kaos så är det. Inte helt lätt att ta hand om tokkräkt liten bäbis.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Ja hon vaknade igen 30 min efter att jag buffat henne så jag bestämde att amma och hon var HUNGRIG. Drack ordentligt ur båda brösten så var hon mätt. Hon blev frustrerad när jag skulle rapa henne. Ville bara sova stackarn! Nu undrar ja om hon är allergisk mot nåt? Hennes kinder har en tid varit atopiskt torra och röda. Jag tänkte det beror på när hon sover på mage och kräks kanske lite och dreglar? Hon har alltid haft småa prickar och lite torra kinder. Men nu har de en tid varit lite värre och idag på morgonen var de väldigt röda trots att pappan putsat dem igår efter att hon kräkts. :(
Så har hon ingen snuva. Bara feber.
Inte skall man väl vara ute med små sjuka bebysar..eller ha ute och sova dagslurarna?
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Ville bara tillägga att hon sedan sov hela resten natten efter att hon igen fått mjölk vid kl22.
En till fråga med marginalkvarterna.Jag läste man kan lägga till sömntid om barnet tex är sjukt. Gäller det bara långa luren och kan man helt lägga till 15min före och15min efter? Så att det blir 30min mer sömn? För hon är trött och gnällig. Verkar verkligen ha ont i kroppen. Har nu 38.4 graders feber, alltså itne så förfärligt hög så skulle itne vilja ge mer medicin just nu. Hon fick igår kväll till natten.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Hittade tråden som feber och sovande :) så den frågan behöver jag inte svar på. Men att vara ute när ungen är sjuk/ sova ute?? Jag har nu henne inne i vagnen.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Ja och sedan en sådan fråga gällande middagen. Kan det vara att den är för nära inpå natten? Att maten lättare kommer upp då hon sover natt på mage? Middag 18-18.30 (brukar äta på 30min), kvällslurken kring 19 och nattning 19.30.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Är det inte för kallt ute så går det utmärkt att sova ute även om man är lite hängig. Men kanske inte så hängig så att man behöver lite extra övervakning.

Jag tycker att mattiderna ser toppen ut. Kräk och feber kanske hör ihop snarare än matintaget/magläget och kräket. Små barn blir väldigt ofta förkylda "i magen" istället för i näsan.

Nariga kinder är jättevanligt och behöver inte betyda allergi. Hos oss har stora ärvda mjuka linnesevetter vid huvudet hjälpt fint, tillsammans med en fet och bra kräm.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

tack för svaret.
Jo kinderna sier bättre ut nu redan:)
Jag lade henne sova tidigare vid förmiddagsluren då hon somnade i min famn. Febern bara stiger. 39.2nu. Stackarns är helt yr. Fick ner lite mat till lunch och hon drack ordentligt med BM. Sedan var det bara gråt så hon fick genast gå igen och sova 30min före lunchluren. Tänker låta henne sova så länge det behövs. Väcker om hon vill missa mellanmålet. Men hon är riktigt dåsig och yr OCH gråtig stackarn. :(
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

nej det här är helt hemskt. Hon har feber mellan 38.4 och 39.5. Hon har ikväll gråtit som en galning. Inte druckit så mycket. Har trugat med vattenflaskan och brösten och purén. Hoppas hon nu har nåt i sig. Har fått medicin och febern var vid läggning vid 38.5. Nu vaknade hon och grät 20.30. Låter trött och yr. Jag gick in och buffade. Efter en stund började jag fundera om hon kan vara hungrig/törstig. Så jag tog upp henne och erbjöd bröstet. Hon blev förbannad. Så lade ner henne pånytt och buffade. Efter en stund fick jag nog och vi betämde med min man att han skulle ta över. Har jag släppt in några vargar?? Eller är de bara sådana när de är sjuka?????? Fick i henne 1 burk fruktpuré och några omgångar mjölk idag, mycket sämre än igår. Ja och så lite vatten. Nu har det buffats i en halv timme och hon bara gråter. Borde man ringa läkare??? Hon låter emellanåt lugn och väldigt trött men tar sats och ryter till sedan.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Öronen kanske? Jag tror inte att ni behöver hasta till doktorn mitt i natten, men ge febernedsättande och se tll att hon har huvudet högt. Och ja, vissa barn strular mycket i sjukdom, andra bara sover. Jag har en av de förra... :roll: (UTOM vid hans eviga öroinflammationer, men det är undantaget...)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"