Jag har funderat över hur jag vill gå vidare med insomningen, eftersom vi inte känner att vi vill låta honom ligga och skrika sig till sömns. Nu har vi backat så att vi är kvar inne hos honom någon minut extra så han är lugn när vi ramsar oss ut ur rummet. Det har hjälpt oss massor och nu går nattningen oftast under fem minuter. Visst blir han sur när vi går, men det handlar om några små protester, jämfört med superledsna skrik innan. Vi har på det här sättet också kommit ifrån att han skriker så fort han nuddat madrassen så det känns jättebra. Från det här kan vi backa mer och mer genom att stanna kortare och kortare stund, men vi känner att detta är vägen vi vill gå, istället för att lägga ner honom och ignorera att han skriker. Det är högst troligt att jag inte förstått poängen med den metod vi blivit tipsade om...
Han sover fint hela natten (två tjorvande nätter under en tre-dagars-feber, sen tillbaks på banan) men vi har tidiga morgnar fortfarande som inte har löst sig. Detta gör att dagsschemat ofta får stuka ordentligt på foten, eftersom lillkillen är jättemorgontrött och inte orkar vara vaken så länge när han vaknat så tidigt. Det känns inte bra att hålla på att rodda om och pussla ihop dagen allt efter hur dags han vaknat (och alltså inte somnat om) Här är i alla fall schemat och maten vi försöker följa:
Caramell skrev:
07.00 Morgon, Frukost 1: ammas
08.15 Frukost 2: Gröt
09.00 Sova 45 minuter
11.00 Lunch, Mos/Puré så mycket som går ner + ammas om han vill ha
12.00 Sova 1,5 timme (alltid problem efter 45 min här)
14.30 Mellis; amma och fruktpuré
15.45 Sova 45 minuter (oftast krävs vagnsprommis här för att få till 45 min)
17.00 Middag; Mos/Puré + ammas om han vill ha
18.30 Kvällsslurk; Gröt
19.00 God natt!
Skarvandet på långluren kom vi tillfälligt förbi genom en minikur i mörker, men efter febern är vi tillbaks på ruta ett igen där. Funderar på att byta till två lurar istället (1,5+1,5 enligt ElinN's förslag i schematråden) eftersom han tydligt visade att han gärna sover längre när han väl kommit på hur man gör. Tveksam här. Han sov två längre lurar när han var sjuk och några dagar efteråt, men sen började skarvandet igen.
Gällande de tidiga morgnarna har vi valt strategin med ramsa (helt verkninglös i vargtimmen) och sen solfjädra tills han är lugn en gång (fast vi buffar istället eftersom vi inte kommer överens med solfjädern) och inget mer.

Tar gärna emot feedback på eventuell schemaföränding (till två lurar) och hur jag bäst hanterar dagen när schemat brakar ihop redan till första luren. Även om det kan vara värt att prova en annan strategi mot våra tidiga morgnar
Kram och tack till alla som följer oss och peppar.