Jag vill dela med mig av lite erfarenheter. Har en nybliven 7-åring här hemma som följer alla konstens regler. Lillebror är även en så kallad sladdis som alltför ofta hamnat i kläm med halvgalna, hormonstinna tonåringar på krigs stigen.
Mitt i allt detta försöker jag skapa ordning och ro, gemenskap och tillhörighet. ibland lyckas jag, ibland inte.
Efter en period av depp, ramaskri, diverse konflikter och tokerier vid läggdags var jag återigen redo att öppna BB och läsa på. Just denna afton visste jag inte riktigt vilket ben jag skulle stå på när jag plötsligt fick en snilleblixt.
Jag kröp ned i lillebrors säng, lade mig tillrätta och tittade på honom varpå han grinigt självklart undrade VAD i hela fridens namn jag gjorde där. Jag sa då lugnt att jag hade en saga att berätta för honom.
"Det var en gång en liten kille som just hade fyllt 7 år. Ofta fick han så mycket skäll hela tiden" Nu reagerade lillebror direkt och tittade rakt på mig och tårar började att stiga upp i ögonen på honom. "Det enda pojken egentligen ville var att hans mamma skulle lyssna på honom, men hon hade aldrig tid och sa bara, sen, snart etc etc" Nu grät lillebror och sa men det är ju jaaaaaaaaaaaaaaag. Så fortsatte jag och satte ord på den ångest han faktiskt kände. Lillebror fick gråta klart, tömma sitt hjärta och jag tror att han blev förstådd.
Hans reaktion fick mig att tänka och att börja om. In med delaktigheten, revidera rutinerna, in med skrattet till godnattet. (skrattet till godnattet fungerar även på tonåringar, suriga sådana).
Ibland behöver vi tänka till. Lillebrors reaktioner och hans beteende härstammar direkt till oss och vi vuxna måste våga se vårt enorma ansvar på hur VÅRT beteende ter sig på de små liven..
Tack för mig!
Att våga förstå
-
NordicAngel
Att våga förstå
"I am nurtured by the love, truth, and wisdom"
Mamma till 3 underbara. Flicka -9504 Pojke -9309 Pojke -0209
Mamma till 3 underbara. Flicka -9504 Pojke -9309 Pojke -0209
-
Piggelin
-
NordicAngel