Att våga förstå

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
NordicAngel

Att våga förstå

Inlägg av NordicAngel »

Jag vill dela med mig av lite erfarenheter. Har en nybliven 7-åring här hemma som följer alla konstens regler. Lillebror är även en så kallad sladdis som alltför ofta hamnat i kläm med halvgalna, hormonstinna tonåringar på krigs stigen.

Mitt i allt detta försöker jag skapa ordning och ro, gemenskap och tillhörighet. ibland lyckas jag, ibland inte.

Efter en period av depp, ramaskri, diverse konflikter och tokerier vid läggdags var jag återigen redo att öppna BB och läsa på. Just denna afton visste jag inte riktigt vilket ben jag skulle stå på när jag plötsligt fick en snilleblixt.

Jag kröp ned i lillebrors säng, lade mig tillrätta och tittade på honom varpå han grinigt självklart undrade VAD i hela fridens namn jag gjorde där. Jag sa då lugnt att jag hade en saga att berätta för honom.

"Det var en gång en liten kille som just hade fyllt 7 år. Ofta fick han så mycket skäll hela tiden" Nu reagerade lillebror direkt och tittade rakt på mig och tårar började att stiga upp i ögonen på honom. "Det enda pojken egentligen ville var att hans mamma skulle lyssna på honom, men hon hade aldrig tid och sa bara, sen, snart etc etc" Nu grät lillebror och sa men det är ju jaaaaaaaaaaaaaaag. Så fortsatte jag och satte ord på den ångest han faktiskt kände. Lillebror fick gråta klart, tömma sitt hjärta och jag tror att han blev förstådd.

Hans reaktion fick mig att tänka och att börja om. In med delaktigheten, revidera rutinerna, in med skrattet till godnattet. (skrattet till godnattet fungerar även på tonåringar, suriga sådana).

Ibland behöver vi tänka till. Lillebrors reaktioner och hans beteende härstammar direkt till oss och vi vuxna måste våga se vårt enorma ansvar på hur VÅRT beteende ter sig på de små liven..

Tack för mig!
"I am nurtured by the love, truth, and wisdom"
Mamma till 3 underbara. Flicka -9504 Pojke -9309 Pojke -0209
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Glädjetårar! Vilken klok mamma! :heart:
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Men oj, vad sorgligt och vackert på samma gång :heart:. Tårarna rinner nerför mina kinder :cry:.

Vi har också stora och små på samma gång och ibland känns det onekligen som att ingen är nöjd fast målet är så tydligt att alla ska vara det.

/P
noanamn

Inlägg av noanamn »

Varm insikt och saklig hantering - tack för att du delar med dig!
(Så bra du är och så modig blick du har :heart:)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Klok och insiktsfull är du :thumbsup: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
NordicAngel

Inlägg av NordicAngel »

Tack för era fina reaktioner, de värmer mitt hjärta! Om min lilla "saga" kan hjälpa någon, då är min lycka gjord :heart:
//Nordic
"I am nurtured by the love, truth, and wisdom"
Mamma till 3 underbara. Flicka -9504 Pojke -9309 Pojke -0209
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Åh men GUD!!!
Alltså.. liksom.. du bara.. åååh!!

VACKERT!
Jag är så tårögd nu att jag vill gå in till min 2.5-åing och bara ligga så där och dra en saga för honom.

Vackert, vackert, vackert. Tar med mig den sagan in i framtiden och livet.
:heart::heart::heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"