Amning över 2mån och nätter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

KAN NÅGON SNÄLLA HJÄLPA!
Jag skulle verkligen behöva lite råd.
Situationen nu är nu alltså sådan: Samtliga läggningar går bra, utan protester kanske mumlar/knorrar hon lite men det anser jag inte vara protester.
Men hon kan vakna under långluren eller på natten gråtandes.
Förra natten började det hela med en halv timmes knorrande med pauser här och där klockan 2.43. Jag avvaktade först men när det kom ett ängsligt knorr gav jag en glad ramsa. Fick som svar högljutt knorr. Fortsatte knorra ca 15 min och så blev det bara ledsnare och ledsnare tills hon började småningom gråta. Jag gav igen en ramsa men den tar ej. Det blir bara värre och värre. Jag går in till sist och får henne att somna genom att buffa. Men stannar inne för länge och hon sprattlar till när jag drar över täcket. Så jag börjar om. Går ut med ramsan och hon börjar gråta. Ramsar klart och hon lugnar sig lite men fortsätter gråta. Låter som vi är i buffningsträsket?? Snart gråter hon så hysteriskt och ramsan tar ej så jag går in igen. Hon lugnar sig...sover. JAg går ut med ramsan men hon vaknar igen knorrandes denna gång så jag ramsar x6. Hon knorrar en stund men börjar snart gråta igen. Jag blir förbannad och kommer ner, sätter på musik och elvispen och skriver här på forumet. Jag ramsar med jämna mellanrum men hon lyssnar inte alls. Skriker som en galning och snart snyftar hon mellan varven så jag går in EN SISTA GÅNG och buffar, är ute klockan4.46. Nu somnar hon och sover till 7.30 då jag väcker. Är väldigt trött och inte alls glad!
VAD SKALL JAG GÖRA? SKALL JAG VERKLIGEN låta henne gråta sig hysteriskt till sömns en natt (alltså ramsandes och utan att gå in trots att hon inte alls bryr sig om ramsan) för att vi skall komma förbi detta???? :(
:heart: Cecilia f 3.4.2009. Kurstart vid 5,5 mån
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Agnetha84 skrev:VAD SKALL JAG GÖRA? SKALL JAG VERKLIGEN låta henne gråta sig hysteriskt till sömns en natt (alltså ramsandes och utan att gå in trots att hon inte alls bryr sig om ramsan) för att vi skall komma förbi detta???? :(
NEJ! [-X Det är inte SHN.
:arrow: Tar hon någonsin emot ramsan? Får ni dialog någongång?
:arrow: Vad äter hon?

Du kan sluta buffa om du tror att ni har hamnat i buffningsträsket. Solfjädern är ett jättebra alternativ, men vi tar först de andra två frågorna så arbetar vi på åtgärdsplan därifrån.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Svar på fråga nr 1.
Måste medge att jag inte säkert vet!! :( Nu kan man säga att vi haft dialog när hon gråtit: hon gråter tystnar för att lyssna jag ramsar, hon gråter tystnar jag ramsar. Eller så att hon tystnar då jag börjat ramsa, gråter, jag ramsar hon tystnar och lyssnar, gråter igen osv. MEN jag har aldrig då fått ramsan att ta. Hon har bara blivit mer ledsen efter en stunds dialog och det har gått helt åt pipan.
Om hon jämrar (knorrar sådär lite olyckligt) och jag ramsar lugnar hon sig oftast och börjar mumla..somnar småningom om. Men inte alltid, som förra natten då inget hjälpte bara buffning. Jag har tidigare solfjädrat ett par gånger. Endast en gång har hon lugnat sig och somnat. Annars har hon bara blivit mer ledsen och skrikit LÄNGE, ville "aldrig" komma till ro! Har därför inte solfjädrat så väldigt mycket mer.
Fråga nr 2.
Cecilia äter
BM till morgonmål 7.30 direkt när hon väckts (äter hon dåligt här ger jag morgonmål nr 2 kl9 men det har lite ibland inverkat på lunchen men har aldrig ätit mindre till luch, betyder mer att ätandet startar trögt)
Kött-/grönsakspuré á 125g, lite plommon (3-4 skedar) och BM till lunch kl 11.30
Fruktpuré 125g och BM till mellis kl 15
Igen kött-/grönsakspuré 125g och BM till middag 18
BM som kvällslurk kl 19

Jag ändrade lite på schemat för ca 5 dagar sedan. Tidigare åt hon kl 7.30, kl 11, kl 14.30, kl 17.30 och kl 19. JAg ville ha lunchen närmare långa middagsluren och det innebar att jag måste justera alla måltider lite. Men endast alltså med 30 min. Kan detta ha inverkat?? Har svårt att tro det.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Vill bara tillägga att hon INTE tar välling. Trugade hjärtligt men bestämt i en veckas tid varje kväll och det resulterade endast i att hon började gråta och slutade ta flaska helt (hon dricker alltså från flaska med näbb inte napp). Detta var ganska frustrerande eftersom det tagit så lång tid (1månad) att ens få henne att dricka BM från flaska/mugg då hon aldrig godkännt nappflaska. Vi har nu hamnat jobba igen med flaskan. Nu dricker hon glatt igen från den då hon märker att det endast kommer vatten eller BM..ingen välling!!!!
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Ja och det att ammar jag vet jag ju inte hur mycket hon dricker till tex kvällsslurken. Men igår jag jag flaska och då drack hon endast kanske 30-40ml BM. Ville INTE ha bröst efter det. Äter hon middagen för sent?
Jag undrar nu hur mycket mjölk en 6 måns babys borde/brukar dricka då den äter så som C gör, en hel del puré alltså?? Hon vill nämligen inte alltid ha så väldigt mycket BM efter lunchen och middagen. Fast jag kan inte veta hur mycket det är i ml eftersom jag ammar.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Jag började fundera på om hon verkligen får i sig tillräckligt på dagen. Hon dricker så lite bröstmjölk tycker jag. Nu vid mellanmålet drack hon kanke "halva" bröstet och vägrade ta mer eller det andra bröstet. Trugade med jämna mellanrum i 30min. Jag tycker hon dricker mindre och mindre för varje dag som går :( Hon är nu 6 mån men har inte än börjat åla sig framåt eller krypa, så hon rör på sig ganska lite. Svänger nog runt mm men tar sig inte framåt. Har jag ökat med pureérna för fort???
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Hej nette!

Tråkigt att höra att ni har det tufft nu! Det löser sig säkert, tycker också att det har varit svårt med ramsan, men börjar få lite bättre "dialog" nu. Hoppas du får bra svar av kloka TropSara ang ramsan.

Angående maten, mitt lilla matvrak slutade amma vid 6mån (+1dag :) ) och äter nu som en hel karl. när de får korn på hur mätt och go man blir på fast mat är nog inte bröstet lika lockande längre. Jag började ge vatten till maten när hon kom upp mot en burk, men då tog hon mindre bröst/flaska. Var inte rädd att ta en stor burk (200g) istället och se om hon äter mer. Saga (snart 7månader) äter följande

7 Frukost1 230ml ersättning (hon är mjölkallergiker, så välling funkar ej)
7.45 Frukost 2 Gröt 0,5-1 portion
10.30 En stor burk kött/fisk +fruktpuré ca 0,5-1dl och majskrokar/ knäckebröd +vatten
14.00 Grönsakspuré motsv en liten burk (ibland mer)+ fruktpuré så mycket hon orkar
17.00 som 10.30
18.30 ca 50-100ml flaska (ersättning eller hemkokt välling)
minst 1/3 burk katrinplommon/dag

Fast hon är som sagt ett litet matvrak! ta inte det som nån måttstock, ville bara säga att du inte behöver vara rädd för att "trycka i" din lilla skatt mer mat. Jag blir förvånad varje dag hur mycket det går ner.
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Hej och tack för svaret!! :)

Kanske hon nu då bara får i sig tillräckligt och verkligen inte är så intresserad av eller behöver så mycket bröstmjölk.

Ikväll gick det så att hon drack till kvällslurk BM blandat med NAN från flaska kanske 20ml och sedan bröst nr1. Klockan 20.30 började hon jämra. Jag ramsade men hon bara fortsatte och det blev igen bara värre, men hon lät mer sådär..obekväm än ledsen. Jag gick upp igen och ramsade men då blev hon frustrerad och superledsen. Lät lite konstig. Fattar inte dumma mamma!! Jag gick in och hon hade kräkts MASSOR. Hela kvällslurken kan jag tänka mig :( Så först lugnade jag henne. Så tog jag upp henne när hon var lugn. Ammade henne, rapade, bytte lakan, tog av dyblöt body och så lade jag henne på mage naken (med blöjan på förståss) på torrt lakan under två täcken. Lakanet blev säkert helt snett och skynkligt och ren "dyna" hittade jag inte i mörkret och skulle nog inte ha lyckats få något lakan vikt fint till dyna så det får hon sova utan. Hölls lugn och säker. MEN hoppas hon inte nu fryser. LAde tillrätta och gick ut med ramsan. Tystnad som svar. Somnade snabbt om?? Kan hon klara natten så? Med lite mjölk i magen och naken?? Om hon vaknar och gråter pga hunger? hmmm...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Lillhjärtat! :( Bra lyssnat av dig tycker jag!. Nog klarar hon sig så, och hon är förstor för att vakna av regelrätt hunger, det är det totala matintaget som räknas.

Om ramsan: Tänk på att man kan gå in utan att buffa. Jag tycker att du ska sluta buffa annat än vid total kris, som ikväll. Hon kan lugna sig ändå, lita på det. Gå in, lägg till rätta och solfjädra, och ut med ramsan. Hon måste våga lära sig att lita på sig själv också.
Fastnar hon helt så solfjädra lugn, men nget buff.

Vill du kolla till henne så gör det när hon sover. Det får man!

Sen tycker jag också att det är dags att gå upp på stora burkar till lunch och middag. Det går säkert ner och gangnar nog sömnen på natten.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Tack igen för att ni orkar hjälpa och ge råd!!! :heart:

Ja det är så svårt att veta när man skall gå in :( Men nu också så grät hon i ca 10-15min med mitt ramsande innan jag tyckte jag definitivt måste gå in och kolla. Har svårt att tro att hon kan tycka jag är värst kunnig och pålitlkig och bra "ledare"... :? Nåh gör mitt bästa och hoppas på att det räcker.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Resten av natten sov hon djupt. Till 7.25 då hon började mumla och väckningen skedde med glada miner från allihopa kl 7.30 :) Det är ju inte första gången hon börjar gråta på detta vis och jag har bara gått in och buffat men inte kollat under henne att har hon kräkts :? Måste nog börja göra noggrannare granskningar om jag går in. På morgonen är ju lakanet som oftast fuktigt men jag har tänkt att hon dräglat. Tänk om hon flera gånger kräkts och gråtit efter min hjälp och jag inte gjort annat än rmasat och buffat :( Känner mig igen lite dum.
Hur är det med dyna vid denna ålder? 6 mån som sover på mage. Jag har haft ett vikt lakan utspännt, men känns ibland som om hon bara tycker det är obekvämt??
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Brukar hon bli ledesn av att kräkas dagtid?

Jag tror lakanet är bra, för det är lätt att fixa fram nytt och fräscht.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Hon sover dagtid på rygg så brukar inte kräkas under dagslurarna. Om hon kräks när hon är vaken brukar hon inte bli ledsen för hon behöver ju inte ligga i det ;)

Idag gav jag så mycket puré som bara gick ner, dvs 2 BURKAR 125g kött/grönsaker OCH PLOMMONPURÈ kanske 1/4 burk + BM till lunch (jmf tidigare gav jag endast 1 burk kött/grönsakspuré och plommon på plus BM)! Åt bara en halv burk fruktpuré till mellis +bm (jmf tidigare 1 burk) , MEN åt igen till middag 1,5 burk 125g kött/grönsakspuré och flera skedar nyponpuré, alltså nästan 2 burkar 125g igen (jmf tidigare 1 burk 125g). Diade ordentligt bm till kvällsslurk. :shock:
Känner mig lite dum som inte tidigare bara kunnat öppna nästa puré burk när hon ännu gapat efter mer :roll: Tänkte hela tiden att hon ju får bm på och blir sedan mätt på det. Nåh..nu vet jag :)
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Härligt att höra att hon har aptit! Hoppas att det hjälper med sömnen, framförallt med tidig morgon strulet ni haft

Får erkänna: Jag tog inte heller fram en burk till, var inställd på en burk...hos oss var det Sagaspappa som började ge mycket mera mat och överaskade mig. Efter det fortsätter jag mata tills hon säger stopp. "När man vet bättre gör man bättre" som nån klok mamma skrev i nån annan tråd.
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, tänk vad lite extra mat kan göra! :lol:
"När man vet bättre gör man bättre"
Kan vara kul och veta att orginalet till detta uttalande är Oprah Winfrey och jag älskar denna sägnen. När annars gör man bättre liksom? :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"