Behöver hjälp att ändra ett schema från grunden

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
byron

Behöver hjälp att ändra ett schema från grunden

Inlägg av byron »

Behöver hjälp att helt ändra om schemat för vår snart 13-månaders.
Han börjar bli svårsövd vid andra luren och jag tror därför att det snart är dags att ta bort den. Som det är nu sover han 1,5 timme redan kl 10.15 och sen igen 45 min på eftermiddagen vid 14.15 (det mönstret hade han redan innan kuren, därför fortsatte vi med det. Dagslurarna har funkat perfekt sen dag1!)
Tar jag bara bort eftermiddagsluren rakt av å behåller förmiddagsluren så kommer jag få en omöjlig son på seneftermiddagen, han kommer INTE stå sig från 11.45 fram tills läggning! Förmiddagsluren måste ju därför förmodligen flyttas fram, men jag vet inte hur jag ska göra... känner att schemat måste ändras om helt. Hjälp! :-)
Vill ju gärna ha ett schema som passar under hela hösten och såsmåningom med dagis tider (han kommer dock inte börja där förrän i januari). Dagis äter lunch runt 10.30-11.00 och sen är det vila efter det.

Såhär ser sonens dag ut idag:
Mellan 06.00 -06-30 – vaknar. Får en flaska vatten i vår säng, vi myser...
07.40 – gröt
09.50 – frukt
10.15- 11.45 – sover ute i vagnen 1,5 timme
12.00 – lunch – lagad mat + frukt och vatten
14.15 – 15.00 – sover ute i vagnen 45 min
15.15 – mellis – tex. frukt +120ml ersättning eller 180ml ersättning + 1 kex
18.15 – middag - lagad mat + frukt och vatten
19.45 – 180ml ersättning (han får inte välling eftersom han inte mår bra av det)
20.00 – sover...

Vi har kurat i 3,5 månad nu och han har inte sovit en enda 12-timmarsnatt. Han har haft kanske sex-sju st 11-timmarsnätter och EN (!) 11,5 timmarsnatt.
Vanligtvis sover han alltså mellan 10-10,5 tim per natt, utan uppvak.
Vi tar inte upp honom på morgonen förän runt 06.45-07.00 (han ligger och är vaken och pratar, men tillslut går det över i gråt, VARJE morgon). Vi har prövat det mesta (inkl att inte ta upp honom förän kl 08), men han har inte sovit över skarven en enda gång på 3,5 månad. Vaknar han efter kl 06 så somnar han helt enkelt inte om...
Läggningarna går relativt bra, ibland somnar han direkt men minst lika ofta, om inte mer, är det knöligt värre. Det kan ta mellan 5-10 min av gråt och jämmer. Känns lite motigt efter så här läng tid, men han lyssnar ibland iallafall till ramsan rätt bra så vi tycker det är helt ok ändå. Vi lade honom 19.30 fram tills 4-5 veckor sedan, men när vi började lägga honom 20.00 somnade han otroligt mycket fortare därför har vi fortsatt med det.

Hur ska vi få till ett nytt bra fungerande schema?
Rent logiskt skulle det ju passa med frukost, sen lunch och sen ett längre sovpass men jag vet inte om det kommer funka i hans fall. Han är ofta sååå trött vid 10-tiden (ibland riktigt trött-gnällig redan vid 09!) och i vagnen påväg ut kan han nästan somna sittandes ibland! Det beror ju säkert på att han vaknat redan runt 06...
Ser inte riktigt framför mig hur jag ska kunna få i honom en lunch vid den tiden han vanligtvis sover istället - utan att han kinkar ihop totalt och strular med maten!
Hur gör ni andra? Vad har ni för tider?

Förlåt att det blev lite långt, men jag vet verkligen inte hur jag ska få ihop ett nytt schema. Skulle verkligen uppskatta hjälp... :?
byron

Inlägg av byron »

Ingen som har några tips på nytt schema? :-)

Hur ser era 13-månaders schema ut? Hur gick ni över från 2 lurar till 1?
När äter barnet lunch?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, min son sov fortfarande 2 lurar vid 13 mån, ungefär vid 15 mån slutade han ha första luren schemalagd. Då tog han sig en extra lur på morgonleken om det behövdes någon gång ibland.

Så vi hade 12+45+1,5 som sen blev 12+20+1,5 som sen blev 12+5+1,5 och sen blev det 12+2 faktiskt en tid.

Tor sov ungefär vid dessa tider

19-07 natt
09.15 fm lur
12.30 dagslur.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tor äter lunch 11.30 innan långluren.

frukost 07, extra ibland 08.30
lunch 11.30
mellis 14.30
middag 17.30
kvällsslurk 18.45
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
byron

Inlägg av byron »

06.00-06.45 vaknar
07.00 – gröt
08.45 - frukt
09.00 – 09.20 – sova 20 min
11.00 – lunch
12.00 – 13.30 – sova 1,5 tim
14.30 – mellis
18.00 – middag
19.15 – nattslurk

Hur låter detta? :-)
Är det lagom långt mellan målen, lurarna osv?

(försöker satsa på 11-timmarsnätter ist eftersom han, som jag skrev ovan, inte en enda gång på 3,5 mån har sovit 12 timmar.)
(Sen verkar han också behöva vara vaken inför natten mer än 5 timmar - som han är enligt nuvarande schemat. De senaste läggningarna kl 20 har han inte alls varit lika trött som tidigare, vilket har resulterat i längre läggningar...)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det ser toppen ut!

Tuta och kör, tycker jag :wink: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
byron

Inlägg av byron »

Har talat lite med min man och han är orolig att sonen kommer börja vakna tidigare om morgonen om vi börjar lägga honom tidigare. Har har ju inte sovit en enda 12-timmarsnatt utan brukar bara sova 10 timmar/natt (ibland 10,5 timmar).
Har ingen lust att börja dagen 05.30...

så, jag försökte ändå på tiderna liiite och det nya schemat blev såhär:'

06.00-06.45 vaknar
07.00 – gröt
09.10 - frukt
09.20 – 09.40 – sova 20 min
11.30 – lunch
12.30 – 14.00 – sova 1,5 tim
15.15 – mellis
18.15 – middag
19.45– nattslurk

Kan detta schema funka?
Om han sover 20 min till 09.40 - komme rhan vara trött igen vid 12.30...?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, när jag tittar på ditt schema ovan får jag inte ens ihop 12 timmar/dygn. Detta anser i alla fall jag vara på TOK för lite sömn för en 13 mån.

Det rekommenderade sömnbehovet för en 1 åring är 13,5 tim, visst kan det skilja typ 30 min åt åt endera hållet om man har en piggis eller en tröttis. Men att det skulle diffa 1,5 timme har jag svårt att tänka mig. Detta kommer sannolikt att leda till en övertrött kille är jag rädd...(detta syns inte alltid på att de skulle vara trötta utan blir ofta istället en aning speedade och tas då för "Piggisar".)

Så jag anser nog att ni behöver tänka lite till på hur detta schema skall se ut. Det kan faktiskt ta en bra liten stund för dem att lära sig 11-12 timmars nätter, MEN man har rätten att få förutsättningarna för sömn.
Tor 2006

byron

Inlägg av byron »

Det har gått 4 månader sen vi började kuren och han har sovit endast 5 (!!) 11-timmarsnätter. Resten har konstant legat på mellan 10-10,5 timme/natt.
Vi har verkligen följt kurens alla regler, men han sover inte längre.

Därför tänker jag såhär att vi schemamässigt siktar på 11-timmar/natt (mellan 20.00 - 07.00) men det schema jag skrev ovan är förmodligen det som kommer hända i verkligheten. Skulle han börja sova 11 timmar/natt så påverkar inte det mat- och sovtiderna på dagen (han kan fortfarande äta gröt kl 07 osv)

Vi har haft och har verkligen rätt attityd till det här :-), men efter 4 månaders kurande så känner vi att vi inte kan blunda för det faktum att han inte sover över skarven.
Låt säga att han får 10-10,5 timme/natt. Tycker du istället att vi borde göra dagsluren till 2 timmar lång ist för 1,5? Då får han ju åtminstone 12-12,5 timme/dygn ( + 20 min
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
byron skrev:Har talat lite med min man och han är orolig att sonen kommer börja vakna tidigare om morgonen om vi börjar lägga honom tidigare.
:D Din man har fel där. Det förhåller sig faktiskt precis tvärtom.
byron skrev:Det har gått 4 månader sen vi började kuren och han har sovit endast 5 (!!) 11-timmarsnätter. --- Vi har haft och har verkligen rätt attityd till det här :-)
Jag är inte så säker på det, tyvärr :cry: Man "kurar" inte i fyra månader. Det vill jag inte att du ska gå omkring och tro (och säga) :roll: Här talar prestigen, som du förstår :oops: Jag ser min Sova hela natten-kur som svårt misstolkad, för att inte säga missbrukad :shock: i det här fallet.

Vad ni har är en liten pojke som sover 10 - 10,5 timmar natt. Det är vackert så, kan man tycka - jag antar att ni bestämde er för att kura eftersom han sov betydligt sämre än så för fyra månader sedan, med förmodligen flera uppvak under natten, som ni ville komma till rätta med. Och ni nådde långt och gjorde ett vackert arbete, men ni fullföljde det inte. Ni gjorde det klassiska misstaget att tro att kuren liksom skulle jobba vidare av sig själv - ta hand om sig själv, och/eller att lilla barnet skulle ta hand om den åt er, tills HAN, inte ni, var i mål. Ni la över förväntningarna på lilla pojken och är nu uppbragta över att han inte har presterat som förväntat: "Det har gått 4 månader sen vi började kuren och han har sovit endast 5 (!!) 11-timmarsnätter."

Det är inte att "verkligen ha rätt attityd till det här :-)", är jag ledsen över att behöva säga.

Ansvaret är ert, arbetet är ert :idea: och hade ni fullföljt det vackert då, när ni verkligen kurade, hade ni haft era inte bara elvatimmarsnätter utan också tolvtimmarsnätter, vilket ni nu hade beslutat hjälpa honom till. (10 - 10,5 tim är för lite av sammanhängande nattsömn för ett barn. Gränsen går vid elva.)

Jag ger dig en påminnelseramsa ur Internationella Sova hela natten:

:arrow: "Akut måste alltså lilla barnet LUGNAS, om det ska vara möjligt för henne eller honom att slappna av, tystna och sedan somna.

Och du kommer att se, om och när du bestämmer dig för att genomföra Sova hela natten-kuren, att det inte är särskilt svårt att lugna ens ett hysteriskt skrikande spädbarn, när du bara vet hur du ska göra.

När du lyckas med det, då växer självkänslan!

Och då kan du frestas att slå ihop boken, för nu har du ju kommit på knepet. Nu vet du hur man ska göra: inte ta upp barnet, utan lugna det där det ligger. Och titta så bra det går! Du KAN!

Ja, det kan du. Men du får inte stanna där, säger jag, glädjedödaren. Du måste gå vidare. Du måste, utöver lugnet, också förmedla SÄKERHETEN.

:arrow: Lilla barnet kommer inte att nöja sig med mindre.

Och det kan du förstå, om du minns den där första kvällen på safarin, när du fått en god middag och en sundowner till sängfösare och skulle gå och lägga dig och sova i ett eget tält, nöjd och belåten. Du var mätt och lugn och förväntansfull inför morgondagen.

Men så hörde du ett lejon ryta, obehagligt nära, och måste naturligtvis förhöra dig om hur det förhöll sig med säkerheten där ute i bushen.

Vågade du verkligen sova lugnt? Kunde du verkligen känna dig säker för liv och lem, när nu tältöppningen bara var en mjuk och motståndslös historia som första bästa rovdjur kunde kasta sig in igenom hur lätt som helst?

Kommer vargen och tar mig nu? frågar sig på samma sätt det lilla barnet.

Så även om lilla magen är mätt – och det måste den vara; ja, mer än mätt! – så måste barnet invaggas i en absolut känsla av säkerhet till liv och lem. Det räcker inte med lugn för stunden.

:arrow: Därför får du inte nöja dig med de första två nätternas i och för sig underbara genombrott, när du med hjälp av verktygen lyckas förmedla lugn till ditt lilla barn, så att hon eller han kan sova. Stannar du där, och tror att saken är klar därför att du nu kan buffa barnet till tystnad eller vagna barnet till ro, kommer redan tredje eller fjärde natten att försätta dig i osäkerhet.

Barnet låter sig visserligen lugnas, så länge du tillämpar verktygen, men vaknar då inte alltmer sällan, som det var tänkt, utan allt oftare – igen. Varpå du buffar igen, vagnar igen, solfjädrar igen och ramsar för allt vad tygen håller … Och innan du vet ordet av finner du dig stående hos barnet halva (eller hela) natten - igen. Barnet har alls inget emot behandlingen, verkar det som, men protesterar så fort du försöker sluta. Barnet sover inte alls hela natten!

Så varför fungerar det inte, frågar du dig, fastän det började så bra? Vad gör jag för fel?

Osäkerheten har slagit klorna i dig – igen. Det är därför det inte fungerar.

Osäkerhet är motsatsen till säkerhet.

:arrow: När du har förstått säkerhetens fundamentala betydelse, och lärt dig förmedla denna absoluta säkerhet på ett sätt som övertygar BARNET, då kan du inte misslyckas med Sova hela natten-kuren.

Men skulle inte mitt lilla barn känna sig säkert! utbrister du kanhända misstroget. Du och din partner vidtar ju hela tiden alla tänkbara åtgärder för att säkra detta lilla liv, som ni fått i er vård och på ert ansvar! Ni ser till att barnet inte utsätts för fara. Ni lämnar aldrig barnet ensamt. Ni sätter inte ut barnvagnen i gatan förrän ni sett er om. Materiellt har ni lagt ner en smärre förmögenhet just på barnets säkerhet. Ni tar inga risker. Så långt det står i mänsklig förmåga garderar ni er - och framför allt ert lilla barn - mot vargen i alla dess skepnader, dag som natt, hemma som borta, inne som ute.

Och det är sant. DU vet att ditt lilla barn är säkert. Det vet din partner också.

Men barnet vet det inte.

:arrow: Upplevde sig ditt lilla barn som säkert, skulle du inte stå här med den här boken i handen. Då skulle barnet sova på nätterna, ty att sova på nätterna är det naturliga för människan, likaväl som det är det alldeles självklart nödvändiga.

Gud la mörker över jorden om natten och både människor och djur gick till vila; sådan var tanken, och sådan är praktiken.

Och små barn är gjorda av exakt detsamma som vi vuxna.

Små barn som upplever sig som säkra här i världen, fredade mot vargen i alla dess skepnader, vaknar inte gång på gång nätterna igenom, oavsett om de sover på rygg eller mage, i egen säng i eget rum eller mellan föräldrarna i den äkta sängen, ovanpå mammas bröst eller ståendes på huvudet i garderoben … De sover. Och de sover gott.

:arrow: Och de sover mer än gärna sina tolv timmar om natten redan från fyra månaders ålder.

Små barn som däremot inte upplever sig som säkra, som inte låtit sig övertygas om att de är fredade för vargen i alla dess skepnader, fortsätter vakna. Gång på gång vaknar de efter sovstunder – både natt och dag – som varit inte bara alldeles för korta utan också oroliga. Gång på gång griper dem överlevnadsångesten. Gång på gång ställer de samma förfärat oroliga fråga: Kommer vargen och tar mig nu?

Det blir din uppgift – om och när du bestämmer dig att genomföra Sova hela natten-kuren – att besvara den frågan på ett FÖR BARNET nöjaktigt sätt."

LYCKA TILL och fundera på två alternativ:

1) fullfölj kuren, för barnet skull :!:
2) var nöjd med sakernas tillstånd utan att klaga. (Men kalla det då inte för kurande :wink: )

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
byron

Inlägg av byron »

Hej miar70 och Torsmamma och Anna!!

Har inte skrivit på länge och det beror på att vi efter Annas sista inlägg bestämde oss för att KÄMPA. Tack tack tack Anna för inspirationen och hjälpen! :-) Och ni andra ska också givetvis ha tack!

Vet inte om det räcker för er ;-) men vi har nog fått till 11-timmarsnätter nu. Vi har fått kämpa otroligt mycket varje morgon hur länge som helst nu, men det verkar ha gett resultat.

Jag tänkte påbörja ett nytt schema som inkluderar 1 längre sovpass ist för 2 och jag vill fråga er vad ni tycker! Det blir stora förändringar för lilla prinsen som är van att sova långa passet redan innan lunch.
Han är nu snart 14,5 månader.

06.30 – vakna
07.00 – frukost
09.00 – frukt
09.20 – 09.40 – sova 20 min
11.45 – lunch
12.30 – 14.30 – sova 2 timmar
15.00 – mellis
18.00 – middag
19.30 – flaska, sova natt

Det blir 11 timmars nattsömn samt 2 timmar dagsömn (+ 20 min)
Den där kortisen på morgonen tänkte jag försöka fasa ut så småningom, men jag tror att han behöver den såhär i början eftersom han är van att sova 1,5 tim på förmiddagen från redan 09.45 . Han skulle bli omöjlig att hålla vaken och pigg tills lunch & eftermiddagsvilan utan den tror jag.

Kan detta funka bra?? :-)
Fler tips?! :-)
Elle

Inlägg av Elle »

STRÅLANDE jobbat =D> ! Bra att ni kämpade på och fick till 11-timmarsnatt, det kommer sonen att behöva. Jag har "petat" lite i schemat :wink: , tänkte på det du skrev att det är dagisstart i januari och det är väl kanon att styra in på de tiderna redan nu. Han kommer nog behöva en 20-minutare på fm i en övergångsperiod, du märker när du kan minska den till en 5-minutare el ta bort helt. Då kan du lägga på en halvtimme på långluren eller lägga 19 inför natten istället.
byron skrev: 06.30 – vakna
07.00 – frukost
08.45 – fruktbit
09.00 – 09.20 – sova 20 min
11.00 - lunch
12.00 – 14.00 – sova 2 timmar
14.30 – mellis
17.30 – middag
19.00 – nattslurk
19.30 - :sleep:
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
byron

Inlägg av byron »

TACK! :-)
Vi är glada!

Testade idag och han sov bara 1,5 timme på eftermiddagen (han vaknar nästan alltid på minuten efter 1,5 timme). Tips på hur jag får honom att sova över skarven? Han sover i vagnen dagtid.

Ang schemat kommer jag nog vilja ha middag senare eftersom jag vill att han ska vara ordentligt mätt. Han får nämligen "bara" ersättning i nattningsflaskan eftersom han inte kan dricka välling. Och jag vill verkligen att han ska stå sig på det hela natten.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

byron skrev:TACK! :-)
Ang schemat kommer jag nog vilja ha middag senare eftersom jag vill att han ska vara ordentligt mätt. Han får nämligen "bara" ersättning i nattningsflaskan eftersom han inte kan dricka välling. Och jag vill verkligen att han ska stå sig på det hela natten.
Han är ju stor! Inte behöver du påfyllning för att klara dig hela natten om du ätit middag vid fem? Kroppen går på fastelåga under natten, för alla människor över halvåret. Då spelar kvällslurkens vara eller inte vare eller middagstiden en väldigt marginell roll för nattsömnen. Förleds inte att tro att han är mindre än han är!
Låt inte det vara orsaken till en sen middagstid, i allafall.

(en kvällslurk behöver dessutom inte komma ur flaska. Det kan lika gärna vara ett glas mjölk/rött te och en banan eller macka :wink: )
Elle

Inlägg av Elle »

Det brukar hjälpa att stänga ute synintrycken genom att hänga för en luftgenomsläpplig filt över sufletten alt låta honom sova långluren inne i spjälsängen i ett mörklagt rum.

Dessutom så får man räkna med att det tar tre dagar att införa nya tider och en vecka innan de sitter stabilt :D .

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "