Nu kurar vi lilla Grodan, 6 mån!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

ååh vad roligt att höra (läsa)!
Det går fin-fint för er. Att ni fixar daglurarna dessutom ger hopp för oss med.
Skickar en stor kram och tycker att du skall köpa den där champagnen ändå, imorgon är det lördag och ett glas champagne på lördagkvällen är du värd!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Caramell

Inlägg av Caramell »

Järnspikars! Lunchluren idag gick åt skogen. ](*,) Grodan vaknade superpigg efter 45 minuter och blev rosenrasande :twisted: när jag inte plockade upp honom. Pust, jag kan säga att jag ser fram emot helgen då Grodans pappa är hemma och kan hjälpa till. Ser ändå framsteg med insomningen som går bättre och bättre för varje gång och det stärker ju Attityden massor.

Själv är jag tröttare än nånsin. Tom tröttare än när Grodan var sprillans färsk och man var uppe hur många gånger som helst under natten. Kan det ha att göra med att man börjar få sova sammanhängande igen?

Äntligen fredag, hörrni. Härligt värre. Kanske det kan bli lite champagne ändå?! :) Kram!
:heart: Sockersmulan född mars 2011. Kurstart oktober 2011
:heart: Lill-grodan född mars 2009, SS november 2009
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ser ändå framsteg med insomningen som går bättre och bättre för varje gång och det stärker ju Attityden massor.
Härligt! :D
Själv är jag tröttare än nånsin. Tom tröttare än när Grodan var sprillans färsk och man var uppe hur många gånger som helst under natten. Kan det ha att göra med att man börjar få sova sammanhängande igen?
Ja... 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Caramell

Inlägg av Caramell »

Nu har jag oväntat tappat Attityden totalt gällande lunchluren. Jag som kände mig så peppad och stark, vad hände? :oops: Uppvaket i skarven (efter 45 min av totalt 1,5 h) blir bara mer och mer ledset och jag känner att jag inte riktigt har koll på läget. Därför vill jag gärna få hjälp med hur jag ska gå till väga, så jag slipper prova och dutta mellan olika alternativ.

Som jag ser det har vi tre möjligheter:

* Backa bandet och buffa vid minsta pip under tre dagar, för att sedan backa från detta?
* Påminnelseramsa och endast gå in vid kris? Isåfall, ramsa tyst på Grodan eller ramsa sparsamt?
* Låta Grodan vara helt ifred trots protester. Han har förutsättningarna för att sova? Hur många dagar ska man isåfall ge det hela innan man kan utvärdera om det funkar eller inte? Känns jobbigt att låta honom skrika själv så pass länge?

Finns det nåt annat bra sätt att gå till väga? Känner att jag behöver hjälp NU… :cry:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Bara en liten snabb koll, hur ser schemat ut?

Hur mycket mat går i?

Har du mörk el ljust på lunchluren i rummet?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Caramell

Re: Nu kurar vi lilla Grodan, 6 mån!

Inlägg av Caramell »

Caramell skrev: 07.00 Morgon, Frukost 1: ammas
08.15 Frukost 2: Gröt
09.00 Sova 45 minuter
11.00 Lunch, Mos/Puré så mycket som går ner + ammas om han vill ha
12.00 Sova 1,5 timme (alltid problem efter 45 min här)
14.30 Mellis; amma och fruktpuré
15.45 Sova 45 minuter (oftast krävs vagnsprommis här för att få till 45 min)
17.30 Middag; Mos/Puré/Gröt + ammas om han vill ha
18.30 Kvällsslurk; Välling
19.00 God natt!
Här ovan har du schemat som vi följer. Det går i mycket mat och jag har ändrat mattiderna så att jag ska vara säker på att han är mätt inför varje sovpass.

Jag har ljust i rummet under lunchluren. Läste i boken att det är så man skiljer dag från natt? Är det värt att pröva att mörklägga eller förvirrar jag då?
Tacksam för svar!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Min lillprins kunde inte komma förbi 45 minuters skarven förän jag mörklade rummet, jag hade beckmörkt och då tog detväl 3-4 dagar så satt det. Plus lite hjälp av musik vid behov. Kanske nått att prova?

//Malin
Caramell

Inlägg av Caramell »

Tack Malin! :heart: Jag ska prova att mörklägga redan idag så får vi se om det gör någon skillnad.

Skulle ändå vilja bolla hur jag ska agera ifall han fortsätter skarva. Jag känner mig så osäker och vill inte förmedla detta till Grodan genom att inte ha en klar strategi... ledsen om jag uppfattas som tjatig... :oops:
* Backa bandet och buffa vid minsta pip under tre dagar, för att sedan backa från detta?
* Påminnelseramsa och endast gå in vid kris? Isåfall, ramsa tyst på Grodan eller ramsa sparsamt?
* Låta Grodan vara helt ifred trots protester. Han har förutsättningarna för att sova? Hur många dagar ska man isåfall ge det hela innan man kan utvärdera om det funkar eller inte? Känns jobbigt att låta honom skrika själv så pass länge?

Finns det nåt annat bra sätt att gå till väga?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag skulle nog börja med att mörklägga och våga ha lite is i magen och vara beredd med husljud el musik, vid fråger så ramsa i vanlig ordning. Så tänkte jag iaf.

Är det så att det ändå inte sätter sig, DÅ skulle jag köra en mini-dags-kur med buff vid minsta pip, men mörkläggningen kan räcka långt.

//Malin
Caramell

Inlägg av Caramell »

Tack Malin för snabbt svar! :heart: Vi provade mörklägga igår och hade dessutom dammsugaren igång när det närmade sig skarv, men tyvärr lyckades vi inte komma över skarven ändå. Jag provar några dagar till med mörkläggning och husljud innan jag ger mig i kast med en mini-dag-kur. Hoppas verkligen hitta nyckeln till att hjälpa Grodan sova en längre stund på dagen. Ger mig inte.

Nätterna går som en dans här. Inte ett ljud från det att läggs vid 19 och sen fram till 6-tiden ungefär. Tidigare har vi haft lite skrikiga morgnar, men i morse så tyckte jag vi gjorde framsteg. Visserligen vaknade Grodan strax efter klockan 6 (morgon 7) och krafsade lite och bökade runt, men blev inte ledsen. I hela 45 minuter låg han och lekte och var tyst och nöjd i sin säng. Pappa gick upp och duschade och jag hade min gamla vän hårtorken i beredskap och blåste lite kort några gånger då jag tyckte att det började anas start på lite ledset. Det kanske var fel att göra husljud när han inte skrek, men jag tyckte det kändes rätt eftersom vi nu fick plocka upp en superglad kille (visserligen lite före 7, men inom marginalkvart) som inte behövt skrika ett endaste dugg trots att han varit vaken så länge.

Vi verkar ha fastnat lite vid läggningen däremot, eftersom vi inte gör några framsteg där. Det är fortfarande ledset och skriks i typ 10-15 minuter och jag tror jag måste läsa på lite om hur vi kan komma framåt. Tips och idéer mottages tacksamt.

Uppe ur startblocken för en ny vecka. Bara framåt som gäller. KRAM! :heart:
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Det berkar gå så bra för er!! BERÖM FÖR BRA JOBBAT! :)
:heart: Cecilia f 3.4.2009. Kurstart vid 5,5 mån
Caramell

Inlägg av Caramell »

Tack för peppet! Det behövs idag, då jag återigen misslyckats med skarven. Känner mig riktigt deppad faktiskt. :( Provade buffa innan han vaknat men det hjälpte inte heller. Jag blev så ledsen och Grodan var så pigg att det blev till att plocka upp lite för tidigt. :oops: Förmodligen gör jag mig själv en björntjänst, men jag känner förtvivlan komma krypande...
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Due -lite distans innan det börjar deppas!
Backa bandet. Hur såg det ut för 3veckor sen? Hur ser det ut idag? Skillnad eller hur! Fila vidare på detaljerna,absolut, och ge dig inte förns ni e klara- men var glad åt helheten. För ni har verkligen jobbat kalasbra!

Förresten, prova att säga två-tre bra saker om lunchluren och en sak som DU (inte grodan) skall göra annorlunda/bättre imorgon, så känns det säkert lite mer optimistiskt

Stor kram!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Caramell

Inlägg av Caramell »

Sagasmamma, du har ju helt rätt! :heart: Har använt tiden då forumet legat nere till att läsa utskrivna trådar om Attityden. Fått många aha-upplevelser! Poletten kanske trillar ända ner i botten för mamman nu också... :)

Nu tänker jag i alla fall göra som Sagasmamma och sammanfatta dagen i :thumbsup: för det som jag lyckats bra med och [-X för det jag kan göra annorlunda till nästa dag. Det känns som ett helt riktigt sätt för mig att komma framåt mot målet och inte se bakåt. Hoppas du inte tar illa vid dig för att jag kopierar din strategi rakt av... :oops:

Här kommer i alla fall dagen:

:thumbsup: Tog ledningen i lunchluren genom att lägga i vagn och sen vagna över skarven i mörkret. Lyckades!
:thumbsup: Fick väcka på samtliga lurar idag.
:thumbsup: Lämnat över hela läggningen till pappa för andra dagen i rad. Toppen för överkoncentrationen. (Han lyckades så klart strålande).

[-X Ge tydligare svar vid läggningarna och bli bättre på att förmedla hur skönt det ska bli att sova.

Nog för att jag fått mera gjort hemma när forumet strejkat, men jag hoppas vi snart är på banan igen. Man får ju nästan abstinens... :mrgreen:
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Nej, jag blir bara glad över att du tar min +/- strategi -visst känns det som att man kommer bättre framåt då? Kanske snor jag din förbättring med smilisarna, det ser så härlig ut.

Kram och lycka till med läggningen
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"