matschema för en 2,5 månaders..

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Tack Elin!
3mamma
Storkillen 9år, stor-lillkillen 6år och lillkillen 2år som dessutom är den första att få riktig hjälp med mat och sömn!
spindelkvinnan

Inlägg av spindelkvinnan »

Hej 3mamma!
Jag har följt din tråd med spänning eftersom jag har en son som är två veckor yngre än din och som verkar lik din. Han har sovit från 19 till 07 ett bra tag med paus för att amma vid 3,4 tiden. Han blev tre månader i måndags och har sedam dess ätit även kl 01. eftersom din talle verkade bli hungrigare vid denna ålder så undrar jag lite saker om du har möjlighet att svara...
-hur sover han nu?
-har du provat "nattmackan"?
-hur somnar han utan napp nu när det gått ett tag?
Massa frågor alltså! hopppas fu kan svara, det vore jättesnällt!
Stina
Dotter född 071126. Kurad vid fyra o en halv månad. Son född 090705 40+10. SM från start
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Hej Stina!

Vad kul att vi har barn som är lite lika! Jag ska försöka svara dina frågor..

Just nu så tycker jag det går utmärkt med hans dagsömn, men efter kanske en vecka där han vaknade bara en gång per natt så är han nu lite oregelbundet med det. I natt var det 3 gånger :cry: , och eftersom jag nu sover i samma rum som min man (som jobbar sent) så bråkar jag inte så mycket utan tar upp honom 'rätt snabbt'. Jag hade faktiskt tänkt lägga ut en fråga på min tråd igen hur jag ska gå vidare. Just nu ser det ut som det blir en kur ändå vid 4 månader :?
Jag har inte provat nattmackan, för att när jag tittade på Nan2 i affären verkade det vara bröstmjölk ersättning och han får 130 ml bröst mjölk i flaska innan han somnar ändå. Jag tänker att han är nu så pass 'stor kille' att han måste snart får något tjockare. Jag ska fråga våra forum systrar om tips där. Ikväll, om allt går som jag hoppas!
Nappen är bort- bort -borta, och jag kunde inte vara gladare. Jag brukar hr en med mig i bilen eller till shopping centrum i fall det blir kris, men nu spottar han ut det mest och verkar tycka det är konstigt. Ingen problem med insomning för det, men han tuggar stundtals rätt mycket på sina fingrar och händer, och lakan kan bli rätt blött ibland :)

Kul att du skrev till mig! Hör av dig gärna igen!
3mamma
Storkillen 9år, stor-lillkillen 6år och lillkillen 2år som dessutom är den första att få riktig hjälp med mat och sömn!
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Hej på er!!!

Nu är lillkillen 10 dagar från 4 månader! Tiden går...
Jag har lite att rapportera och några frågor, om någon ka ge lite råd..... :)

Nu sitter hans dagschema stabilt tycker jag. Det blev;
ca6 godmorgon, mat
8 sover 1,5
9.30 mat
11.30 sover 1,5
13.15 mat
15 sover 45
16.00 mat
från 17.30 natslurken (130 ml i flaska)
18.15 godnatt!

Det verkar funkar bra oftast. MEN jag kan inte lita på hans nattsömn. Ibland vaknar han ca 23.00, eller någon gång ca 01 eller 02, och vid 04 eller 5. Inte varje natt, men nog är han vaken flera gånger oftare än bara en gång som när han var yngre. Jag hade hoppats att en stabil dagsrytm skulle ge resultat på natten, men inte ännu i alla fall. Han verkar hungrig när han vaknar, men på morgon märker jag att han är mindre hungrig än förr. Jag tror han får 'för mycket' mat på natten nu.

Jag vill börja med något vällingliknande och ser om det mättar bättre på kvällen. Visst är Nan2 (nattmackan) bröstmjölk ersättning? Eftersom hans bröder var mjölkallergiker tänker jag på något mjölkfri alternativ, som ena go eller nåt, men på allt står det 6 månader? :?

kan man börja med det så smått ? eller tror ni mer på gröt?

tack snälla!!! :heart:
3mamma
3mamma

Inlägg av 3mamma »

ps hur tycker ni i övrigt jag ska göra för att styra upp nattsömnen?ds
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej 3mamman :lol:

Det var ju jag som myntade "nattmackan" och det enda med den, tanken alltså är att jag ville få ner MER calorier i samma mängd. Så genom att röra ner NAN2 PULVER (inte färdig alltså) i BM fick jag liksom dubbla kalorier på samma mängd.

Efter det gjorde jag Hipps 4 mån gröt på pumpad BM för att få ner MER calorier. Så det kan ju vara något. Välling från 6 mån (den klassiska havre) är samma som man förr gav från 4 mån men enl. WHO rekommendationer om amning så får man inte rekommendera det tidigare trots att det är som sagt samma. Det får bara inte konkurerra ut amningen.

Ena Go, kan jag tyvärr inte tillräckligt om, MEN den går väl göra både gröt och välling på vill jag gissa. Kanske lite pulver i BM kan mätta magen?

Annars kan man vid 3 mån gå på maten, typ välmogen banan, avocado, eller annan mättande god fet sak. Banan skall visst innehålla något ämne som gör att de små sover bättre på det har jag hört.

Så här får du granska dina njuarar en aning, och kolla. Om du ammar, äter du själv då mjölkfri kost?

Vad tror du, kan du hitta något som kan funka tror du? Säg till så bollar vi vidare. Vi kan också fråga vår expert Ewa ang. detta med introducera annat än mjölk.
Du skulle ju kunna ha lite nutramigen pulver i pumpad BM om du vill? Tänker lite högt här.

När du får till lite mera mat och märker att han inte är superhungrig, så sätter du klockan på 04 och ammar den tiden varje natt, all annan tid vagnas man. (Man kan tillåta en marginal halvtimme, men inte mer)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
spindelkvinnan

Inlägg av spindelkvinnan »

Hej 3mamma!
Tack för ditt snabba svar :P !. Jag gav lilleman en nattmacka ikväll, får se effekten. Han har fått utspädd 6 månaders välling två kvällar och slukat det glatt, dock utan att bli mättare på natten...Jag tror han äter lite för lite på dagen. Men de är så små våra killar och på rätt spår så snart sover de hela natten tror jag!
Stina
Dotter född 071126. Kurad vid fyra o en halv månad. Son född 090705 40+10. SM från start
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Tack Torsmamma för så handfasta råd!!! Underbart!

Grejen med mjölk/ icke mjölk är att hans 2 bröder var mjölkallergiker och fast att han gjorde en negativ prick test i veckan tyckte läkaren att man kunde ta mjölkfritt eftersom negativt resultat inte alltid betyder nej, om du vet vad jag menar. Jag har inte undvikit mjölk produkter för att han har inte haft besvar med magen och bara ganska nyligen fått eksem av och till. Jag har varit lat, kanske, har njutit av att amma OCH äta mjölk produkter.. inte hänt mig förut.

Hmmmmm, jag vet inte, jag vill inte ställa till det för honom med mjölken, men jag är lite frestad att prova med hipps eller NAN... :?
Tror du att denna Ena gro går bra vid 4 månader också? (du kanske måste gissa, men gör gärna det..) den är ganska ny på marknaden, tror jag. Nutrimigen hade jag till hans bröder, den var jättebra men mycket jobbig att försöka få tjockare, tyckte jag då i alla fall.

Då ska jag jobba på att få upp kalorierna... och sedan är det att ställa klockan.. TACK nu vet jag bättre hur jag ska gå vidare. Det känns verkligen som han börjar bli så stor att han behöver mer än bara bröstmjölk. (Det med bananer, ska man komplettera med katrinplommon också..?)

Stina! Spännande att höra hur det går med en natt eller 2 på nattmackan. Jag tror som du, våra charmtrollar kommer att klara detta galant.. med lite hjälp!! :wink:

TACKSAM!! 3mamma
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Katrinplommon is the shit - bokstavligt talat!
När vi började ge sonen mat blev det lite hårt i magen. En burk katrinplommon typ varannan eller vid behov varje dag gjorde susen. Dessutom är det JÄTTEGOTT, tycker Charlie.
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Tack Fanny!

Torsmamma, jag har nutrimigen och börjar berika hans nattflaska nu. Igår han jag bara lite i och han drack det gladeligen, verkade inte tycka att smaken var konstig. Menar du att man kan ha full dosering, som om bröstmjölken hade varit vatten? Klarar de (njurarna mm) det? (tänker att det är bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite. :roll: )

Tack för hjälpen!!

3mamma
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

3mamma skrev: Menar du att man kan ha full dosering, som om bröstmjölken hade varit vatten? Klarar de (njurarna mm) det? (tänker att det är bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite. :roll: )
Så gjorde jag, och då var det ju bara nattmackan det handlade om så då ser jag inga problem med det. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
3mamma

Tonight's the night!

Inlägg av 3mamma »

Tack för svar torsmamma!

ok, tillräckligt med kalorier eller nej, två morgon i rad har lillkillen varit helt ointresserad av mat, så i kväll/ natt blir det tuffa tag!! (Han har vaknat och 'begärt' mat, eller i alla fall bröst minst 2 gånger per natt)

Jag tänker väcker honom kl 03.00 och alla andra tider vagna. (vår dag är ca 6-18.00, så 0300 är ok? eller ska det vara 0400 oavsett?)

frågor; han är några dagar kort av 4 månader, tycker ni jag ska avvakta och köra 12 timmar i stället om någon vecka? Vinner jag något av att gör en hållplats kl 0300 i någon veckor medan jag etabulera lite mer /fastare mat? Tycker ni jag ska ramsa redan nu? Lämna rummet? Vi sover i samma rum just nu.

Tack för stödet!!

3mamma
ElinN

Re: Tonight's the night!

Inlägg av ElinN »

Kl 03 är helt OK! :thumbsup:

Du känner själv när Liten är redo för hela nätter. Visar han tendenser att sova över målet själv så kan du ju hänga på. Annars skulle jag vänta tills han får i sig lite mer fast föda, så du vet att han är mätt i magen och inte har några matvargar svansandes när det beger sig. :wink:

Du kan börja med att ramsa nu. Ett tips är att börja med att smyga in en mjuk bekräftelseramsa precis vid insomningsögonblicket. Jag tycker inte du behöver lämna rummet.

LYCKA TILL! :thumbsup:
KRAM :heart:
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Tack Elin!!

Det låter mycket bra! Jag jobbar på lite mer fast mat nu, och hålla honom till ett mål mat per natt, han verkar köpa det rätt bra och dagen börjar som det ska med god appetit.
Tack för hjälpen!!! :heart: :heart:

3mamma
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Hej hej!!!

Jag behöver hjälp igen!! Något nytt har dykt upp i lillkillens matmönster. Vi börjar dagen efter en natt med ett mål. Men när jag erbjuda bröst nr 2 inom timmen blir han galen. :x Böjar ryggen, stretar emot, verkar allmän arg att jag ens har kommit på tanken att lägga honom till bröstet. :? Han lugnar sig när han får stå upp igen och tittar runt. Som följd och trots envis trugande, får han inte i sig lika mycket och är hungrig igen innan han ska sova. Då har jag som jag ser det två val; att mata och sedan har jag en mindre hungrig bebis när han vaknar och vi sugs in i ett "är han hungrig nu eller ej" tillvaro, eller att vagna ett stört gratande barn som sugar på lakan och händer och agera allmän arg, hungrig och ledsen :cry: .

Varför så stark reaktion till att äta? Han har även blivit väldigt lätt distraherat och lägger av ätandet vid minsta ljud. Nya omgivningar är väldigt frustrerande från en matnings synvinkel just nu.

Han äter smakportioner varje lunch. Banan, morot, potatis och plommonpuré har vi prövat på och han är glad i det.

Låter det bekant till någon? Har ni några tips eller råd? Det är inte kul.. .jag känner att jag inte förstår vad han menar eller hur jag ska tackla det.

tack!!!!!!!!!!!!!! :heart: :heart:
3mamma
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"