skrik och oro

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Låst
Mian71

Inlägg av Mian71 »

hej igen! Tack för svar.

Lilla fröken har jättefina rutiner ( har gjort om shcemat med mer vaken tid) som hon mår gott av på dagarna.
Jag kör 45, 2, 45 och 20 minutersluren innan kvällsvmål behöver hon ej längre. Hon somnar själv i sin säng kl 20.00 efter bad och gos och lite skratt.

Det är inte DET som är problemet. Jag kör enligt SM men det vill sig inte på nätterna.. Att " börja om" känns lite tokigt då det faktiskt funkar så bra som det gör under dagarna och hon mår bra.

Mitt problem är ju att hon vaknar kl 3 och inte kmomer till RO igen. Buffnig HAR funkat jättebra och hon HAR nästan gillat det tidigare eftersom hon , tror jag, kände att hon fick hjälp med detta. Kanske är det, som jag skrev tidigare, Jag som inte är konsekvent i mitt buffande....? Men när jag buffar, om så konsekvent och säkert så skriker hon så hon nästan tappar andan... Hon ger upp .. ja.. men i så fall av utmattning..
Och som jag ser det så är det just nätterna som är problemet inte dagarna alls.
Jag funderar dock åp att "buffa" bort 00.30 målet för att jag tror inte hon behöver det alls.
Ja.. inte vet jag .. Allt funkar kanon annars, men inte kl 3 på natten.

:-( Är " att börja om" det ända alternativet för 10-11 timmars nattsömn?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mian! :D

Kan du inte skriva in dotterns födelsedatum i din profil, så blir det lättare att hålla koll på hur gammal hon är? Men ca 4 mån nu, väl?

Jag känner igen mig i din historia. 8) Min dotter var (är!) också ett murmeldjur som sov över nattmål själv så fort jag fick tassarna på Barnaboken och började mata henne enl SM. :heart: Men, min lille pojk funkade inte alls på samma sätt, och jag, som främst hade tänkt på SM som ett sätt att mata och strukturera upp dagarna, fick plötsligt börja jobba på det där med Attityden, verktyg och sånt. :shock: Det var tufft ett tag. :roll: ...men sedan lärde jag mig! :mrgreen: Och han också, och nu är han en (nästan) lika säker sovare som storasyster.

Först och främst: Du behöver tro på att du vet vad du gör. Jag skickar med ett gäng länkar som förhoppningsvis är till hjälp.
:idea: Filmklippen - du ser hur Anna W buffar och vagnar. Kan hjälpa dig att bli säker på att du gör rätt. http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
:idea: Attityden. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
:idea: Min egen låååånga tråd - när den börjar är vi där du är nu, med fungerande dagar men tunga nätter. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18147

Sist och allra viktigast: Många barn är mer hungriga vid 3-4 mån. Får hon nån mat utöver amningen? Annars är det kanske läge för att införa lite banan, lite gröt eller något sånt? :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Hej och hopp!
Under 4 månader har jag försökt att få en dräglig nattsömn. Under 4 månader har jag läst allt i från inlägg på internet och annas bok osv osv.
Allt gick så fint med min första och som anna också skriver , klart att det är annorlunda med barn nr2. Men.. jag tror jag har stressat lite för mycket över det här. I bland känns det som att " nu skiter jag i allt, hon får hålla åp bäst hon vill på nätterna så kanske det bara går över"
Jag orkar inte hålla på. Jag läser mig knäpp på internet om tips och råd. Nu känner jag att den här sidan " känns bäst" så jag stannar nog här.
Jag är i bland så himla ledsen och förbannat trött. Jag vet jag måste stålsätta mig på nå vis. Jag trodde jag var enomt " duktig" som mamma då jag inte hade några problem alls med nr 1. Han fann sina egna rutiner snabbt och Barnboken använde jag mest för att " möta hans utveckling" Men då var vi även 2. Idag är jag ensam. Ingen som kan " ta en natt" så jag får sova.
Om vi ändå var 2 så skulle det här aldrig bekymmra mig, brukar jag tänka.
Tröttheten sätter sig som värk i kroppen.
Jag ska läsa din tråd om hur du gjorde. Eller så släpper jag det bara.

I natt vaknade hon 3 igen, ( alltid alltid kl 3) så gav jag mig sjutton på att det inte skulle bli mat föresn 04.30 när hon nu ätit 00.30. 4 timmar ska hon banne mig klara utan hunger. 200ml 00.30 och på dagarna klarar hon 4 h utmärkt.
04.30 åt hon och somnade sedan om. jag vill liksom få ordning på " roddet" innan jag tar bort 00.30 målet.
Jag återkommer om det går.
Väntar även på Annas " sova hela natten" bok. När jag får den - då ! ska jag fasiken i mig ta över det här :-)

Har börjat med smakisar. Hon är så söt. Skrattar av glädje när hon smakar.
Min lilla prinsessa är underbar solstråle på dagarna.

Jag återkommer !

Tack igen för alla tips och stöttningar. Behövs! :-)
Kramar
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Kära Mian!

Det gör ont i mig att läsa om din trötthet och att du tycks vara ensam(stående?) med dina två älsklingar.

En tanke från min sida, efter att ha läst ditt inlägg om och om igen. Du skriver att Liten klarar 4 timmar utan mat utmärkt och att hon klämmer 200ml där vid midnatt.
:arrow: Det ger mig vibbar av att hon kanske skulle vilja ha/klara mat lite tidigare än 4 timmar emellan? Om hon diggar mat säg var 3.5 timme, och äter med god aptit så kanske du kan klämma in ett 5e mål där på dagen?

Vissa Små grejar inte tätare emedans vissa vill/fördrar tätare mellan målen.

I övrigt är mitt tips att ta det lugnt. Jätte svårt, jag vet, när tröttheten bränner i en och man vill bara få ordning, få alla sömn att funka.
Så testa och se om hon vill ha mat tätare och därmed mer mat tills du får hem boken. Då har du grundat med maten och kan således tuta och köra på en SHN:are om du bestämmer dig för det!

Stor kram och hang in there!
:heart:!!
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Hej!
Ja.. jag tänkte så också.. att ge tidigare. Jag har alltså då gett mat kl 3 även fast hon skulle kunna vänta. Men då vill hon antingen inte HA eller så äter hon och vill att det ska vara morgon alternativt bara roddar och knölar och gråter.
Att få in ett till mål under dagen.. för att vara extra mätt till kvällen/natten går inte heller för hon äter inte om hon inte är hungrig.
Jag kan ibland försöka under dagen att ge henne efter 3h men det går bara inte.
Ja härrgud.. Och INATT.. då äter hon 23.45 och kl 03.45 så vaknar hon.
Jag kunde då ha fått 4h sömn och få sova .. Men gissa.. Min lilla son kommer in med växtvärk kl 02.45.. och alvedon och gnussa ben fick jag tillbringa 30min med. Men så är det och han behöver Mamma han med.
Men- glad blev jag ändå - att det för FÖRSTA gången på evigheter inte lilla prinsessan vaknar prick 3! Hoppas kommande natt blir lika.

Ja, jag är ensamstående. Men sonen har sin pappa varannan vecka.
Prinsessans pappa har bröt all kontakt med oss när jag var gravid.
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Hej Mian.
Ville säga fint jobbat och att jag precis förstår din trötthet och att man ibland bara skulle vilja ge upp. Redan tröttheten i sig kan åstadkomma så mycket negativitet.
Jag är inte ensamstående förälder, men skulle lika bra kunna vara det då pappan till min dotter sällan vill vara hemma. Han har så mycket annat för sig, bl.a eget företag, hobbyn mm. Så jag har hum om hur tungt det kan vara. Och jag har nu då bara ett barn att ta hand om...och två hundar.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej igen Mian!

Jag missade att se svaren du fick tidigare i veckan, så jag försöker mig på att sammanfatta lite tankar.
Nu har du fått så många svar att vi alla börjar prata i mun på varann och det kanske blir lite kakafoni i skallen på dig.

I mitt tycke sätter SusanD och AW huvudet på spiken.
Vi, du med oss, har nu konstaterat att mat, det får tjejen. Det går inte att mata tätare för hon är av sorten "Tvinga inte i mig mat när jag inte är hungrig". Fine.
Ge henne mat i överflöd, så mkt det går _när_ det är matdags.

Återstår 03.00-klubben då'ra.
:arrow: I mitt tycke skulle faktiskt magläge gynna er. Jag säger så för att vi la storebror på rygg och många var de nätter där han väckte sig själv, kom inte till ro osv osv.
Lägg henne på mage, med larm, ge inga andra alternativ. Det kräver sin vilja och raka rör. Ge det 3 nätter.. jag VET, du är asasketatrött, men vad är alternativet?

:arrow: Hur många sömntimmar har hon nu? 03.00-klubben kan bero på en aningens för mkt sömn på dagen. Hon är trött, vill sova, men kommer inte quite till ro.

Så backa bandet Mian, ta det lugnt, stressa inte, analysera inte.
Om hon är omöjlig att hålla vaken 2 timmar, ge marginalkvarten eller en 5 minutare mitt i eller när det faller sig.

Så, nu har vi skalat av en massa virr-varrtankar. Bara 2 grejer att tänka på.

:heart:!
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Hej Kalas..

Det där ska jag göra. Jag ska ge henne MER vid måltiderna. 200ml slinker med lätthet ner så jag ska faktiskt truga i mer vid varje måltid.
Tack för tips.
Jag har börjat lägga henne på mage på kvällen. Så här har jag gjort de senaste kvällarna att hon får somna på sidan,.. för hon slocknar som ett ljus krin 20.00 sen senar så vänder jag henne till mage för jag upplever också att hon sover jättebra på mage. Men efter 00.00 målet så ligger hon på sidan igen, brevid mig, ( ska jag lägga tillbaka henne i spjälis??) och sover då till den här magiska 3.
Ska lägga henne på mage då också.??. varför har jag inte tänkt på det??
För 10 min sen la jag henne på magen i soffan för det regnar ute... Buffade i 30 sekunder och hon gillade läget! Lämnade henne vaken och sa " Sov gottis en stund nu".. och hon låg och kollade lite och sen sov hon... *kurr*

I dag kom boken!!!! Och det låter ju så underbart att det ska gå och kura.
Men som det är nu måste jag ha KRAFT innan jag kliver på nattpasset.

Men nu ska jag börja med dina råd först. MER MAT vid målen. När du skrev det så tänkte jag " men NATURLIGTVIS!!! varför har jag inte tänkt på det!!!"
I går åt hon som aldrig förr på dagen, kanske därför hon även sov över magiska 3 slaget.... :-)

TACK VÄNNER för råd.
Jag ska få ordning på det här!!

Kramar <3
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Glömde skriva hur hennes vaken tid ser ut
Ungefär absolut lika varje dag
Hon sover ca 1 h på förmiddagen
2 h efter lunch
och en 45:a på sen eftermiddag

I bland blir förmiddagsluren 1,5h -2h beroende på hur trött hon är.
Jag har medvetet ökat hennes vakentid.
Sen är hon då vaken mellan 3-5 ????????? det är den tiden jag inte får till liksom.. hon borde kunna somna om själv där... men i c k e..

Sista målet ges vid 19.00 efter bad. Sen går vi upp och läser samma bok ( det bästa hon VET.. ) vi sjunger och hon med mig.. jag lockar fram alla skratt jag kan. Sen så är det kväll och jag lägger ner henne och säger samma sak varje kväll, typ Ramsan. Sen somnar hon... ligger och pratar lite först, men är aldrig ( peppar peppar tvi tvi tvi) ledsen. Så det är oerhört skönt att kvällarna funkar så sonen och jag också får vara med varandra lite..
En liten född 00
En "lill liten" född 09
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Mia, berg- och dalbana känns ju livet som ibland och jag förstår så väl att både du och den lilla prinsessan behöver få sova. Hur var det nu igen, du hade inte möjlighet att ha henne att sova i vagn i sovrummet va? Buffa i spjälsäng tycker jag fungerar fint, men ännu bättre är det att vagna så små tjejer som våra är.

Mer mat vid varje mål dagtid är en bra strategi. Gör iordning mycket ersättning och låt henne svepa i sig så mycket som det bara går.

Är det så att hon nu sover tre pass på dagen, 45+2 tim+ 45 och sen 12 tim natt? Var noga med tiderna, jättenoga, låt henne sova på magen med larm, det kommer gynna allas nattsömn. :wink: Mika är jämngammal med din prinsessa och henne lägger vi sju på kvällen sen tar jag upp henne när hon sover klockan elva och tuttar i henne ett "nattmål" sen sover hon faktiskt till sju på morgonen. Men om hon vaknar, vilket händer ibland, så vagnar jag och hon sover alltid i sin vagn och inte bredvid mig i sängen.

Sammanfattar: mer mat vid varje mål, magläge och sova i sin egen säng eller ännu hellre vagn om det är genomförbart.

För din egen del tycker jag att du ska försöka sluta snöa in på att hon trasslar med nattmat och nattsömn för det gör hon egentligen inte alls. Hon vet bara inte riktigt hur det ska vara. :wink: Snart kommer poletten att trilla ner och ni kommer få sova gott allihopa.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Jag proppade henne med mat igår vilket innebar att i natt när hon åt så åt hon bara 100 istället för 200 vid båda målen...kanske en bra början :-)
Ja, jag försöker " slappna av nu" och tar en sak i sänder här. Ni kan inte ana va peppad jag ändå blir av alla råd. Känns så jächla skönt att ni där ute finns.
Men nu har jag frågor som jag skulle vilja ha svar på.

1. jag lägger henne snart ute 9.15 och hon sover då till 10.
Varför måste det vara exakt 45 min. GÖR det ngt om det blir 10.15 eller 10.30. Varför är Exakta tider under dagen så jätteviktiga??
Samma efter lunch. Jag vill att hon sover 2h -2-5. Men ska jag inte ge mig om hon vaknar efter 1,5? Utan ta upp henne då jag bestämt 2h?

2. När hon lägger sig på kvällen så säger jag bara godnatt sov så gott och hon vill somna på sidan. Ska jag lägga henne på mage trots att det fungerar så bra? Jag har ju börjat nu att faktiskt gå in och vända henne efter en stund till just mage ( för att förbereda henne för det som komma skall- SHN kuren- när jag orkar).
3. Ska jag efter 00 målet lägga tillbaka henne i spjälis eller kan hon få somna brevid mig. - PÅ mage?
4. Jag har börjat läsa Annas bok lite.. och även om min lilla fröken somnar som en klocka vid 20.00 ska jag introducera en natt ramsa i alla fall? Och bekräftelse? Jag bekräftar henne när jag stoppar om henne nu innför kvällen. typ" åhhh.. titta Nuuu ska du få soooova , vad sköööönt , du som är såååå trött" Och sen pussar jag bara och säger "sov så gottis så ses vi i morgon, jag är utanför och plockar". Ska jag köra samma ord när hon vaknar mitt i natten ?

Lite som jag funderar på bara.
JAja, ny dag, och ny kväll kommer. Men .. som sagt. jag bara förbereder mig lite nu för att köra SHN. Måste göra det när jag känner att jag orkar. För som anna skriver så är det ju ingen ide att gå och lägga sig?? Men är inte det för enormt trassliga barn? Jag menar .. prinsessan somnar ju gott.. har ett natt mål vid 00 och somnar om, sen är det ju det där vid 3.. men som jag ska " släppa att bli så störd över.."

Tack och kram.
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Jag proppade henne med mat igår vilket innebar att i natt när hon åt så åt hon bara 100 istället för 200 vid båda målen...kanske en bra början
:arrow: Hur BRA början som helst ju! Där ser du, hon både vill och kan, föredrar, lite mera krubb på dagen. Underbart att läsa!

Så, lite svar då:

1a. Exakt och exakt. 45min är ett naturligt sömncykel, de kommer upp i lättsömn efter 45min. Vissa efter 39min vissa efter 48min, typ. Men det är en cykel.
Så exakta tider som möjligt, för att _sätta_ tiderna till en början. Så exakta tider som möjligt för att dagen blir som en kedjereaktion med alla tider. Låter lite tokigt innan man har kommit i mål, men sen lutar man sig tillbaka och njuter. Ingen förvirring om vad som händer när uppstår.
Dessutom kan man, senare, efter att ha varit i mål ett tag, diffa tiderna lite när man måste iväg på ngt där tiderna inte går att skjuta på.

1b. Lunch. Jag hade inte nöjt mig med 1.5 om tanken var 2.5. Det är en hel timme, en hel timme sätter sina spår i dessa små. Jag, personligen alltså då jag har en tröttmössa, hade nöjt mig med 2/2h15.
Du KAN ta upp henne efter 2, det kan du - var bara noga med att observera vad som händer efter det. Är hon nöjd, pigg och happy hela efterföljande vakenpass så fine, då behöver hon inte en 2.5a där. Likaså omvänt.

2. Nu har du ju ett vinnande koncept, att lägga henne på sida, sen vända på henne. Där får jag nog överlåta åt dig att känna efter vad som känns bäst då det är lite gungigt nu med självförtroendet. Förstår du? Det måste passa er BÅDA! Ge det nån vecka till då, kör på ditt sätt sen övergår du till magläge helt och hållet. Vad tror du om det Mia?

3. Spjällisen. På mage, med larm! No doubt.

4. Ja, ramsa iaf. Det min kära för att ramsan är/blir ett verktyg. En signal att "Sooova är så gott att du bågnar, sova skall du göra nu, du får sova nu, mamma har stenkoll!"
Du kan säga "Nu skall mamma ut och plocka blåbär i lingonskogen", du kan säga "Nu hoppar jag hage". Det är HUR du säger mer. Det skall finnas en rytm i din ramsa.
Jag tar ett exempel; du kan förmedla så mycket med tonen i din röst. Du kan t.ex. väldigt ironisk påpeka att pajen är äcklig genom att säga "God paj hör'ru!", där betonar du på ett sätt. Med exakt samma ord kan du faktiskt mena att pajen ÄR dögod. Förstår du?
Personligen föredrar jag den givna, mest för att den är så enkel att hålla reda på i min kaotiska hjärna då det begav sig med Klimp.
Ramsan är en och samma oavsett när uppvaket sker på natten.

Här är en toppentråd ang ramsan som verktyg:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11181

När jag kurade Klimp så nej, det var inte mycket till idé att gå och lägga mig. Inte de 2 första nätterna iaf. Saken är den att man skall besvara frågorna vid minsta pip PRONTO, för att visa om igen att man ÄR där, att man vaktar att man övervakar.
Hur din Sessa sover vet du bäst likaså hur lättväckt du är.
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Men hur ska jag klara detta själv om jag inte får gå och lägga mig.. :-(
och sova mellan ramsorna?
Nåväl- nu ska jag inte göra detta förens jag fått en någolunda natt. SOm det är nu värker kroppen av sömnbrist. Och nu förbereder jag bara lite.. henne och mig själv..
Gör jag så här nu då när jag startar.
1. Lägger henne som vanligt. MEN - ramsar när jag går ut. ( kl 20.00) ?
2. Hon vaknar 00 och vill ha käk- gnyr- HÄR? går jag in och buffar DIREKT första natten och ramsar när hon lugnat sig? Och buffar så fort hon säger piip.. eller bara ramsa? Fattar inte riktigt?
Säg hon somnar om efter buffen och vaknar efter en timme igen.. gör jag samma sak? Buffa till lugn och ramsar mig ut?
Det jag menar är- ska jag köra operation buffning första natten vid första pipet och lämna med ramsa. Eller ska jag försöka försöka köra ramsa nu en vecka och få in den vid " vanliga 20.00 " läggningen FÖRST?

Kanske bara ramsa kommer att behövas?
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Kan man "hyra" någon som kan komma och hjälpa till ? :cry:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Mian vet du vad?

Jag skall inte tala OM något för dig, inte heller skall jag styra dig. Jag tänker dock RÅDA dig till att ta en sak i taget här.

En sak i taget Mia.

Ge det här 1 vecka, där du har de där två sakerna att tänka på. Lägg allt annat åt sidan.
Ge tjejen mat i överflöd nu i 1 vecka. Under den tiden "smyger" du in ramsan, det är det nya jag "lägger på dig".

Du smyger in ramsan så här:
-Lägger Lilltjejen och ut från rummet går du med bekräftelseramsan; den mjuka sköna. Någon jämförde den vid en mjuk smekning på kinden som sa "Jag älskar dig innerligt och nu skall du sova gott".
Så, med den tonen ramsar du, dig ut från rummet.

That's it.
När det har gått 1 vecka så snackar vi kur igen.
Ok?

Jag säger så för att du är trött, tankarna far runt i 380 i skallen på dig och jag vill inte stressa dig över ngt och vi skall INTE gå några händelser i förväg.

En sak i taget nu :!: :heart:
Låst

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"