Amning över 2mån och nätter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Lite rapportering efter natt 2. :)

Att vi gjort framsteg kan jag inte neka, men morgonen är jobbig, som jag förstått varit/är för de flesta.

Kl 1.25 Kom det ett bää från rummet. En fråga, inte något gråt eller gnäll. Jag väntade inte utan gav genast ramsan. Lyssnade och det hördes lite mumlande och smuttande på fingrar. Gav bekräftelseramsan och det var tyst. Detta tog 2 min. Kl 1.45 kom nästa likadanna bää. Samma mönster som ovan. Sov ca kl. 1.50.

kl 4.25 kom det ett bluä (ett pip mer än en fråga?). Jag hastade mig till dörren men bestämde mig för att avvakta en stund och gav istället bekräftelseramsan. Hon var tyst.

kl 6.30 började showen. Först gynalde hon till, bökade och smuttade häftigt på något (fingrar?). Jag väntade inte utan började direkt med ramsan. Det var tyst så jag gav bekräftelsen. Sedan sov hon. Tog 2 min. Men kl 6.45 var hon vaken igen. Det började bra men tyckte hon verkade hungring. Ramsade i flera omgångar men med tiden blev gråtetr bara värre. Gick in och lade tillrätta, buffade och gjorde solfjädern i någon omgång. Gick in vid passlig paus i gråtet prick 7.30. Faktist hade det börja låta mer som gnäll och verkade som om hon precis höll på att somna om. Hon var helt yr och tänkte börja gråta av mitt glada stohej.

Det som känns jobbigt är att min sambo och pappan till flickan verkligen är ointresserad av att delta och tänker mest på sin goda sömn. Tycker mycket är trams och hon sov ju mycket bättre tidigare före jag började med dehär. Hon grät ju aldrig då, han fick sova. (Nej hon hade ju mig som napp flera gånger om natten). MEN han jobbar väldigt mycket (plus att han nu håller på med annat eget)..han har eget företag och vi lever mest på hans inkomster. Så jag förstår honom på många vis. Jag har försökt förklara och en del saker förstår han och håller med om. Men t.ex. idag försökte jag att inte bli störd av att han, efter att han vaknat gick in till henne vid ensamleken 15 min i förtid. Bara för att han int orkat lyssna på mig att hon skall vara ensam till kl9. Vilket hon älskar att vara. Har någon några erfarenheter av en sådan "gammalmodig" man, som ser så tydligt könsrollerna och nog älskar barnet men inte riktigt alltid orkar ta ansvaret. Jag är inte direkt missnöjd med detta förhållande, eftersom jag gärna tar hand om banet. Men skulle önska mer stöd ibland. Jag har insett att det är jag som kommer att sköta om det mesta och sedan när jag har lust att göra något annat och han skall sköta henne får jag hoppas han bara gör som jag säger. Med rutinerna och allt. Vi har prövat nångång och han försöker sitt bästa, men ser inte hur viktigt det är med att hålla tiderna.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

det jag undrar. Mummel..efter det måste man väl inte ge bekraftelseramsan?? Efter att mumlande tystnat?
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Nåja, såhär efter tredje natten känner jag att ramsan verkligen börjar ta sig och vi för dialog :D

Nu vill jag påminna att vår utgångspunkt inte var så förfärlig. Hon sov för lite, men det gällde mer eller mindre om kanske 1 max två timmar och det värsta var ju att sömnen var så hackig. Oftast 6-7 timmars pass kunde hon sova på nätterna, och somna om vid bröstet, men efter att på två nätter vaknat 5 gånger per natt bestämde jag för att jag måste ta i tyglarna och styra mot rätt håll. (och jag var ju nappen förståss vid dessa tillfällen :oops: )

Situationen nu efter tredje natten:

-Dagarna har gått bra. Hon VILL somna när jag lägger henne och blir marrig om jag blir där och vinka hejhej, vi ses osv, så jag försöka vara lite snabbare och ge henne ro. Under det långa dagspasset kan hon vakna ungefär i mitten av, men somnar belåtet om vid ramsan.
-Läggdags strulade lite igår. Vet inte varför, men inget att klaga över. Hon frågade lite och marrade. Svarade 2 ggr och gav bekräftelse vid tystnande mummel. Somnade inom 10min.
-Klockan 3 var hon uppe, började med marrande, jag ramsade efter att lite avvaktat. Eskalerade till nästan "hysteriskt" skrik så jag gick in och solfjädrade (minns inte riktigt när detta skedde). Lugnade genast men skrek då jag gick ut med ramsan. Jag avvaktade en ca 2 min och hon lugnade sig, men marrade mycket. Vi höll på med ramsan med ca 2 min mellanrum enda till 3.40. Sedan tystnade hon efter nån minut och jag bekräftade. Någon minut senare efter tystnad ropade hon till, jag ramsade hon tystnade och jag igen bekräftade.
-Klockan 4.05 och 4.08 och 6 kom det lite ljud ur barnet men avvaktade och tystnade. Somnade om själv.
-Kl 6.20 hörde jag lite kraftigare marr och med tanke på gårdagen ramsade jag (förebyggande??) direkt. Somnade om.
-kl 7.20 var barnet vaket och jollrade. Klarade fint till 7.30 då jag gjorde god morgon :) :)

Allt går alltså bra. Men känner mig lite skyldig till att jag verkligen inte kan göra alla dagar att se lika ut. Vi är så mycket bara på tumis med hundarna att vi ibland ju måste tex åka till butiken som vi inte gör varje dag. Jag har redan även använt mig av 15min mrginalen MEn ALDRIG vid sömn- och måltider!!! Så tror det därför jag kan vara självsäker och VET att det trots dessa faktum FUNGERAR
:D

/lycklig mor till underbara Cecilia
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Guud vad glad jag blir när jag läser ditt inlägg! Vilket lugn, vilken attityd och med det i ryggen så förstår jag att hon sover tryggt! Mamma har koll på läget!

Jag är otroligt impad och glad för eran skull, snart flyter allt som klaraste vattnet, lite lite småfix bara under uppföljningsveckan! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Ja lite krångel var det idag med långa middagsluren. Jag är inte säker på orsaken. Vi var inte hemma då luren togs och vi var inte hemma heller före..var bland massa folk och hon blev orolig/gråtfärdig. Jag gick iväg till vagnen med henne för att hämta vagnen färdigt. Lugnade sig. Var 30 min till läggdags. Så lade jag henne i vagnen vaken på mage så att hon såg sig omkring och vi gick ut och gå. Då det var dags för middagsluren lade jag henne på rygg, önskade skön sömn (ramsa) och väntade tills hon somnat så fortsatte jag gå. Hittills allt bra. Men hon vaknade under luren, behövde hjälp och till sist vaknade hon 35 min före det var dags att stiga upp precis efter att jag stannat. Jag gjorde lite väsen i bakgrunden och efter 10 min av prat började hon gnälla. Det slutade med att jag fick vagna pga att hon höll på storkna av sitt gråtandes, och så vände jag henne snabbt diskret på mage och solfjädrade som sista utväg efter 1 gång effektivt, kort vagnande utan resultat. Hon lugnade sig och när hon var tyst, 5min före det var dags att stiga upp (1 tusendelssekund efter att jag lyft bort händerna) tog jag upp henne glatt hälsandes.

Efter denna (kanske onödigt :) ) utförligt förklarade middagslur skulle jag gärna vilja höra kommentarer om möjlig orsak till hur det gick och åsikter om mitt agerande. Var bestämd genom allt. Använde lite olika tonlägen (bestämd, glad, arg) beroende på hur hon frågade/grät.

tacksam för all hälp

/nette
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Måste bara skriva nu direkt hit. Vi är alltså nu inne på fjärde natten. Jag anser att barnen säkerligen gör i olika takt framsteg under Sova hela natten kuren. Det kan inte alltid gå som exeplet i Lathunden tycker jag :)

Nattningen gick bra. Men jag undrar varför det är så svårt för mig att få mitt barn att skratta högt. Hon verkar till personligheten vara lite av den blygare sorten :heart: Idag till exempel lyckades jag nästan inte alls. Och tro mig, jag är inte blyg för att se ut som den värsta clownen/token när jag håller på med att försöka få henne skratta. Hon har alltid varit "svår" på det viset. Hon ler nog mycket..men skrattar högt mindre. Ikväll var hon ganska så ointresserad (tröttheten??). Tittade bort och suckade. Kände en konstig känsla av det, men försökte inte visa min besvikelse utan fortsatte med nya roligheter.

Nu precis vaknade hon och storskrikgrät. Lät super ledsen. Jag han inte på första skriken ramsa, men jag hörde direkt när jag började att det inte kommer hjälpa. Vilket det definitivt inte gjorde heller. Så jag gick in och solfjädrade (kanske det gav tröst/lugn om hon drömt något otäckt??Som inte ramsan kunde??). Jag ramsade mig ut, hon började igen men lät inte så ledsen mer, så fortsatte ramsa till hon lugnade sig (x8?) Så tystnade hon till slut så jag bekräftade. Detta tog ca 10min.

Frågorna lyder alltså:
-Är det ett måste att barnet skall skratta? Jag menar, om det ju bara inte lyckas så kan man väl inget åt det? Ger ju inte upp att försöka..men kan inte hålla på längre än till läggdags.
-Låter det som om vi gjort framsteg alls? (Då hon idag under middagsluren och nu ikväll var så "hysterisk"). Eller Borde man gå bakåt i kuren eller vet man det först efter denna natt?
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Vill poängtera att det alltså tog 10min från att hon började hysteriskt gråta tills bekräftelseramsan och tystnad.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tycker att du har bra insikt och förstår att kuren inte kommer att följa mallen, du och ditt barn är unika!

Jag skulle gissa på att lilla damen ifrågasätter dig, du har ändrat om i hennes liv (till det bättre dock :wink: men det vet hon inte än :wink: ) Hon vill nu veta om alltid stämmer, kommer du att stå vid ditt ord? Javisst gör du det, se det inte som någon nackdel att hon vill ha raka rör. Så fortsätt bara ditt enormt goda arbete, din härliga attityd och visa att du visst tänker säkra hennes överlevnad!

Nej dom måste inte skratta, ta det på hennes nivå. Min son var väldigt svår flirtat han med, efter ett par månader lossnade det och han skrattade bubblande. Gör det inte till någon prestige grej, musa och kittla och skrattar hon så skrattar ett leende räcker långt. hela tankenär att du har en upptrappning istället för nedtrappning inför läggningen, fortsätt med buset och tänk på att ha skoj själv - detbrukar smitta av sig så småning om!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

TAck så mycket Malin för att du orkar hjälpa och ge råd. Man blir bara säkrare och säkrare på vad man gör och attd et man gör definitivt är det rätta för barnet! :) :heart:
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Det är förfärligt jobbigt när det varje dag nu kommit en krissituation. :(

Nu den sista dagsluren idag var väldigt jobbig. Lade henne i vagnen, allt bra. Men efter en stunds gnolande/marrande började hon gråta. Så jag ramsade, gråtet gick "uppåt och neråt". .och så uppåt igen. Tills hon skrek ordentligt. Jag ramsade igen, längre. Men det hjälpte inte..hon lyssnade inte. Så jag svängde henne till magläge snabbt och diskret och solfjädrade. Det hjälpte. Hon lugnade sig och nästan tystnade. Men så började hon igen, jag ramsade men inget hjälpte. Det blev igen till sådant skrik att hon blev hes och började hosta. Så jag solfjädrade igen. Höll på så i 15min. Men så sneglade jag på klockan och märkte att det gått över tiden som hon skulle stiga upp. Så jag väntade på en bråkdelssekunds tystnad då jag tog upp henne och var överlycklig osv. Jag fick henne kanske halvvägs ut från vagnen så fortsatte hon skrika. Så det kändes som om jag tagit upp henne mitt i skriket. :(

Vet inte vad jag gör fel då det blivit sådana till fällen. Ramsar jag för mycket/ofta?? Om hon bara mumlar brukar jag inte bry mig, men om hon börjar gråta/skrika ramsar jag. Det känns som om hon verkligen itne alltid lyssnar till ramsan :(
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Kom att tänka på att borde jag ha solfjädrat första gången tills hon helt tystnat och somnat. Kan nog svara själv på det: JA!!
För nu kändes det ju som om det helt sket sig då krisen började om pånytt och inte verkade vilja gå över? Försöker hålla humöret uppe, men är tungt att sköta detta ensam. Gubben åkte dessutom idag iväg på en veckas jaktresa. Iofs skönt att inte ha en skeptiker här att förklara sig åt. Men men..Känner att jag inte riktigt kan dethär med avvaktande och ramsan??? Usch, vill inte bli osäker nu!
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Natt 4 gick bra!

Hon gnydde till på natten, men jag avvaktade och hon tystnade. Vaknade kanske aldrig? Klockan 2.10 började hon knorra. Jag avvaktade länge och hon knorrade nästan konstant. Till sist ökade hon volymen och då ramsade jag, höga "knorranden", avvakta och då de ökade i volym ramsade. Kanske så ett par omgångar tills jag tyckte hon inte kom till ro alls utan önskade mer hjälp (direkt grät eller skrek dock aldrig). Så jag gick in och lade tillrätta med buffning och solfjäder, kort och koncist, hon lugnade sig direkt, knorrade lite och efter tystnad gav jag bekräftelse. Ett miniknorr efter det men bestämde att avvakta. Tystnad klockan 2.26

Klockan 6.15 hördes ljud från hennes rum. Avvaktade, tystnad. Somnat om själv..om ens vaknat?
Klockan 6.45 -"-
Klockan 7 -"-
Klockan 7.05 Knorr. Samma som klockan 2.10, men behövde lägga tillrätta 2 gånger. Vid båda tillfällen lugnade hon sig och vid andra somnade hon efter en stunds tyst gnällande. Gav bekräftelse tyst x1. Ett kort högt bä efter en stund. Men bestämde mig att avvakta och hon somnade klockan 7.26. Efter några minuter GOD MORGON. Trött flicka med Glad! :)

Våra "problemtider" tycks alltså inte vara vargtimmen (än), utan kring klockan 2 och möjligtvis 1h före morgon. Är det bara att fortsätta som jag gjort eller borde jag nu börja avvakta mer och mer? Tycker jag gör det ganska mycket, men hon vill inte alltid lugna sig utan volymen bara ökar trots att hon inte börjar direkt storgråta, och tycker nog själv att jag då bör ingripa.

Med tankte på att em luren igår gick så dåligt att hon inte alls sov: skulle jag då bordat erbjuda en 5minutare någonstans på kvällen?? Hon strulade inte alls på kvällen, men trött var hon. Gnugga för ögonen och höll på att somna vid kvällsslurken.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Ja så än en fråga gällande ramsan.
Skall man alltså alltid i framtiden ramsa x4? Eller räcker det sedan efter uppföljningsveckan med ramsa x 1??
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Alltid x4 och så är det dags att backa. Knorrande är inte att be om hjälp. Nu skulle jag säga att receptet är att ramsa först när du vill gå in, och bara, bara gå in vid svår och äkta kris. :D
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Ja, måste väl pröva!!!! SKall försöka hålla ut. Det känns faktiskt ibland som om jag bara vill att hon skall sova, inte ger henne schansen att lära sig somna själv?? Måste kunna backa lite så hon kan göra framsteg.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"