Tack för bra svar!! Oj vad spännande med mat! Det med 4 månsgröt, skulle det vara på sked eller så utspädd att det blir flaska? Är det ok för en 3måns mage? (Tydligen eftersom du föreslog det..)
Nu är jag lite trött på mig själv med all fram och tillbaka med 'schemat'.

Jag tycker att vi kommer in på nåt bra och sedan kommer en helg, eller ovanlig veckodag och vips måste han i bilen eller nåt störande på kritiska tider. Så nu försöker jag 'spika' något som fungerar i alla fall i vardagen, och sedan som sagt 'livet kan hända' ibland, men att det i alla fall finns ett ram. Helt klart har hans nattssömn försämrat, och kanske är det ökningsperioden, eller så är det att han inte har en stabil dagsrytmn. Så, jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med tankemödan innan jag klistrar det på näsan, så att säga. Tack på förhand!!
Har kommer mina tankar;
18.45-6.15 natt
8.15-9 lur
11-13.30 mddagssömn
15.15-16.00 lur
Nackdel med denna är att om jag är ute med stora syskon på helgen mitt på dagen finns det inte en chans han kan sova så länge... eller så har han inte bevisat det ännu, utan det blir 20-45min lur i 'annorlunda' miljöer, och svårt att vagna ett skrikande barn på offentliga platser..
Fördelen är att det verkar funka bra i övrigt.
Alternativet är;
18.45-6.15 natt (11,5)
8.15-9.45 lur (1,5)
1145-13.35 mddagssömn (1,5+20)
15.30-16.15 lur (45)
Det har varit lite olika om han tar en 45 min eller 1,5 pass som första om han får bestämma.
ELLER (ursäkta detta, men jag vill så gärna ha vana ögon på det, så jag slipper står där och tvivla IGEN)
18.15-6.15 (12)
8.15-9 lur (45)
11-13.00 mddagssömn (2)
15.15-16.00 lur(45)
Ser ni några för eller nackdelar, problem mm? Eller är det bara att bestämma sig, så finner han sig till rätta efter ett tag? Jag har sett till att alla alternativ funkar med hämtning, måltiderna mm med övriga familjen
Sedan tänker jag på mat.
Matningstider oavsett sovmönster..
6.15
9.30
13.30
16.00
nattmålet från ca 17.30
Alla mål tänker jag; ett bröst, rap, mer från samma (tar ca 12 min.. han är snabb) Byta, gosa, nåt annat, sedan andra bröst inom timman. Är detta rätt tänkt? På det sättet känner jag att det blir inte lika länge mellan mål, eftersom han äter så jätterappt, och jag kan lägga honom till middagsömnen utan att vara nervös att han blir hungrig inom kort.
Jag tar gÄRNA (som sagt) emot synpunktar, så att jag kan köra hårt sedan och inte tveka. Det är ju lätt att hamna i små snuttandet och snabba sömnpass.. Bekväm på sitt sätt och väldigt obekväm på många andra sätt. (inatt var han vaken 2 gånger igen.. var har min 8 timmars kille tagit vägen??

)
TACK TACK TACK!!
3mamma
Storkillen 9år, stor-lillkillen 6år och lillkillen 2år som dessutom är den första att få riktig hjälp med mat och sömn!