matschema för en 2,5 månaders..

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
ElinN

Inlägg av ElinN »

3mamma skrev: Det första är ang. amning igen. De senaste två nätter har lillkillen sovit från 18.30- 6.30 utan att vakna! till min förtjusning! :D Men jag vill fråga: borde jag vakna och pumpa ut mjölk för att hålla igång produktionen eller kan kroppen fixa inget halva dygnet och mycket andra halvan? Idag kände jag att han beställde mer än han fick, och jag var tacksam jag hade en flaska utpumpade till kvällen (han brukar få som sista slurk..)
Jag tror nog att bebisen och boobsen kan klara det där med att ställa in produktionen utan pumpning -det har ju liksom funkat i alla tider innan mjölkpump fanns. Men det märker du nog! Känner du att du VILL ha mjölk till flaskning så kan du ju pumpa innan du går och lägger dig, och sedan sova gott under natten! :D :sleep:

KRAM!
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Hej 3mamma och storgrattis till lille killen :!: :)

Även jag är rätt ny här och upptäckte standardmodellen för inte så länge sen! Så jag ville bara hälsa välkommen och sända lite pepp: det FUNKAR (har du ju märkt själv)! Tack vare all kunskap som finns här har vardagen för mig och min lille blivit så mycket lättare och roligare!

Kram och fortsatt lycka till :heart:
Lille Jalle 090603
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Tack snälla ni för alla vänliga ord!

Nu har killen vaknat kl 3 och 5.30 i natt... men jag bråkar inte så mycket med honom annu. Får han en sträcka på 8 eller 9 timmar är jag glad. Och det får han. Men det var skönt när han sov 18.30-6.30!! :wink:

En liten ny sak. Han har eksem på magen och kring halsen sedan en vecka tillbaka. Det ser inte nytt ut nu, men är ändå inte helt borta. Jag spårar det till ett skål med flingor och mjölk. Mjölk har jag undvikat i sin rena form (med hans två bröder var jag helt mjölkfri, och svor denna gång hellre mjölkfri ersättning än att jag gör det än gång till) men ändå verkar fil och hårdost ha gått bra hans första månader. Vad tycker ni? Usch, jag orkar inte mjölkfri en gång till!!!!!! :( Kan det ha varit nåt annat? Jag åt några få nötter den dagen också. (vilken dag, va? :wink: )

Min plan är att vänta och hoppas den försvinner, han verkar inte så störd utom när jag smörjer hans måge, då säger han till att det svider! :cry: (köpte något kids sensitive cream eller nåt från hälsokost efter att ha läst så mycket negativt om miniderm på forumet! De hade inte Galacto Base som ngn hade tipsat om)

Ok, nog för nu, tack för att man kan skicka ut dessa små funderingar!! Min mamma och systrar är långt långt borta, så ni blir mina vägledare!! Tack!

3mamma
Storkillen 9år, stor-lillkillen 6år och lillkillen 2år som dessutom är den första att få riktig hjälp med mat och sömn!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, vad härligt att sonen sover så gott. Vad det gäller eksemen så undrar jag om det inte beror på värmen när han ligger på mage. Kanske har du plastad frotté under honom och då blir det ju varmt. Kring halsen blir det också varmt och fuktigt så där finns en fin grogrund för klåda och utslag. Se till att torka tort i alla halsvecken, lyft upp hakan och blås tort.

Boragosalva finns på apoteket, vi använder det mot skorv på huvudet men det funkar fint på eksem också. Ingen fara att pröva då den inte innehåller några mineraloljor. Ta lite salva på ett litet område och se hur det blir.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Tack SusanD!

Jag ska hålla ögat på värmen. Jag har tagit bort plasten före veckan, men jag tror ändå att jag håller honom lite för varmt när han sover.. (svårt det där, tycker jag, särskilt ute.) :?
Borago! Bra! Jag har det hemma och ska börja utvidga användningsområden . Och nacken gav jag lite extra TLC idag, det var bra.
Tusen tack för snabb svar!

3mamma
Storkillen 9år, stor-lillkillen 6år och lillkillen 2år som dessutom är den första att få riktig hjälp med mat och sömn!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Varsågod :D

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Hallå igen!!

Eksemet börjar ge med sig, och det känns bra! :) Men nu har lillkillen börjat vakna lite oftare på kvällen och verkar HUNGRIG, trots att han har fått 125ml flaska och både bröst på kvällen. Kan det vara en ökningsperiod? Han är nu 3 månader prick.

Sedan har jag svårt att dryga ut måltiderna på dagen (= problem på natten, kanske?) Om jag förstår rätt, vore det bra med målen 3 eller helst 4 timmars mellanrum och mat inom den första timman. Jag trugar och erbjuder, men amningen går rätt fort ändå..och efter någon timme och innan han ska sova ett längre pass blir jag nervös.. står han verkligen sig på det han har fått? :? Han äter så pass fort/ effektivt att det känns l..ä..n..g..e mellan gånger och ofta ger jag vik och mata igen. :oops: Går det verkligen att mata var 4e timme när man inte ha det klassiska 2 timmar vaken, 2 timmar sömnmönster?

Och sedan en sista fundering. I BB var den 2,5 månaders bebis (Hugo) på en friare slags schema som dock fungerade bra för att mamman var erfaren mm. Jag måste erkänna :oops: att med resten av familjens schema att ta hänsyn till och diversa andra anledningar, är det svårt för mig att alltid kunna hålla lillkillen på precis samma schema. Dock får han alltid (eller näst intill alltid) sina rätt mängd timmar, fast i lite olika kombinationer av 45, 1,5, 2, och 20 min och dagen börjar och slutar på samma klockslag (med kvartsmarginal) 6.30/18.30. Han verkar kunna somna snabbt på dagen trots lite olika tider.

Den brinnande fråga är;
Är detta något som kan funka för en bra nattssömn? ????

Jag är (som vanligt) VÄLDIGT tacksam att jag kan slänga ut dessa frågor och att ni tar er tid att hjälpa någon/några(om vi räknar med lillkillen också!) som ni inte ens ha träffat. :heart: :heart:

3mamma
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej 3mamma! :D

Många är de barn som beställer mer käk vid 3 mån, så mata på du! Kanske några skedar banan som förstärkning kan smaka nu, eller lite med BM/ersättnig utspädd 4-mångröt? :wink: Annars tycker jag absolut att du kan amma lite oftare (=fuska med schemat, alltså O:) ) ett par dagar, tills mjölkmängden har stabiliserat sig. Men när ökningsperioden har gått förbi (på typ en vecka) är det bra att försöka mata så mycket under varje pass att han håller sig till nästa gång, så han blir lite hungrigare då, etc :arrow: för annars blir det bara snutträsk av alltihop, och givetvis påverkar det i sin tur nätterna.

Med schemat är det så att det funkar bättre ju mer precis man är. Men jag, som också har ett storasyskon, vill inte sticka under stol med att man får bli lite ...ähum, flexiblare, med småsyskonets tider. 8) Jag har inget bra tips att komma med, men kan bara berätta att vi löste det genom att lägga schemat så "nära" Storasysters tider som möjligt (dvs samtidig middagssovning, morgonlur och eftermiddagslur i vagnen under storasysters utelek etc) och flitigt utnyttjande av marginalkvartarna. :wink: Jag tror att alla tyvärr måste finna sina egna system och själva pröva sig fram till vad som passar bäst.

Lycka till! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Tack för bra svar!! Oj vad spännande med mat! Det med 4 månsgröt, skulle det vara på sked eller så utspädd att det blir flaska? Är det ok för en 3måns mage? (Tydligen eftersom du föreslog det..)

Nu är jag lite trött på mig själv med all fram och tillbaka med 'schemat'. :roll: Jag tycker att vi kommer in på nåt bra och sedan kommer en helg, eller ovanlig veckodag och vips måste han i bilen eller nåt störande på kritiska tider. Så nu försöker jag 'spika' något som fungerar i alla fall i vardagen, och sedan som sagt 'livet kan hända' ibland, men att det i alla fall finns ett ram. Helt klart har hans nattssömn försämrat, och kanske är det ökningsperioden, eller så är det att han inte har en stabil dagsrytmn. Så, jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med tankemödan innan jag klistrar det på näsan, så att säga. Tack på förhand!! :)

Har kommer mina tankar;
18.45-6.15 natt
8.15-9 lur
11-13.30 mddagssömn
15.15-16.00 lur

Nackdel med denna är att om jag är ute med stora syskon på helgen mitt på dagen finns det inte en chans han kan sova så länge... eller så har han inte bevisat det ännu, utan det blir 20-45min lur i 'annorlunda' miljöer, och svårt att vagna ett skrikande barn på offentliga platser.. :?
Fördelen är att det verkar funka bra i övrigt.

Alternativet är;
18.45-6.15 natt (11,5)
8.15-9.45 lur (1,5)
1145-13.35 mddagssömn (1,5+20)
15.30-16.15 lur (45)

Det har varit lite olika om han tar en 45 min eller 1,5 pass som första om han får bestämma.

ELLER (ursäkta detta, men jag vill så gärna ha vana ögon på det, så jag slipper står där och tvivla IGEN) :roll:

18.15-6.15 (12)
8.15-9 lur (45)
11-13.00 mddagssömn (2)
15.15-16.00 lur(45)

Ser ni några för eller nackdelar, problem mm? Eller är det bara att bestämma sig, så finner han sig till rätta efter ett tag? Jag har sett till att alla alternativ funkar med hämtning, måltiderna mm med övriga familjen

Sedan tänker jag på mat.
Matningstider oavsett sovmönster..
6.15
9.30
13.30
16.00
nattmålet från ca 17.30

Alla mål tänker jag; ett bröst, rap, mer från samma (tar ca 12 min.. han är snabb) Byta, gosa, nåt annat, sedan andra bröst inom timman. Är detta rätt tänkt? På det sättet känner jag att det blir inte lika länge mellan mål, eftersom han äter så jätterappt, och jag kan lägga honom till middagsömnen utan att vara nervös att han blir hungrig inom kort.

Jag tar gÄRNA (som sagt) emot synpunktar, så att jag kan köra hårt sedan och inte tveka. Det är ju lätt att hamna i små snuttandet och snabba sömnpass.. Bekväm på sitt sätt och väldigt obekväm på många andra sätt. (inatt var han vaken 2 gånger igen.. var har min 8 timmars kille tagit vägen?? :( )

TACK TACK TACK!! :heart: :heart:
3mamma
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Hej igen!

kom på att med scemat med en längre fm pass kan jag visst inte mata 9.30... den får blir i stället..
matscema
6.15
10.00
13.30
16.00
nattmål från 17.30

tack!
3mamma
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Hej igen!!
Nu borde dessa sista 3 inlägg hänga ihop, men jag kommer jämt på nåt jag glömt. :roll: Jag sa inget om nattmålet. Just nu tar jag honom när han vaknar, det varierar nyligen med när det blir. Ska jag i stället bestämma en tid och väcka honom ? Och vagnar andra tider?

Jag tror det var allt..det visar sig! :lol:
3mamma
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Hej!
Såhär tänker jag kring nattmål. Jag vet att så tänker INTE de flesta andra här på forumet, men here it goes:

Jag matar när Charlie själv vaknar på natten och vagnar eller buffar aldrig. Av två anledningar:
1. Han vaknar max två gånger varje natt. Tiderna varierar, men två gånger kan jag hantera under denna korta tid. Speciellt om den ena matningen sker innan jag gått och lagt mig. Har man en bebis som vaknar oftare och av annat än hunger är situationen förstås annorlunda. Men för oss funkar detta.
2. Jag ORKAR inte gå upp och vagna mitt i natten om han skulle vakna på "fel" tidpunkt. På natten vill jag sova så mycket som möjligt. Om jag ändå har bestämt att Charlie får mat på natten ser jag ingen anledning att försöka styra tiderna. Tycker att det ändå borde vara lite förvirrande för de små liven: först får jag inte mat, sen helt plötsligt får jag det. SÅ bra är de inte på klockan.

Jag ser det som så att när nattmålen ska bort, då ska de bort helt och hållet och då tar vi fajten då. Till dess gör jag det gärna så enkelt som möjligt, bekväm som jag är.

Men: vi brukar rätt ofta ta upp Charlie och ge honom mat "sovandes" precis innan vi går och lägger oss. Då får man fler timmar på raken att sova själv. Ibland vaknar han inte alls förrän det är morgon. Då blir det bara ett mål och obruten sömn för mor och far.

Som sagt, detta är så VI gör. Kanske som att svära i kyrkan. Men för oss funkar det väldigt bra. Och snart tar vi bort nattmålen helt och hållet.

Tack för ordet!
Fanny
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Alla vi gör olika och alla vi gör SM till vårt sätt, DOCK en liten detalj ang. det med att ställa klockan eller inte.

Det har inte att göra med att de inte vet vad klockan är, och just DÄR ligger grejen. Att ställa klockan är för att ta ledningen för att visa för Liten att man bevakar deras matintressen så att de i sin tur inte behöver vakna stup i kvarten för att kolla om det är dags att äta.

Schemat 3mamma anser jag att man får testa och prova, bestämma sig för ETT schema, köra på den en si-så där 3-5 dagar, utvärdera, justera ytterligare och sen köra.
Att testa ett schema nr1 i två dgr för att sen köra på schema nr2 på den tredje dagen för att sen återgå till schema nr1 skapar förvirring hos samtliga.

Kolla så att mattiderna sitter bra, att de är enligt Litens preferenser och håll koll på sömn/vakentid. Det är huvudnycklarna.
Mata på på dagarna, när du VET att det inte går att få ner mer mat så kör du på att jobba bort nattmålen.

Ha målet i sikten, ha hela hela heeelheten framför dig!

:heart:!
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Tack ska ni ha, både två! Jag tror jag vet hur jag ska gå vidare nu. :)

En liten fråga om 'nattmackan'.. motsvarar sempers magdroppar laktiplus?
Det verkar som det är många som börja ge lite förstarkning vid 3 månader, trots att det står 4eller 6 månader på paketet. Är det bara att köra på lite försiktigt?

3mamma
ElinN

Inlägg av ElinN »

Ja, lactiplus och Sempers Magdroppar är båda snälla mjölksyrebakterier. Nu finns det även ersättning med redan tillsatta mjölksyrebakterier (i alla fall har Semper det) och då behöver man inget extra!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"