Lyssnar inte alls på ramsan!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
silwerj

Inlägg av silwerj »

Hej,
Undrar om det finns någon här som kan hjälpa mig.
Jag började kura vår son (9månader) i fredags så vi är nu inne på fjärde natten.
Första natten gick väl som förväntat. När han vaknade och skrek gick jag in, lade tillrätta, buffade, solfjädrade och ramsade ut. Han sov 4 timmar första passet, sedan var han vaken nästan två timmar när jag försökte få honom att somna om, sedan sova han 6 timmar till innan han vaknade igen.

Andra natten gick över alla förväntningar. Han somnade och sov i 9 timmar med bara något gnäll här och där. Sedan vaknade han och jag lyckades få honom att somna om ganska snabbt med nån påminnelse och sedan bekräftelse. Vaknade på morgonen och var jätteledsen, kunde inte lugna ner honom :cry:

Tredje natten blev jättedålig. De två första gångerna han vaknade lyckades jag få honom att somna om med ramsa men sedan hände nåt. Han sov inte mer än två timmar i sträck någon gång och när jag försökte ramsa blev han bara vansinnig. När han lugnade ner sig försökte jag bekräfta och då gick han igång igen med full kraft. och så höll det på i princip hela natten och det tog väldigt lång tid att få honom att somna om varje gång han vaknade.

Nu fjärde natten hade jag varit inne och läst lite på detta forum och tänkte att jag nog är lite överkoncentrerad så jag tänkte bort från dörren och försökte hitta på annat. Men tyvärr betyder ju detta att han får skrika sig till sömns och då är det plötsligt 5-minutersmetoden som jag inte alls tycker om eller vill använda!!! Så fort jag lagt honom tillrätta, buffat som markering, solfjädrat och börjar ramsa ut så är han vansinnig direkt och jag kan inte få honom lugn!!! Enda sättet jag kan få honom lugn är om jag går in och lägger honom tillrätta, men då börjar han bara igen så fort jag går. Jag kan inte få honom att tystna med ramsan!! Han blir bara mer arg så fort jag ramsar!! Varför blir han det??? Efter ett tag tystnar han ju själv givetvis, går jag då dit och bekräftar så sätter han genast igång igen. De gånger han förblir tyst har han förmodligen hunnit somna redan, och då har han ju fått skrika sig till sömns utan att ha fått bekräftelseramsan med sig :cry:

Just nu vet jag varken ut eller in och känner mig som världens sämsta mamma. Snälla hjälp!!!
Mika 081122 Påbörjad kur 090904
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit! :smile:

Bra jobbat!

Jag skall se ifall jag har några tips till dig. Det låter helt klart som att han tycker om när mamma kommer in och blir arg när hon går ut. Det är bättre att han är arg än att han är ledsen. Ledsen skall man inte behöva vara, vilket är vanligt i 5-minutersmetoden, där gör man ingen skillnad på skrik och skrik, det gör man med Sova-Hela-Natten - här är det stor skillnad.

Jag brukar se skriken eller ljuden beroende på som tonlägen i ett samtal. Utom då hon är ledsen vår lilla, då verktygar jag henne lugn och för sedan vidare samtalet med ramsan.

Hur låter han när han skriker, jobbar upp sig eller går igång? Och hur ändrar han sig under ramsans gång?

Jag börjar aldrig ramsa när vår dotter är arg - det vill jag inte premiera, när hon däremot lugnar sig kan jag ge en lite glad ramsa alternativt bekräfta henne. Blir hon ledsen under tiden jag ramsar, för hennes tonfall kan ändras blixtsnabbt under tiden, ja då ramsar jag tryggt och tänker mig att jag har henne i min famn och försöker översätta det i mitt tonfall.

Jag tänker att jag för samtal med henne och det enda redskap jag har är tonfall och tonläge, eftersom mitt ordförråd i ramsan är relativt begränsat om du förstår. :wink:

Sen befinner ni er också relativt tidigt i kuren än så länge så bli inte förvånad om lilleman måste undra lite extra vad mamma har för sig när hon står där ute och försöker få honom att gå med på ett samtal med samma mening om och om igen. :smile:

Viktigt är att ramsa tyst på honom när du väl börjat och via tonläget få honom dit du vill.

Om du känner att du "vill börja om lite" så ta en natt där du är lite mer generös vid läggningen med verktygen som passar dig bäst och ramsar dig ut och tyst ifall han protesterar - ramsan skall i det läget ha sista ordet. Avbryter man den kan den avväpnas snabbt. Avvakta sedan och lyssna.

Ett argt, bökande, stönande, pratande barn verktygas inte - ett ledset barn verktygas dock. En stor skillnad gentemot 5-minutaren. :smile:

Anledningen till avvaktandet vid ovanstående är ju att det faktiskt är okej att böka omkring lite innan man hittar sin sömn. Blir han däremot ledsen skall du vara där snabbt med lugnande verktyg, sedan ramsa ut igen osv.

Tredje gången hade jag låtit ramsan ta över helt och låta buff eller annat verktyg enbart gälla vid KRIS. Om du via omärkbart spionage snabbt kan kolla att yttre faktorer är okej så kan ramsan tryggt ta över.

Nyckeln är att lyssna av, frågor skall ha passande svar. Tänk i tonlägen, vart vill du att han skall komma och anpassa därefter.

Har du väl börjat bekräfta och han börjar protestera emot den - fortsätt bekräfta, samma tonfall heeela vägen, kanske lite högre ifall det behövs, men var konsekvent och låt bekräftelsen få sista ordet. Ibland krävs många verser, håll ut.

Kom ihåg skrattet till gonattet och likadant glad morgon - extra viktigt då morgonen har varit jobbig. Om han är ledsen på morgonen, försök att gå in och göra glad morgon vid ett tyst uppehåll, även om det är kort. Det lär honom att det kommer en trevlig morgon och att man kan sova lugnt tills dess.

Inta en bra attityd, bra energi och tänk att du skall lugna honom, inte tysta till varje pris. :smile:

Det här blir jättebra, bara ha målet för ögonen! :thumbsup:

Lycka Till!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
silwerj

Inlägg av silwerj »

Hej.
Tack för snabbt svar och för många bra tips!!!
Jag har förstått att han får vara arg men inte ledsen. Det känns dock i alla fall inte så bra när han är fly förbannad varje gång han somnar, hur kan han någonsin tycka att det är skönt att sova då?

Han jobbar upp sig och han blir i princip aldrig lugn när jag ramsar, bara mer arg. Bra tips att bara ramsa när han lugnar ner sig och inte när han är arg! Jag har trott p.g.a boken att man aldrig fick ramsa mer än x8 och om jag börjar bekräfta och ska fortsätta tills han blir helt tyst så får jag hålla på lääääänge :)
Vad gör du om du ger henne en glad ramsa när hon blir tyst och hon då blir förbannad?

I natt sov han faktiskt ganska bra och lyckades dessutom somna om med ramsan mitt i natten. Däremot blev han riktigt ledsen i morse och var helt otröstlig!! Jag försökte verktyga och det funkar så länge jag är kvar i rummet....men så fort jag släpper så är han uppe i volym direkt och superledsen igen och detta är riktigt jobbigt :(
Har du något bra förslag på hur jag ska göra? Det fungerar ju egentligen inte att verktyga här eftersom han inte blir lugn. Han blir ju lugn så länge jag är där men så fort jag går är han lika ledsen igen, och så kan vi hålla på hur många gånger som helst, det går liksom inte över :(
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och bra jobbat, du ser - han somnade om till ramsan. Cred till dig!

Ni har som sagt bara börjat er resa och att han är lite arg när han läggs och skall till att finna sin ro, det kommer lägga sig. Det viktigaste är att han får med sig en fiiin och skööön bekräftelse när han lugnat sig och precis skall till att somna. Har han redan somnat får han ändå med sig bekräftelsen bakvägen om du är med. :smile:

Det arga kommer försvinna - är läggningen riktigt trevlig och mamma konsekvent går budskapet fram snart skall du se.

Ja, om hon ändrar sig o blir arg under den glada ramsan blir jag lite mer bestämd, inte arg jag med men lite mer bestämd i mitt tonfall tills hon dämpar sig, då blir jag mer berömmande osv och så fort jag märker att hon är på väg att tystna så sänker jag min volym tills det är helt tyst, då nästan viskar jag den sista versen, eller nynnar lite gott. Ibland samtidigt som jag knyter händerna :twisted: om det varit jobbigt, men det får hon aldrig veta. :wink:

Angående den ledsna morgonen. Han förstår kanske inte än att det är lugnt att sova/ligga och filura säkert i sin säng och att det helt säkert blir en glad morgon utan att han behöver signalera om den. Det kommer det med. Det viktigaste att göra är att göra glad morgon när det en en lugn stund, om än bara några sekunder.

Ni kan pröva väckarklocka. En signal som ringer preciiis innan ni kommer in, ni kan stänga av den tillsammans. Då lär han sig att klockan talar om att det är en GLAD morgon, han behöver inte bekymra sig över det. Kom ihåg, ni är precis i början och det sista som brukar sätta sig är just morgnarna - så ha tålamod. Nätterna går ju bättre och bättre, eller hur?

Om han blir riktigt ledsen-ledsen precis före GLAD morgon (utnyttja marginalkvarten om det behövs), verktyga då med favvoverktyget ända tills han sover, sluta mjukt och smyg ut - ingen ramsa. Sen sätter du igång klockan när du känner och gör en riktigt GLAD morgon.

Med tiden skall det helst inte vara något trafik in i rummet på morgonkvisten - men testa detta först precis innan morgonen skall börja så får vi se.

Väckarklocka gör susen, detta grejar du! :smile:
//Anna
silwerj

Inlägg av silwerj »

Hej Anna,

Stort tack för tipsen!!!
Gjorde som du sa och "började om" lite igår natt. Var inne ett par gånger och la tillrätta och ramsade honom sedan tyst. Tog sina modiga 30 min, men på slutet lyssnade han mycket mer på mig och för första gånger under de här dygnen kändes det som om vi hade en dialog.
Dessutom fick jag honom att somna om ett par gånger i natt och dessutom i morse, utan att han blev ledsen. Det har aldrig hänt förr!! :D

Idag har han också somnat snabbare än han gjort de andra dagarna även om det tar ca 10-15 minuter. Jag ramsar just nu mycket mer än man "får" men tyckte det var bättre att försöka nå fram till honom först och sedan dra ner på det när han vet att jag är där. Eftersom det kändes som om vi hade hamnat i en negativ spiral med ramsan vill jag ändra den till något positivt som han inte blir ledsen eller förbannad av. Och nu verkar det som om vi är inne på rätt spår, känns som om det går på rätt håll igen.

Livsandarna börjar återvända till en trött mamma :D

Igen, stort tack :!:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Underbar läsning och vilka bra tips du fått.
Det här grejar ni!

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och härligt jobbat!!!! :thumbsup:

Nu är du på rätt spår och du gör helt rätt som tänker som du gör, dvs kanske använda ramsan lite mer nu ett par dagar och sedan backa mer och mer. :smile:

Visst är det härligt när man känner att man kan föra just en dialog :!: :?:

Kör på nu, jag följer dig på vägen och hjälper till så gott jag kan. Men nu börjar han förstå budskapet. Kör nu på, rätt energi och målet för ögonen!

Det kommer fortsätta så här strålande. Ha i ryggsäcken fall i fall: OM det kommer en fnurra, kom ihåg att det är just en sådan, en tillfällig fnurra. Se det som extra frågor som du kanske få ge lite extra svar på! Inte säkert att de kommer, ville bara säga det så att du behåller din fina attityd! 8)

Sov så gott i natt nu!

Anna
//Anna
Stella

Inlägg av Stella »

Hej!

Ville bara ge några uppmuntrande ord...

Vi började kura vår tjej för 1,5 månad sedan. Nätterna fick vi kläm på efter ca 1v och dagarna tog lite längre tid. Efterhand funkade morgnarna oxå. (Läs på tråden "Lite råd någon", finns en massa råd!)

Så här i efterhand ser jag tydligt att framstegen kommer successivt. Men de kommer garanterat! Stå ut och ha förtröstan! :wink: Barnen älskar sina rutiner men det tar lite tid. Så här efter 1,5 månad har polletten ramlat ner både för mig och min tös. Det fungerar helt fantastiskt! Framstegen bara ramlar över en hela tiden! Men det tar tid!

Du ska vara stolt över dig själv som tar dig denna tid och engagemang i din son. =D> . Det är kärlek! Man sätter sig själv åt sidan (rutiner osv, tacka nej till saker och vara en tråkmåns ett tag :wink: ) men både du och din son kommer vara ack så mycket roligare än andra och deras bebisar sedan, vi är levande bevis på detta! :D :roll:

Och jag lovar, är du bara konsekvent och tror på dig själv så fungerar det! Helt säkert! Ha tålamod!

Några tips som jag läst här och i böckerna och som jag har i huvudet hela tiden är:

* Barnet är gjort av samma saker som jag - behöver alltså samma saker.
* Bort med ALL överkoncentration, det kan förstöra massvis - jag ställer mig tex alltid och diskar när jag lagt henne, med radion på. Då hör jag inte henne grymta och fixa...
* Backa...för att han ska kunna göra framsteg måste du backa
* Det är du som ska visa vägen och bestämma - inte tvärtom
* Konsekvens fungerar ALLTID
* Lyssna av honom - ber han om hjälp? Även om han står på huvudet och sover, ligger dubbelvikt eller inte når sina leksaker dagtid - spelar ingen roll om han inte ber om hjälp! Ingrip inte i onödan! [-X
* Skratt och bus innan läggning JÄTTE VIKTIGT! Lägg aldrig ner honom ledsen eller arg.

Dessa sakerna hjälper mig massvis varje dag. :D

Jag är inget proffs men jag har fått det att fungera kanon hemma hos oss så jag vill bara dela med mig av de tips jag fått! Du kommer att fixa det och det kommer bli bra hos er oxå! Helt klart! Ge inte upp bara!

Kram till dig! :thumbsup:
Världens goaste Alma :heart: född 090322 (akut snitt)

Barnmorska som är så glad över att ha hittat barnaboken!
silwerj

Inlägg av silwerj »

Hej,

Tack för alla tips och inte minst all uppmuntran!!!

Vi är verkligen på rätt spår nu även om vi givetvis har en bit kvar.
I går somnade han på 12 min. och då var det inte så mycket protester utan mest bök och stök för sig själv. Sedan sov han för första gången 10 timmar i ett svep. TJOHOOO! Dessutom (förutom ett tidigt uppvak i morse) så låg han själv i sin säng innan vi gick in och bara låg tyst och funderade för sig själv utan att kalla på oss!! Hi, hi.
Nu till förmiddagsluren tog det 4 min att lägga honom! Vi gör enorma framsteg och det känns helt galet skönt att det går på rätt håll! Jag har återfått motivationen och självförtroendet.

Har en liten följdfråga dock, som jag tänkte be om hjälp om.
Bekräftelsen ska ju ha sista ordet. Gäller detta även om de bara ligger och bökar och stökar och smågnäller då och då? Om jag skulle gå och diska då så hör jag ju inte honom och kan alltså i så fall inte bekräfta innan han somnar. Hur gör jag i dessa lägen? Får de aldrig gnälla minsta lilla efter bekräftelsen eller är det viktigast i början? Om han inte är missnöjd utan bara ligger och gnäller till då och då och bökar, får han då somna utan bekräftelsen?

Tack!
Det är helt underbart att detta forumet finns!!!
Stella

Inlägg av Stella »

Hej!

Grattis till alla framgångar! =D> =D> Det går ju galant - håll nu lågan uppe så ska du se att det kommer fortsätta gå kanon! :D

Vad gäller bekräftelseramsan tolkade jag det som att den efter ett par nätter ska vävas ihop med påminnelsen när du går ifrån rummet. Att han bökar och gnyr lite e ok. Du får lyssna. I början viskade jag bekräftelsen lite lugnt när hon bökat klart precis som att jag sa "så ja, nu ska du sova sååå skönt, helt riktigt, vad duktig du är"...Nu går alltid bekräftelsen ihop med påminnelsen.

Beror lite på hur mkt han bökar. Men så här i början hade jag varit noggrann med bekräftelsen som sista ordet, hellre en gång för mycket än för lite. Efterhand märker du vilket som fungerar bäst. :wink:

Ha nu en skön dag! :thumbsup:
Världens goaste Alma :heart: född 090322 (akut snitt)

Barnmorska som är så glad över att ha hittat barnaboken!
silwerj

Inlägg av silwerj »

Hej igen,

Vi har kört på några dagar och nu är vi tillbaks för fler tips.
Jag ramsar fortfarande mycket mer än man får. Har försökt följa tipsen och boken och backa så mycket så möjligt och gå och göra annat som skapar lite husliga ljud. Detta får dock helt motsatt effekt och han blir bara argare och tar ännu längre tid på sig att somna :(
Det fungerar oftast hyfsat om jag sitter en liten bit från dörren och ramsar med tv:n som bakgrundsljud men det tar oftast ca 20 min för honom att somna och med en hel del protester varje gång vilket givetvis inte känns särskilt roligt alls. Är det vanligt att det fortfarande tar så lång tid för dem att somna även nästan två veckor in på kuren?

Dessutom har han de senaste gångerna han vaknat verkligen börjat skrika direkt och är jätteledsen. Vad kan detta bero på? I natt sov han 10,5 h och vaknade en halvtimme för tidigt och var helt otröstlig. Men kan han verkligen vara otrygg i sängen om han sover hela natten??? Jag får inte detta att gå ihop. Vi har väntat till en liten paus och sedan försökt göra honom glad. Ska vi istället försöka buffa honom till sömns igen och sedan göra glatt uppvaknande?
Dessutom kan han aldrig somna om själv utan ramsning när han vaknat (varken dag eller natt) eftersom han blir så ledsen =(

Dagslurarna får vi inte heller rätt på. Då tar det ännu längre tid för honom att komma till ro. Igår försökte jag verkligen ägna mig åt hushållsarbete under tiden och det resulterade i att han fortfarande inte hade somna efter 40 min och då blev han istället ledsen. Av en timmes tänkt sömn fick han alltså 20 min :(
Eftermiddagsluren är samma sak, dessutom vaknar han alltid minst två gånger under denna och vid andra uppvaknandet går det absolut inte att få honom att somna om utan då får jag också vänta till en paus (eftersom han är jätteledsen och inte alls lyssnar på ramsan här heller) och försöka göra ett glatt uppvaknande.
Ska jag försöka byta och ha den långa luren på förmiddagen? Han verkar sova lite bättre då och jag brukar få väcka honom men det är kanske just för att den bara är en timme och han sover ofta en timme innan han vaknar så det kan vara så att vi får samma problem även om vi skiftar lurarna.

Jag vill så gärna kunna få honom så säker att han känner att han kan ligga och filura i sängen för sig själv utan att bli ledsen eller arg, men jag vet inte hur jag ska göra.
Har ni fler bra tips att dela med er av?

Tack.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

När du ramsar dig ut ur rummet, hur reagerar han då, skriker han under hela ramsan eller tystnar han?

Om det är så att han inte tystnar på ramsan och "tar" den skulle jag ge mig tusan på att få sista orden. Jobba för en dialog och tänk inte på hur länge det tar.

Exempelvis kan det se ut så här:

:?: Mamma vaktar du för vargen? (skrik)
:!: Ja, mamma håller vakt! (ramsa)
:?: Men är det riktigt säkert? (skrik)
:!: Ja du kan sova, lugnt och tryggt! (ramsa)
:?: Kan jag verkligen sova tryggt? (skrik)
:!: Ja , lugnt och tryggt! (ramsa)
Husljud/Hög musik (visar i handling att du ÄR där och vaktar)
:?: Står du för ditt ord? (skrik)
:!: Ja! (ramsa)
:!: Lugn och trygg, sov så gott! ( bekräftelse ramsa)

Denna dialog kan bli mer långdragen än så och kom ihåg att du kan ramsa x 6, x 8 eller x 12 om det behövs. Tyngdpunkten ligger vid att skapa en dialog, sedan kan du backa från det. men först ska ramsan få sista ordet!

Du jobbar på super bra! Lite finputs nu bara!

Kram Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

Jo och kom ihåg massor med skratt och skoj, skrattet till go natten, gärna uppemot en kvart och ända ned i sänegn. Troll spricker i solsken du vet! :wink: :lol:

//Malin
silwerj

Inlägg av silwerj »

Hej Malin,

Nej, han tystnar absolut inte under första ramsan när jag är på väg ut ur rummet :!: Det händer kanske någon gång, men det är mer vanligt att han fortsätter en stund efter ramsan också. Ska testa ditt tricks och ramsa tyst på honom varje gång nu. Han brukar lugna sig efter en liten stund men det kommer alltid fler frågor och skrik lite då och då under ca 10-20 min. Ska jag ge en ramsa efter varje sånt? Ibland blir det inte så mycket skrik utan mer höga grymtningar och ibland en ren fråga där jag hör att han faktiskt undrar om jag är kvar :) då brukar jag ge en glad, bekräftande ramsa.

Vi brukar gå in på hans rum minst 10 min innan läggdags (både för natt och dagssömn) och busa och leka. Får väl dock erkänna att hans pappa är betydligt bättre än mig på att stoja och busa med honom, jag lyckas inte lika bra
:oops:

Tack för hjälpen!
Jag återkommer :)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Eftersom du är ute efter att upprätta en dialog och "sätta" ramsan så tänk dig hans skrik som frågor, och svar ska han då få. Frågar han fast 100 ggr ska han ha 101 svar. Förstår du hur jag tänker, mamma vet hur det går till i världen, mamma får sista ordet! :lol: (..ja och pappa då oxå.. :wink: )

När du känner att ramsan "tar" börjar du backa, men först måste man ju han något att backa från :wink: :D

Kram Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"