Drömhuset är vårt! Nu vill jag prata huuus!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Idag har jag pysslat! :D
Per bad mig städa i "städskåpet", en liten slags garderob med hyllor för kemikalier och sånt vi har i köket.

Jag röjde ur allt, och så kände jag för att göra det lite finare där!
Så jag tapetserade om väggarna med en vit tapet med svarta "barock-mönster". Det blev jättefint! :D Originalmattan, snart 100 år gammal fick ligga kvar, den är brun-svart smårutig, som tweedtyg, och är rätt cool!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Nämen...vad det här sprudlande tråden dog av...vi som hade så trevligt :!:

kram anna
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ja, anna, det blev fint väder tror jag ;)
Vad kul att fixa till i en "skrubb". Fast jag är alldeles för lat för sånt som inte syns.

Vi har börjat klä om några stolar - finns på bild på hemsidan. Jag var och lämnade av Vera i Borås (halvvägs till mormor, så vi möts där). Så jag gick in på furulunds tyger. Hittade ett snyggt svart fuskskinn. Vi har gjort tre än så länge. Vi har 8 totalt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Jag blir inspirerad! Funderar på att måla taket här i arbetsrummet. Det (och de flesta andra tak i vårt hus) är omålat trä, brunprickigt, trist och mörkt. Men jag vet inte om min nacke pallar med det. Det är i alla fall ett litet rum så jag skulle inte behöva anstränga den så länge. Och går det bra är det ju bara att fortsätta ut i köket!

När det gäller källargolv, om jag får fortsätta tjata om det... så har vi kommit fram till att det nu ligger reglar under golvplattan. Och så måste det bli i fortsättningen också, annars blir golven i de aktuella rummen lägre än i tvättstugan och på toan där nere, där det bara är betonggolv. Och då är frågan: lägger man reglar direkt på platonmattan, eller lägger man nån platta mellan? Och behövs det isolering och i så fall vad? :roll: Som jag har fattat det är det isoleringen som är problemet nu, det är fel gjort eller fel sort så den drar till sig fukt. Eller nåt. :roll: Men det kanske räcker med luftspalten som blir av reglarna?

Somliga borde hyra lägenhet och inte köpa hus :roll: :lol: men man kanske lär sig :wink:
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!
Vi skall väl inte skrutta igen tråden helt, vänner? Jag har varit jättedålig på att uppdatera. Mycket mycket mycket omkring oss nu, vi flyttar redan den 26:e september, jag har börjat jobba mm mm

Men som sagt, snart flytt! Har börjat packa och det går rätt bra! Försöker vara strukturerad, har kastat en HEL DEL redan, sålt på loppis, gett bort till vänner mm.

Härom veckan tog vi en smygtur till huset. Vi hade ringt ägarna och frågat om vi kunde komma förbi och titta igen, men de var på Öland :roll: Så vi åkte dit ändå 8-[ och smög runt i trädgården, då den är helt insynsskyddad. Åh, vilken känsla! Trädgården stod i full blom och allt var helt underbart. Vi gick och planerade, doftade på alla rosor i olika storlekar, former och färger, kollade trädgårslandet, fruktträden, rabatter och uteplatser. Jag är helt galet kär i vårt hus! Nu längtar jag bara efter att FLYTTA!

Anna: tycker det låter jätteroligt med skrubben du fixade till, hade jag också velat göra! Jag kan inte tapetsera ( eller rättare sagt; har aldrig gjort det) så det hade väl varit lagom att börja så. Hade man kunnat få se en bild!? :D

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Å...blivande mamma, jag riktigt KÄNNER er känsla när ni gick i trädgården :!: Vad roligt det måste kännas!! :D

Jo, men visst kan du få se bild! Skicka mig din mailadress, så mailar jag bild:wink: annas.ideer@telia.com
Jag kan heller inte tapetsera...Men i en skrubb, med små bitar funkade det! Hade INTE gett mig på ett rum :shock:

kram anna
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej vänner!

Nu har vi bott in oss lite :D är det något intresse kvar för att tjöta hus och inredning? :lol: 8)

Vill gärna se skrubben, Anna! Flåt, den här tråden dog liksom ut! Jag vill ju fortsätta! :D om intresse finns då!

Skulle vilja göra makeover på vår lilltoa med. Men där sitter väv på väggarna så då måste jag bedspackla-slipa-spackla mm innan jag ens kan börja tapetsera, ellerhur!? Känns som ett STORT projet för nåt så litet.... :roll:

När det gäller inredning i övrigt, försöker vi ta ett rum i taget! Det är mycket större än vi bodde tidigare och visst är det lite kalt... och jag vill helst ha det på mitt vis NU. Men vad skulle jag göra sen då :lol:

Vad gör ni i era hus nu? /LO har rivit köket har jag förstått?.....!

KRAM, Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Skicka mig ett mail, så mailar jag bild!

Åjo, jag är inte nödbedd när det gäller att tjöta hus! :wink: :wink: :lol:

Samma problem för oss med lilla fula toaletten...vävtapet med bredspackling, alternativt cover-up tapet, som bygger bort alla skrovlor (men den är dyr och svårjobbad för att den är så hård...)
Vi har nog mer och mer gått in för att vi ska sätta pärlspont och måla vitt!
Pratade med en snickare som sa att tidsmässigt skulle det ta "en bra dag", och med rotavdraget skulle det ju bli ganska överkomligt då... :-k Fast jag vet inte vad pärlspont kostar, kanske är det jättedyrt?

Hur går det med shabbychic-stilen i det ni renoverar då? Låter mannen dig hållas fortfarande :?:

Vi har nyss gjort en "light-renovering" av badrummet.
Vit glasfiberväv, och beige matta 80-tals skåp. Trist.
På väggen runt badkaret, var det massa svarta prickar som OMÖJLIGT gick att skura loss! Där satte vi en golvmatta som ser ut som massa små stenar i grå toner. Duschdraperiet satte jag en spetsgardin utanpå. Och så ett våningsfat med massa tvålar inslagna i gammalt gulnat bokpapper och snöre, japp - shabbychic! :wink:
Detta blev ett LYFT! Nu går vi bara och funderar på om vi ska lägga en ny matta också. Och kanske ändå byta 80-talshandfat och skåp :-k

I övrigt väntar vi på en målare som aldrig kommer...Han ska äntligen ta tag i att tapetsera hall uppe och nere, och trappuppgången på väg upp.
Träffade på honom på sta´n, och han ska komma veckan efter 7 mars sa han. Vi får väl se...

kram anna
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej,
så kul med svar! :D

Vår lilltoa är faktiskt superfräsch! Bara tråkig! Så jag får väl stajla med mindre medel än tapet :wink: så kan det bli fint också. Terakottafärgat klinkers, what to do?

Min svägerska pratade om att pärlspont inte alls var speciellt dyrt och att man ganska enkelt kunde sätta sådan själv. Man kunde köpa färdiga stycken liksom och såga till. Hittade detta;
http://www.byggahus.se/forum/koek/9000- ... -koek.html

Älskar den sidan, där finns svar på allt! :D

Hos oss är det snart dags att storstäda golven, har ju mestadels brädgolv. Hoppas att brädgolvet i köket skall få sig en kick. Annars funderar vi på att olja dem, mest för det är praktiskt. Sen skall väggarna få sig en tvätt och vit färg (det är vitt men har blivit gulnat....) Därefter upp med lite hyllor och så letar jag nya luckor på blocket :D Grannen skall få sätta kakel :D

Funderar på vad jag skall sätta för lampa i taket, i själva arbetsdelen så att säga. Där spis mm är. Spot känns ju lite modernt, eller?

Maken är helt inne på shabby! Skönt!

Härligt med er "light"renovering av badrummet, Anna. Det kan göra sååå mycket med detaljer! Som spetsgardinen du pratade om, låter superfint!

Arvid har rummet som har en sorts förkammare. Har förmodligen varit tvättställ mm i den. Där finns kvar en hylla och lampa. På hyllan har vi ställt massor med blocker och sen satte jag en elastisk skena (sån man kan köpa å tyaffärer, nästan som en tvättlina?!) längst hyllan. Vi sydde sedan ett draperi av makens gamla påslakan från han var liten, med barbapappa på! Sååå 70/80 :lol: Han älskade det förstås! Perfekt läskoja! Nu letar jag efter ett par passande gardiner till hans rum. Hade velat ha ett par gula med vita prickar (har gula lampor) samt en vaxduk i samma mönster till hans lilla "skrivbord" Har vita gardiner i alla fönster så det hade ju varit roligt med liiite färg på barnrummen :D Precis tvättat alla gardiner, strykt och hängt om. Och möblerat om med blommor. Bara sånt! Vilket lyft det kan ge! Men tar ju sin tid....

KRAM!
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kul att du också hittat ByggaHus! Du kommer kanske att hitta en TorpSara dr med, mest på Byggnadsvårdsforumet. :wink:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

:D KUL torpan! Upplever att där är mycket kunskap där, rena guldgruvan!

Vart tog ni andra vägen i tråden!?

Kram, Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej, vad kul att denna är igång igen, fast jag inte varit inne på ett tag.
Vi har rivit en vägg mellan kök och vardagsrum. Det ger ju lite följdjobb...

Vi har målat (låtit måla) taket i hela övervåningen (eller halva) och bytt matta i kök och hall. Där har anna varit till stor hjälp, TACK!!!

Ön är på plats, men vi har inte köpt några nya bänkskivor än. Men vi har bestämt oss. Det blir ljus virrvarr. Diskbänk ska vi också byta.

Nu håller vi på att göra iordning väggarna i vardagsrum och hall. Vi har bestämt oss för att måla rutor som vi sätter tavlor i - jag vet att det har förekommit på TV, men vi gör det ändå ;)
I hallen tar vi upp färgerna i rutorna genom att måla liggande ränder.

Sedan ska det fixas, donas och grejas på en hel del ställen till innan allt är klart.

Och så kollar vi efter nya fönster... Det är en rejäl investering, så där måste vi prata med banken först.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"