Betydelse av mat o dagsvila

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
kiki

Inlägg av kiki »

KAKRI77 skrev:Kanske ska göra så! Ta en 45 min på fm och sen den längre vilan på em, känns bättre ju mer jag tänker på det! :-)
Men då borde jag väl ta em-vilan närmare lunch än jag gör nu (15-16), kanske lunch 11:30 och em-vilan 12:30-14:30?

/Kajsa
Låter som en utmärkt plan :lol:

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen säger även jag! :smile:

Du har fått jättebra svar från rutinerade tjejer! :thumbsup:

Ett tips om du övar buffningen - se filmerna här på forumet under SHN-fliken, de hjälpte mig en hel del. Jag trodde jag förstod när jag läste i boken, men icke sa nicke.

Jag satte datorn på middagsbordet, la upp en stor Teddybjörn som var lika stor som Ester och buffade i takt med AW - stackars Teddy är nu så lugn att han aldrig vaknar igen.... skrattar.

Men vad det hjälpte. Nyckeln är att vara säker, precis som du redan fått veta och att inte sluta förrän lugn uppstår, det kan ta überlång tid första gången men snart fattar hon och kanske kommer gilla den så att du får se upp. :wink:

Vad var det mer jag tänkte på? Jo, schemat. Jag var lat, som någon skrev ovan, när jag satte schemat för Ester som nu är sex månader. Jag utgick från hur hon kommer vara från 1 års ålder och framåt, dvs 12-timmars natt och en lång lur mitt på dagen. Sen la jag till en kortare på fm och en kortare på em. Ester var också jättetrött för fm innan vi kurade henne, men nu räcker en kort finfint.

Jag tror också att mannen din kommer häpna av resultatet - hälsa honom det! :cool:

Hälsa honom också att dagar och nätter hör ihop i detta tänket - lill-ungen skall ju "nattas" och väckas på samma sätt som på kvällen - ibland måste man tillämpa kur-tänket än mer intensivt på dagen.

Och du, välj det verktyg för lugn som passar dig bäst, som du känner dig bäst bekväm i - då funkar det också bäst. Attityd och säkerhet = succé!

Lycka till nu!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Åh vad söta alla är som tipsar och peppar! Känner mig mer och mer säker på att jag fattat ett bra beslut om att kura min lilla tjej. Nu har jag läst boken snart 2 gånger och lathunden vet jag knappt hur många gånger... :-) Ska läsa några vändor till om "lugnet" och "säkerheten" och även läsa runt lite mer här på forumet under veckan som kommer så jag känner mig fulladdad med Attityd!! Hade gärna kört igång nu i helgen eftersom jag börjar bli vansinnigt trött på att natta henne i selen (senaste kvällarna har det tagit mellan 1 och 3 timmar...) men jag vill verkligen ha tagit till mig allt och ge mig och min lilla Tyra de absolut bästa förutsättningarna att lyckas. Och vad är väl en veckas väntan på kuren mot 11 månaders sömnproblem...? :roll:

Kram på er alla!

/Kajsa
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

... ville bara säga på vägen att du har helt rätt inställning när du hellre väntar och gör det på rätt sätt än att kasta dig in i något i ren desperation - en gåva till dig och din lilla tjej. :smile:

Följer dig på vägen så gott jag kan.

8)
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej igen,

du jag tänkte på längden på em-luren för dig. Du har skrivit 1 timma, de idealiska skarvarna är 20 min, 45 min, 1.5 timmar, 2 timmar o 3 timmar.

Det är en stor skillnad att väcka efter dessa. Men du gör som passar bäst för din lilla tjej.

En bra dag önskar jag dig! :smile:
//Anna
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Tack för tipset!! Det har jag också tänkt på nu i efterhand. Så det blir nog 45 min på fm och 1,5 eller 2 timmar på em. Ska klura på det nu i veckan och sen startar vi vårt nya liv till helgen när "gubben" kan avlasta mig dagtid. Idag har vi kört 45 min fm + 1,5 h em. Har känts superbra att väcka henne - även om det vid första tanken kändes helknas att väcka ett barn som inte sover som hon ska på nätterna... :shock: Men jag har gett mig tusan på att jag ska fixa det här och att jag inte ska vika en millimeter från de handfasta tips som ges. Sen blir det säkert en process och en personlig "touch" på det hela men jag ska inte ge mig in i något och göra det halvdant för att jag tummar på tipsen och exempelvis låter henne sova längre på dagslurarna eller struntar i vargtimmen om vi skulle dyka på problem där bara för att vi skulle vara så överväldigade om lilla tjejen sov en hel natt för första gången i sitt lilla liv :-)

Det känns så spännande!! Mindre än en vecka kvar till kurstart! :D
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Precis en sådan härlig inställning skall man ha!

Det kommer gå galant, hon kommer känna den attityden från dig, det kan jag lova! :thumbsup:

Har precis lagt en mycket snurrig tjej som bara bökade omkring i sängen trots att hon var dödstrött... jag fick ramsa lite extra idag och även gå in och lugnt lägga tillrätta, för att hjälpa henne att komma till ro när hon var på väg att bli ledsen av rastlösheten. :smile:

Ibland får man "putta dem över kanten" när de liksom fastnat i något, gråt eller annat som hindrar dem...

Härligt att höra din förberedelse som går galant!

8)
//Anna
KAKRI77

Nu börjar kuren!!

Inlägg av KAKRI77 »

Nu har jag börjat kura min lilla tjej! För ca en timme sen för att vara exakt :D

19:05 Tillrättaläggning. Solfjäder. Lilla T arg som tusan. Skriker och kämpar för att komma loss och upp. Jag svettas redan om händerna. Efter 5 min börjar hon slappna av några sekunder för att sen ta i igen med nya krafter. Vill loss!!! Efter ytterligare 5 min går jag över till att buffa. T svarar superbra! :shock: Skriker inte alls lika argt och slappnar av betydligt bättre. Blir förvånad när jag känner att hon slappnar av helt. Tystnar och andas lugnt. Jag drar på henne täcket som jag inte gjort innan... T arg som ett bi! Klant-Kajsa :oops: Buffar igen. T blir genast lugn. Tyst. Solfjädrar ett par minuter. Kanske liiiiite för länge, är osäker på om hon råkade somna. Ramsar mig ut. Ingen reaktion alls från T. Bekräftar. Sover 19:30

20:02 T gnyr och har ställt sig på alla fyra. Genomsvettig. Jag lägger snabbt tillrätta. Tar bort täcket eftersom hon är så svettig. T slappnar av direkt! Buffar 2 x 4. Solfjädrar 5 sek. Ramsar mig ut. Tystnad. Bekräftar. Sover 20:04

Tänkte ha som strategi att hellre solfjädra lite för länge än lite för kort nu första natten efterom hon vid tidigare "traditionella halvtaskiga läggningsförsök" rest sig upp och jobbat upp energi och ilska utan dess lika. Imorn tänkte jag försöka ramsa mig ut så fort hon börjar slappna av. Hoppas det inte är att "skynda för långsamt"....?

Vad tror ni om schemat? Är det en måltid för mycket? Hon har för 2 veckor sen vants av med nattmål (en amning och en välling).

Natt: 19:00 - 06:00 (11h)
Äta: 06:10 (välling)
Äta: 08:15 (gröt)
Sova: 09:00 - 09:45 (45min)
Äta: 11:30 (lunch)
Sova: 13:00 - 15:00 (2h)
Äta: 15:15 (mellis)
Äta: 17:30 (middag)
Bad, skoj, godnattslurk: 18:00 - 19:00
Sova natt: 19:00
Sammanlagd sömn: 13h 45min

/Kajsa
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Grattis till en bra läggning! Och jag tycker att du backar helt lagom långsamt. Hur gick resten av natten?

Tiderna ser bra ut tycker jag. De två frukostarna kommer kanske till slut snarare bli en frukost och en frukt, beroende på hur hungrig hon är på morgonen. ( å andrasidan är det bra med ett stadigt morgonmål, då vet man att de klarar dagen, även om det blir lite mindre de andra målen! )

Lycka till i fortsättningen! :D
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Så här gick resten av "Natt 1"

23:19 (Sovit 3h 15 min) T gnäller och är uppe på alla fyra. Sval på kroppen. Lägger tillrätta, buffar mjukt och solfjädrar. Inga protester alls. Går ut med ramsan direkt. Tystnad. Bekräftar.
23:21 T gnäller igen, står upp. Lägger tillrätta, på med täcket. Buffar mjukt x4 (4 buff x4) och solfjädrar 10 sek. Inga protester alls. Går ut med ramsan x4. Tystnad. Bekräftar x2.
Sover 23:24.

00:09 (Sovit 45 min) T gnäller och står upp. Lägger tillrätta, på med täcket. Buffar x4 (4 buff x4), solfjädrar 10 sek, buffar x4, solfjädrar 10 sek. Inga protester alls. Ramsar ut. Tyst. Bekräftar x2. Tyst. Gnäller lite till. Tyst. Ramsar x8. Tyst. Bekräftar x2.
Sover 00:12.

01:28 T låter lite. Ingen insats. Vaknar inte. :D

01:38 T låter lite. Påminner x4 (kanske överflödigt...?). Tyst. Bekräftar x2. Tyst. Vaknar inte. :D

02:55 T knorrar sömnen och kryper omkring lite. Är helt säker på att hon ska vakna men drar ramsan x2. Tyst. Bekräftar x2. Vaknar inte. :shock: :D

03:32 (Sovit 3h 20 min) T låter en del och rör sig. Ramsar x4. Tyst. Lite mer ljud och prassel. Ramsar x8. Tyst. Bekräftar x2. Stolt över att ha klarat det utan att gå in! :D
Sover 03:34.

04:30 T låter lite och rör sig. Ramsar x4. Tyst. Bekräftar. Vaknar inte. :D
04:40 (Sovit 1 h 6 min) T gnäller lite och reser sig upp. Säger mamma med ynklig och mycket frågande röst. Ramsar x12. T tyst under tiden. Gnäller mer när jag slutar så jag går in, lägger tillrätta, på med täcket. Buffar x4 (4 buff x4), solfjädrar 10 sek, buffar x4, solfjädrar 5 sek. T slappnar av direkt vid buffandet! Ramsar ut x4. Avvaktar. T tyst någon minut sen gnäll och rörelse, står upp och gnäller. Ramsar x8. Gnäller mer (egentligen inte farligt alls...). Går in, lägger tillrätta, på med täcket. Buffar x4, solfjädrar 10 sek, buffar x4, solfjädrar 5 sek. Ramsar ut x4. Bekräftar x2. Något litet gnäll till. Bekäftar x2. Tyst. Sover 04:55.

05:05 Proceduren upprepas. :(
05:15 Proceduren upprepas. :(
05:22 Proceduren upprepas. :(
05:25 Proceduren upprepas. :(
05:35 Proceduren upprepas. :cry: Får inte till det, kollar så att "gubben" är vaken och redo att storma in efter nästa vändas stillhet.
05:44 Proceduren upprepas. Är inne lite extra länge med solfjärdern så att jag verkligen ska hinna ut och ramsa klart innan hon är uppe i varv igen. Vill ju att vi ska få till det glada "God morgonet".

05:50 Inväntar tyst och lugnt läge. Stormar in i gemensam trupp, ger ljus och ljud och skoj som värsta dårarna. T ser sömdrucken och glatt överraskad ut. God morgon!!

Hon fick inte mycket utrymme till reaktion nu på morgonen eftersom min strategi var att vara väldigt fysisk första natten. Kanske var dumt??? Inatt ska jag hur som helst låta ramsan jobba mycket mer. Nu vet jag ju att jag kan ge henne lugnet i sängen och det känns ju som en grym vetskap och trygghet att ha med sig när jag ska våga lite på ramsan! Ska bli så spännade att se hur hon reagerar inatt på min "natt 2-strategi"!!!

Är det nåt som ni dirket ser att jag borde sänka på så är jag oerhört tacksam för allt stöd jag kan få!

Många kramar fån en trött men oj så stolt mamma! :D :D :D
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Natt 2 har startat. Lilla T somnade lätt på bara 10 minuter. Inga direkta protester alls!!! Ramsade ut när hon var sömntung men fortfarande vaken. Det funkade!! :D :D

Men nu en timme efter läggningen har jag redan fått vara inne 2 gånger (med 20-minutersintervall). Hon verkar inte ta sig över tröskeln själv och ramsan tar inte riktigt. Hon skriker upp sig och börjar hulka och hosta så jag går in. Direkt lugn med 2 varv buff + solfjäder 5 sek. Ramsar ut. Tyst. Bekräftar. Gör jag fel som går in så snabbt när jag tycker hon skriker upp sig?? (Vill ju inte hamna i konstant krisläge och stanna i buffningsträsket....). Eller kan det vara en bra strategi att låta processen ta lite mer tid eftersom hon snart är 1 år och inte alls van vid vare sig egen säng, mörkt rum eller sova själv... Om jag i natt ger ramsan en större chans innan jag eventuellt går in och är noga med att inte stanna för länge innan jag ramsar mig ut kanske jag natt 3 kan få ner trafiken in i hennes rum mer....? Eller ska jag ge henne betydligt mer utrymme för reaktion än jag gör?

Jag känner mig trygg i att jag kan lugna henne på plats i sängen men har svårt att lyssna av skriket. Tycker hon skriker upp sig och inte går ner i varv alls. men hon blir ju lugn så fort jag lägger ner henne så hon kan ju inte vara galet uppvarvad precis.....
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Jag har inte kunnat surfa så mycket denna helgen - har dock tänkt på dig och nu kan jag ju läsa att det går alldeles strålande för er! Du jobbar jättebra! :thumbsup:

Dina tankar i sista inlägget är bra, du tänker helt rätt. Dels vara lite mer generös så här i början och dels tänka på trafiken redan nu. En liten vänjer sig grymt fort vid vissa privilegier, om de inte är just kristilldelning och därmed ofta engångsföreteelser, Men det gäller mest lite längre fram.

Nu skall du tänka som du gör! :smile:

Jag tycker också det verkar lite som att hon redan nu vet att mamma kommer in ofta. Kanske skall du lyssna av henne mer. En nyckelregel är att man inte går in och verktygar ett argt, bökigt, gnölande, prasslande eller i övrigt rörligt och obekvämt barn. Detta lämnar man över till dem själva att lösa och hon är ju ganska stor nu ändå. :smile:

Detta går så bra och hon förstår ditt budskap i och med att du är så konsekvent och tydlig, så var inte rädd för att avvakta lite mer nu. Kom ihåg - hon skall inte vara ledsen-ledsen, då skall hon verktygas. Börjar hon med lite ledsen och du börjar ramsa så ramsa tyst på henne - följ hennes skiftningar under ramsningen och anpassa ditt tonfall.

Nu när ramsningen skall ta över - se den som ett samtal där du enbart kan jobba med ditt tonfall för att få henne dit du vill - orden är ju relativt begränsade om man säger så. :wink:

Du grejar detta alldeles strålande! Kul att läsa! Jag följer dig - om dator... kan tänka sig att samarbeta.

Kör på! :thumbsup:

PS. Ett tips när du nu skall börja avvakta lite mer och kanske vara "tvungen att stå ut med mer protester" innan du ramsar osv - ha datorn eller ett block och anteckna vad du hör under tiden. Blir lättare då att se det med lite perspektiv och lyssna med öronen och inte riktigt lika mycket med hjärtat. :smile:
//Anna
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Tack för peppning och tips!!! Känns underbart med bekräftelse på att jag jobbar i rätt riktning! :D Ska absolut ta till mig tipset om att använda datorn för att dra ner lite på överkoncentration och "hjärtetänkande". Det kändes i hjärtat när min lilla tjej hulkande ropade mamma.... Men jag fixade det!!

Natt 2
Skrattet till godnattet! Idag var det min tur att jaga och busa med pappa & T. T tyckte det var väldigt roligt först men skrattet kom liksom av sig när vi närmade oss hennes nersläckta rum. Vi får nog jobba på att bli roligare helt enkelt....

19:00 Tillrättaläggning. Jag lägger upp armarna och lilla T sträcker då själv ut benen och vrider huvudet!! (Vrider i och för sig snabbt tillbaka huvudet åt andra hållet så jag får rätta henne men hon gör inga försök att ta sig upp alls). Solfjädrar. Buffar. Tar några varv med buffning x5 (4 buff x5) och solfjäder 5 sek. T ligger stilla mest , rör sig lite och gnäller lite mellan varven (mest när jag slutar buffa) men inga högljudda protester eller utbrytningsförsök över huvud taget. Verkade tycka buffningen var mysig och att mamma gott kunde fortsätta med det hela natten! Börjar bli sömntung, ögonen faller ihop ett par gånger. Ramsar ut. Tyst. Bekräftar x2. Sover 19:10

19:31 (Sovit 21min) Skriker. Ramsar. Skriker upp sig. Ingen katastrof men det stegras och jag går in för att lugna. Lägger tillrätta. Buffar x5, solfjädrar, buffar x5, solfjädrar. Ramsar ut. Tyst. Bekräftar. Sover 19:33

19:53 (Sovit 20min) Samma sak igen. Ramsar lite längre innan jag går in. Börjar hulka och hosta i gråten. Går in. Lägger tillrätta. Buffar x5, solfjädrar, buffar x5, solfjädrar. Ramsar ut. Tyst. Bekräftar. Sover 19:58

02:25 (Sovit 6h 23min) Gnäller. Skriker. Ramsar. Tyst. Skriker. Ramsar. Tyst ganska länge. (Inbillade mig en kort stund att jag fixat det...) Gnäller mer. Skriker ännu mer. Ramsar. Skriker. T har inte lyssnat utan skriker bara ännu mer. Ramsar igen när skriket inte avtar utan ökar och övergår till ledsen hulkande gråt. Går in, lägger tillrätta, buffar x5, solfjädrar 3 sek. Ramsar ut. Tyst. Bekräftar x3. Fortfarande tyst. Lugn 02:35
02:45 MERA skrik. Ropar mamma mellan varven. Svårt att avgöra om hon mest är arg eller även ledsen. Hon tar liksom sats så det låter snarast väldigt argt.... Ramsar. Avvaktar och lyssnar. Ramsar. T gör inga uppehåll utan ligger på en jämn och hög nivå.
02:50 Väldigt arg. Hulkar mellan varven. Sen mycket skrik. Ramsar. Lyssnar. Ramsar. Lyssnar. T ökar från sin redan höga nivå. Börjar hosta och hulka. Ledsen.
02:54 Går in, lägger tillrätta, buffar, solfjädrar 3 snabba varv. T slappnar av direkt, suckar och säger mamma... Känns tydligt att hon är lättad och vill att jag ska vara kvar. Ramsar ut x4. Tyst. Bekräftar x3. Lugn 02:55
03:05 Skrik, gråt, ropar mamma. Mycket hulkande gråt direkt. Lyssnar inte alls på ramsan... Går in 03:07 snabbt besked, ramsar ut, T uppe och skriker redan innan jag är ute. Ramsar. Lyssnar. Ramsar. T lyssnar inte. Men låter mer arg än ledsen nu. Tiden jag avvaktar känns som evigheter, 03:20. Ramsar. Lyssnar. Spolar vatten i badkaret. T lyssnar. Tyst. Ramsar mjukt. T förbannad. Låter vattnet i handfatet rinna. T tyst, 03:26. T protesterar lite. Tystnar. Sjunger ramsan lite mjukt x3. T tyst en stund, sen nya protester. Inte riktigt lika starka som innan. Låter nästan som att hon inte står upp längre. Spolar fortfarande i kranen, 03:29. Ramsar. Nya protester. Gör lite andra ljud i badrummet. T lyssnar men protesterar fortfarande, 03:31. Ökande gråt. Står upp. Hulkar för mycket. Står definitivt upp. 03:35 Går in, T lägger sig själv tillrätta. :shock: Solfjädrar och räknar blixtsnabbt till 100. Ramsar ut. T uppe och skriker redan innan jag hunnit ut. 03:43 Sätter på musik (instrumentella vaggvisevarianter av rocklåtar). T lyssnar mellan skrikvarven. Protesterar fortfarande kraftigt. Men är just nu tyst mellan varven. Fortsätter att ramsa och är noga med att vara tyst och lyssna minst :!: lika lång tid som jag ramsar. Får räkna till 100 långsamt för att inte ramsa för mycket. Sänker volymen på musiken. Var inte högt innan heller men ändå. Låter den vara på. T tystnar verkligen! Längre och längre tysta partier och mindre arga tillrop. Bekräftar mjukt x3. Tyst. Sover 04:10
Jag fixade det!!! :!: :!: :shock: :D Kändes som giganternas kamp. Hämtade styrka i att jag verkligen tror att detta ska hjälpa lilla T och att hon var tyst mellan varven och så tydligt snarare var arg än ledsen eller uppgiven. Det här var vår första riktiga ”ramsning”. Hoppas att det inte tar så här lång tid nästa gång. Helst aldrig mer. Men nu vet jag att jag kan. Och att lilla T kan!

06:10 (Sovit 2h) Stormar in i gemensam trupp och väcker med ljus och ljud och galna ljud. Känns om möjligt ännu mer psykopatvarning på T’s föräldrar idag. T ligger lite hopknölad i fotänden och ser hyfsat chockad ut, men sen glad och sömndrucken.

Nattens största framsteg
:arrow: Lilla T slog personligt rekord i långsovning inatt (2-3 gånger tidigare har hon fixat närmare 5 timmar, inatt var det 6h 23min!!)
:arrow: Jag & T fixade första riktiga ramsningen - nu vet jag att vi kan! (och att T kan lägga sig snyggt och prydligt på egen hand..)
:arrow: Kortare läggningstid än på mycket, mycket länge!

Frågor:
:?: Ska jag backa ännu mer nu inatt?
:?: Är det nu i uppstartsskedet bäst att ge själva läggningen lite extar tid med solfjädern för att säkra upp ett lugnt insomnande eller ska jag redan idag jobba mer med ramsan redan vid läggningen?
:?: T har börjat strula som sjutton med maten, speciellt lunch och middag då hon känts väldigt trött också. Tidigare fick hon sova 2-2,5h på fm och 1-2h på em och åt lunchen direkt efter fm-vilan och middan rätt tätt inpå em-vilan. Vet att man inte ska trixa med schemat nu, men är det vanligt att maten går sämre under kuren?

/En förbannat trött men väldigt stolt och glad mamma
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Natt 3 har börjat!

Bestämde mig för att bara buffa som snabb markering vid tillrättaläggandet k.18:55, så lilltjejen fick buff x3 (alltså 3 varv med 4 buff per varv), solfjäder 5sek, buff x3, solfjäder 10sek. Ramsar ut. T står upp och protesterar på 3-4 versen. Ramsar. Protester.Ramsar. Frågor. Ramsar. Avvaktar. T skriker inte alls upp sig, är lite småsur i början och vill ha mer mammamys med buff och solfjäder men lyssnar nästan direkt på ramsan. :D Varierar tonfallet efter hur hon frågar. T alternerar tystnad med frågor och hon får svar direkt på frågorna. Ramsan får sista ordet 19:15 :D :D Lite längre läggning än gårdagens 10 minuter men med betydligt mycket mindre tid och insats inne hos T. Jag vågade lita på ramsans kraft och T's förmåga att somna själv!! :D
kiki

Inlägg av kiki »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Vad bra du är :lol:

Nu inatt OM OM OM du går så använd den lååååånga solfjädern, bättre inatt att stanna för länge än för kort och behöva gå in igen. Du jobbar så himla bra med ramsan så jag tror du fixar det här galant men vill ändå tipsa om långa långa långa solfjädern. Om du går in är det ju verklig KRIS och då måste du stanna för går du ut och det blir kris igen har "skitit i det blå skåpet" :oops: :oops: :oops: (oj). Jag använder den långa solfjädern ibland och den behövs bara en gång, från det att hon är sömntung och du tror att hon sover så räknar du till 600 4 ggr :? :shock: först då är du säker på att du stått tillräckligt länge, då har det gått ca 20 minuter från att du började räkna, du går ut med ramsan som vanligt, den går in bakvägen. Ryggen tar stryk men det är värt varenda minut.

Lycka till i natt, det är så kul att följa dig, du har så bra attityd och man blir glad av att läsa dina inlägg.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"