Tack för peppning och tips!!! Känns underbart med bekräftelse på att jag jobbar i rätt riktning!

Ska absolut ta till mig tipset om att använda datorn för att dra ner lite på överkoncentration och "hjärtetänkande". Det kändes i hjärtat när min lilla tjej hulkande ropade mamma.... Men jag fixade det!!
Natt 2
Skrattet till godnattet! Idag var det min tur att jaga och busa med pappa & T. T tyckte det var väldigt roligt först men skrattet kom liksom av sig när vi närmade oss hennes nersläckta rum. Vi får nog jobba på att bli roligare helt enkelt....
19:00 Tillrättaläggning. Jag lägger upp armarna och lilla T sträcker då själv ut benen och vrider huvudet!! (Vrider i och för sig snabbt tillbaka huvudet åt andra hållet så jag får rätta henne men hon gör inga försök att ta sig upp alls). Solfjädrar. Buffar. Tar några varv med buffning x5 (4 buff x5) och solfjäder 5 sek. T ligger stilla mest , rör sig lite och gnäller lite mellan varven (mest när jag slutar buffa) men inga högljudda protester eller utbrytningsförsök över huvud taget. Verkade tycka buffningen var mysig och att mamma gott kunde fortsätta med det hela natten! Börjar bli sömntung, ögonen faller ihop ett par gånger. Ramsar ut. Tyst. Bekräftar x2. Sover 19:10
19:31 (Sovit 21min) Skriker. Ramsar. Skriker upp sig. Ingen katastrof men det stegras och jag går in för att lugna. Lägger tillrätta. Buffar x5, solfjädrar, buffar x5, solfjädrar. Ramsar ut. Tyst. Bekräftar. Sover 19:33
19:53 (Sovit 20min) Samma sak igen. Ramsar lite längre innan jag går in. Börjar hulka och hosta i gråten. Går in. Lägger tillrätta. Buffar x5, solfjädrar, buffar x5, solfjädrar. Ramsar ut. Tyst. Bekräftar. Sover 19:58
02:25 (Sovit 6h 23min) Gnäller. Skriker. Ramsar. Tyst. Skriker. Ramsar. Tyst ganska länge. (Inbillade mig en kort stund att jag fixat det...) Gnäller mer. Skriker ännu mer. Ramsar. Skriker. T har inte lyssnat utan skriker bara ännu mer. Ramsar igen när skriket inte avtar utan ökar och övergår till ledsen hulkande gråt. Går in, lägger tillrätta, buffar x5, solfjädrar 3 sek. Ramsar ut. Tyst. Bekräftar x3. Fortfarande tyst. Lugn 02:35
02:45 MERA skrik. Ropar mamma mellan varven. Svårt att avgöra om hon mest är arg eller även ledsen. Hon tar liksom sats så det låter snarast väldigt argt.... Ramsar. Avvaktar och lyssnar. Ramsar. T gör inga uppehåll utan ligger på en jämn och hög nivå.
02:50 Väldigt arg. Hulkar mellan varven. Sen mycket skrik. Ramsar. Lyssnar. Ramsar. Lyssnar. T ökar från sin redan höga nivå. Börjar hosta och hulka. Ledsen.
02:54 Går in, lägger tillrätta, buffar, solfjädrar 3 snabba varv. T slappnar av direkt, suckar och säger mamma... Känns tydligt att hon är lättad och vill att jag ska vara kvar. Ramsar ut x4. Tyst. Bekräftar x3. Lugn 02:55
03:05 Skrik, gråt, ropar mamma. Mycket hulkande gråt direkt. Lyssnar inte alls på ramsan... Går in 03:07 snabbt besked, ramsar ut, T uppe och skriker redan innan jag är ute. Ramsar. Lyssnar. Ramsar. T lyssnar inte. Men låter mer arg än ledsen nu. Tiden jag avvaktar känns som evigheter, 03:20. Ramsar. Lyssnar. Spolar vatten i badkaret. T lyssnar. Tyst. Ramsar mjukt. T förbannad. Låter vattnet i handfatet rinna. T tyst, 03:26. T protesterar lite. Tystnar. Sjunger ramsan lite mjukt x3. T tyst en stund, sen nya protester. Inte riktigt lika starka som innan. Låter nästan som att hon inte står upp längre. Spolar fortfarande i kranen, 03:29. Ramsar. Nya protester. Gör lite andra ljud i badrummet. T lyssnar men protesterar fortfarande, 03:31. Ökande gråt. Står upp. Hulkar för mycket. Står definitivt upp. 03:35 Går in, T lägger sig själv tillrätta.

Solfjädrar och räknar blixtsnabbt till 100. Ramsar ut. T uppe och skriker redan innan jag hunnit ut. 03:43 Sätter på musik (instrumentella vaggvisevarianter av rocklåtar). T lyssnar mellan skrikvarven. Protesterar fortfarande kraftigt. Men är just nu tyst mellan varven. Fortsätter att ramsa och är noga med att vara tyst och lyssna minst

lika lång tid som jag ramsar. Får räkna till 100 långsamt för att inte ramsa för mycket. Sänker volymen på musiken. Var inte högt innan heller men ändå. Låter den vara på. T tystnar verkligen! Längre och längre tysta partier och mindre arga tillrop. Bekräftar mjukt x3. Tyst. Sover 04:10
Jag fixade det!!!

Kändes som giganternas kamp. Hämtade styrka i att jag verkligen tror att detta ska hjälpa lilla T och att hon var tyst mellan varven och så tydligt snarare var arg än ledsen eller uppgiven. Det här var vår första riktiga ”ramsning”. Hoppas att det inte tar så här lång tid nästa gång. Helst aldrig mer. Men nu vet jag att jag kan. Och att lilla T kan!
06:10 (Sovit 2h) Stormar in i gemensam trupp och väcker med ljus och ljud och galna ljud. Känns om möjligt ännu mer psykopatvarning på T’s föräldrar idag. T ligger lite hopknölad i fotänden och ser hyfsat chockad ut, men sen glad och sömndrucken.
Nattens största framsteg

Lilla T slog personligt rekord i långsovning inatt (2-3 gånger tidigare har hon fixat närmare 5 timmar, inatt var det 6h 23min!!)

Jag & T fixade första riktiga ramsningen - nu vet jag att vi kan! (och att T kan lägga sig snyggt och prydligt på egen hand..)

Kortare läggningstid än på mycket, mycket länge!
Frågor:

Ska jag backa ännu mer nu inatt?

Är det nu i uppstartsskedet bäst att ge själva läggningen lite extar tid med solfjädern för att säkra upp ett lugnt insomnande eller ska jag redan idag jobba mer med ramsan redan vid läggningen?

T har börjat strula som sjutton med maten, speciellt lunch och middag då hon känts väldigt trött också. Tidigare fick hon sova 2-2,5h på fm och 1-2h på em och åt lunchen direkt efter fm-vilan och middan rätt tätt inpå em-vilan. Vet att man inte ska trixa med schemat nu, men är det vanligt att maten går sämre under kuren?
/En förbannat trött men väldigt stolt och glad mamma
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)