Hej igen! Ser nu att jag glömde tacka för sista svaret från Torsmamma! Så jag gör det nu istället, TACK! Jag införde 12-45-2-20 och det fungerade mycket bra!
MEN, nu har hon börjat med tidiga uppvak igen. Vaknar ofta ca 50 minuter för tidigt på morgonen och småsnackar. Så jag tänker mig att det är dags att dra ner på dagslurarna igen. Frågan är bara hur jag gör det på ett vettigt sätt?
Schemat nu ser ut såhär:
08.00 Morgon + mjölk
10.00-10.45 Sova
11.30 Lunch
13.00-15.00 Sova
15.00 Mjölk
17.25-17.45 Sova
17.45 Gröt
19.45 Välling
20.00 Sova
Det vore ju praktiskt att ha kvar 2-timmarsluren, fast iochförsig så vaknar hon ofta i 45-min skarvarna... Kanske ska jag korta ner förmiddagspasset så den blir 20 minuter ist för 45? Och även korta ner sista tuppluren till 5 minuter? Borde jag i sådanafall ändra tiderna för för när tupplurarna infaller?
Några tips eller råd? Hur har ni gjort
Kramar
Zafon
Massa frågor om lilla Gretas vardag-nybörjare på SM
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, det vanliga är att långluren blir 1,5 tim. En del går även över till 2lurar och låter sista luren falla bort.
Då kan man skjuta fram långluren till 13.30. Men det förutsätter att hon orkar. Om du skall ha kvar 3 lurar så korta gärna långluren till 1,5 tim. Men visst kan du prova att göra fm luren 20 min om du vill. Jag skulle då ha samma start tid för den så du får lite längre tid inför långluren.
Då kan man skjuta fram långluren till 13.30. Men det förutsätter att hon orkar. Om du skall ha kvar 3 lurar så korta gärna långluren till 1,5 tim. Men visst kan du prova att göra fm luren 20 min om du vill. Jag skulle då ha samma start tid för den så du får lite längre tid inför långluren.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Tack för svaret! Nu gör jag så här:
08.00 Morgon + mjölk
10.00-10.45 Sova
11.30 Lunch
13.00-14.30 Sova
15.00 Mjölk
17.00-17.20 Sova
17.45 Gröt
19.45 Välling
20.00 Sova
Jag har alltså kortat långluren och även tidigarelagt 20-minutersluren litegrand (tyckte att hon blev så trött och den är ändå lite för nära sängdags). De två sista dagarna har hon inte vaknat för tidigt på morgonen, däremot har hon sovit halvkasst på dagslurarna. Men jag får fortsätta i några dagar till och sedan utvärdera.
Däremot så har jag en annan fråga också! Hur har ni gjort med sömn i vagenen när ni bytt till sittdel? Hon är ju van att om man blir lagd på mage så är det dags att sova och hon somnar oftast väldigt snabbt. Men hur ska hon förstå att det är sovdags om hon ligger fastspänd på rygg? Hur har det funkat för er och hur har ni gjort?
Kramar
Zafon
08.00 Morgon + mjölk
10.00-10.45 Sova
11.30 Lunch
13.00-14.30 Sova
15.00 Mjölk
17.00-17.20 Sova
17.45 Gröt
19.45 Välling
20.00 Sova
Jag har alltså kortat långluren och även tidigarelagt 20-minutersluren litegrand (tyckte att hon blev så trött och den är ändå lite för nära sängdags). De två sista dagarna har hon inte vaknat för tidigt på morgonen, däremot har hon sovit halvkasst på dagslurarna. Men jag får fortsätta i några dagar till och sedan utvärdera.
Däremot så har jag en annan fråga också! Hur har ni gjort med sömn i vagenen när ni bytt till sittdel? Hon är ju van att om man blir lagd på mage så är det dags att sova och hon somnar oftast väldigt snabbt. Men hur ska hon förstå att det är sovdags om hon ligger fastspänd på rygg? Hur har det funkat för er och hur har ni gjort?
Kramar
Zafon
Storasyster född januari 2009. Tvillingar födda september 2011.
-
Johanna w.
Hej Zafon
Ja, vissa sittdelar med fullt liggläge kan man sova på mage i. Men då måste man ta bort de där hemska spännena
Jag har dock lagt på rygg, täckt över med ett skynke och ramsat. Ibland om jag ska på promenad och tänker gå hela luren har jag börjat gå rakt av.
Jag har tagit undan det fasta selet och har ett löst istället. Då kan man röra sig, sova på mage osv utan att ramla ur och utan att vara "fast"
Kram Johanna
Ja, vissa sittdelar med fullt liggläge kan man sova på mage i. Men då måste man ta bort de där hemska spännena
Jag har dock lagt på rygg, täckt över med ett skynke och ramsat. Ibland om jag ska på promenad och tänker gå hela luren har jag börjat gå rakt av.
Jag har tagit undan det fasta selet och har ett löst istället. Då kan man röra sig, sova på mage osv utan att ramla ur och utan att vara "fast"
Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08