Är nybliven mamma till sötaste nosen Greta som föddes 26 januari (1 vecka tidigt)! Har under graviditeten läst barnboken och vill verkligen försöka använda mig av den. Nu, när Greta kommit verkar det som om jag glömt allt och jag har en massa funderingar
Just nu antecknar vi sov- och mattider för att se hur dygnen ser ut. Jag försöker köra rutinen enligt SM så här kommer lite frågor:
1. Jag pumpar ur och ger med sked (pga såriga bröstvårtor med bröstinfektion) och under första omgången mat kan hon äta 150 ml mjölk. När jag sedan ska ge andra omgången mat efter umgänget så är hon inte speciellt intresserad, tar kanske bara några få klunkar. Så jag undrar om jag kanske trugar för mycket vid den första matningen. Svårt att veta då hon kan verka missnöjd eller småsomna men då fortsätter jag så länge som hon äter. Vad tror ni? Ge mindre mat första omgången? Bara gilla läget? Sedan när jag börjar amma igen kommer ju inte ett bröst att räcka till för den första omgången så jag vet inte hur det blir då. Dvs om hon själv inte bryter på ett bröst utan vill ha mer?
2. Hon sover länge, kan lätt sova 4-5 timmar vissa pass, ännu längre på natten ibland. Däremot vill hon inte riktigt somna in på kvällen utan kan hålla på rätt länge och äta och vill bäras (är det det ni kallar kvällstrasslet mån tro). Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag ska väcka henne tidigare när hon sover de långa passen eller inte. Vad tror ni? Samma sak gäller om hon inte verkar vilja vara vaken 1,5 timmar, ska jag då försöka hålla henne vaken eller är hon för liten för det?
3. Eftersom jag värmer bröstmjölken tar det ett litet tag innan hon får maten när hon vaknar och skriker, hur ”skadligt” är det? Påverkar jag överlevnadsångesten mycket när det tar 5 minuter innan hon får mat? Har nu i slutet gett henne kylskåpskall mjölk för att se vad hon tycker och det verkar inte vara så stor skillnad så jag kanske ska köra på det för att snabba upp processen något?
4. På morgontimmarna kan hon sova oroligt, dvs att hon smågrinar till utan att vakna ordentligt. Om hon somnar om själv så tar jag inte upp henne och ger inne inte mat. Vad tror ni om den strategin?
5. Jag planerar lite smått för att hon ska somna själv när hon fyllt tre veckor. Hur har ni gjort detta? Om man ser att hon börjar somna så ska jag bara lägga ner henne? Om hon vaknar till då, ska jag vagna eller vad gör jag då? (hon sover på rygg).
Puh, många frågor blev det
Varma kramar!
Zafon och Greta