Massa frågor om lilla Gretas vardag-nybörjare på SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Zafon

Massa frågor om lilla Gretas vardag-nybörjare på SM

Inlägg av Zafon »

Hej på er alla!
Är nybliven mamma till sötaste nosen Greta som föddes 26 januari (1 vecka tidigt)! Har under graviditeten läst barnboken och vill verkligen försöka använda mig av den. Nu, när Greta kommit verkar det som om jag glömt allt och jag har en massa funderingar :? . Vore så tacksam om jag kan få lite stöd och hänvisningar av er. Jag har läst flera trådar och även sammanfattningstråden men ibland blir jag inte klokare (har lite svårt att fokusera) så jag ber om ursäkt om jag frågar sådant som ni redan besvarat flera gånger.

Just nu antecknar vi sov- och mattider för att se hur dygnen ser ut. Jag försöker köra rutinen enligt SM så här kommer lite frågor:

1. Jag pumpar ur och ger med sked (pga såriga bröstvårtor med bröstinfektion) och under första omgången mat kan hon äta 150 ml mjölk. När jag sedan ska ge andra omgången mat efter umgänget så är hon inte speciellt intresserad, tar kanske bara några få klunkar. Så jag undrar om jag kanske trugar för mycket vid den första matningen. Svårt att veta då hon kan verka missnöjd eller småsomna men då fortsätter jag så länge som hon äter. Vad tror ni? Ge mindre mat första omgången? Bara gilla läget? Sedan när jag börjar amma igen kommer ju inte ett bröst att räcka till för den första omgången så jag vet inte hur det blir då. Dvs om hon själv inte bryter på ett bröst utan vill ha mer?
2. Hon sover länge, kan lätt sova 4-5 timmar vissa pass, ännu längre på natten ibland. Däremot vill hon inte riktigt somna in på kvällen utan kan hålla på rätt länge och äta och vill bäras (är det det ni kallar kvällstrasslet mån tro). Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag ska väcka henne tidigare när hon sover de långa passen eller inte. Vad tror ni? Samma sak gäller om hon inte verkar vilja vara vaken 1,5 timmar, ska jag då försöka hålla henne vaken eller är hon för liten för det?
3. Eftersom jag värmer bröstmjölken tar det ett litet tag innan hon får maten när hon vaknar och skriker, hur ”skadligt” är det? Påverkar jag överlevnadsångesten mycket när det tar 5 minuter innan hon får mat? Har nu i slutet gett henne kylskåpskall mjölk för att se vad hon tycker och det verkar inte vara så stor skillnad så jag kanske ska köra på det för att snabba upp processen något?
4. På morgontimmarna kan hon sova oroligt, dvs att hon smågrinar till utan att vakna ordentligt. Om hon somnar om själv så tar jag inte upp henne och ger inne inte mat. Vad tror ni om den strategin?
5. Jag planerar lite smått för att hon ska somna själv när hon fyllt tre veckor. Hur har ni gjort detta? Om man ser att hon börjar somna så ska jag bara lägga ner henne? Om hon vaknar till då, ska jag vagna eller vad gör jag då? (hon sover på rygg).

Puh, många frågor blev det :D . Jag antar att jag ska slappna av mer och njuta och det försöker jag men det skulle kännas så bra om jag fick lite synpunkter på dessa frågor så kanske jag slipper fundera så mycket. Så jag är oändligt tacksam för alla synpunkter jag kan få :D .

Varma kramar!

Zafon och Greta
:D
Storasyster född januari 2009. Tvillingar födda september 2011.
Elle

Re: Massa frågor om lilla Gretas vardag-nybörjare på SM

Inlägg av Elle »

Hej Zafon och varmt välkommen till Forumet :D Grattis till juvelen :heart: Ni är ju mitt uppe i smekmånaden så ta dagen som den kommer, ge mat vid första pip och ta tid att lära känna er raring. Så ha SM i bakhuvudet, dvs tänk mat, mat och mera mat vid varje mål och sedan MÖTEN och umgänge på det så mycket juvelen orkar.

Vad gäller maten så mata på till hon själv bryter, rap och sedan lite påfyllning. Byte, umgänge och mer mat innan det är dags att sova. Oroa dig inte för framtiden utan NJUT av nuet och ge henne så mycket mat det bara går ner.

Så här i början sover många juveler länge på varje pass och orkar inte så mycket vakentid. Låt det vara så, i sinom tid kommer hon orka mer vakentid. Om du börjar märka av "nattklubb" så skulle jag korta av sovpassen.

Om det fungerar med kylskåpskall mjölk så ge det. Så här i början kan juvelerna ha svårt att vänta på maten.

Jag tycker att du gör helt rätt på morgontimmarna. Du känner din juvel och lär dig höra skillnad på sömnljud eller när hon vaknar till på riktigt och vill ha mat.

Jag kan varmt rekommendera att du tar fram och läser i Barnaboken, den är verkligen en skattkista :D Återigen varmt välkommen hit, jag ser fram emot att följa er resa! NJUT av varandra :heart:

:heart: Elle
Senast redigerad av Elle den tor 12 feb 2009, 23:52, redigerad totalt 1 gånger.
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Zafon :D Grattis till lilla Greta och välkommen hit :heart:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Zafon

Inlägg av Zafon »

Tack så mycket för era svar! Jag gör så att jag struntar i att hon äter så mycket första omgången och lite andra omgången. Försöker erbjuda mjölk i slutet av målet och äter hon så gör hon det annars får det vara. Nu har hon under två dagar varit så grinig när hon ska äta, hon dricker några klunkar och vänder sedan bort huvudet och gråter och sedan dricker hon några klunkar och sedan är hon missnöjd igen. Vet inte riktigt vad det beror på men det gör iallafall att det tar lång tid att få i henne maten och då är det ju inte så konstigt att hon inte är sugen igen.

Jag ska absolut öppna barnaboken igen och repetera allt, tex det där med hur man gör för att få henne att somna själv!

Hoppsan, nu bjuder mannen på amerikanska pannkakor med lönnsirap i köket så det är bäst att springa dit snarast!!

Jag hoppas att det går bra att jag frågar mer när jag kommer på för ni verkar ha så mycket kloka synpunkter!

Kramar
Zafon
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej och välkommen! :lol:

Grattis till lilla Greta. (fint namn).

Kom med alla frågor du kan tänkas ha. Under tiden klistrar jag in "våra favoriter" där det är en guldgruva att läsa och få svar på de flesta av ens frågor. :wink: (sm kompendiet kanske passar)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zafon

Inlägg av Zafon »

Hej igen på er! Nu har jag lite extra frågor som jag hoppas ni kan ge lite feedback på! :D

Tösen är ju nu 3 veckor enligt beräknad förlossning (drygt 4 veckor i verkligheten) så jag försöker föra längre vakentid med passiv social delaktighet (alltså 2+2) och även att hon ska somna in själv. Så här kommer lite frågor:

1. På den passiva sociala delaktigheten i morse så fick hon ligga på bordet medan jag åt min gröt och jag pratade då och då med mig själv ("mmm, vilken god gröt, undrar om jag ska ta mig lite the också"). Hur skulle ni göra när barnet blir missnöjt efter kanske 15-20 minuter?

2. När jag nu lägger henne efter två timmars vakentid så lägger jag helt sonika ned henne i vagnen (oavsett om hon ser trött ut eller inte) och säger "sov gott" och går därifrån. När hon börjar gråta så går jag dit och vagnar tills hon slutar gråta och ser lugn ut (kanske 5-6 drag) och sedan går jag därifrån igen. Är det så man gör? Eller har något annat tips/råd? Nu har jag gått dit kanske fem gånger under 20 minuter.

3. Jag tänkte försöka hålla tiderna 2+2 och verkligen väcka henne när hon sovit 2 timmar och försöka hålla henne vaken i 2 timmar, är det för tidigt att göra så? Och om hon nu vaknat till 5-6 gånger första halvtimmen på sovtiden, räknas det ändå som fullgod sömn (dvs börjar jag räkna från då jag lade henne, eller från då hon inte vaknar till något mer?).

Har ni några tankar om dessa frågor?

Nu ska jag passa på och dricka mitt the!

Kramar
Zafon
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej igen och grattis till den egentliga födelsen :D

Vid den passiva sociala delaktigheten när det gäller så här små älsklingar så skulle jag försöka bryta innan missnöje uppstår. Glöm inte att tacka så hjärtligt för hjälpen :wink:

Hur många gånger man behöver gå och påminna kan se så olika ut, det viktiga är att man GÅR hela tiden och inte blir hängandes i handtaget så att säga.
Jag upplevde att det blev en hel del vagning om än korta stunder, fram till två månader. Då backade jag till att endast skaka i handtaget.
Om du vill så kan du bekräftelse ramsa mjukt och fint när lilla Greta väl har somnat också, så att hon har den med sig in i sömnen.

2-2 tiderna är en strävan dvs. att ibland blir det kortare vakenpass ( vanligen på fm) medans på kvällen blir det vanligtvis kortare sov pass, för en del endast 45 minuter som sista lur, då får man lägga in en 20 minuters lur också under kvällen istället.
Jag hade väckt om det gått 2.5h inte tidigare. Och jag har inte hållit vaken 2h på fm, de flesta orkar sällan med ett så långt vakenpass utan det blir istället 1-1.5h.

Så sträva efter 2-2 inte följa slaviskt.

Tycker att ni jobbar på jätte fint, så njut av varandra.

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Zafon

Inlägg av Zafon »

Tack för svaren! Snabbt svar också!

Fungerar rätt bra med vagningen hittills tycker jag, kommer nog att fungera bra!

Kom på en till fråga, under den sociala delakt har ni kul grejer att titta på då, typ mobil, leksak? Eller är poängen att man får med henne i aktiviteten? Tex om hon ligger bredvid när jag diskar?

Kramar!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

När jag diskar så får hon en slev eller en oanvänd/kokt disktrasa eller något annat som "hör till" .

Viker jag tvätt, får hon ett färgglatt plagg att snutta och studera osv.

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Zafon

Inlägg av Zafon »

Vad bra, då verkar jag tänka rätt angående pass soc del.

Igår så var fröken så trött efter första målet mat på em så efter att ha provat allt så lät jag henne sova istället för att fullfölja målet. Vad konstig hela kvällen blev! Hon sov lite och åt sedan lite och jag visste liksom aldrig vad om hon fått nog. Sedan försökte vi vagna och hon somnade verkligen inte så vi avbröt vagningen (inte speciellt konsekvent!). Men idag är det nya tag!

Vet ni någonstans man kan se en videosnutt på vagning? Jag letade på nätet men hittar inget. Det jag undrar är mest hur snabbt ni vagnar, alltså vilken hastighet ni vagnar på ett ungefär? Och hur ni gör om barnet tittar på er (hon ligger på rygg), ska man ha ett tunt tyg över eller tittar man över vagnen som när man är ute och går?

Blir många frågor men det är mycket lättare att uppträda med säkerhet då! :D

Tack så mycket för att du/ni tar er tid att svara!!

Kramar

Zafon
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Zafon skrev: Det jag undrar är mest hur snabbt ni vagnar, alltså vilken hastighet ni vagnar på ett ungefär?
Jag vagnar så att det är fart, men inte stressat :lol: Förstår du? Ju större frågor, desto mer fart.
Tycker att attityden är det viktiga här, du kommer säkert inte att vagna i precis i samma takt som mig och det spelar ingen roll om man säger :wink:
Puffar vidare ang. vagnings film? Vet inte om det finns någon. Men läs gärna i verktygslådan:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... an-vagning
Zafon skrev: Och hur ni gör om barnet tittar på er (hon ligger på rygg), ska man ha ett tunt tyg över eller tittar man över vagnen som när man är ute och går?

Jepp, det tycker jag.

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Välkommen hit, både du och söta Greta!

Jag rekommenderar VARMT att du införskaffar ett andningslarm och låter den lilla juvelen sova på magen! De sover SÅ mycket lugnare, matsmältningen påverkas till det bättre och dessutom är magläget så viktigt för bålstyrkan (både i vaket och sovande tillstånd). Larmet var faktiskt den allra bästa investering jag gjort!
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Zafon

Inlägg av Zafon »

Tack så mycket för svaret Johanna! :D Vet att jag sett buffning på film tidigare så jag tänkte att någon kanske lagt ut vagning också.

Angående hastigheten på vagningen så undrar jag mest för att sambon och jag gör olika fort men det kanske inte spelar så stor roll :D. Vagningen gick ju inte så bra inatt och jag vill inte att han ska vilja ge upp vagningen.

Nu måste jag snabba mig och äta lite lunch!

Kramar

Zafon
Zafon

Inlägg av Zafon »

Hoppsan, jag hade mitt svar uppe ett tag innan jag postade så jag hann inte se ditt svar Wifsta.

Jo, jag vill gärna ha larm och att hon ska få ligga på mage men av någon anledning blev det väldigt infekterat ämne. Kompromissen blev att vi provar först att se hur hon sover på rygg och om hon inte skulle sova bra så provar vi med andningslarm. Hittills har hon faktiskt sovit rätt bra, de gånger hon har svårt att somna in verkar vara när jag fuskat med standardmodellandet. Men vi får väl se hur det blir längre fram.

Tack för svaret!
Elle

Inlägg av Elle »

Vill bara uppmärksamma dig på att ryggläget i sig INTE är någon garanti för att undvika PSD, det enda som sker är att sömnen blir ytligare. Det är andningsuppehållen, som alla bebisar har, som är det farliga dvs andningen har inte blivit automatisk utan juvelen glömmer att dra efter andan. Då är andningslarmet ett ovärderligt hjälpmedel som larmar vid andningsuppehåll och ni kan då påminna juvelen att dra andan. Så mitt råd är att införskaffa ett andningslarm oavsett sovläge!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"