Är vi på väg åt fel håll? Ska jag agera nu?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Jag var också hemma jättemycket de första månaderna, det lilla runt om kring gjordes efter schemat, inget annat. Så ta det lugnt, det är inte så här för evigt. Men det är så en tid.
Förlåt att jag kacklar lite här men Torsmamma sätter fingret på det hela.
Något man alltid får höra är hur "alla andra bara" gör, och jag vet att det sätter sprätt i skallen på en. Man hinner tänka "Varför kan alla andra bara... och inte vi?"

Vad vi inte hör är hur alla andras nätter egentligen är, hur alla andras dagar egentligen ser ut, deras kvällar etc. Vi hör nog inte alla gånger om det vi kallar för snutträsket, om det eviga vaknandet på nätterna mm. mm.
Det bästa med det här och tro mig Kulla och andra som läser, är att SEN när dessa Småfisar är till året komna så lutar vi oss tillbaka big big time, vi har läggningar till dagslurar och nätter som går lekande lätt. Vi lägger dem, ramsar och de sover som små grisar.
Och det är häääär, alla andra börjar beklaga sig över hur jobbiga läggningarna är, hur övertrötta Åringarna är osv osv. Trust me on that one!

Så jag tycker att det Torsmamma skriver är sant; detta NU är en sån tid och framför allt - det är inte så för evigt, det bara tycks så NU. Och NU är inte för evigt. Cirkeln sluten
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Bra skrivet, Kalaskakan! :thumbsup:
Jag känner så igen mig, alla andra verkar ha det såå lätt med sina bebisar, men det är nog mycket man inte får höra också...

Och jag minns hur våra bekanta häpnade över vår lillkilles läggningsprocedur på kvällarna, för det var just - ingen procedur! (att sen ett förtrots har gjort läggningen lite krångligare på sistonde får man väl leva med :) )
Storebror född 2007-05-06
Lillasyster född 2009-05-28
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Hallå igen

Det har gått tre nätter sedan jag sist skrev och tyvärr har läget inte ändras. Dvs, tjejen vaknar fortfarande vid 01-02-tiden på nätterna. Dagarna går bra, inte exakt efter schemat, men vi är på rätt väg känner jag.

Men hur kommer det sig att nätterna inte ger med sig? :?
Det har strulat i ca 1,5 vecka nu och jag kan inte se någon direkt förändring i vårt övriga liv. Möjligtvis är hon inte lika intresserad av mat på dagarna, ligger mycket vid bröstet och kikar runt, har börjat intressera sig för omvärden märker jag :) Men jag försöker verkligen proppa i så mycket mat det går på dagarna.

Dom senaste tre nätterna har jag vagnat till sömns vid det tidiga uppvaket, för att sedan ta upp henne vid 4 innan hon själv vaknat till, som jag fick tips om. Men det verkar alltså inte hjälpa. Så hur går jag vidare? Är det någon som har någon idé att komma med? Ska jag kanske ge henne mat vid 22.30-tiden när jag går och lägger mig för att se om det hjälper?

Alla idéer mottages tacksamt :!: :D
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hur har det gått? :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det första jag gjorde var att kolla in datumet... Vi hade en sådan period vid tre månader, och jag vet att fler haft det...

Jag införde en stadigare flaskslurk efter kvällsamningen och det accepetrades villigt. Det hade inte behövts innan alls här hemma. När han väl fick det så fick vi tillbaka de prydliga nätterna.
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Hej igen

De senaste två nätterna har det varit samma visa. Däremot har jag dom här gångerna inte gått upp och vagnat, utan väntat ut henne. Det har tagit mellan 5-10 minuter för henne att somna om av sig självt. Jag tänkte som så att det var så jag gjorde vid dagslurarna vid 45-minutersskarven, och i vanliga fall brukar jag få vagna i 20-40 minuter innan hon somnar om, så det funkade ju i alla fall bättre. Men jag måste erkänna att jag var riktigt missmodig inatt när jag låg och lyssnade på hennes klagan och hade i princip bestämt mig för att ge upp om det här upprepar sig inatt också.
Men, som TorpSara tipsar om ska jag nog testa att ge en slurk ersättning ikväll så får vi se hur det går.....
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Hmm
Hur får man en liten att fatta det här med flaska då? :)
Försökte få i henne en slurk för en stund sedan, men det gick inte alls hem, hon spottade och grimaserade och blev bara ledsen. Så jag lade ner det projektet för ikväll. Nu sover hon. Får testa i morgon igen...
ElinN

Inlägg av ElinN »

Det kan ta lite tid att vänja in med flaska! Erbjud vänligt utan tvång dag efter dag så brukar det ge med sig. En del gillar bara dom ergonomiska napparna och andra behöver "luras" att äta genom att man går omkring och gör nått annat samtidigt som man stoppar in flaskan "i förbifarten"! :D

Lycka till!
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Halloj!
Rapport efter ytterligare två nätter:

Vi ser en klar bättring :D
De senaste två nätterna har hon endast gnytt till ett par gånger vid tvåtiden för att sedan somna om självmant. Jag har ställt klockan på 04.00 och tagit upp henne då och matat.

Jag har inte lyckats få i henne ersättning, men igår kväll tyckte hon i alla fall inte illa om att jag försökte, hon garvade bara :lol:
Jag fortsätter att prova ikväll.

En liten fråga då: tycker ni att jag ska fortsätta ställa klockan vid fyra för att ta upp henne och mata? Fördelen kan ju vara att hon "lär" sig vänta tills jag tar upp henne och det kanske blir enklare att förskjuta det målet när det är dags?
Nackdelen kan vara att jag hindrar henne från att självmant sova över 4-målet.
Tänker jag fel? Hur skulle ni ha gjort :?:

Kram
KullaGulla
chokladkaninen

Hej KullaGulla! :D
KullaGulla skrev: Vi ser en klar bättring :D
De senaste två nätterna har hon endast gnytt till ett par gånger vid tvåtiden för att sedan somna om självmant. Jag har ställt klockan på 04.00 och tagit upp henne då och matat.
Grattis! :thumbsup:

Att ställa klockan eller inte är en smaksak, med precis de argument som du skriver. :lol: Känner du i magnerven att hon kommer att sova över så kan du ju diskret ställa kl 15 min senare för att se vad som händer, eller gambla och inte väcka. 8)
KullaGulla

Det funkar fortfarande inte....

Inlägg av KullaGulla »

Nu var det några veckor sedan jag skrev och det har väl gått sådär under den perioden. Några få nätter har varit bra, men tyvärr är dom flesta nätterna fortfarande struliga med uppvak både kl 23, 01 och 04. Fram tills inatt har jag uthärdat och varit envis med att inte ta upp, men kl 01.39 inatt kapitulerade även jag och tog således upp tjejen och gav mat :oops: Hon hade då haft otaliga uppvak sedan kl 23.20. Efter maten sov hon snällt och fint fram till 07.00 :) Vi har morgon kl. 08.00, så jag tog faktiskt upp henne, gav henne en slurk och lade ner henne igen. Nu sover hon...

Vi har sedan en dryg vecka påbörjat smakportioner med banan och gröt. Det mottages tacksamt innan läggning, men verkar tyvärr inte göra någon skillnad på nattsömnen. För några dagar sedan klämde hon en hel banan :!: men det vart ingen skillnad.

Några justeringar på schemat har jag infört men jag kan inte se att dom skulle störa nattsömnen. Den har ju varit problem mest hela tiden menar jag, men jag skriver i alla fall ner ändringarna här för info:

Ursprungligt schema har varit
08 morgon
9.30-11.30 sova
13.30-15.30 sova
18-18.30 sova
21 god natt

Det här har vi jobbat efter sedan det enligt BB var dags att införa schema. För några veckor sedan tyckte jag den första dagsluren fungerade sämre, så jag försköt de två långa dagslurarna så här:

08 morgon
10-12sova
15-16 sova
18-18.30 sova
21 god natt

Detta fungerade utmärkt från första dagen med dagslurarna och det är det vi har kört på fram till ca 3 dagar sedan då jag bestämde mig för att göra natten lite längre och börja vid 20 istället för 21. Innan jag börjar rucka på dagslurarna ville jag testa att bara lägga in en timme extra på natten. Det har ännu inte visat sig i några problem under dagen i alla fall (totalt har hon nu 16,5 timmar sömn vilket ju egentligen är 1 timma för mycket).
Nattstrulet har jag svårt att tro kan bero på den extra timman, eftersom det har pågått under längre tid och inatt blev hon ju nöjd när hon fick mat.

Min plan nu är i alla fall att korta av dagslurarna 0.5 timme vid varje långpass på dagen för att undvika alla eventuella bieffekter av "för mycket" sömn, vilket ger följande tider:

08 morgon
10-11.30 sova
14-13.30 sova
18-18.30 sova
20 godnatt

Jag har dock svårt att tro att det här kommer att lösa våra nattliga bekymmer, för det hon verkar vilja ha är mat? :roll:

Jag behöver här alltså många goda råd och lite peppning :wink:
Just nu verkar det enklast att ta upp och mata henne vid första uppvaket, för då kanke jag får sova nästan en hel natt istället för att vara vaken från och till fram till kl 04. Dom senaste veckorna har min sömn snittat på 5-6 timmar totalt per dygn och det börjar bli lite slitigt...
chokladkaninen

Hej Kulla-Gulla! :D

Nu är lilla damen 4 mån om nån vecka, eller hur? Och äter smakisar? I så fall är mitt tips tveklöst: ta ett par dagar på dig och mata på ordentligt (kan vara en bra idé att ge smakisen till lunch istället när hon inte är så trött; det är ju ändå matintaget över dygnet - och ofta, faktiskt, dygnet före - som räknas :wink:), läs på i BB och här på forumet, bestäm en dag och sedan ta bort nattmålen helt. :D

För mig var det alltid svårt med ett nattmål, ologiskt liksom, och jag hamnade i samma trassel som du, när barnet vaknar ideligen och kollar om det verkligen inte är matdags snart. För mig blev det mycket lättare så fort nattmålet var borta för då kunde jag vara konsekvent: På natten sover man! O:)

Så läs på i BB, femte delen under Bekymmer: sömn, och läs gärna min tråd här på SoS också. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=75

Och sedan bestämmer du dig för ett schema med rätt antal sömntimmar, och bestämmer en dag när du helt enkelt inför detta schema, inklusive hel natts sömn. 8)

Lycka till! :D
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

chokladkaninen skrev:
Nu är lilla damen 4 mån om nån vecka, eller hur? Och äter smakisar? I så fall är mitt tips tveklöst: ta ett par dagar på dig och mata på ordentligt (kan vara en bra idé att ge smakisen till lunch istället när hon inte är så trött; det är ju ändå matintaget över dygnet - och ofta, faktiskt, dygnet före - som räknas :wink:), läs på i BB och här på forumet, bestäm en dag och sedan ta bort nattmålen helt. :D
Oj, då. Jag som tänkte skjuta på det där med att ta bort nattmålet helt, just för att hon inte verkar nöjd :? men det kanske är som du säger....

Jag kan börja ge smakisen till lunch istället, visst, men hur får jag i henne mer bröstmjölk? Hon har den senaste tiden kortat ner sina amningspass ganska rejält, brukar ta max 5 minuter per bröst och jag ger henne detta inom 1 timme efter varje sovpass. Jag brukar försöka truga men med föga resultat. Ska jag erbjuda just innan läggning innan varje sovpass också? Var på BVC häromdagen och fick höra att jag troligen har väldigt fet mjölk just nu (sett till lillans viktkurva) och den vill man så klart ta vara på till varje droppe? Samtidigt som man vill proppa i en massa "riktig" mat för att få sooova!! :)
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

*Lägger till lite*..

..för jag tror visst att utöver maten, så är de rätta antal sömntimmar nästa steg.
1 timmes för mycket sömn kan visst ställa till rock'n'roll på nätterna.

Så mata på Kulla, främst, sen se över sömntimmarna.

:heart:!
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Ok. Jag justerar schemat from idag och kommer att erbjuda mat även strax innan sovlurarna för att maximera matintaget.

Hoppa över nattmålet - får se - behövar ladda lite mentalt först :)
Ev till helgen, om inte så kör vi kanske nästa helg!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"