Önskar jag också var lika duktig som ni alla verkar vara..

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Önskar jag också var lika duktig som ni alla verkar vara..

Inlägg av Mian71 »

Hej. Jag har en flicka på 12 veckor.
Hon äter sitt sista mål inför läggningen vid 20-21.. beroende på hur dagen varit. Hon vaknar ALLTID 5h senare. Alltså vid 1 eller 2. Ska jag " buffa" bort det målet?? Jag vill verkligen att hon ska hoppa över det där. Klarar hon sig till 4 om jag gör det???
Jag är ensam med henne och sömnen är så himla trött jämt. Jag beundrar er som "kurar" och vagnar och håller på. Just nu känns det bara som om jag väntar på att hon ska bli större hela tiden.. varje dag.. :cry:
Jag vill också njuta av 6h sömn,

Hon vägrar ligga i vagnen i vaket tillstånd vilket innebär att jag knappt kan prommenera till affären eller hem till ngn kompis. Då måste jag passa på när det är " sov tid". Jag blir tokig!! Och hon skriker tills hon nästan tappar andan. Jag tänkte att kanske det behövs ett jävla anamma från min sida och INTE ta upp henne. Tar de också 3 dagar, som allt verkar ta? Lugnar hon sig sen om jag låter henne skrika i vagnen och inte tar upp henne.
Jag måste ju kunna ta mig ner till stan och träffa vänner, ÄVEN om hon är vaken...
Jag tänker Inte anamma bärsele eller bärsjal av två anledningar. Jag vill inte att hon jämt ska vilja bli buren och jag har inte en rygg som klarar detta.

Jag behöver RÅD.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Mian 71, välkommen till Forumet och grattis till tösen.

12 v gammal, då borde hon var vara född i slutet på maj misstänker jag. Då kan du gå in och styra upp lilla livet något. Börja med att få ordning på dagarna - hur ser de ut idag, när sover och äter liten?
Hon behöver sova 15,5 tim per dygn, får hon ihop det idag som ni har det?

Det gäller att ligga steget före lilla barnet hela tiden, väcka innan hon vaknar, ha koll på sovtider och mattider så inte dagarna blir helt upphackade för någon av er.

Vad är det som gör henne nöjd när hon är vaken? Sitta i knät, bli buren, äta, ligga på bordet och vara med när du och dina vänner umgås?
Klart att du ska kunna träffa dina vänner men att låta lilla damen skrika utan att göra något är inget jag skulle råda dig att göra. Istället gäller det för er båda att finna ut hur er vardag bör se ut för att ni ska må väl och trivas med livet.

Lilla damen kan visst sova 10 tim natt nu men jag tycker att du ska få struktur på hela dagen innan du börjar buffa bort ett nattmål. Det gäller att hon ätit ordentligt under dagen så att hon egentligen inte behöver äta 1 målet utan bara vaknar av gammal vana, då är det läge att buffa bort det målet. Det gäller även att du vet att hon är mätt i magen för att kunna buffa med den rätta attityden.

Jag tycker att bärsele är en bra lösning när jag är ute med min lilla, vi bor i skogen och hon har två storebröder som jag ska hålla jämn takt med. Att man bär de små i sele betyder inte att de automatiskt blir beroende av det. Vi har en Patapum sele och den kan jag bära barnen i hela dagarna för den är så där otroligt genomergonomisk och trevlig. Kanske ett alternativ för dig som har dålig rygg, du behöver ju inte bära hur länge som helt heller för den delen. Tänk över det innan du bestämmer att du inte vill/kan använda sele.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Hej.
Jo jag tycker vi har ganska okej rutiner på dagarna.
Men hon går inte på någon exakt klocka.
Men vi försöker köra vaken tid 1,5 timme. Kortare förmiddagslur. Lunchmål och längre sov efter lunch.. 2-2,5h.
Sen en timme på eftemiddagen och en liten lur innan kvällsmål vid 20-21.
Dagarna är ganska ok..Om jag tänker på just sov och mat klockan. Det går inte alltid 4h mellan målen. I bland 3.
I natt har hon vaknat 2 och 6. ocn nu halvnio..
Ska jag börja köra efter klockan och vara mer fast på att är det mat kl 11.00 så är det det , med marginal på en kvart?

Hon är oerhört go annars. Vagn problemet är det som förstör mina dagar och idag ska jag i väg på eftermiddagen och gruvar mig för detta.
Känns som jag måste parrera sov och matklockan så hon sover då.
Hon kommer gallskrika på bussen..

Känner mig så jäkla hopplöst ensam ibland och ingen att "bolla" med.
erifre
Inlägg: 45
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 13:35

Inlägg av erifre »

Hej Mian71!

Jag har en tjej som nu är 6 månader. Hon har också gallskrikit om hon behövt åka vagn när hon var vaken. Jag prövade att ha henne sittande i vagnen redan från drygt 3 mån ålder, fick trixa lite med kuddar och filtar för att hon skull sitta bra. Hon blev mycket nöjdare, hon skrek ett par gånger men var det som att hon insåg att hon behövde inte sova.

Lycka till med allt!
Estris

Flicka 090209
Pricken745
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Pricken745 »

Hej Mian:-)

Ville bara peppa dig lite......det kommer nämligen att bli bättre:-)

Vår bebbe gillar fortfarande inta att åka vagn (hon är 5 månader)....men hon börjar gilla det mer och mer....bara hon har något att titta på eller leka med....
Jag passade alltid på att gå ut med henne i vagnen när hon skulle sova sitt lite längre lunchpass. Jag gick hem till kompisar och var hos dem när hon var vaken och passade på att promenera hem igen vid hennes nästa sovlur.

Det är det som är den stora fördelen med SM ...du vet när hon sover och när hon ska äta etc.....så är det bara att planera runt det.
(vet av egen erfarenhet att det låter enklare än vad det är.....men det funkar till slut:-)

Stor pepp kram till dig
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Hej Mian71!

Vill bara säga varmt välkommen till Forumet och grattis till juvelen :heart:

Om du vill så kan du "spika" ett schema med fasta mat- sovtider eller så fortsätter du precis som ni gör idag. Du bestämmer vad som känns bäst för er. Pallar din rygg att ha henne i bärsele vid transport under vakentiden? Snart kan du ju "bulla upp" med kudde bakom ryggen så hon kan halvsitta lite och spana.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"