Några frågor inför första flygresan!

Skriv svar
cecgus

Några frågor inför första flygresan!

Inlägg av cecgus »

Hej hopp!

Vi har en tjej som sedan "länge" är en säker sovare. De sista kvällarna har det förvisso varit lite dramatik men inget vi inte kan hantera... :wink:

Om knappt 2 veckor skall vi flyga på solsemester för första gången :D och jag vill självklart göra det till en så angenäm upplevelse för alla. Jag har dock lite funderingar inför flygningen. :roll: :?

Vi skall flyga ut 17:25 på kvällen, (Hanna sover i vanliga fall 19:00-07:00), och nu undrar jag hur jag bäst skall hantera en "läggning" på planet. Finns det någon som har några bra tips. Hanna har inte somnat i min famn sedan hon var en liten bebbe och jag kan just nu inte riktigt se hur jag skall bära mig åt för att få henne att göra det nu. På hemresan är det ännu sämre tider :shock: Då lyfter planet 23:45 på kvällen... Hur gör jag då?

Tar tacksamt emot alla tips från er som flygit med små barn. Hanna är nu drygt 14 månader skall tilläggas.

Kram på er och tack på förhand.

//C
Cilla, mamma till Hanna född 080522
Bianca

Inlägg av Bianca »

Hej!
Jag råkade se ditt inlägg och tänkte att jag kanske kunde hjälpa med min lilla erfarenheten. Jag har precis kommit tillbaka från Brasilien med min lilla Rebecca som är 7 månader. Hon fick ju plats i babysängen som flygvärdinnorna kopplar på väggen i flygplanet. Min sisters barn var 13 månader när hon åkte till Brasilien och fick också plats i sängen (även om det blev lite tight). Mitt förslag är att du ringer flygbolaget och fråga om måttet på babysängen de har att erbjuda.
Trevlig resa!
Bianca
Bianca & Andreas - föräldrar till vår underbara "fofa" Rebecca född 081216
cecgus

Inlägg av cecgus »

Tack för att du delade med dig! :D

Jag har faktiskt förbokat platser på planet där man kan få tillgång till en babysäng, men frågan är om hon får plats i den... :roll: .

Någon annan som har tips och råd? :-k

//C
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

De jag läst om som har "sovtider" på flyget lägger barnet på golvet framför och ramsar. :lol: Har funkat för dem.

Min son flög till umeå i påskas och somnade sittandes i stolen med en ramsa, så ni måste lösa det som ger er "attityden". Har du bara attityden så är det inga problem. :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Ha med en flaska med ex vatten som hon kan suga på vid start och landning. Kolla hur det är med mat på planet. Ta med ex tetravälling om hon dricker det, supersmidigt på resa. Ha med någon god muta, ngn ny leksak/böcker. När vi flög långt var L 14 mån och fick precis rum i "basinetten" som man hänger på väggen. Vi "vaggade" den lätt och täckte över med en filt. Gick toppenbra! På kortare resor så har jag haft henne i famnen, snuttefilten och sedan "buffat" i rumpan som markering. Då har hon somnat gott :sleep: Dock blir oftast sömnen inte lika stabil som hemma men det fixar en säker sovare utan problem.

Resdygnet har vi alltid tagit som just ett resdygn. Vi har hållit tiderna så gott det går men framför allt behållit lugnet. Då löser sig det mesta! Sedan när ni är på plats så kör ni bara in på tiderna igen. Ta med svarta sopsäckar plus tejp för mörkläggning på hotellet.

Tjoa om det är något mer ni funderar över, vi har rest mycket med barnen och BB-barn är verkligen en fröjd att resa med :D
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej och tack för fantastiska tips och råd. :D
Ser fram emot en skööön semester. 8)

Kramisar

//C
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej alla!
Nu är vi hemma igen efter en härlig semester. Resan dit gick bra och Hanna var som en liten dröm.
Väl på plats därnere så fick lilla :heart: tre-dagars febern!!! :shock: :cry: Hon hade runt 40 graders feber och hade det självklart ganska jobbigt, men tack vare luftkonditioneringen lyckades vi ändå göra det ganska behagligt.
Hon sov 12 timmars nätter VARJE natt trots hög feber och på dagarna sov hon som en lite gris. Under feberdagarna närmare 3 timmar mitt på dagen!? :shock:

Hemresan var av förklarliga själv jobbig som f-n. :( Stackars Hanna var helt slut och som grädde på moset var flyget försenat i över 1 timme :evil: . Det var en prövning som hette duga, men tillslut somnade hon och sov sedan genom både lyft och landning och somnade utan problem om i bilen på väg från flygplatsen och sedan i sin säng hemma, kl. 05:30 på morgonen...
Hanna fick därefter sova tills hon vaknade, vilket var vid 10-tiden sedan försökte jag så snabbt som möjligt återgå till rätt tider och det fungerade bra.
Nu en vecka senare har alla utslag från 3-dagars febern och värmeutslagen försvunnit. Hon äter normalt igen och är glad och pigg på ögonen, om ni förstår vad jag menar.

MEN, hon är så trött :roll: ! Hon verkar kunna sova hur mycket och länge som helst. Hon sover 12 timmars natt, men är jättetrött under förmiddagen. Jag har låtit henne få 5 minutare varje dag..., någon gång har hon till och med sovit 20 minuter på förmiddagen.
Efter lunch, vid 11-tiden, är hon så trött att hon gråter och jag måste lägga henne redan 11:30 istället för 12:00 eftersom hon inte orkar mer. Sedan sover hon tills jag väcker henne. Jag har låtit henne sova 2 timmar men hon är ändå trött när jag tar upp henne. Sedan orkar hon fram till ungefär 16:00 då hon börjar gnugga sig i ögonen, dra i öronen och gråta av trötthet.

Jag aktiverar henne med allt möjligt och hon är ute massor, men efter middagen vill/orkar hon inget längre. Hittils har jag inte en enda kväll lyckats hålla henne vaken till 19:00. En kväll var jag tvungen att lägga henne redan 18:15 då hon stod vid sin säng och bara grät!!! :cry:

Vad tror ni, är det fortfarande sviter från resan och febern därnere, eller skall jag börja bli orolig för att det är något annat?

Kram så länge, och tack för alla fina tips jag fick inför resan :D .
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hejsan!

Va bra att åtminstone ditresan gick bra! Ojoj vilken tröttis ni tycks ha. Jag skulle nog tro att det är sviter från resan och sjukdomen. Var inte rädd för att låta lillan sova. Hon har massor att ta igen. Om jag vore du skulle jag inte väcka på dagsluren utan låta henne sova tills hon vaknar av sig själv. Bara några dagar tills du märker att hon börjar bli sig själv igen! Och fortsätt med 20 min på fm.

Min andra tös har alltid sovit bort sina sjukdomar, och då snackar vi alltså 17-18 timmar sömn per dygn :shock: :lol:

Krya på sig!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej och tack för snabbt svar. Jag förundras alltid över hur snabb respons man får här på forumet! :shock: :D

Du har nog rätt i att Hanna behöver "sova ikapp" ännu mer. Skulle det vara ok att låta henne sova längre på morgonen istället för att lägga in en 20 minuters sovstund på förmiddagen? Det känns som om jag egentligen inte vill ändra för mycket i schemat eftersom det fungerar så bra i vanliga fall och Hanna verkar nöjd med det.

Om hon får sova på tills hon vaknar (dock senast 08:00 ) istället för att jag väcker prick 07:00 så blir ju inte förmiddagen så lååång. Vad tror ni? :-k

//C
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Jag tror det blir super :thumbsup: Helt sant som du säger; onödigt att ändra alltför mycket i schema. Bättre att ha lång natt och bara en lur (som hon får sova tills hon vaknar) än att lägga in en extralur.

:D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"