Felix är här! - frågor kring SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Anna&Viktor

Felix är här! - frågor kring SM

Inlägg av Anna&Viktor »

Hej!
Felix har hunnit bli 3,5 veckor och jag har lite alla möjliga frågor jag hoppas få svar på!

:?: Han är född den 17/6 med planerat snitt, BF 28/6, alltså 11 dagar för tidigt. Hur ska jag räkna hans ålder? Han vägde 3,5 kg när han föddes och verkade på alla sätt "färdig".

Vi har kört SM från början och strävat efter 2,5 h sova följt av 1,5 h vaken på dagarna. Ibland har det funkat, några gånger har sovperioderna blivit kortare och ibland har han inte orkat vara vaken 1,5 h. Senaste dagarna har han varit mer vaken vissa stunder, upp till drygt 3 h i sträck! F o m igår började jag därför tänka 2 h sova, 2 h vaken och med mat inom 1,5 h. Det har inte varit några problem att lägga honom vaken. Han somnar antingen direkt eller med hjälp av ytterst lite vagning. Dagarna fungerar oftast väldigt bra! :D

Det är nätterna som strular. :?
:?: Natten börjar ju alltid lite olika tid. Igår började natten kl 21. Han sov till 00:30, åt från ett bröst (utan att verka särskillt hungrig) och somnade. Jag vet att han ska äta från båda brösten i samma mål på natten, men det enda sättet att väcka honom då är att byta blöja och när jag provat det har han antingen vaknat till ordentligt (och hållit nattklubb i 2 h) eller somnat i samma ögonblick som jag lägger honom till B2 (utan att äta). Han sov sedan från ca 00:50 - 02:30. Då åt han inte ens ett helt bröst och somnade igen. Nästa uppvak var vid 04 och nästa 05:15. Vi vagnade ett par gånger till 05:45, då tog jag upp honom. Då var han så pigg att morgonen fick börja... Själv kände jag mig allt annat än pigg :wink:
Hur ska jag göra för att komma till rätta med nätterna?? Jag läser och läser och försöker göra rätt, men är väl för trött för att tänka klart...
Hoppas någon kan ge mig lite handfasta råd!

:?: Jag är också osäker på om min mjölk räcker till. Felix verkar rätt nöjd nu och är sällan så där tokhungrig. (Förra veckan var han konstant hungrig och nu ger vi honom 60 ml ersättning som nattslurk. Det slukar han på 0-tid och ibland kommer det upp igen.) Med storebror hade jag konstant fulla bröst som läckte och sprutade åt alla håll. Så är det inte nu. Vet att jag någonstans har läst en tipstråd om att öka mjölkproduktionen, men hittar den inte nu. Jag kanske oroar mig i onödan, men jag vill gärna amma och helst inte behöva ge ersättning för att han ska bli mätt.

Jag hoppas att någon svarar och är tacksam för all hjälp! Har massor med fler frågor, men måste passa på att sova lite nu när storebror är på utflykt och lilleman sover :sleep: så sött i vagnen.
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Anna! :D Grattis till lillkillen!

Det låter som om ni standardmodellar suveränt bra, tycker jag! :lol: Din fråga om Felix ålder besvarar du själv: Du beskriver både att han har tagit sig igenom den egentliga födelsen och den första ökningsperioden, vilka båda infaller vid ca 3 veckors ålder. :wink:

Ang nätterna så blir det ofta lite som det blir med såna pyttebebisar som din. Det du kan göra är att hjälpa honom att hålla reda på skillnaden mellan dag och natt genom att hålla det mörkt och tyst på nattmatningarna och klara av dem så fort som möjligt. :idea: Som du säkert har läst dig till är det för tidigt att sätta ett schema än så länge, men det du kan göra för att undvika nattklubben är att börja räkna lite på vakentimmarna under dagen så att du ser att han får ihop uppemot 7-8. Då ökas förutsättningarna för att han sover mer på natten.

Det låter som att hans överlevnadsångest redan har lagt sig rätt bra (eftersom han kan somna själv) så jag tänker att om nätterna, trots ovanstående, inte lugnar sig om ett tag, så är det kanske läge att vagna så att han får sina sovpass, och blir lite hungrigare mellan måltiderna så att han äter lite mer när han väl äter. :roll: Men avvakta ett tag till först - han är ny på jorden och har inte lärt sig hur saker funkar än, och med såna där jättesmå ändrar sig ofta förutsättningarna rätt snabbt. Då behöver inte en liten period i snutträsket nödvändigtvis vara av ondo 8) Jag tänker också att ni kanske inte är helt igenom ökningsperioden än, och då vill han äta oftare för att just öka mjölkmängden. Men det går över på ett par dagar. Se till att dricka mycket, vila mycket och ät, gärna fet mat.

Lycka till och skriv tillbaka och berätta hur det går! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Fyller på med lite fakta:

Felix sover på mage, med andningslarm. På natten i en 42 år gammal riktigt "gungig" och rymlig vagn, och på dagen utomhus i vagn (om inte sömnen krockar med storebrors lur, då får Felix sova inne i nattvagnen). Vi hade tänkt att han skulle sova på mage på natten och på rygg på dagen (som storebror alltid gjort) men Felix är en riktig magsovare!

Han har inte fått någon napp, då jag inte ser att han skulle ha behov av en. Ibland lyckas han hitta sin tumme att suga på! Det är förståss inte så lätt att få inte den rackarns tummen i munnen och om han lyckas, slinker den som oftast iväg...

Oftast får jag väcka honom på dagarna. Jag tar då upp honom och lägger honom direkt till bröstet. När han ätit klart är det svårt att hålla honom vaken. Ryggläge på golvet är det enda som funkar. Fast det känns grymt för mammahjärtat! Om han vaknar själv skriker han tills han är hos mig.

Det är ibland svårt att hålla honom vaken 2 h. Sista halvtimmen blir då bara skrik, så då lägger jag honom tidigare. Andra vakenpass är han hur pigg som hellst och kan vara vaken upp emot 3 h.

Han är ofta pruttigt och har uppblåst mage. När han gnäller eller skriker hjälper det ofta att trycka på magen och på så vis hjälpa honom att prutta. Han får minifom och även semperdroppar. Jag tycker att det blivit mer krångel med magen efter att vi börjat med ersättning. Det ser ut som att han har ont i magen.

Det var allt som jag kom på just nu!
Viktor född 060924
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Om du helst vill amma och dessutom upplever att han får ont i magen av ersättning så vill jag bara flika in att jag för att öka min mjölkproduktion och mjölkmängd ammat lääääänge. Ett matningspass för så små pluttar är ofta över en timme långt. Puh! :wink: Men det funkar.
Kvällarna upplever jag också som nödvändiga att i princip vika åt amningen, om man nu vill att tuttarna ska hänga med i svängarna och nattslurken ska kunna bestå av bara tutte och inte ersättning.
Genom att mata, mata, mata har mina barn stått sig på tutte ända till gröten gjort sin entre. (Vid 3 1/2- 4 månaders ålder.)
Och då hade jag precis som du sprutande bröst med första barnet och lite mer trött lekamen vid andra barnet. :D

Kram katten
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Hej och tack för era tips! Svärmor har kommit ner på besök 2 veckor så nu ska jag se till att vila varje eftermiddag och ägna kvällarna åt att amma, amma, amma. Då ska väl mjölkproduktionen fatta galoppen!

Jag trodde också att överlevnadsångesten hade lagt sig, men där hade jag för bråttom :oops: har nu gått tillbaka till insomningsslurk. Senaste dagarna har det varit många frågor vid läggningarna på dagen... upp emot 1 timme har det tagit innan han somnat. Stört omöjligt är det att somna om det finns någon prutt i lilla magen! Hur ska man räkna sömnen för små-pluttar? Från när jag lägger honom första gången (dvs så mkt sömn som erbjuds) eller faktisk sovtid?
Har börjat se ett visst mönster för nätterna! I förrgår resp. igår las han kl 23 resp. 23:30. Vaknar 02:30 resp. 03 för att äta en liten slurk och sen somna om (trots blöjbyte och trugande) därefter 1-2 timmars sömnpass mellan slurkarna till klockan 06:30 eller 07 då han är klarvaken. Det är bra att bli påmind om att snuttandet är tillfälligt. Det är så lätt att glömma... Tack chokladkaninen!
Viktor född 060924
miniz

Inlägg av miniz »

Grattis till lillen!

Ville bara säga att mina har fàtt insomningslurk länge, minst ett halvàr. Minns inte helt, men jag gàr länge efter prinsipen mat innan och efter sömn.
Pà det sättet har de nàgot gàtt att somna pà, du hàller igàng mjölkproduktionen och lillen fàr i sig lite extra mat.

När de är sà smà brukar jag räkna sömnen till faktisk sovtid.
Jag har smekmànad i tvà mànader, sà dà räknar jag inte sà värst mycket! :wink:

Bra med besök, vila och njut! :D
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Snuttandet blir bara värre och värre... både dag- och nattetid. I natt blev det mellan nattslurk och morgonammning 6 :!: småslurkar. Några drag, sen kniper han ihop både munnen och ögonen och vänder bort huvudet. Ingen mer mat, tack! På förmidagen tog vi en promenad till affären och då vaknade han och gallskrek så jag slog mig ner på en bänk utanför för en nödslurk innan vi gick hem. Han suger med god aptit, men efter en bra stund inser jag att mjölken rinner ut genom nedre mungipan och ner på mina byxor...
Nu har jag kokat några nappar, men känner mig ändå tveksam. Är det rätt att ge napp? Jag hade hoppats på att vi skulle klara oss utan, men nu vet jag inte :roll:
Viktor född 060924
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej där Anna&Viktor!

Välkommen och grattis säger jag nu då det är första gången vi ses :)

Min tanke är att det ÄR slingrigt, det kan vara slingrigt VÄRRE de första veckorna, tom. de 2 första månaderna.

Gällande frågan om napp och dess rätt eller fel.
MIn erfarenhet; det beror helt på barnet. Mitt första hade inte ett sugbehov så som lillasyster har haft. Han fick då nappen av "fel" anledning så att säga. Därför fick lillasyster till att börja med inte napp men till slut insåg jag - tjejen HADE ett tydligt sugbehov och fick den således.

Snuttandet, jag har ingen erfarenhet av amning. Dock tolkar jag det som att eftersom överlevnadsångesten inte riktigt stillades där och det upptäcktes runt 3v's ökningsperioden att det är den som fortfarande spökar.
Jag vet också att det kan vara toksvårt att hålla dem vakna på dagen men jag vill ändå "trycka på" lite om det - se till att få in så mycket mat du bara kan på dagen.

På frågan om sömntid; jag skulle (nu med facit i handen) inte snöa in så mycket på _antalet_ vakentimmar. Jag skulle se till att försöka hålla vaken 1½ timme - sova 2 omdet rörde sig om en tröttmössa eller vaken 2 - sova 2 om det var en piggis. Men ALLT med give & take med kvartar och halvtimmar hit och dit.

Det främsta nu för att sömnrytmen skall kunna infinna sig är få dit maten :heart: Utan maten blir lurkvaliteten sämre. Mer mat på dagen kommer troligtvis att ta er från nattsnuttandet.

Om kom ihåg Anna, stressa inte! Gör inte det. Jag lovar dig, jag GARANTERAR dig att Viktors rymt kommer att komma, det kan dock vara lite för tidigt för det ännu.

Kram så länge!

PS. Ang. nappen, om du väljer att ge den så tar det några dagar innan han lär sig att suga på den OCH behålla den. Träning där också :wink:
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Här kommer en liten rapport!
Vi SM:ar allt vad vi kan på dagarna och jag tror vi är på god väg! Förmiddagar är han en tröttis, men framåt kvällen är han mer vaken och orkar vakenpassen bättre. Vi har hittat en slags "rytm" som har hållit i sig snart en vecka med någon halvtimmes marginal hit och dit :)
Om han läggs vid ca 22:30 blir första nattmålet ca kl 03. Då äter han från ett bröst och somnar. Vaknar igen vid 05, äter ytterst lite och somnar. Oftast vaknar han till vid 06, då jag vagnar en eller max två gånger och sen vaknar han vid 07 och då är det morgon!
Vill inte stressa, men funderar på att snart vagna bort ett nattmål. Det känns som att det är 05-målet som ska bort, inte 03-målet?? Eller är jag helt ute och cyklar???
Viktor född 060924
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hejje Anna!

Nattmålen som nämns i BB är de som infaller 22.00, 01.00 och 04.00.
Den första på nattnatten så att säga att vagnas bort är 01.00.
04.00 behåller man tills de är 4 månader (vissa kids slopar nattmålen av sig själva).

Vad händer där 22.30? Äter han? Får han nattslurk? För helt klart visar han ju tendenser att klara 6 timmar till nästa matpass på natten.

Så vilken du väljer att behålla; jag skulle behålla 03.00 och se "04.00-målet som en riktlinje", för 03.00 då ÄR bebis bevisligen mer hungrig än 05.00.
05.00an hade jag vagnat bort, vant av på ngt vis.

Du kan då för att ta ledningen, ställa klockan 03.00, förekomma Felix just för att visa att ni har koll på maten åt honom (sköter hans intressen åt honom, som det brukar sägas här och var på forumet) och pö om pö skjuta fram det målet till 04.00.

:arrow: 04.00 är en bra tid för det målet håller dem mätta och man förebygger uppvak vid vargtimmen och sen är det endast 3 timmar fram till morgon och frukost.

Felix är ännu 5½ vecka så förvänta dig ännu en ökningsperiod vid 7-8 veckor.
Min tolkning är att han redan har valt bort 01.00 målet, vilket ju i BB nämns den man kan vagna/vagnar bort vid 4 veckor.
Personligen hade jag väntat ut den kommande ökningsperioden just för att för all framtid få Liten att förstå att mat aldrig kommer att fattas; men jag kan endast prata för mig själv.

Hur känner du, vad är dina tankar kring det?

Och du, vad roligt att ni har funnit en rytm. Super ju!

:heart:
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Hej och tack för svar!

Sista målet på kvällen brukar börja mellan 19 och 20. Då ammar jag B1 och trugar, sen bad och därfter amma B2. Då har det gått drygt 1 h. Efter en liten stund är han hungrig igen, då ammar jag B1 + B2, men det brukar inte finnas så mycket mjölk och då blir Felix arg. Han fäktar med armar och ben, biter mig och gnäller i protest! Då lämnar jag över till pappa och går och lägger mig! Pappa serverar utpumpad BM i flaska så mycket det bara går och lite till. Oftast somnar både far och son i soffan...
Han har inte fått ersättning på två veckor nu och jag tycker magen krånglar mindre. Fast det kan ju bero på semperdropparna eller något annat också :?
Igår somnade han kl 22 och sov till 04!!! 6 timmar!!! Och kl 04 var han dessutom riktigt hungrig! Ammade båda brösten och la honom 04:30. Trots det vaknade han kl 05:30. Jag vagnade, men det var riktigt svårt att få honom till ro, så 06 tog jag upp honom. Han la av en regäl prupp :!: och sen somnade han i mina armar... Trugade dock i några droppar eftersom jag ändå var uppe och sen väcktes han vid 07:45 av Viktor som tyckte att även lillebror skulle få frukost.
Han har nu "bevisat" att han klarar 6 timmar natt och på småtimmarna ÄR han inte hungrig. Jag känner mig ändå inte hundra säker på att det är rätt att vagna och det är väl det som visade sig imorse. Attityden :roll: Ja, ja jag kom iaf på det själv. Nu blir det att avvakta till efter ökningsperioden!
Viktor född 060924
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Anna! :D

Grattis till 6-timmarsnatten! :thumbsup: Det gör en hel del för Attityden när de har visat att de kan! :lol:

Pumpad BM är bra - då håller man ju igång mjölkproduktionen så mycket man kan fast man omfördelar intaget lite över dagen. Annars vill jag påminna mig att jag nyligen läste om nåt annat barn som blev dåligt i magen av ersättning (Semper men inte Nan - eller var det tvärtom? :?). Vilken sort använde du som du upplevde att han fick problem av?

PS. Mycket bra arrangemang, det där med att du lägger dig och pappan ger flaskan! :thumbsup: Rimlig arbetsfördelning, och så blir risken för flaskstrul mindre när brösten inte sitter precis brevid. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Han har fått Nan ersättning. Ska prova att ge honom det igen någon kväll för att se vad som händer. Storebror var känslig för mjölk när han var liten (inte nu längre), så det kan ju vara mjölkmage som spökar.
Annars tycker jag det går bra att pumpa. På morgonen har jag massor med mjölk och Felix är inte så hungrig. På kvällen är det tvärt om.
Oj, nu är det mat-dax! :heart:
Viktor född 060924
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Håller på att snickra på kommande schema, men vill vara säker på att vi är igenom ökningsperioden innan vi inför det. Har försökt att ta hänsyn till storebrors dagistider så att vi kan ta promenader till och från dagis.
Vill gärna ha synpunkter på schemat från alla ni kloka... :)

06:15-07:45 Mat och vaken.
07:45-09:45 sova i vagn (promenad till dagis).
09:45-11:45 Mat och vaken.
11:45-14:15 sova i vagn (promenad till dagis).
14:15-16:15 Mat och vaken.
16:15-17:30 sova i vagn
17:30-20:00 Mat och vaken.
20:00-04:00 sova natt
04:00-04:15 Nattmål
04:15-06:15 sova natt

Anledningen till att jag inte är säker på att vi är igenom 7-8 veckors öknngsperioden är att den isf var väldigt lindrig... Här har det ätits med god aptit i en dryg vecka och jag har erbjudit extra insomningsslurk vid nästan alla mål då han verkat hungrig, men nätterna är allt för bra! Han läggs vid 22, nattmål mellan 03 och 04 och morgon mellan 06 och 07. Jag hade liksom väntat mig katastrof-nätter, såriga bröstvårtor och stuliga dagar. Men härliga lille Felix är fortfarande mest nöjd!
Viktor född 060924
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hillo!

En grej jag ser nu, sista sömnpasset där, 16:15-17:30 sova i vagn
Smulan blir tokarg om hon väcks ur sin djupsömn, dvs inte väcks när hon är uppe i lättsömn/skarv.
Dock känner du Liten bäst och är Liten uppe i en skarv där så blir det ju perfa :wink:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"