Hej!
Felix har hunnit bli 3,5 veckor och jag har lite alla möjliga frågor jag hoppas få svar på!

Han är född den 17/6 med planerat snitt, BF 28/6, alltså 11 dagar för tidigt. Hur ska jag räkna hans ålder? Han vägde 3,5 kg när han föddes och verkade på alla sätt "färdig".
Vi har kört SM från början och strävat efter 2,5 h sova följt av 1,5 h vaken på dagarna. Ibland har det funkat, några gånger har sovperioderna blivit kortare och ibland har han inte orkat vara vaken 1,5 h. Senaste dagarna har han varit mer vaken vissa stunder, upp till drygt 3 h i sträck! F o m igår började jag därför tänka 2 h sova, 2 h vaken och med mat inom 1,5 h. Det har inte varit några problem att lägga honom vaken. Han somnar antingen direkt eller med hjälp av ytterst lite vagning. Dagarna fungerar oftast väldigt bra!
Det är nätterna som strular.

Natten börjar ju alltid lite olika tid. Igår började natten kl 21. Han sov till 00:30, åt från ett bröst (utan att verka särskillt hungrig) och somnade. Jag vet att han ska äta från båda brösten i samma mål på natten, men det enda sättet att väcka honom då är att byta blöja och när jag provat det har han antingen vaknat till ordentligt (och hållit nattklubb i 2 h) eller somnat i samma ögonblick som jag lägger honom till B2 (utan att äta). Han sov sedan från ca 00:50 - 02:30. Då åt han inte ens ett helt bröst och somnade igen. Nästa uppvak var vid 04 och nästa 05:15. Vi vagnade ett par gånger till 05:45, då tog jag upp honom. Då var han så pigg att morgonen fick börja... Själv kände jag mig allt annat än pigg
Hur ska jag göra för att komma till rätta med nätterna?? Jag läser och läser och försöker göra rätt, men är väl för trött för att tänka klart...
Hoppas någon kan ge mig lite handfasta råd!

Jag är också osäker på om min mjölk räcker till. Felix verkar rätt nöjd nu och är sällan så där tokhungrig. (Förra veckan var han konstant hungrig och nu ger vi honom 60 ml ersättning som nattslurk. Det slukar han på 0-tid och ibland kommer det upp igen.) Med storebror hade jag konstant fulla bröst som läckte och sprutade åt alla håll. Så är det inte nu. Vet att jag någonstans har läst en tipstråd om att öka mjölkproduktionen, men hittar den inte nu. Jag kanske oroar mig i onödan, men jag vill gärna amma och helst inte behöva ge ersättning för att han ska bli mätt.
Jag hoppas att någon svarar och är tacksam för all hjälp! Har massor med fler frågor, men måste passa på att sova lite nu när storebror är på utflykt och lilleman sover

så sött i vagnen.