Hjälp med schema till lilla Grodan, 2 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej! :D

Vi hade också en period med SVÅRA skarvar, men efter envist kämpande så kom vi förbi dom! :D Det går med andra ord! :lol: 8) Att lägga vår lillfia på mage att sova (MED larm) hjälpte oss mycket!

Sen är det är ju faktiskt så att somna själv och själv sova över skarvar hänger ihop! Får man alltid hjälp att somna, behöver man ofta hjälp att somna om! Jag skulle lägga mitt krut på att lära liten att somna själv. Sovs det alltid i vagn? Följ i så fall tipsen du fått ovan: lägg till rätta, stoppa om, dra ett par drag med vagnen och avsluta med ett fint skak i handtaget som markering att nu är det dags att sova. Och så går du tillbaka och påminner vid behov. Tålmodigt visar du att så här gör man när man somnar så fint själv. Sätt gärna på lite musik för att få både mor och groda att slappna av. Det kan ta sin lilla stund. Alla bebbar somnar inte på 2 minuter. Min lilla har alltid tagit ca en kvart på sig att komma till ro.

Jag personligen skulle satsa på att omedelbums lära liten att somna och somna om själv. Jag skulle fortsätta hålla fasta morgon och nattningstider, men inte bry mig så mycket om vilket sovpass som blir 2 timmar och vilket som blir 1,5... men jag skulle satsa på att få dom 2 första sovpassen till längre sovpass -det sista passet brukar vara svårt att få längre än 45 min av nån anledning... :-k Hålla koll på totala antalet vakentimmar och som vanligt se till att lilla magen är proppmätt efter varje SM-mål! Angående nattätande och vagning så är det så att hungriga barn inte låter sig vagnas till ro, så lägg lite extra krut på att få i så mycket mat som möjligt under dagen, så rättar nog nätterna till sig ska du se. :thumbsup:

Stor KRAM -ni jobbar på så fint och det är så roligt att få följa er! :heart:
Caramell

Inlägg av Caramell »

Tack ElinN för ett peppande och fint svar! :heart: Jag är så glad att ni finns och stöttar på vägen!

Måste in och skriva rapport till er alla som följer oss, för nu har det hänt grejor! \:D/ Funderade på TorsMammas råd om att närma oss ett nytt schema och tillsammans med maken bestämde vi oss för att brutalt byta till 12-45-2-45 (med en ev. powernap vid behov om Grodan kvällsstrular) trots att han ännu inte fyllt 3 månader. Det kunde liksom inte bli sämre enligt vår mening. Vad tror ni hände? Jo, Grodan sov som en stock under alla lurarna och ingen vagning krävdes under lång-luren! :shock: :D Förstår ni vilken skillnad från att ha fått vagna massor, till att inte behöva vagna alls! I natt förvånade Grodan oss dessutom genom att slå rekord i antal sovda timmar under natten, så det känns verkligen som att vi är på rätt spår! Känner mig så glad! I natt provar vi att gå ner till bara ett nattmål, eftersom det första inte alls känts nödvändigt de senaste nätterna. Håll tummarna!

Vi har även börjat träna intensivt på att somna själv, och det är nog jobbigast för mig att höra Grodan skrika :oops: , men min fina man ser till att jag håller mig på banan och Grodan gör framsteg för varje gång så då känns det också lättare.

Vill bara dela med mig av våra framsteg och min glädje över dessa! Tack för alla råd och det fina stödet vi får här inne. Nu känns det som vår kringelikrokiga väg börjar räta ut sig något. Tacksam till tusen! KRAM! :heart: :heart:
:heart: Sockersmulan född mars 2011. Kurstart oktober 2011
:heart: Lill-grodan född mars 2009, SS november 2009
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välommen är du, och vilken underbar rapport :lol: :!: :lol:

En liten puss på näsan på lilla Grodan från mig kanske skulle gå för sig :?:

Det är härligt att ha dig här :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Caramell

Inlägg av Caramell »

Tack finaste Anna för dina rara ord! :heart: Det är verkligen fantastiskt att du personligen engagerar dig på forumet! :thumbsup:

Här hemma glädjer jag mig över framstegen vi gör då vi sluppit ifrån den mesta skarv-problematiken med nya schemat. Vissa dagar behövs bara skak i handtaget under långluren, andra mer regelrätt vagning och under några ljuva dagar har Grodan fixat allt helt själv. Helt fantastiskt och man känner verkligen att allt jobb lönar sig! :D Vi tränar också på att somna själv och där har vi fortfarande lite berg-och-dalbana, men oftast når vi målsättningen som Johanna w tipsade om, att Grodan ska somna själv under minst ett pass per dag. :thumbsup:

Vi har däremot fortfarande ganska kämpiga nattningar där Grodan skriker sig svettig varje gång. :cry: Grodan är kinkig redan innan vi ska natta, trots att vi gett honom en powernap mellan sista luren och nattningen och han hinner knappt landa i vagnen innan han skrikit upp sig rejält. Här har jag provat olika varianter men med samma resultat:
:arrow: Vagna lugn och sedan gå ut.
:arrow: Vagna några drag och gå (enligt TorpSaras modell)

Resultat: Vi hinner knappt ut ur rummet innan han skriker förtvivlat igen.
Det känns som att vi är på väg ner i vagningsträsket (eller sitter vi kanske redan fast där?!) och jag försöker förtvivlat ta mig ur. :oops:

Det är verkligen ledsna skrik, så det känns inte roligt att låta honom skrika även fast jag tvingar mig själv att inte rusa tillbaka så fort han låter. Är helt säker på att han är proppmätt och torr. Vi spelar musik för att han ska koncentera sig på nåt annat och det lugnar även mammahjärtat. :oops: Generellt kan man säga att vi håller på ca 30 minuter med nattningen och Grodan skriker ca 5 minuter och så går vi in och vagnar några drag och skakar innan vi går ut igen. Grodan skriker ca 5 minuter och så vagning igen osv. Ibland tystnar han, men genast när vi slutar så skriker han lika förtvivlat igen. ](*,)
:arrow: Ska jag se till att han är tyst innan jag slutar vagna, eller ska jag visa genom några drag och skak att "nu ska här sovas" trots att han inte tystnar innan jag går :?: Är det fel att låta honom skrika så pass "länge" :?: Jag vet att nyckelordet är att lyssna till skriken, men han blir verkligen ledsen fort. Hur hanterar jag det utan att komma djupare i vagningsträsket? Vet att han inte ska behöva ligga ledsen, men samtidigt kan jag ju inte vagna hela tiden?! :shock: :-k :roll:

Det känns som att inläggen blir så negativa och fokuserade på det som fungerar mindre bra, så jag vill poängtera att vi HAR gjort framsteg med nattningen. Tidigare kunde allt ta en dryg timme, men efter snart en vecka med denna nattningscirkus borde vi väl se "bättre" resultat än en 30-minuter lång fight? Är jag för ivrig? Vore mycket tacksam för några tips.

Kram på er i sommarvärmen! :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :)

Precis så hade vi det också en kort period- inge kul! Är liten ledsen, även om det bara gått 1 minut så måste du/ni lugna. Man får aldrig tro att man är ensam. Det är det första jag tänker..
Det andra är att jag tror lite på att Grodan hunnit bli övertrött. Vad händer om ni lägger tidigare? Innan Grodan börjat ledsna?

Vad jag märkte med H ( som var en kvällstrött dam) var att hon ville verkligen inte bli vagnad ALLS till kvällen! Ju mer jag la mig i och dutta och hade mig, ja, desto mer skällde hon om man säger :wink: Kan vara värt att ha lite i bakhuvudet, ibland utgår man från att de "behöver" bli vagnade i ro osv, fast fallet kanske är precis tvärt om. Testa! Lägg lite tidigare, ha kul innan, och lägg tillrätta och gå. Vänta och se vad som händer? Gå ut i köket och ring en god vän(tex)! Då låter man glad och lugn och sådant hör små bebbar.
Om du behöver vagna så skulle jag vagna sömntung första vändan och därefter kortare och kortare så att man vågar överlåta lite mer för varje gång till den lille.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Caramell

Inlägg av Caramell »

Tack Johanna w för värdefulla tips och råd! :heart:

Här kommer en liten uppdatering från oss. Vi har varit bortresta under den värsta sommarhettan och detta har lett till att vi verkligen klampat ner i vagningsträsket, eftersom det har känts jobbigt att låta Grodan gasta när vi inte varit hemma. :oops: Dessutom fick lillen sin första vaccination med efterföljande feber när termometern ute visade 32 grader. Pust! Man känner att man lever! :wink:

Nu sedan vi har kommit hem så har jag och maken tagit gemensam sats att komma bort från vagningen och helt sonika plockat bort innevagnen som vi använt oss av tidigare. :shock: Hittills känns det som rätt beslut, eftersom Grodan inte protesterat nämnvärt och vi båda känner att man drar sig för att gå till spjälsängen och öververktyga, eftersom det känns som att man stör mer än man hjälper. Svårast är det dock under vargtimman då Grodan gärna vill vakna tidigare än mamma och pappa bestämt. ](*,) Vi tycker buffningen känns verkningslös just dessa gånger. Kan man plocka tillbaks vagnen endast under dessa pass :?: Alltså att man lyfter över Grodan till vagnen om han inte kommer till ro med buffningen. Kanske blir detta en björntjänst? Jag känner mig villrådig. Han får ju inte sin fina nattsömn om de sista två-tre timmarna blir så upphackade som de är nu.

Vi jobbar vidare med insomningen och det går bättre och bättre \:D/ . Vilken fantastisk belöning det varit när Grodan fixat att somna själv utan hjälp! Vi är på rätt väg även om vi tar små myrsteg! :) Nattmålen är fortfarande inte enligt schemat, men vi ska ta tag i dem när insomningen sitter lite bättre.

Vissa dagar tvingas vi ta till en powernap om 20 minuter för att Grodan inte ska bli så övertrött och svårstyrd :wink: innan läggningen. Jag undrar hur pass tätt inpå läggningen man kan ha denna powernap :?: Ibland måste vi ge honom en liten lur så tätt inpå läggningen som en timme. Vi har provat att bara ge en fem-minutare när det blir tätt inpå, men tycker inte att dessa gör någon skillnad på Grodans humör. Bör vi senarelägga nattningen de gånger vi måste sticka åt honom en sen 20 min-lur, eller är det bättre att köra hårt på schemats nattning (kl 19) :?: Har provat att klämma in en lur innan Grodan blir kinkig men då får vi buffa bra länge innan han kommer till ro och då känns det meningslöst och som att vi bara retar upp honom genom att lägga honom för "tidigt" för en liten lur.

Många frågor igen... :oops: Kram i sommarkvällen! :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej! :D

Vargtimmen kan vara svår länge tyvärr! Särskilt i dessa ljusa tider, så mörkläggning hjälper ju onekligen till. Visst kan ni flytta över till vagnen på natten om det funkar bra för er! Det gjorde jag första nätterna. Man kan faktiskt göra lite som man vill -bara det funkar för bebis och er! :wink: Det kan också ta ett litet tag att ordentligt vänja in spjälisen, men det kommer.

Det är så olika från bebis till bebis hur mycket en 20-minutare stör schemat! Man får prova sig fram. Om 20-minutaren blir för sen, men verkligen behövs, så skulle jag senarelägga natten. Jag vill att livet ska va enkelt och njutsamt för hela familjen, och då kör jag dom enkla lösningarna som funkar. Om det sen stämmer exakt med schemat är en annan femma! :wink: Schemat finns där som grund och är ovärdeligt, men inte lag för mig.

Stor KRAM :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Jag har inte läst hela tràden, men ditt sista inlägg var en bra uppsummering sà jag kommer med tankar utifràn den. OK?

Hur gàr det nu?

När det gäller vargtimmarna, sà skulle jag gjort som du tänker. Lyft över honom i vagnen, vagnat lugn och sedan avlsuta med ramsa. Eller lägga honom direkt i vagnen pà kvällen.
Ni kan se pà det som en minikur. Ge det tre nätter för att bryta vanan!

Jag tycker inte du ska lägga honom senare när powernapen kommer sent, . Ni kan hellre lägga honom en halvtimme tidigare om han inte hinner sova en minilur. Och om det bara funkar att ha powernapen sent, sà kör pà det. Det gäller att köra pà det som funkar. :wink:

Lycka till!
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
miniz

Inlägg av miniz »

Dubbelt! :lol: Lite olikt, men ändà likt.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
ElinN

Inlägg av ElinN »

miniz skrev:Dubbelt! :lol: Lite olikt, men ändà likt.
:lol: Haha! :heart:
Caramell

Inlägg av Caramell »

Hej kära AW-vänner och tack för fin input ElinN och miniz! Här kommer tyvärr en bedrövelsens rapport från oss. Hade inte tänkt skriva nåt inlägg förrän jag hade något positivt att komma men, men nu behöver jag lite peppning. :cry: Vi har återigen varit på resande fot och, om möjligt, klampat ännu djupare ner i vagningsträsket. Numera måste vi vagna Grodan till sömns nästan varje pass :oops: Det känns förtvivlat jobbigt. Jag vet ju att att enda sättet att komma ur det förbenade träsket är att backa med vagningen, men just nu känns det jättesvårt. Här är anledingen (som egentligen inte platsar här, utan i Klagomuren. Ni som förfasas över det kan hoppa över kommande stycke):

Jag är för tillfället ensam på besök hemma hos mina föräldrar mitt ute i ingenstans, då maken tvingats in och jobba en vecka. Mina föräldrar tycker att hela AW-modellen är skräp och kommenterar precis hela tiden hur fel jag gör och att jag får skylla mig själv när Grodan skriker och inte somnar. INTE kul. Jag har tålmodigt förklarat om och om igen att det inte är deras sak att kommentera detta och har även gett mig på att förklara metoden. De hör tyvärr till "banan-gardet" ("titta, jag åt EN banan och gick inte ner i vikt. Det funkar INTE!") och jag stångar mig blodig i mina försvarstal. Det tar väldigt hårt på Attityden! Skulle kunna skriva ett långt inlägg om bara detta, men besparar både er och mig själv det eländet.

Vi konstaterade att Grodan verkade övertrött redan när han vaknat efter sista luren i vår tidigare schema, så vi har strukturerat om och infört fyra lurar (45-1,5-45-45) i stället, vilket känns som ett jättelyckat framsteg. Grodan är numera glad och nöjd under hela vaken-passen och vi slipper vagna mindre under långluren som alltså förkortats. När vi väl får honom att somna (allt mellan 30 min-- 2h kvällstid) så sover han gott och oftast klarar vi oss på två nattmål. Jag vet ju att det är helt åt skogen, med tanke på att han är nyblivna 4 månader, men jag orkar inte stångas med alla problem samtidigt.

Vi har också börjat med smakisar och han älskar Hipps risgröt (tack för tipset, Johanna w! :heart: ) Vi har även försökt med TorsMammas nattmacka, för att kanske kunna komma någonvart med nattmålen, men Grodan är en kräsen liten kille som vägrar ta något annat än ren bröstmjölk ur flaska, och knappt det. Kan det hjälpa att byta flaska? Känner mig lite deppad över att kritikerna, som menar att det inte går att nå framgång med metoden om man inte toppar med ersättnig/annan mat, verkar få rätt i vårt fall. Jag hade gärna velat lyckas med bara amning, men det viktigaste är ju att kunna hjälpa Grodan att sova gott och länge.

Det känns som det här inlägget blir mer för att skriva av sig och ta avstamp mot en ny satsning att jobba på insomnandet och backa från vagningen. Tips och råd har vi ju redan fått, men det är peppningen med en klapp på axeln och en dunk i ryggen som jag tror att jag behöver. Det kan ju bara inte vara så att alla andra lyckas utom vi?! Pust och stön. Ni hör ju att jag är nerkörd i skoskaften attitydmässigt...

Bedrövlig rapport som sagt, men jag väljer att se att det bara kan bli bättre. Och det ÄR ju faktiskt bättre än när vi började med SM, så helt misslyckad kan man ju inte vara... :wink:

KRAM till dig som orkat läsa ända hit! :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Caramell! :D

Jag orkar läsa! :lol:

Först av allt: Du är inte ensam! Läs gärna min Bebbo-tråd - jag har varit nere i de flesta träsk du kan komma på :shock: men vi kom ju upp snyggt på andra sidan till slut. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18147 Nånstans i denna lååånga självhjälptsterapi finns ett ledset avsnitt om det där med amning också. Men, till slut insåg jag att det där med helamning i 6 mån är WHOs påfund, och att de flesta barn behöver börja med mat redan vid 4 mån. Så deppa gärna om du vill, men ta sedan nya tag och kom över det. :roll:

Sedan, vänta tills du är hemma utan störande kritiker och så välj en sak att börja med. :idea: Förslagsvis att somna själv. Och så jobba på med det först innan du ger dig på nattmålen.

Eller :idea: kör en SHN-kur. Grodan är tillräckligt gammal för det nu, och att ni har standardmodellat kommer bara att göra kuren lättare för er. I så fall gäller det att få tag i SHN-boken och läsa på. Och när du har bestämt dig och vet vad du ska göra och varför startar du en pepptråd på kurforum.

Du bestämmer! :D Inte föräldrarna. Tänk vad de kommer att ha långa näsor om ett par månader när din pojk sover och äter och utvecklas prima jättefint. Då tror de säkert att det är genetiskt... :mrgreen:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Caramell

Inlägg av Caramell »

Tack finaste Chokladis för uppmuntran! :heart: Jag tar till mig dina fina råd och tar dagen som den kommer veckan ut, tills maken är tillbaka och vi gemensamt kan ta ett beslut hur vi ska gå vidare. Har också börjat läsa i din tråd och känner mig lättad över att inte vara ensam med det som strular för oss just nu. Det är otroligt trösterikt att andra varit med om samma sak. Tack snälla för länken! :thumbsup:

Jag undrar lite över att SHN-kura när vi inte ens är i närheten av att somna själv just nu. Kan det funka ändå eller är det bättre att träna lite mer på insomningen innan vi kör kuren? Vi har finfina dagar där schemat sitter jättebra, förutom detaljen med insomningen och ibland vagnande vid långluren. Betyder det att vi kan klara det utan att kura? Jag tar gärna emot era värdefulla synpunkter så jag har lite mer kött på benen i hur vi går vidare. :-k

Jag hoppas att det är ok att hänga kvar här på SoS ett tag till, i all fall tills vi bestämt oss?
Kram så länge! :heart:
Caramell

Inlägg av Caramell »

Åh, jag glömde ju:
chokladkaninen skrev:Tänk vad de kommer att ha långa näsor om ett par månader när din pojk sover och äter och utvecklas prima jättefint. Då tror de säkert att det är genetiskt... :mrgreen:
:D :) :mrgreen: =D> \:D/ :thumbsup: :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:lol: :thumbsup:

Givetvis hänger du kvar på SoS så länge du känner behov av det! Att kura var heller ingen obligation, absolut inte, utan min avsikt var bara att väcka tanken. :wink:

Som någon - kan det ha varit TorsMamma :heart: - en gång uttryckte det: Kuren är till för om man vill sätta allt på ett bräde - insomningar, uppvak, dagssov, ramsa, what have you. SM däremot kan man ju hålla på att slipa på precis hur länge som helst. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"