Vill inte prata...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
mo mamma

Vill inte prata...

Inlägg av mo mamma »

Hej,

jag har letat runt efter liknande trådar men hittar inget.
Vi har en underbar lite 2 åring (2 år 3 mån) som absolut inte vill prata, verbalt alltså. Jag har mest tyckt att det är charmigt och han kommunicerar på alla andra möjliga sätt. Men jag börjar ändå bli lite fundersam och undrar om någon annan har haft samma erfarenhet?
Vi har en äldre dotter (nyss fyllda 6 år) hon började prata när hon var 1 år och har pratat på sen dess :wink: men det är ju så olika. Lillkillen säger "mamma", "pappa", "den", "där", "kiss", "bajs", ja det är nog det hela. Nu har han istället börjat kasta grejer när vi inte förstår honom. Han "bad" med kroppsspråk om mjölk (förstod jag sen...) igår och när varken jag eller storasyster förstod honom tog han tillslut upp glaset och kastade i riktning, kylskåpet. Det har börjat hända allt oftare. Jag vill inte stressa honom, vill låta honom utvecklas i sin egen takt men det känns som han själv börjar bli lite frustrerad. En lite sorglig effekt är också att stora syster blir så ledsen när han inte vill säga hennes namn. Hennes namn är inte speciellt krångligt och små barn brukar lära sig det ganska snabbt. Men han kniper ihop munnen med ett lite leende när vi på olika sätt försöker locka ur honom namnet.
Nu låter det som vi är väldigt fokuserade på det här, men jag tycker nog att vi hållit oss ganska coola hittills. Det har också varit så att lillkillen och jag har stått varandra väldigt nära hela tiden och jag förstår nästan allt han vill förmedla, men det gör ju inte andra. I sällskap med andra håller ha sig oftast på sin egen kant och verkar vara väldigt nöjd med det. Storasyster leker ju med honom och berättar för honom hur han skall stå, sitta, hålla, gå osv så han är ju med ändå. Han är på det hela taget en väldigt glad och nöjd kille som sover, arbetar och leker nöjt.
Är detta med sen språkutveckling något man skall lägga nått fokus på tycker ni eller skall man helt låta det vara? När är det "sent att börja prata" anser ni?

Varma hälsningar Mo
Två underbara barn -03 och -07!
Sussi

Inlägg av Sussi »

Jag tycker inte att du behöver stressa upp dig över hans tal, alls, på länge än! Om han hör bra, brukar talet komma så småningom. Och han vet ju att han gör sig förstådd ändå ;) En väninnas son bubblade på, för mig rena grekiskan ;), men mamman förstod allt han sa :) Nu är han 4 år, och har det senaste halvåret pratat klockrent!

Att börja prata som ettåring är väldigt tidigt! :) Och alla barn är ju olika. En av mina stora sa knappt ett ord innan han var 2 1/2, efter det pratade han helt rent. En kompis sa en gång att de skulle kunna prata 3-ordsmeningar när de var 3 år, huruvida det stämmer vet jag inte. Men jag tycker i alla fall inte att du behöver oroa dig för hans språk, det kommer! :D
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Här är ett tips för att fà kommunikationen att flyta bättre.
Ewa skrev: Erbjuda alternativa kommunikationsvägar :D
Du har säkert läst trådar här innan, med olika tips. Pea vet jag använde olika tecken/teckenspråk. Själv har jag använt Heges tips om att ha en affisch med bilder. Det har funkat så otroligt bra - och gör än idag. När hon inte lyckas göra sig förstådd - eller skriker - tar jag henne i handen och ber henne visa. Då drar hon antingen iväg mig mot det hon vill ha visat, eller går till affischen i köket och pekar på någon bild där. Och även om det var något helt annat hon egentligen ville ha sagt - eller ingenting eftersom hon kanske mest av allt ville just skrika :wink: - så pekar hon på t.ex. bilden med vattenmuggen och jag säger: "Ja, vatten ja. Är du törstig? Här är din vattenmugg." Och hon blir nöjd med livet för att hon kommunicerat och så dricker hon lite vatten. Alla nöjda och glada.
:D
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
mo mamma

Inlägg av mo mamma »

Tack för era svar!
Nej det är väl inget att stressa upp sig över, men vi är väll lite ovana efter storasyster som har babblat på :wink:
Hur vet man att det inte finns några "fysiska" hinder? Typ, hörsel, tal osv. Ja, på sätt och vis "vet" jag ju redan, han hör och förstår i princip allt vi säger till honom. Men det är väl det som gör det lite konstigt också, att han förstår allt men absolut inte vill öppna munnen :roll:. Han säger alltså inget obegripligt eller går runt och små mumlar eller så heller. På morgonen om han ligger vaken så säger han heller inget, men ibland när jag iakttar honom i smyg ser jag att han nickar och säger "jaa" och "nää" till sig själv. (Storasyster babblar oavbrutet tills hon somnar och när hon vaknar... 8) )

När skall man börja "oroa" sig då...?

Mo
Ewa

Inlägg av Ewa »

mo mamma skrev: Hur vet man att det inte finns några "fysiska" hinder? Typ, hörsel, tal osv. Ja, på sätt och vis "vet" jag ju redan, han hör och förstår i princip allt vi säger till honom. Men det är väl det som gör det lite konstigt också, att han förstår allt men absolut inte vill öppna munnen :roll:.
Här svarar du dig själv :lol: Men vad i all världen får dig att tro att han inte VILL öppna munnen :shock: Vad säger att det handlar om vilja. Han samlar på sig tyst kunskap och ett ordförråd som kommer att slå dig med häpnad den dagen han börjar snacka. Och är han minsta lilla lik min minsta, som inte började prata förrän hon var 2,5, så kommer han inte vara tyst många sekunder därefter :wink:

Oroa sig behöver man i vart fall inte göra ännu på något år. Och som du själv säger, han hör och förstår och ni kan kommunicera ändå. Läs om 2-åringen i Barnaboken så får du fina tips där och även Annas ljuvliga berättelse om den lille 3-åringen som inte sade flaska förrän situationen krävde det, så att säga :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Du har fått så bra svar, kan bara understryka det som redan sagts :D :!: Av mina sex barn har jag haft ett som pratat extremt tidigt, en som varit rätt så sen och resten i mitten nånstans. Hon som var senast av dem sa nästan inte ett enda ord, förutom mamma och titta, innan hon fyllde tre. Men sen... :roll: , ja, hon slår alla sina syskon med hästlängder och är knappt tyst när hon sover :wink: .

Så ser du att han hör och förstår det ni säger, så tycker jag absolut inte att du ska oroa dig alls!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mo mamma

Inlägg av mo mamma »

Tack alla kloka!

Nu känns det som jag kan sluta tänka på det här :D

Charmig är han iallafall så det räcker och blir över 8) Idag vi handlingen tyckte han att det gick lite för långsamt för tanten vid bandet brevid och började lägga upp hennes matvaror på bandet också :oops: sen avslutade han med att vända sig till tanten och säga "asss" (tack, gissar jag). Hon var som tur är en som uppskattade en två årings hjälp och sa "tack" hon med.... :lol:

Tack för att ni skingrade min lilla oro!

mo
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jamen, vilken ljuvlig unge :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

Och här har vi en nästan 3-åring som "backar" i talet :? Vi (inte många andra) har förstått "nästan" allt något halvår och hon pratar långa långa meningar men väldigt otydligt. Men nu sen nån vecka tillbaka är det stört omöjligt att förstå vad hon säger, förutom att hon börjar meningarna med -Men duuu, mamma :lol: sen är det kört. Gissar att det är en tillfällig tillbakagång för att snart explodera ut i ett mer förståligt språk.

Förra sommaren träffade vi en unge som var ett halvår äldre än Mio, alltså drygt 2 år då, och han pratade PERFEKT svenska och arabiska, och Mio sa bara "kaaaaaniiin" snacka om att man kunde få prestationsångest.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
mo mamma

Inlägg av mo mamma »

Ja, det kan verkligen vara olika!
Tittade på en film med vår dotter som liten 1,5 åring här om dagen. "och här är grisen" säger hon och tar upp en liten plast gris, "och på magen har grisen tuttar, då kommer bebisarna och sugen på dom, får mat"...!
Lillkillen var också med och tittade, han skrattade nöjt åt filmen och pekade på syran och sa "där". :lol: :lol:

En lite baksida med att vara en snackis som vår tjej alltid varit är att hon ligger på kvällen och måste viskar igenom vad som hänt under hela dagen!! Det kan ta rätt lång tid... :roll: Killen somnar i samma stund han läggs ner i sängen :shock:

Olika och ljuvliga :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

mo mamma skrev: En lite baksida med att vara en snackis som vår tjej alltid varit är att hon ligger på kvällen och måste viskar igenom vad som hänt under hela dagen!! Det kan ta rätt lång tid... :roll:
:lol: Jo, en sådan har jag också haft. Numer somnar även han i samma sekund som huvudet läggs på kudden, men det fanns en tid när dagens händelser skulle SJUNGAS igenom innan han somnade :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Vill inte prata...

Inlägg av annawahlgren »

:D Två små fromma varningar:

:arrow: ALDRIG jämföra två syskon med varandra (se "Livet ett kretslopp. Något om utvecklingen" i Barnaboken) :!:
mo mamma skrev:stora syster blir så ledsen när han inte vill säga hennes namn. - - Men han kniper ihop munnen med ett lite leende när vi på olika sätt försöker locka ur honom namnet.
:arrow: Prestationsångest :!: Den har han nog av ändå i blotta tillvaron. (Skönt att han ännu ler :heart: )
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mo mamma

Inlägg av mo mamma »

Det har du självklart rätt i! Jämförelser är inte till nytta, men ibland svåra att motstå... :oops:

Prestationsångest får jag verkligen hoppas att han inte upplevde... Vi kan ha en rätt skojfrisk jargong här hemma ibland så när vi "lockade" honom syftade jag på skratt och lek, men visst prestationsångest kan man ju uppleva i allafall.

Men dina iakttagelser är hörda! :D

Mo
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"