5 veckors - vaknar efter 1 timme // vagna felt?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
eva BE

Inlägg av eva BE »

liten snabb tillägg: hon vaknade när jag avstängde datorn. försökte ge mat igen, och det lyckades! 1 bröst bara, men i alla fall ät hon.

men frågorna som jag gav här ovan har jag fortfarande...
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Eva!

Jag kan inte ge dig svar på alla dina frågor; gällande maten kan jag kanske ge lite inputs då vi själva har och har haft en del strul och jag känner igen stressen du upplever.

Min erfarenhet av matstrulet är att dels hade vi gett vår dotter mat för tätt vilket gjorde att hon inte var "tillräckligt" hungrig för att äta just då eller att hon hr varit för trött för att äta, varpå hon bara protesterade, grät, skrek vid matningarna.

För att utröna vilket som var vad släppte jag helt på mitt egna krav att hon måste äta. Jag släppte kraven och lät henne visa om och när hon var hungrig.
Det samma gjorde jag med dagslurarna, på så vis såg jag att hon är en riktigt trött liten en på förmiddag och föredrar en 2½ timmes lur på morgonen.

För att ha en punkt att utgå ifrån vad det gällde maten lät jag lurarna avgöra.
När hon, enligt mitt tycke, åt för lite så observerade jag följade lur; sov hon bra så hade hon alltså blivit mätt på "den lilla ransonen".
Jag har nu sett att Smulan äter "upp" sig i perioder. Hon har 3-5 bra ätardagar då hon äter jätte jätte mycket och sen följer 2-3 dagar där hon äter mindre.

En sak till jag gjorde var att bestämma mig att jag erbjuder henne mat 2ggr per matning så att säga. Det för att själv släppa min stress och dels låta henne visa MIG.
Så, fram med maten 1 gång, lät henne äta tills hon släppte. Gav henne en paus på ca. 30 minuter och sen erbjöd igen. Endera åt hon eller så åt hon inte.
Att höra och se henne ledsen vid matningarna stressade mig oerhört.
Sakta men säkert visade sig det mönstret jag beskriver ovan och med hjälp av att observera hur hon sov på lurarna kunde jag också förlita mig på att hon klarade sig utmärkt på matmängden hon åt/äter.

Smulan är nu 14½ vecka och jag vill minnas att hennes stora matstrul började efter hennes 8veckors-ökningsperiod.

Jag förstår SÅ väl att du verkligen försöker göra rätt och jag verkligen känner igen det ledsna och stressen kring maten. Så jag vill påtala att du inte alls är ensam om din situation :heart:

Så det enda rådet jag kan ge dig är att backa lite vid matningarna; låta din dotter visa dig hur mycket mat hon behöver. Det är så lätt att tänka "Oj oj, vi snackar jääätte mycket mat, jag MÅSTE ge henne JÄTTE mycket mat" men min erfarenhet är att alla bebisar inte är storätare.

Kram och hoppas det ordnar sig för er snart!
eva BE

Inlägg av eva BE »

Hej!

Tack för ditt snabba råd! Jag hoppas att jag kan också avleda ett patron som du har gjort.. Det ser inte enkelt ut J.

Jag har nu i två dagar gett henne bara 1 bröst, och det har funkat (fast hon hade svårt att sova på förmiddagen och på eftermiddagen; bara middagsluren gick väldigt enkelt).
Varje gång har jag bjudit på den andra också, men hon vill inte. Om jag väntar med andra brösten, syns det att hon inte alls vill ha den. Det verkar ibland att hon inte kan concentrera sig på maten. Hon kastar huvudet tillbaka, tittar väldigt nogrant på ‘motivet’ på vår soffa, eller på ngt annat.
Ibland tror jag också att hon bara inte gillar att ‘ligga’ i armarna. När vi håller henne på det sättet, protesterar hon alltid. Hon vill bara hållas rakt upp mot axeln, och helst – när hon blir trött – ska vi också vandra lite omkring huset.

Det känns fortfarande inte bra att jag ger henne bara en bröst.. Kanske eftersom jag nu är så programmerad på att ge henne så mycket mat som möjligt. Ibland tror jag att det kanske är ngt fysiskt.. att hon har svårt med att ligga ned i armarna och vrida på huvudet? Eller låter det bara löjligt?
Hon suger väldigt gärna på sina fingrarna (om hon hittar dem), eller på mina (men tar ingen napp). Och då tänker jag ofta: kanske är hon hungrig. Men ingen bröst..

Och förresten vet jag inte vad jag ska göra med förmiddagen och eftermiddagen.. Igår och dagen innan har jag bara tagit henne ut ur sängen efter att ha vagnat en timme eller ngt (och hon hade vaknats efter 45 minuter). Jag vagnar inte hela tiden; går ut ur rummet, gör lite ljud, men det blir bara värre. Alltså, det är inte att hon skriker hysteriskt, men det blir svärre att få henne att slappna av. Och till sist är hon bara helt vaken. Då tar jag upp henne, hon får vara vaken en liten stund, och när hon blir trött (när hon börjar protestera mot allt), lägger jag henne igen (ofta är det efter 30 minuter). På förmiddagen funkar det bra, på eftermiddagen är hon så trött att hon inte kan komma till ro och jag får vagna igen. På eftermiddagen vaknar hon då varje 45 minuter (och jag tar ut henne), tills det blir kl.21 eller 22 och då sover hon natt. Inatt sov hon då till kl.5.17.. Hon var bara så trött efter den eftermiddagen..
Det syns som om hon är mellan 2 scheman: den nybörjare (sova 2,5 timmar varje sovpass) och en 3 månaders schema med 1,5 – 2 – 1,5. Jag har som sagt redan försökt med att lägga henne 1,5 i FM och EM, men det fungerar inte. Efter 45 minuter ska jag vagna liksom 45 minuter, och då är det redan 1,5 timmar och har hon inte sovit bra.. Hon blir väldigt trött av det. Jag tror alltså inte att jag redan kan övergå till den schema med kortare sovpass på FM och EM.
Ofta ser jag också att den ena dag kommer hon inte till ro i FM och EM (ibland är hon för pigg, eller kan det också vara lite stress av ngn tur vi har gjort (jag bor i stan, mycket lärm här)); dagen efter är hon så trött att hon sover bättre på FM och EM.
Just nu vaknade hon t.e.x efter 45 minuter, helt vaken (huvudet i luften, titta omkring sig). När hon började protestera, vagnade jag lite (fick vagna 3 eller 4 gånger, 10 minuter totalt, tror jag), och nu sover hon igen. Det kan alltså växla väldigt mycket.

Kanske vil jag bara höra att det är okej på denna ålder att bara avvänta och se vad dagen bringer. Men å andra sidan har jag behov av lite struktur (som vi redan har lite grann; mer än hos min första dotter när hon var den åldern) och är jag bara rädd att jag kommer att missa den dagen där hon redan kán ha struktur, och att jag då har fastnat i dåliga rutiner..
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej igen Eva!

Jag förstår att det inte känns bra att bara ge henne ett bröst, jag kände det samma när det var som "värst" här hemma. Jag tänkte "Vad MER kan jag göra då?" Jag kom fram till att jag inte kunde göra mer, det enda jag kunde göra var att se om hon klarade sig på sina mål. (Sondmata var ett annat alternativ men ack så svår :lol: )

Får jag komma med ett par förslag till?
Tänkte på det du skrev om att hon kanske har ont nånstans, så tänkte jag också.

:arrow: Vad jag gjorde för att utröna OM det var ont hon hade var att verkligen lägga på minnet de gånger hon åt utan att strula. Om nätterna åt hon utan att strula. Samma flaska, samma mat, samma liggläge i famnen. Så jag kom fram till att eftersom et fanns gånger hon åt utan att strula så kunde hon inte ha ont nånstans.

Ibland upplevde jag det som om vår lilla tjej här hemma mer ville ta in intrycken runt omkring än att äta. Som lugnast åt hon när storebor inte var i närheten och lekte. Var han det blev matningarna extra struliga.
Ett tag valde jag att mata utan honom i närheten men DEN situationen blev ohållbar. Hur jag än vred och vände så måste jag vänja Smulan vid att äta MED händelser omkring sig, jag personligen ville inte vänja henne vid tyyyystnad under matning.

:arrow: Mitt förslag för att du skall kunna känna dig säkrare under matningarna är att lägga märke till hur hon gör de gånger hon äter bra. På så vis ser du och vet du om hon har ont eller inte - det blir som sagt så mycket enklare att ha en schysst attityd vid matningarna.

Din lilla tjejs sömn.
Vilken struktur kör du efter nu?
Vaken 2 timmar, sova 2 timmar? (Jag har inte läst bakåt i din tråd...)
Jag får en känsla (och jag må ha fel i den känslan) att din lilla tjej kanske är övertrött. För oss funkade det aldrig att ta upp henne efter 45 minuter och sen lägga henne igen efter en stund. Det blev liksom bara en massa förvirring.

Om jag får komma med ett tips här så är det att du skall bestämma dig för EN struktur, EN eftersträvan, ETT schema och håll fast vid det.
Vaken 2 timmar och sova 2 var det som fungerade bäst för oss innan jag fann hennes mest önskade rytm så att säga.
Med vaket 2 timmar kunde jag på både fm och em se när hon blev som tröttat och när hon var som piggast.
T.ex. på morgonen så märkte jag till slut att hon sällan orkade vara vaken hela 2 timmar. På eftermiddagen märkte jag att hon sällan ville/kunde/klarade av att sova 2 timmar.

Förstår du?
Jag tror att man behöver SE en antydan innan man kan sätta ett fast schema, iaf om man har lite mer busiga bebisar som vi tycks ha.
Innan vi har lyckats övertyga och lära våra små att sova över skarvarna så blir det mycket vagna, det blir så att de vaknar och tror sig vara heeelt utvilade. Men det är svårt att säga vad som är absolut rätt och absolut fel om någon annans barn, därför säger jag varken att du gör fel eller rätt. Det är du som ser din lilla tjej varje dag och som ser hur och när hon är som tröttast och piggast.

Eller så KAN man sätta ett schema, bara man följer de tiderna och inte håller på att ta upp under lurarna osv osv.

Jag vill poängtera att jag absolut inte skäller här (det är svårt att förmedla rösttonen i skrift) :)

Hoppas att fler kan hjälpa dig om det är så att jag är helt ute och snurrar med mina tips!

:heart:!
eva BE

Inlägg av eva BE »

Hej!

Tack igen!
Jag igenkänner så mycket av det du säger. Madelief dricker bäst när det finns inte för mycket ‘avledning’ i närheten. Är vi ute någonstans, är storasystern I rummet (jag medger att jag står inte heller alltid ut med hennes lärm: hon säger ingenting, hon rópar det J. Hon är bara ett så väldigt entusiastiskt barn), då äter hon bara om hon är väldigt hungrigt. Hon avrbyter maten oftare då. På kvällen, strax innan hon ska sova natt (och bara när hon har sovit lite bra på kvällen) kan hon ligga väldigt länge (alltså, ‘länge’: mellan 5-10 minuter) vid bröstet. Då är det härligt..

Och ja, jag hade tänkt precist detsamma: på natten kan hon dricka mycket väl.. ibland på kvällen (som sagt när hon har sovit nog) kan hon också dricka mycket väl.. det syns inte som om hon verkligen har ont..

Och då sömnen. Jag hade faktiskt ett slags schema de första veckorna. Som sagt sov hon 2,5 timmar, och var hon vaken 1 timme (ibland 1,5). Jag skrev ovan, och det gäller fortfarande, att det är omöjligt att få henne att vara vaken 2 timmar. Jag försöker alltid att få henne vara vaken 1,5 timme, men ofta börjar det kring 1 timme vara svårt: hon protesterar, vill inte ligga någonstans längre, vill inte ‘prata’ med oss. Hon är bara tyst när hon bärs i upprätt position (säger man det?), alltså med huvudet mot axeln; och då ska man också vandra omkring huset; om man sitter stilla protesterar hon igen. Jag har märkt att det är en tydlig signal att hon vill sova.
I början ville hon bara vara vaken 1 timme. Då sov hon väldigt dåligt på natten, och försökte jag att hålla henne vaken 1,5 timme. Det funkar mestadels, men 1 (eller ibland 2) gånger om dagen kan jag inte hålla henne vaken längre en 1 timme och 10 minuter eller ngt. Hon faller i sömn på axeln. Och jag vet att AW skriver att man ska göra allt för att hålla henne vaken; men när barnet bara gråter på alla försök.. pff..
Hon sover bra på natten nu. Inga problem efter maten, jag kan lägga henne; ibland stönar hon en halv timme, men hon kan tydligen somna om självt utan att vi gör ngt. Vilken skillnad med hennes storasyter på denna åldern!! Det är redan härligt, att hon kan det.

Men alltså det sista 2 veckorna (eller ngt mer) har det ändrats lite. Jag har inte hållit mig så bra vid scheman eftersom hon började sova tills kl.4 på natten (men inte alltid, och då vagnade jag). Och då vaknade hon ofta inte på samma tiden på morgonen varje gång: ibland var det kl.6 (som vi var van), ibland 6.30 eller 7 eller t o m senare (beroende på om hon självt hade sovit till kl.4 eller jag hade vagnat lite). Och då är dagen också annorlunda, och kvällen. Och så hände det att hon ibland började sin natt kl. 21, eller 20.30, eller 22..
Och voilà J.
Jag försöker i alla fall att låta börja dagen ungefär på samma tiden.. Men 2 timmar vaken varje vakenpass .. det går ju inte än. Kanske kommer det snart, om en vecka eller 2 (hoppas det)..

Och ibland sover hon 2 timmar, men när hon sover bra (oftast på middagen) blir det oftare 2,5 timmar. T o m 3 timmar på förmiddagen en gång.. Jag tror hon blir trött av mina försök att få henne följa en schema och vara vaken länge nog J.

Den 45-minuters lur och sedan ta upp henne: jag försöker att undvika det. Du har rätt att det förmodligen förvirrar henne (och mig också: för då har man inte den vanliga system av att ge henne mat och byta blöja).

Och ja, jag vill gärna bestämma mig för en struktur.. men det är då jag blir osäker. För hon är ju (idag) 2 månader. Själv tänker jag att det är för tidigt att hålla henne vaken 2 timmar (som sagt ovan), men kanske är det inte för tidigt?
Hur länge har du hållit dig vid detta 2-2 scheman? Och när började ditt barns schema komma fram?

Tack så mycket för dina hjälpande svar!
eva
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hallå igen Eva!

Oj vilka nyfikna små skräp vi har :lol: :heart: och trötta också!

Jag bläddrar tillbaka i mina anteckningar och ser att när Smulan var 10 veckor så hade jag ett slags schema som gick ut på att hålla henne vaken 2 timmar och sova 2 timmar.

Vid 8 veckor försökte jag med ett som gick ut på vaken 2 timmar, sova 1½, vaken 2, sova 2, vaken 2, sova 1½.
Allt föll på morgonen, hon var aaaalldeles för trött på förmiddagen för att kunna vara vaken och småslumrade OFTA 20 minuter då hon åt.. jag går inte in närmare på det utan jag konstaterar att när hon var 8v/2månader så funkade inte DET schemat.

Vid 10veckor höll jag vaken 2/sova2 men dels blev kvällarna jätte struliga och hon blev för trött för att äta.
Mellan 10v och 12v släppte jag tyglarna så att säga och lät MIG följa HENNE.

Jag hade då sett att hon är morgontrött och eftermiddagspigg. Jag testade med att först låta henne sova 3 timmar första luren, 2 timmar den andra och den sista bara 20 minuter. Bra men inte tillräckligt iom att 20 minuter sent på em inte räckte och det krockade med allt annat här hemma (storebrors dusch, läggning etc).
Så jag justerade till 2½ timme första luren, 2 timmar andra och den sista som nu alltid faller 17.00 på 45 minuter. Det schemat satte jag mellan 11v och 12v och den håller ännu.

:arrow: Så vad jag hade gjort nu med Madelief idag 2 månader som är en tröttis är att jag hade bestämt ett klockslag där dagen börjar. T.ex. 07.00. Oavsett vad hade jag väckt henna den tiden VARJE morgon och sen låtit/hjälpt/underhållt henne i 1½ timme för det är vad Madeleif klarar, DET vet vi.
Sen lur på 1½ timme, vagna järnet, allt för att LÄRA henne att sova över skarvar. Om hon inte sover ordentligt Eva så orkar hon inte vara vaken. (Så enkelt och så hiiiimla svårt, jag vet).
Om jag förstår det rätt så sover Madeleif bra på förmiddagen? Isf hade jag gamblat, om jag sett tendenser till att hon skulle sova 2 timmar hade jag gett 2 timmar. Minst 1½ iaf.

Med den goda sömnen, jag VET att det är svårt men jag hade ändå proppsat på 2 timmar vaket, och här i det vakenpasset gett henne en eller 2 powernaps på 5 minuter vardera. De hade jag gett henne där jag vet hon sover bäst, bärsele/Babybjörn/famnen. Jag hade försökt hålla 2 timmar eller iaf. 1h45min.

Sen samma sak, MINST 1½ timmes lur. Saken är den att jag själv märkte att allt gick hand i hand här hemma. Ett bra vakenpass med mat, underhållning, titta runt i huset (många varv blev det Eva :lol: ), magläge, ryggläge, underhålllning av storebror, en del skrik från Smulan - faktiskt så du inte tror att Smulan skrattade HELA tiden, så sov hon bra sen. Men det är finjustering hela tiden Eva. Ibland räckte det med att jag höll henne vaken 15 minuter för mycket och så var hon övertrött vid läggningen och vagningarna var oändliga.

Så kära Eva, fram med papper och penna om du inte har gjort det än.
Bestäm en tid där dagen börjar - när vaknar hon OFTAST?
Sen kör du.

Nu vet vi ju lite att Madeleif avleds av allt skoj omkring henne när hon äter, ont har hon inte. Så erbjud mat så mycket du kan - INGEN stress här, släpp det där kravet att det skall vara mycket mycket mycket mat, att man skall truga truga truga.

Vi vill backa bandet här nu Eva, börja på en ny sida. Det som var det var och det är INTE försent att börja på nytt, jag LOVAR dig!!

Madeleif verkar vara kvällspigg? Förstod jag rätt?
Då så; längre lurar på förmiddagen och kortare på eftermiddagen.

Det TAR tid Eva, det går inte på 3 dagar - eller - det gjorde det inte för mig och jag trodde faktiskt ett tag att det skulle vara så.
Ge det en vecka, ta det lugnt, stressa inte. Som sagt, vi börjar på en ny sida nu!

Att hon suger på händerna är för att hon har hittat dem :lol: Schyssta små saker att suga på liksom!
Att hon gillar att hållas upprät är ju för det är bästa utsiktsplatsen ju! Man ser ju heeela världen då!

Sen en sista och viktig sak/nyckel. Har du lärt dig att höra skillnad på alla hennes skrik? Tröttskrik, hungerskrik, arg, ledsen?
Jag märkte att när jag hade lärt mig Smulans så var det enklare för mig att fortsätta vagna, fortsätta hålla vaket osv. (Jag har dock fortfarande inte lärt mig hennes hungerskrik :roll: :shock: ...)

Jag rundar av här Eva innan jag svamlar bort mig.
Om ngt är oklart så fråga igen!
Och som sagt, detta är min historia och absolut inte allas sanning, jag vill ge dig en version av hur det också kan gå till, vår väg här hemma skiljer sig lite mot många andras här inne på forumet.

Kram så länge!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

En sak till kom jag på!

Vi vagnade Smulan tills hon var 7 veckor, sen slutade vi vagna HELT och övergick till att bara skaka i handtaget.
Eftersom vi hade vagnat ALLA lurar, VARJE dag i 7 veckor utgick jag från att nu borde tjejen veta hur man faktiskt somnar om/sover över skarvarna själv.

Ungefär där började hon sluta vakna vid 05.00-tiden.
Så den biten den kommer den också för er Eva.

Men först skall vi få en bra struktur för era dagar, iom. det så kommer era morgnar OCKSÅ att bli bra!
Det ena följer det andra 8)

:heart:
eva BE

Inlägg av eva BE »

Hej igen! Och tack så mycket för din detaljerade historia! (ja, jag är lite nyfiken, men det hjälper också att höra hur ngn annan har klarat det)Idag gick det bra på förmiddagen (2 timmar) och middagen (2,5 timmar), men på eftermiddagen kan hon tydligen inte sova längre än 1 timme.. Jag har försökt att vagna när hon vaknade efter 45 minuter, men jag vagnade mer en 1 timme (liksom de sista 2 dagarna) och hon kunde fortfarande inte somna om. Hon verkar vara trött, men hittar inte den ro man ska ha för att somna. Då har jag tagit ut henne, och lagt henne i ‘relaxen’ (vet inte vad det heter på SV) i kökenet medan jag lagade mat. Hon var helt glad; lite överaktivt (armarna som svajar, olika slags ljud som kommer ut ur hennes mun), men vaken. Hon satt hos oss när vi hade mat, men då blörjade hon protestera väldigt – ingen position var bra nog: hon var trött, då in i sängen. Och då sov hon bara 45 minuter igen.Jag har då upptäckt ett lite mönster: i eftermiddagen (typ: kring kl. 16) kan hon inte sova längre än 45 minuter. Då är hon också inte vaken väldigt länge, men hon skal i alla fall eftersom vi har mat, systern kommer hem o s v (vi har bara inte tid att lägga henne ordentligt). Då lägger vi henne efter maten, och hon sover igen bara 45 minuter. Hon är oroligt i vakenpasset efter sömnet: trött. Vi lägger henne, men nu är det väldigt svårt att få henne att sova.. Det kan ta 30 minuter eller längre innan hon verkligen sover. Och antingen börjar hon sin natt då eller så vaknar hon igen 1 enda gång.Då, jag tror att imorgen skal jag inte försöka att hålla henne i sängen i den eftermiddagsluren av 45 minuter. Jag har försökt det nu i fler dagar, men hon somnar bara inte om; även om jag vagnar längre än 1 timme. Hon har då förståss också sovit redan 4,5 timmar på dagen.. Som sagt ska jag inte hitta mig på ett schema än. Jag ska försöka börja dagen på samma tidspunkt varje dag; kl. 6.30. Och då får vi se.. Jag bara motser kvällarna som är så svåra: hon är inte nöjd och vill gärna sova, men vill inte ligga längre än 45 minuter i sängen. Och någonstans mellan dessa korta lur, ska jag också ge henne mat (som hon inte alltid vill).Och ngt annat: 1,5 timmarslur funkar inte har jag märkt. Hon vaknar som sagt efter 45 minuter. Om morgonen (ibland) och på middagen (oftast) går det med att vagna lite, och då sover hon igen. Men jag har märkt att hon sover ganska ‘lätt’ under de följande 30 minuter och efter det följer ett djupt sömn igen (75 minuter igen). Då om jag skulle ta ut henne efter 1,5 timme, har hon ofta bara sovit 45 minuter och klagat 30 minuter, och inte fått chansen att sova bra under 1,5 timme. Jag vagnar och vagnar, men hon har fortfarande inte lärt sig J.Och det låter väldigt frestande som du säger: bara skaka i st f att vagna. Jag är nämligen rädd att hon är för van att hon vagnas. Jag har redan försökt att backa lite, men jag har märkt att jag blir väldigt nervös av det: jag blir mer frustrerade eftersom hon tydligen blir oroligt av att inte vagnas. Men jag ska börja först med att hitta hennes rytm (genom att börja dagen på fast tidspunkt och försöka hålla henne vaken ändå lite längre än vanligt). Om det går bra, har jag kanske tålamod för att backa..>> Ett bra vakenpass med mat, underhållning, titta runt i huset (många varv blev det Eva ), magläge, ryggläge, underhålllning av storebror, en del skrik från Smulan - faktiskt så du inte tror att Smulan skrattade HELA tiden, så sov hon bra sen. >>Ja.. det låter enkelt JJag har också märkt att om storasystern är hemma, att vi då lägger henne lite senare än vanligt (bara eftersom vi inte har tid, eller vad vet jag). Men Tieke är i dagis 3 dagar i veckan, och dessa dagar har jag svårt att hitta på underhållning som hon faktiskt trivs J (Efter 1 timme mottagar hon alla saker som jag hittar på med protest J) >> Att hon gillar att hållas upprät är ju för det är bästa utsiktsplatsen ju! Man ser ju heeela världen då! >>Så hade jag inte sett på det ännu! Det är så att när vi håller henne upprätt, att hon tittar hela tiden. Hon sover inte, bara tittar runt, och vi ska vandra lite också. Hon blir snabbt trött av se vissa saker; jag tänker ofta att hon vill säga ‘nej mor, inte den musiken igen’ J. Men jag har också ont i baken sedan jag sov så dåligt de första 2 veckorna.Och nej, skrikarna har jag inte tolkat än, eller inte alla.. Det tror jag är väldigt svårt. Jag minnas att jag heller inte kunde det med mitt första barn.Jag vet när madelief är arg; det hörs tydligen. Och hon är arg när hon är trött på en viss leksak, eller vill inte ligga på det eller det sättet längre. Det är faktiskt en söt skrik; som om hon pratar och säger ‘nej’. När hon är verkligen trött och vill egentligen sova, så är det samma skrik som ovan, men kontinuerligt.Ledsen och ont känner jag också igen. Det händer inte så ofta.Men hungerskrik.. jag tror bara att hon inte är hungrigt alls, eftersom hon har fått så mycket mat från början J. Och hon har tygblöja, då kanske har hon också en skrik för att säga att hon är våt.. men jag vet inte JOch när hon vaknar kan jag inte säga att nu är det den eller den skrik.. Men kanske kommer det..Men okej, jag har ny mod igen. Jag börjar imorgon med ett fast tidspunkt, och håller mig vid en kortare lur på eftermiddagen, och då får jag se vad som händer..Tack tack!eva
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
eva BE

Inlägg av eva BE »

Hej igen! Och tack så mycket för din detaljerade historia! (ja, jag är lite nyfiken, men det hjälper också att höra hur ngn annan har klarat det)Idag gick det bra på förmiddagen (2 timmar) och middagen (2,5 timmar), men på eftermiddagen kan hon tydligen inte sova längre än 1 timme.. Jag har försökt att vagna när hon vaknade efter 45 minuter, men jag vagnade mer en 1 timme (liksom de sista 2 dagarna) och hon kunde fortfarande inte somna om. Hon verkar vara trött, men hittar inte den ro man ska ha för att somna. Då har jag tagit ut henne, och lagt henne i ‘relaxen’ (vet inte vad det heter på SV) i kökenet medan jag lagade mat. Hon var helt glad; lite överaktivt (armarna som svajar, olika slags ljud som kommer ut ur hennes mun), men vaken. Hon satt hos oss när vi hade mat, men då blörjade hon protestera väldigt – ingen position var bra nog: hon var trött, då in i sängen. Och då sov hon bara 45 minuter igen.
Jag har då upptäckt ett lite mönster: i eftermiddagen (typ: kring kl. 16) kan hon inte sova längre än 45 minuter. Då är hon också inte vaken väldigt länge, men hon skal i alla fall eftersom vi har mat, systern kommer hem o s v (vi har bara inte tid att lägga henne ordentligt). Då lägger vi henne efter maten, och hon sover igen bara 45 minuter. Hon är oroligt i vakenpasset efter sömnet: trött. Vi lägger henne, men nu är det väldigt svårt att få henne att sova.. Det kan ta 30 minuter eller längre innan hon verkligen sover. Och antingen börjar hon sin natt då eller så vaknar hon igen 1 enda gång.
Då, jag tror att imorgen skal jag inte försöka att hålla henne i sängen i den eftermiddagsluren av 45 minuter. Jag har försökt det nu i fler dagar, men hon somnar bara inte om; även om jag vagnar längre än 1 timme. Hon har då förståss också sovit redan 4,5 timmar på dagen..

Som sagt ska jag inte hitta mig på ett schema än. Jag ska försöka börja dagen på samma tidspunkt varje dag; kl. 6.30. Och då får vi se.. Jag bara motser kvällarna som är så svåra: hon är inte nöjd och vill gärna sova, men vill inte ligga längre än 45 minuter i sängen. Och någonstans mellan dessa korta lur, ska jag också ge henne mat (som hon inte alltid vill).

Och ngt annat: 1,5 timmarslur funkar inte har jag märkt. Hon vaknar som sagt efter 45 minuter. Om morgonen (ibland) och på middagen (oftast) går det med att vagna lite, och då sover hon igen. Men jag har märkt att hon sover ganska ‘lätt’ under de följande 30 minuter och efter det följer ett djupt sömn igen (75 minuter igen). Då om jag skulle ta ut henne efter 1,5 timme, har hon ofta bara sovit 45 minuter och klagat 30 minuter, och inte fått chansen att sova bra under 1,5 timme. Jag vagnar och vagnar, men hon har fortfarande inte lärt sig :).

Och det låter väldigt frestande som du säger: bara skaka i st f att vagna. Jag är nämligen rädd att hon är för van att hon vagnas. Jag har redan försökt att backa lite, men jag har märkt att jag blir väldigt nervös av det: jag blir mer frustrerade eftersom hon tydligen blir oroligt av att inte vagnas. Men jag ska börja först med att hitta hennes rytm (genom att börja dagen på fast tidspunkt och försöka hålla henne vaken ändå lite längre än vanligt). Om det går bra, har jag kanske tålamod för att backa..

>> Ett bra vakenpass med mat, underhållning, titta runt i huset (många varv blev det Eva), magläge, ryggläge, underhålllning av storebror, en del skrik från Smulan - faktiskt så du inte tror att Smulan skrattade HELA tiden, så sov hon bra sen. >>

Ja.. det låter enkelt :)
Jag har också märkt att om storasystern är hemma, att vi då lägger henne lite senare än vanligt (bara eftersom vi inte har tid, eller vad vet jag). Men Tieke är i dagis 3 dagar i veckan, och dessa dagar har jag svårt att hitta på underhållning som hon faktiskt trivs :) (Efter 1 timme mottagar hon alla saker som jag hittar på med protest :))

>> Att hon gillar att hållas upprät är ju för det är bästa utsiktsplatsen ju! Man ser ju heeela världen då! >>

Så hade jag inte sett på det ännu! Det är så att när vi håller henne upprätt, att hon tittar hela tiden. Hon sover inte, bara tittar runt, och vi ska vandra lite också. Hon blir snabbt trött av se vissa saker; jag tänker ofta att hon vill säga ‘nej mor, inte den musiken igen’ :). Men jag har också ont i baken sedan jag sov så dåligt de första 2 veckorna.

Och nej, skrikarna har jag inte tolkat än, eller inte alla.. Det tror jag är väldigt svårt. Jag minnas att jag heller inte kunde det med mitt första barn.
Jag vet när madelief är arg; det hörs tydligen. Och hon är arg när hon är trött på en viss leksak, eller vill inte ligga på det eller det sättet längre. Det är faktiskt en söt skrik; som om hon pratar och säger ‘nej’. När hon är verkligen trött och vill egentligen sova, så är det samma skrik som ovan, men kontinuerligt.
Ledsen och ont känner jag också igen. Det händer inte så ofta.
Men hungerskrik.. jag tror bara att hon inte är hungrigt alls, eftersom hon har fått så mycket mat från början :). Och hon har tygblöja, då kanske har hon också en skrik för att säga att hon är våt.. men jag vet inte :)
Och när hon vaknar kan jag inte säga att nu är det den eller den skrik.. Men kanske kommer det..

Men okej, jag har ny mod igen. Jag börjar imorgon med ett fast tidspunkt, och håller mig vid en kortare lur på eftermiddagen, och då får jag se vad som händer..

Tack tack!
eva
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
eva BE

Inlägg av eva BE »

oj, förlåt..
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Vad roligt Eva!

Roligt att få hjälpa dig och extra roligt att du faktiskt redan ser superbra tendenser hos Madeleif! Ser du att du ser?

Madeleif är alltså förmiddagstrött och eftermiddagspigg.
Då så, strålande!

Jag hade inte heller, efter att flera dagar sett att barnet inte vill/behöver (lika mycket som på förmiddagen i allafall) sova mer än 45min på eftermiddag stångat mig blodig på att få det att sova 1 timmer eller mer.

Men nu vet du, första luren fördrar Madeleif 2 timmar, andra luren föredrar hon 2½ och den sista 45 minuter.

Jag tror att sinom tid så kommer Madeleif att orka vara mer vaken på eftermiddagarna, på så vis att hon inte kommer att bli lika övertrött. Dels så kommer hon ju att växa till sig så att säga och sen kommer de föregående lurarna, som kommer att bli perfekta, ge henne den sömnen hon behöver. Det är jag säker på för så har det varit här hemma, och det såg en smula mörkt ut för oss där ett tag :) ...
Lurarna kommer att bli enklare också Eva, jag tror att Medeleif bara inte har lärt sig att sova "ordentligt" än. Eller så KAN det vara så att hon har andra preferenser vilka vi inte har hittat än, men det ser vi längre fram.
Det kommer att bli bra!

Eftersom Madeleif fördrar en 45 minuters lur den sista där på eftermiddagen så föreslår jag att du ger henne en 20 minuters OM hon nu skulle bli övertrött. Den 20 minuters kan du ge precis som med de eventuella powernaps, i famnen (tyckte jag var enklast), på soffan, i bärsele/sjal. Men klocka 20 minuter prick! Läggningen för natten förskjuts då 20 minuter MEN du har inte en övertrött Madeleif som inte kommer till ro den läggningen för natten.

Åter igen; jajamen, påbörja dagen 06:30 och ta sedan dagen som den kommer med lurarna så ser du vad klockan är på dygnet. Efter det kommer du också att se hur ett bra schema kan läggas upp längre fram.

Det skall bli skoj att höra om hur dagen gick, imorgon!
Is i magen Eva, det här kommer att bli jätte bra, jag VET det :thumbsup:

Vad gäller att backa med vagningen så är mitt tips att inte backa än. Jag kanske leder dig ännu mer in i vagningsträsket när jag säger så, men som du säger; Du är inte redo än och jag ser det som att vagningen inte riktigt är "problemet" här. Nu vill vi först hitta en struktur. Så jag tycker att vi tar "First things first" 8)

:arrow: Förresten, du har ju också visst lärt dig ett helt gäng av hennes skrik! Och det är samma här, att jag inte vet hur Smulan låter när hon är hungrig är för att jag alltid har förekommit henne och att hon inte är en storätare helt enkelt.

Önskar er en jätte bra natt!
:sleep: :-({|= [/b]
eva BE

Inlägg av eva BE »

Vad kult att det finns åtminstone ngn som är entusiastisk :)
Och tack för violen inatt! :)

Hon sover faktiskt tämligen bra på natten; natterna är inte långa (för hon börjar sent), men hon sover ibland kring 6 timmar i sträck och när hon har haft mat, kan jag bara lägga henne igen. När hon ligger in det mörka rummet kan hon tydligen bättre somna om. Ibland hör jag henne stöna, kan vara en halv timme, men vi behöver inte göra ngt.

Dagen har alltså börjat kl. 6.30. Hon var rätt trött, förstås, eftersom kvällen var så svårt igen.
Hon gör lite som sagt: sova 2 och nu hoppas att hon sover 2,5. Vakenpass är fortfarande krångligt. Jag försöker verkligen att få den upp till 2 timmar, men hinner med mycket möda 1,5 timme. Hon bara faller i sömn på min axel, vad jag än gör. Det har naturligtvis med kvällen att göra: hon sover först kl. 22 och timmarna innan har hon av och till sovit, men mycket oroligt. Och kl.22 till 6.30 är inte så länge..
Jag hoppas att när kvällerna blir lite bättre, hon också klarar att vara vaken längre på förmiddagen och middagen.

Problemet nu är då kvällen. Jag förstår dina förslag, och att det bara tar tid. Men jag tror inte att hon kommer att sova i mina armarna. På förmiddagen har hon inga problem att göra sådant. Men på den sena eftermiddagen är hon så trött att hon kan liksom inte sova i armarna.
Jag kommer att försöka ändå, och annars försöker jag bäraren.

Då, förmodligen kommer hon nu att vakna kl. 14. Då vill jag försöka att hålla henne vaken minst 1,5. F o m kl. 15.30 får hon sova då igen. Det blir förmodligen inte längre än 45 minuter.
Och vad då? Hon kan väl inte vara vaken (även om hon får sova i armarna 20 minuter extra) till kl. 22?

Jag hade tänkt alltså att hålla henne upp f o m 16.15 tills 18.15 om det går (kan inte föreställa mig det) eftersom systran kommer hem kl. 17.30 och jag lagar mat innan dess och vi har mat kl. 18. (och vad gör jag då med maten? Hon skulle ha mat kring kl. 18 men kommer att bli för trött)
Igår gjorde vi så, men det blev mycket stress eftersom systran behöver lite uppmärksamhet, men Madelief är då jättetrött och vill bara sitta upprätt medan vi går runt i huset.
Skulle det gå, så kan hon då sova 20 minuter på ngt sätt (men inte i sängen), och efter det kan hon vara vaken till kl. 20? Är kl. 20 vanligt för att lägga en 2 månaders? Jag vet inte.. Vet inte heller om hon vill börja natten då; kanske om vi redan lägger henne i vårt rum, i mörkret?
Men då kommer natten också att bli helt annorlunda..

Alltså, kvällen: jag vet inte riktigt än hur vi ska göra där. De sista dagarna har det blivit lite improvisera, och Madelief har blivit väldigt trött och oroligt i sängen (hela tiden vända på huvudet, även när vi tänkte att hon sov).

Men bra att i alla fall början av dagen redan har ngt system! :)
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Eva! :D

Vilken härlig kommunikation du och Kalaskakan har fått till! :lol: Här är hennes tråd om du blev mera nyfiken på hennes och Smulans äventyr. :wink: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19435

Min Bebbo började successivt tidigarelägga natten vid knappt 3 mån - han klarade bara inte att hålla sig vaken... Som tumregel kan du tänka att Madelief behöver sova ca 16 timmar per dygn vid två månader, kanske längre om hon nu är en sån tröttis. :idea:

Jag rekommenderar 20-minuterslur i bärsjal - det var det absolut lättaste sättet att få en övertrött bebis att ta en välbehövlig powernap i det här huset i alla fall. Och själv har man händerna fria för att fixa middag eller vad man nu behöver göra vid den tiden på kvällen. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Eva!

Om jag förstår det rätt så läggs inte Madeleif för natten förän 22.00.
:arrow: Jag föreslår att JA, att ni lägger henne för natten 19.30. Att ni nu sätter den standarden, ni må få vagna jätte länge i början - det får man för att lära dem att somna.

Jag tror som du, att en anledning till att hon är så trött på dagen är för att natten är kort.
Så här vänder vi på det, små steg dag för dag.

Hålla henne vaken 1½ timme är toppen! Små små steg dag för dag. Så gjorde jag här hemma, pö om pö varje dag, utöka vakentiden. Ju mer vaken, ju tröttare till nästa lur, ju bättre sömn, ju mer pigg till nästa vakenpass.

Rent konkret, ett tips för kvällen idag:
14.00 Madeleif vaknar, vaken 1½ timme
15.30 Sova 45 minuter
16.15 Vaken 1½ timme
17.45 Sova 45 minuter
18.30 Vaken 1½ timme
20.00 Läggning för natten

Frågan är om Madeleif orkar vara vaken 1½ timme efter att "bara" ha sovit 45 minuter, men det vet du ju bäst tycker jag.
....

Det bästa Eva, vore om du 15.30 lärde Madeleif att sova 1½ timme. Då sover hon 15.30 - 17.00.
Tieke kommer hem 17.30, det blir underhållning för Madeleif (ja tiden går såå mycket fortare när storasyskon är hemma!), ni hinner laga mat, äta och allt annat.

Då blir det:
15.30 - 17.00 Sova 1½ timme
17.00 - 19.30 Vaken (Madeleif är ju en kvällspiggis)
Läggning endera 19.30 eller 20.00.
19.30 - 06.30 ger 11 timmars natt vilket jag personligen skulle rekommendera, MEN det är för att det är det jag kör efter för att kunna ge Smulan mer sömn på dagen då hon är en tröttis.
19.30 ger Madeleif 11 timmars natt då hon väcks 06:30
20.00 ger 10½ timme (jag tycker att det är lite väl kort men du känner Madeleif bäst)

Här tycker jag fortfarande att 11 timmars natt är bäst, i sinom tid kortar du ner en utav lurarna på dagen och förlänger natten till 12 timmar om du så önskar.

Jag tror att anledningen till att Madeleif varit så orolig på kvällarna ÄR för att hon är övertrött. Hon behöver mer sömn på kvällen. Och för att orka dagen så behöver hon mer sömn på natten.
Koncist svar på frågan ang 20.00 för en 2 månaders - min åsikt: Ja.

Sen är det en bra grej att hålla reda på antal vakentimmar. TröttSmulan här hemma trivs bäst/sover bäst/är bäst vaken om hon har 7½ timmes vaket trots att hon är 3 månader.
8 timmar vaket brukar man prata om vid den här "åldern".
8 timmar för oss kan innebära en övertrött tjej men där eliminerar jag helt allt vad stök på natten heter, då sover hon ännu bättre.

Du ser, det är gambling och det är individuellt de små emellan.
Uj, nu är kl. 15.00, hoppas att det löste sig hittills!

Hörs snart igen!
*Vinkar*
eva BE

Inlägg av eva BE »

Hej Chockladkaninen,

Tack för trådet! Jag kommer att läsa den på en förmiddag :) (eftermiddag består ju av korta pauser)
Och tipsen med bäraren (det lyckas inte att lära det korrekta ordet :))..
Ska försöka använda den idag..

Kalaskakan:

Tack för hjälp med scheman! Det var också lite som jag trodde.
Jag vet att det skulle vara bäst att hon lärde sig sova 1,5 timme i EM, men det har jag alltså försökt de sista dagarna, och hon sov inte alls den sista halv timme. Då tar jag upp henne, men blir hon snabbt trött igen, men också övertrött.. Och då börjar hela leken..
Då kanske är det bättre de första dagarna att få henne att sova enligt din första schema: 2 gånger 45 minuter med 1,5 timmars vakenpass. Och tidig läggning (jag tror nog att det kommer att funka. Innan den sista veckan gjorde vi på det sättet: vagna tills hon började natt. Det är bara den sista veckan som jag försökte med att ta upp henne så att hon skulle ha mer vakenpass på dagen, och för att lägga natten alltid på samma tidspunkt).
Bara maten på kvällen tror jag kan bli lite krångligt. Men vi får se först..

Tack tack i alla fall! Vi hinner nog på bra vägen ngn gång.
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"