5 veckors - vaknar efter 1 timme // vagna felt?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
eva BE

5 veckors - vaknar efter 1 timme // vagna felt?

Inlägg av eva BE »

Hej,

Jag behöver lite råd angående min nyfödd älskling (5 veckor gammal) ..

Jag har från början försökt med SM. Hon får alltså mycket mat, inom en timme eller lite mindre, kontakt, och så försöker jag nu ibland met social delaktighet, beroende på om hon hinner mer en 1 timme eller inte.
De första 2 veckorna lyckades det inte att lägga henne i säng för att sova (heller inte på natten); hon kände sig bara trygg hos mamman (och bara mamman). På nätterna låg hon tätt till mig. Efter 2 veckor har vi ändå försökt att lägga henne i barnavagnen, och det lyckades ganska bra. Efter en dag eller två kunde vi lägga henne vaken i vagnen och ibland skulle vi vagna lite, men inte så mycket (i början vagnade vi inte, men lägde vi vår händer på henne). Men då sov hon fortfarande väldigt dåligt på nätterna. Det syndes som om hon inte fann sin djupa sömn. Hon vaknade hela tiden, kunde inte somna om själv o s v. Och då förstod jag att hon hade börjat vända om sina dagar och nätter. Hon var för lite vaken om dagarna. Då efter 3 veckor försökte jag att få henne att vara vaken 1,5 timme 5 gånger om dagen. Men det var väldigt svårt. Ända till nu har det inte lyckats en dag att få henne att stanna vaken under 1,5 timme varje gång. Det syns också vara tortyr att hålla henne vaken hela tiden när hon bara vill sova. Och ibland tror jag att hon kommer att fästna sig vid ‘jag får inte sova, jag är inte trygg’.

Nätterna har blivit bättre nu. Hon har hittat en djupare sömn, tror jag, om natten. Jag har också försökt att hålla henne vid ett schema: 2, 6, 10, 2, 6, 10. Om jag håller henne vaken lite kl. 10 på kvällen, så somnar hon ofta lätt in kl. 2 om natten. Hon vaknar då ofta kl. Half 6, men jag vagnar tills det är kl. 6.
På dagen vaknar hon alltid efter 20 minuter eller 1 timme; och då vagnar vi (bara som ‘svar’, vi vagnar inte hela tiden). Det funkar tämligen bra, men ibland får vi vagna en timme eller mer (det är oftast så på kvällen). Då har hon ögona vid öppna, hon är alltså tydligen vaken (fast hon har bara sovit 30 minuter), och kan inte sömna om (näsen är ingen hjälp). Det är inte varje kväll, men oftast när vi har försökt att få henne stanna vaken lite för mycket (t.ex. när hon tydligen ville sova igen efter 45 minuter, men vi har hållit henne vaken under 1,5 timme; fler gånger om dagen).

Jag blir då lite osäker om vagningstekniken. Finns det kanske ngn video på nätet där man demonstrerar hur man ska vagna? Jag har en NL exemplar av Barnaboken, och jag tror att det har blivit ngt fel i översättningen av vagningstekniken. Och nu tvivlar jag..
Det kan väl inte vara rätt att man, efter 2 veckor av att ha använt vagningen för att svara på gråt, ibland fortfarande ska vagna under 1 timme innan barnet blir helt slutkört och sovar äntligen? Eller är det normalt att det ibland är lite svårt ? Jag vet inte med nyfödda barn.. kanske ska man ha lite mer tålamod med att de inte lär sig på 1, 2, 3?
Jag har nämligen kurat mitt äldsta pa 8 månader. Det var också väldigt svårt, men jag hade läst mycket på forumet, och jag visste också när man skulle backa, och när det skulle funkas o s v. Och det lyckades, ungefär som sagt: på 4 dagar (bara vargtimmarna tog väldigt långt).
Men nu vet jag inte om det är normalt att man använder vagningsmetoden under rätt lång tid; och vad är lång tid? När gör man felt?

Jag vet att hon är förbi 4 veckor nu, och antagligen kan sova 6 timmer i sträck, men jag vill inte försöka ännu att få henne att sova 6 timmer om natten. Hon har varit förkyld i 4 veckor nu, och andar dåligt när hon ligger på magen (jag lägger henne ändå på magen), och efter 2 veckor är det fortfarande svårt att få henne stanna vaken längre än 1 timma. Jag tror alltså att hon inte är klart ändå för ännu mer inblanding i hennes sömn nu. Efter 2 veckor med att hålla henne vaken om dagen, är jag ibland rädd att hon är övertrött. Jag har nra gånger försökt att få henne sova från kl. 22 till ngt längre än kl. 2, men det fungerade tydligen inte. Hon skrek bara hela tiden.

Jag hoppas att ngn av er kan lugna mig lite. Kanske ska jag bara avvänta lite mer (hon är ännu yng), och ha mer tro i henne? Det är bara att jag är så trött (vi har ett annat barn av nästan 2 år), och jag vill tro på AW’s expertise..
Men jag är heller inte ngn som kastar omkull allt och kör benhårt på allt som finns i Barnaboken. Så har jag t.ex. kurat mitt första barn med napp, och det tog mig lite längre än vad som beskrivs; men det har lyckats ändå, och jag var väldigt stollt och berätter till alla som vill höra. Jag tror alltså på AW’s sätt..

Eva
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Eva och välkommen hit! :D

Det allra viktigaste med en liten bebis som din tycker jag är att man lyckas stilla hennes överlevnadsångest. Om hon inte tror att hon kommer att överleva blir det svårt för henne att sova som folk. :cry: Upplever du att hon är trygg? Kan hon vänta lite på maten eller skriker hon hysteriskt när hon vaknar?

:idea: Låt måltiden ta 1,5 timmar nu (hon har ju inte hunnit lära sig äta så effektivt än :lol:) och satsa på att få försöka hålla henne vaken sammanlagt 8 timmar om dagen. En del pass är de ju tröttare än andra, så lägg krutet på de pass då hon är lättast att hålla vaken. :wink: Hon är för liten för schema än, tänk bara att hon ska försöka vara vaken 1,5 timmar i taget, och sedan sova 2,5. Om bara några veckor är hon två månader, och då är hon också mogen för lite mer struktur.

På samma sätt tycker jag att du kan ta det lite lugnt med vagningen än så länge, och låta henne styra själv ganska mycket ett tag till. :D Om du känner att hennes överlevnadsångest har lugnat sig hyggligt så kan du också börja öva på att hon somnar själv (alltså utan vagning).

Här finns ett klipp där Anna visar vagning. http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... er-vagning

:idea: Annars tror jag att du tänker rätt om nätterna - försök få in de 8 vakna timmarna under dagen så tror jag att du slipper nattklubben! :D Det kommer att gå jättebra! Jobba på bara, och så ge så mycket mat det går, och lite till ovanpå det :!: :wink: :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
eva BE

Inlägg av eva BE »

Hej!

Tack för dit snabba svar! Det var precist vad jag behövde när jag känner mig lite osäker som nu..

Jag tror inte att M har väldig stor överlevnadsångest. Hon skriker aldrig högt (bara när jag inte kommer snabbt nog när hon gråter i sängen för att vagna henne), och hon vaknar inte heller skrikande, utan mer ‘stönande’.
Jag vet inte om hon känner sig trygg.. De första två veckorna låg hon alltid tätt till mig, och jag höll henne i armarna (också för att sova). Och då med ens började vi med vagnen, och fick hon sova i den, principiellt. Då ibland tror jag att hon saknar mig; men så förstår jag också i BB att f o m 3e veckan ska barnet bli lite självständigare..

När hon vaknar efter 30 minuters eller 1 timmes sömn, så lyckas det oftast att få henne att sova igen. Om jag tar upp henne, så blir hon lite förvirrad (det är ju inte tid att få mat än) och kan det vara svärre att lägga henne igen.
Det är bara på dessa enstaka moment att det tar 1 timme att få henne i djup somn igen, och då tvivlar jag med vagningen.
Men om vi inte vagnar, så sover hon aldrig 2,5 timmar i sträck.

Tack för klippet! Jag ska titta på det imorse..

Och jag är glad att du säger att man kan vänta tills 2 månader.. Jag känns lite bättre än ett regim just nu..

Tack tack och go’natt!

Eva
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
chokladkaninen

Hej igen, Eva! :D

Jag tänkte på en sak till: vi rekommenderar att bebisar sover på mage med larm. Ibland är det bara det som krävs för att de ska komma ned i djupsömn. Jag vet inte hur ni har det med andningslarm i Belgien, om de är svåra att få tag på och så, :roll: men här kan man i alla fall beställa om man vill: http://andningslarm.se/
eva BE

Inlägg av eva BE »

Hej igen,

hon ligger redan på magen :). Fast jag inte alltid tror att hon trivs..
Andningslarm har jag tänkt på (med hänsyn till AW's råd), och man kan köpa det här också (fast jag tänkte på att hyra en, eftersom de är dyra), men jag tror att den kommer att göra mig mer nervös än vanligt (jag vet inte om er andningslarm har samma system, med 'pipar' vid varje andningstag eller ngt).
Och mitt första barn har jag också, efter viss tid, lagt på magen, utan larm. Jag vet att det innehåller en viss risiko.. men vi rykar inte, sover med öppna fönster, o s v .. saker som också skulle nedföra risikon..

Men tack i alla fall för rådet!
h
eva
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej och varmt välkommen hit! :D

Många av oss här använder larmet Babysense II. Det blinkar, men piper inte (bara om larmet går, vid andningsstopp). Det finns att köpa även i Belgien.
www.hisense.co.il/content.php?id=16

KRAM
eva BE

Inlägg av eva BE »

Hej Elin (och andra),

Tack för din spaning! Jag kommer att kolla var precist jag kan köpa den..

Förresten har jag nga extra frågor..
- Madelief vaknar alltid efter 20 minuter eller 1 timme; efter att ha somnat in utan problem. Normalt sett vagnar vi lite (4 gånger och skaka handfatet lite) och somnar hon om igen. 1 eller 2 sovpass om dagen ska vi vagna nga gånger till över en tidsträck av 30 minuter (eller ibland 1 timme); efter det sovar hon riktigt djupt igen.
Men på kvällen (typ f o m kl. 19 eller 20) kan det vara att det tar 1 timme eller fler för att få henne att somna om. Hon är då ofta helt vaken, och lugnas bara för 2 minuter och då börjar hon vrida på sig igen, gråter lite .. (hon är ingen särskild gråttyp). Och jag undrar mig: ska jag då ta henne ut ur sängen i stället för att av och till vagna en hel timme?
Men om jag tar upp henne efter att hon har sovit t ex 20 minuter, vad gör jag då? Jag kan väl inte ge henne mat, för hon har fått mat 2 timmar innan..
Ska jag bara hålla henne lite, prata med henne och då lägga henne igen när hon blir trött?

- Jag blir lite förvirrad med infon i BB och på forumet om att införa schema eller ej. I BB (och också på forumet) sägs å ena sidan att under de första tre veckorna ska man ta upp barnet när den skriker och ges mat; man ska försöka minska den överlevnadsångest på all möjliga sätt. Efter 3 veckor ska införas system och regelbundenhet (eller uppfattar jag felt?). Men å andra sidan skrivs också att det är först med 2 månader att man ska verkligen hållas till en schema.
Jag frågar bara eftersom jag tror det är svårt att hålla till en schema när man får ta upp ett barn ur sängen varje gång hon verkar vara vaken och somnas inte om genom att vagna (eller skal jag bara fortsätta som jag gör nu? Vagna tills hon somnar om igen; även om jag ska göra det 5-6 gånger under 1 timme?)

- Jag försöker att få in så mycket mat som möjligt, men de sista 2 veckorna har det blivit väldigt svårt att få hon att dricka ur andra brösten. Hon vrider, blir arg, som om ngt gör ont? Ibland tänker jag att hon kanske har nog och inte vill ha mer..? Är det ngn som känner igen det?

Voila, det var all mina frågor just nu. :)
Tack för er hjälpsamma svar!

eva
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
chokladkaninen

Hej Eva! :D

Låter du måltiden ta 1,5 timme? Det kan funka bättre att ge henne en rätt ordentlig paus mellan 1-2 omgången mjölk och 3-4. Så att du liksom matar i början och i slutet av de 90 minuterna. :wink:

Jag skulle inte införa något schema före 2 mån. Det kommer en ökningsperiod om en eller ett par veckor som ändå riskerar att ställa allt på ända. Under den kommer du att få amma mycket och ofta tills brösten och mjölkproduktionen har anpassat sig. :shock: Så satsa på att hålla rytmen 2h vaken - 2h sova nu istället. Dagen börjar när hon vaknar och slutar när du har fått i henne 4 eller 5 SM-måltider. Hänger du med :?:

Vad bra att du kan vagna över skarvarna - kolla när i sovpasset skarvarna infaller (det vanliga är efter 45 min :wink:) så att du så småningom kan börja vagna, mjukt och fint, innan hon vaknar till. Efter ett par dagar till backar du med vagnandet, och då vaknar hon förhoppningsvis inte till i skarven alls. :shock:

Däremot tycker jag - som jag skrev ovan - att du ska ta det lugnt med vagnandet på kvällen. :idea: Vaknar hon efter 30 min eller snabbare så bör du fortfarande utgå från att hon är hungrig ("guilty until proved innocent", typ :lol:) och se om du kan få i henne lite mer mat. Och förmodligen äter hon bättre då, när hon har fått en powernap. :wink: Och sedan försöker du lägga henne igen. :sleep:

Jag lovar, kvällskarusellen kommer snart att vara ett minne blott! :D Men den händer i något skede, för de allra flesta småbebisar.
eva BE

Inlägg av eva BE »

Hejsan,

Jaha.. ikväll försökte jag med att ta upp henne efter 30 minuter; men jag visste inte om jag fick ge henne mat. Då har jag lagt henne igen utan mat; fick det riktigt svårt att få henne till sova; och till sist sov hon 30 minuter eller ngt och gav jag henne mat igen. Då hade jag också bestämt mig att bada henne. Normalt sett gillar hon det (tillägger att jag inte badar varje kväll), men nu var det bara gråt.. Och andra brösten gav bara gråt med..
Nu har jag just lagt henne, men hon är förståss övertrött och hittar inte sin sömn..

Det känns att jag har bara gjort det sämre med att försöka hålla henne vaken under 1,5 timme varje gång (jag når inte ens 2 timmar). Varje kväll är hon nu övertrött. Det finns ingen stor problem med att lägga henne, men problemet uppstår efter 45 minuter, när hon uppvakar.
Men jag vet också att jag inte kan gå tillbaka till de första veckorna, där hon sov så mycket om dagen att vi hade nästan ingen natt; eller nätter med uppvakande hela tiden.

Jag är mycket glad att du skriver: bara ta henne upp och ge henne mat. Jag ska försöka imorgon att ta upp henne när jag ser att hon är vaken och inte kan somna om. Det blir nog lite gissande: ibland vaknar hon efter 45 minuter, och tar det bara 3 vagningar innan hon sover igen; men oftast - på kvällen - kan hon inte somna om igen. Men då har jag redan börjat vagningen, och man får inte vagna och då ta upp bebisen, för då ger man motstridiga signal, eller hur? Hur ska jag göra då jag redan börjat vagna? Låta gråta några gånger utan att göra ngt och då ta upp henne?

Och bra tipser
- med att börja vagna sakt just innan hon vaknar efter 45 minuter! Jag försöker det imorgon..
- att jag ska vänta med skema till 2 månader. Jag har läst mycket om skema här på forumet; och jag tappade modet lite.. Det verkade väldigt svårt med att hitta ngt skema just nu. Och kanske har hon själv angett ngt skema vid 2 månaders ålder - eller i alla fall ngn riktning..

Och när hon har sovit 45 minuter (på kvällen alltså) och jag ger henne mat, ska jag då igen försöka hålla upp henne i 1,5 timme, eller får jag då följa henne och lägga henne när hon blir trött?

Många frågor..
Jag är bara lite ängsligt: min första dotter fick jag kura efter 8 månader. Då sade man också att allt skulle ordna sig efter 6 veckor eller 2 månader, men det gjorde det inte. Nu vet jag hur lätt en viss 'tidligt' mönster kan bli vana. Och jag är bara rädd att jag gör felt på ngt sätt.

Och för att svara på dina frågor:

- jag försöker, verkligen, att låta vara måltiden 1,5 timme. Men t ex förra natt var en dålig natt, och hon var mycket trött på morgonen. Jag håller henne upp mot mig, lägger henne på en kudde på golvet, jag går runt med henne, men hon bara sover.. Jag kan väl inte skaka henne :). Och stora systern går omkring huset och gör mycket (alltså väldigt mycket) lärm. Men om lillasyster är trött, så märker hon ingenting..
Då idag var skemat så här:
kl. 6 vaken och mat
kl. 7 - 9.30 sova
kl. 9.30 mat
kl. 10.30 - 13.00 sova
kl. 13 mat
kl. 14.30 - 16.30 sova
kl. 16.30 mat
kl. 18.00 - 18.45 sova
kl. 18.45 - 19.10 vaken utan mat
kl. 19.10 - 20.30 sova (varav bara 30 minuter faktisk sov)
kl. 20.30 mat + ovälkommen bad
kl. 21.45 sova (men hon sover inte riktigt än och det är 22.07 nu)

- maten: jag hade också tänkt som dig, att ge andra brösten efter en viss tid, när hon hade liksom vilat sig lite. Men jag har gjort det nu under 2 dagar, och det verkar inte hjälpa. Jag tror faktiskt att hon antingen - särskilt på kvällen - är för trött eller har fått nog för att dricka ur andra brösten. Kan det stämma?
Första brösten är hon helt lugnt och dricker med långsamma drag. Men redan efter rapan, när hon får dricka mer ur samma brösten blir hon aktivare och kan liksom inte koncentrera sig på brösten längre. Hon vill titta lite omkring sig ..
Och nu när jag bjuder andra brösten bara efter en viss tid (på sluten av vakenpass), så ser jag att hon är för trött. Jag håller alltså upp henne så långt som möjligt; efter en timme börjar hon ofta protestera, lite gråt, säger till mig 'jag trivs inte, mamma'. Samma händer då när jag bjuder henne på brösten; det ser ut som om hon vill dricka, men hon gråter med brösten i munnen, mjölk spillas och sättas i halsen; gråt igen, hickas o s v

Jag vet att när hon skulle sova jättebra om natten, att hon skulle också kunna vara vaken längre på dagen. Och det låter helt logiskt att hålla upp henne på dagen för att få henne att sova bättre på natten, men just nu verkar det vara lite för mycket för henne. Nätterna blir dåliga igen eftersom hon är så trött och då hamnar vi i en ond cirkel.

I alla fall är jag glad med din råd. Det känns som om jag kan omvända den här kvällsproblem som har nu uppstått.
Jag vet (efter att ha fått ett barn) att ingenting är för evigt, och barnet ska lära sig att sova gott.

tack och go'natt!
eva
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Eva!

Hur går det för er?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
eva BE

Inlägg av eva BE »

Hej Elle,

Jag har prövat fler saker (och förmodligen upptäckt nga saker till):

- Jag har koncentrerat mig mindre på att strikt följa en schema. Normalt ville jag att dagen skulle börja kring kl.6, de senaste 2 dagar har den börjat mycket senare.
=> det blir lättare att börja kl. 6. Dagen är lite längre och slutar lite tidigare (än t.ex. kl.12).

- Den senaste vecka vaknar hon ibland efter 2 timmar. Om jag vagnar lite, så kan hon somna om till 2,5 timme. Men de senaste dagar har jag ofta tagit upp henne efter 2 timmar. Det är fortfarande jättesvårt att hålla henne vaken i 1,5 timme; och om somnpass på dagarna inte tar 2,5 timme vinnar jag lite tid.. Ändå har vi inte hinnat mer än 6,5 timme vakenpass. Fast det kan bero också på det att dagen började senare de sista 2 dagar. Men 7 timmar har jag aldrig hinnat än.

- På kvällena har som sagt ofta svårt att somna om efter 45 minuter och kan det vara att vi får vagna av och till under en timme eller längre. Då hade chockladkaninen sagt att inte följa scheman så strikt.. att hon förmodligen bara är hungrig. Och att det kunde hjälpa med att ta henne upp varje gång hon vaknar och ge henne mat. Jag har då också prövat det. Men då blev det väldigt svårt att lägga hon nästa gång.
Jag har upptäckt att det är antingen väldigt svårt att lägga henne på kvällen (det betyder allt f o m kl. 18), eller att det är jättesvårt att få henne att somna om. Hennes sista sovpass på kvällen är då ingen djup somn. Hon sover 10 minuter, vaknar lite, sover igen, vaknar o s v. Och om jag då tar henne upp, så flyttar problemet till nästa sovpassen.
Om jag t ex ger henne all mat hon kan ta, och lägger henne efter det, då kan det likavel ta en halv timme innan hon sover (och då kan hon fortfarande uppvaka varje 20 minuter). Jag tror nu att det inte riktigt är ett problem med mat, men bara trötthet. Vad tycker ni?
Jag märkte t.ex. att hon ikväll gråt mycket, inte kunne dricka andra brösten o s v medan storasystern var med inne i rummet. Storasystern har det svårt ibland: hon är 2 år, det finns en bebis i huset som får mycket uppmärksamhet, jag vaknar upp lite tidigt och är trött. Hon ropar också mycket högt och gråter högt. Och allt det precist kring kl. 6, när lillasystern redan är tämligen trött av dagen.
Då satt jag mig i ett annat rum, försökte bli lugnt, och bebisen blev lugnare med, hon drack bättre, och pratade t o m lite med mig (hela dagen har hon undvikat att ha 'kontakt' med mig; tittade alltid på ngt annat, gråt lite om jag höll henne i händerna).

Annars så har jag märkt att vagningen funkar på natten. Om hon vaknar kl. 2 och jag tycker det är för tidigt, kan jag vagna och då somnar hon om. Vagningen tar ändå lite tid, men jag är glad att det funkar. Det betyder att om jag ngn gång bestämmer mig att hon ska sova 6 timmar i sträck, det förmodligen ska funkas med vagningen. Men just nu väntar jag lite med 6-timmars-natten. Jag vill först hitta en liten schema på dagen, som redan sagt (och som Chokladkaninen också tipsade: vänta tills hon är 2 m).

Har ni kanske nga tipser om vad jag kan göra för att göra kvällen lite mindre svårt för henne?

eva
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!
Kvällstrassel är väldigt vanligt vill jag börja med att skriva. Det går över. Jag älskar vagning :oops: och använder det förmodligen lite för mycket med små skräp men för mig är det viktigare att jag mår bra och bebis somnar.

Hon är fortfarande väldigt liten och det kommer ta några veckor till innan ni kan spika ett schema så ta det lugnt och var inte orolig för att kvällarna trixar lite.
Detta med vakentimmar kan vara klurigt. Det tyckte jag inte efter min första, men när min andra kom så fick jag svar på tal gällande tröttmössor :-)
De första 10 veckorna sov han massor mer än "vanligt" varje dag. Jag tog upp honom för mat han åt i halvvaket tillstånd ca 45 minuter och sov sen vidare. Jag var otroligt stressad över det, först när han var 7 veckor tror jag så kunde jag slappna av med det och faktiskt förstå att det skulle gå över. Vips, en dag var vi ju där och schemat satt som en smäck :lol:
Vill med det bara säga också att ta det lugnt med att räkna timmar, än så länge tycker jag gott du kan låta liten bestämma så länge du plockar upp för mat när det är dags och inte låter sovpassen bli längre än 2,5 timme per gång.

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Eva!

Vad skönt att ni börjat upptäcka vad som passar dottern. Det tar tid att lära känna varandra och landa i allt nytt. Så fortsätt precis som du gör och fyll varje mål med så mycket mat som går ner, umgänge, möten och mys. Sedan lägg henne när du märker att hon kroknar. Du märker när hon orkar längre vakenpass.

Angående kvällen så låt henne sova 45 min om det passar henne och sedan söver du henne till en 20 minuters-lur under sista vakenpasset innan natten. Då undviker du att hon blir övertrött.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
eva BE

Inlägg av eva BE »

Hej båda och tack för svaret och förslag!

Ja, det ser ut som om det blir lite svårt för henne varje kväll att sova den sista sovpass innan natten. Ibland får vi inte vagna väldigt mycket, ibland tar det en timme, som sagt. Det är gott att höra att det händer hos andra också.

Vakenpass på dagarna blir ibland lite längre (1,5 timme alltså). Ikväll har vi också haft mat utan att ngn av oss fick hålla henne – hon låg i maxi cosyn (bara 10 minuter – jag vet att det inte är bra om de ligger länge i den), min mor tipsade det. Hon tittade på systran som var som vanligt väldigt pratsam. Systran var också väldigt trevlig de sista 4 dagar. Kanske hon har accepterat ändringarna lite mer..

Och igår gick vi på barbecue, och madelief har sovit sin 2,5 timme sovpass utan problem, ute i trädgården. Det var väldigt trevligt, att jag kunde slappna av och vara utanför med vännor (mitt äldsta barn var en väldigt dålig sovare).

Elle: jag tror jag ska fortsätta lite som nu. Om hon vaknar på kvällen efter 45 minuter, då vagnar jag henne till hon sover igen. Jag har försökt med att ta ut henne ur sängen, men då ändrar den vaga scheman som vi har nu och kan det vara att jag ska stanna upp till kl. 12 för att ge henne den sista målen. Nu ligger sista målen någonstans mellan kl.21 och kl. 22.30 och dagen börjar alltid kring kl. 6. Det hjälper mig att få lite sömn på natten och att ha regelbundenhet (viktigt för stora systern).
Men om det ngn kväll blir allt för dåligt, kommer jag att använda din tips, tror jag. Det är gott att ha ngt som det i bakhuvudet, som den en lösning man kan använda i nöd.

Jag tror vi är på bra väg.. jag bara måste acceptera att madelief igen inte är det slags underbarn som sover hela natten utan hjälp J. Men förresten gör hon det väldigt bra, tror jag..

Tack igen för all hjälp. Möjligen skriver jag igen när vi ska hitta på en bra schema inom 2 veckor.

eva
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
eva BE

Inlägg av eva BE »

Här är jag igen.. M är nu 8 veckor..

Jag tror jag har gjort helt felt. Sitter här med tår i ögonen..
Jag har som sagt kört SM från början: massa mat, bjuda på varje bröst fler gånger under vakentiden. Jag märkte efter några veckor att hon aldrig blev riktigt hungrig, och ofta inte riktigt ville ha den andra brösten. Men jag envisade och bjöd på varje gång, även om det fanns protester..
Sista veckan blev protesten t o m lite värre.
Jag blev nämligen osäker: hon är 8 veckor nu, ska sovschemat blir annorlunda? Kanske ligger hon för länge i sängen på dagen (2,5 timme varje gång, men ofta med vagnperioder kr. 45 minuter efter hon somnade in), kanske skulle jag försöka med 1,5-2,5-1,5.
Hon blev väldigt trött, och ville inte alltid dricka riktigt bra. Då bestämde jag mig att det kanske inte var dags för en schema med kortare sovpass (hon har det fortfarande svårt att stanna vaken längre än 1,5 timme, och ibland blir det bara 1 timme). Hon fick sova långa periode igen igår, och jag märkte att hon behövde det: hon sov t o m 3 timmar en gång.
Idag bestämde jag mig då att jag inte skulle vagna så mycket mer. Jag hade läst förut i Barnaboken att man ska lägga barnet och gå ifrån, göra lite ljud i huset, och när barnet gråter för länge eller för hårt, så kan man vagna lite grann. Det har jag gjort idag, men på slutet av eftermiddagen var hon helt stressad.. Det lyckades inte att somna om, hon sov bara korta paus; och när det var matdags, ville hon inte äta alls. Hon såg inte förtvivlad ut eller ngt, men hon ville bara inte ha mat. Varje gång jag försökte, skrik hon och vrålade hon. Det är så väldigt frustrerande..
Jag lade henne igen i sängen, och efter lite vagning och lite tålamod (hon gråt igen), sov hon, men aldrig lugnt. Hon ryckade till i sitt sömn, fler gånger, hon gråt av och till. Efter 45 minuter tänkte jag: kanske har hon nu sovt nog för att dricka lite. Men det var samma scen: gråt och skrikandet. Nu har hon alltså inte druckit i 6 timmer och hon sover igen.

Jag är väldigt stressad av hela situationen. Jag försöker bara att göra väl, men varje gång (det är alltså mitt andra barn) går det felt..
Och nu är det inte bara att hon inte sover väldigt bra, men hon vill inte heller dricka...

Jag saknar bara den attityden att vara säkert att vad man gör är bäst. Det finns så många saker som gör mig osäker:
- ska hon sova 2,5 timmer på dagen, varje sovpass?
- när bestämmer jag att jag ska ta ut henne (om sovpasset är kortare än 2,5 timmar) eller att jag ska vagna lite så att hon somnar om igen?
- hur kan jag få henne att dricka igen och att hon gillar det? Det är så himmelskt tragisk att maten, som skulle vara ngt avslappnande och tröstande, har blivit en strid och liksom en straff åt henne..

pff.. behöver alltså lite hjälp igen. jag vet att 8 veckors-åldern kan bli krångligt, men som sagt har hon varit en stressad drickare sedan några veckor.. inte bara sista veckan.

Och just nu har jag så många frågor, och blir jag så frustrerad av att bjuda på brösten på all möjliga sätt att jag bara inte kan ta henne med omsorg och kärhet..
Och jag tänker hela tiden: varför är det så enkelt hos andra kvinnor, och varför kan jag tydligen inte bara göra som det skal göras?

Hjälp hjälp!
eva
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"