Har vi slutat med blöja för tidigt?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
maernsp

Har vi slutat med blöja för tidigt?

Inlägg av maernsp »

Hej allihopa!

Längesen man var här nu, men nu är vi tebax igen!

Vi har nu tagit bort blöjan på Signe sedan drygt en vecka. Hon är ju 2 år o 3 mån nu, så vi tyckte att det var läge nu när det är sommar o pappa är ledig i åtta veckor. Vi har toalettsits och potta. Hon har inte visat nåt intresse förut, för varken det ena eller det andra, men nu har blöjan rykt som sagt. Nu har det gått över en vecka, som sagt, o hon har inte EN ENDA GÅNG kissat varken på toa eller i pottan. Det som märks skillnad är att hon förut kissade småskvättar här o där, men nu "spar" hon ihop sig o kissar mycket o lite mer sällan. Det är det som har hänt, vi sitter på pottan o toa o sjunger o läser böcker osv, o försöker få henne att sitta en stund så hon ska få känna hur det känns när det blir rätt, liksom. Sen gör vi väl felet att vi frågar henne om hon ska kissa, svaren är blandade, ibland sätter hon sig, säger "momme inge" (kommer inget) o går iväg, eller så vill hon inte kissa. Vet att man inte ska fråga alls, men hur ska hon då förstå vad som är rätt. Nu kommer hon o säger till efteråt.

Minns att jag kände samma sak när vi slutade med Wille oxå, jag var på väg på med blöja flera gånger innan det vände, men jag har för mig att han åtminstone gjorde rätt NÅN gång första veckan. Ett tecken på att man är på rätt väg liksom.
Nu känns det som att vi har tagit blöjan för tidigt, eftersom Wille var 2 år o sex månader när vi tog bort blöjan för honom. Fast samtidigt så har jag ju kikat runt här på forumet o ser att vissa barn har varit yngre än såhär.

Vad göra?

Som alltid, tacksamma för att ni finns! :heart:
Marita Eriksson
mamma till Wille 041217, kurad aug -05
o Signe 070328, kurad aug -07
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Mantra lite. 8) Låt henne torka upp själv (det måste man ju, inget att fundera på, och alls inte som straff, du vet ju...) och berätta var kisset ska vara, som en helt vanlig upplysning. Ojdå, på golvet. Vad tokigt, kisset ska ju vara i pottan. Kör på så, sakligt och med konsekvens när kisset hamar fel, så kommer poletten att vara på plats inom tre veckor, tror jag. Och kör utan brallor så är det enklare att komma på sig.

Och sluta tjata, som du så klokt inser. Det gör man först vid olyckan, och så som upplysning. Saken, och konsekvenserna, är hennes.
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

OK, men nu har vi mestadels varit utomhus, så det enda som hänt är ju att vi gått in, klätt av kläderna o lagt i tvättkorgen, duschat av benen o sen nya kläder o nya äventyr. Det här med att torka upp själv har ju av naturliga skäl inte blivit så mycket av, eftersom de flesta olyckor skett utomhus.

Pappa kör med byxlöst, men jag tycker att det känns som att hon får in en massa skit därnere o det är väl inge bra, eller? Sen undrar jag om man ska prata om både potta o toa, för hon använder lite bägge två, eller ska man fokusera på en grej?

Tack för svar!
Marita Eriksson
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Vi är i precis samma läge! Mycket kissande utomhus, det funkar, men inne hamnar det på golvet, så gott som varje gång. Bajset hamnar dock i toan, toppen (särskilt med tanke på att storasyster bajsade i blöja ett år efter dagtorrheten :shock: ).

Jag tror på att springa nakenfis, tror inte att det är så känsligt att man inte kan springa utan kläder mitt i sommaren. Och jag säger alltid pottan och toan på samma gång, det kan inte vara en stor sak.

Vi har hållt på en vecka. Mycket små framsteg, men mest envis vinner 8). Jag VÄGRAR ta på blöja vad vi än ska göra. Ombyten, ombyten, ombyten.

Vi har fyra veckor på oss till dagis börjar, då vill jag slippa släpa blöjor dit!

/P
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag kan berätta att Tor blev torr runt 2,5 och då hade vi problem med att få kisset att komma på "beställning" om man säger.

Det lättaste och bästa för oss är och har varit, låt baret dricka massor (juice om så kräves) i ca 2-3 dagar. Var INNE mycket, låt barnet sitta och titta på TV på pottan.

Jag märkte att om det gått säg 2 timmar, då satte jag Tor på pottan, MED TV (då kunde vi alltså ha varit ute i 1-2 timmar utan kiss) en mugg med jucie (för när de dricker kissar de oftast samtidigt märkte jag. Vi hade mycket läckor till maten) Efter ca 2-3 dagar kunde han "styra" detta med kisset lite själv och då kunde han också efter ca 2-3 timmar kissa på beställning. Så då satte jag honom på potta eller toalett varje 2-3 timmar i ca 2 veckor. Sen dess har vi inte haft nämnvärt många kiss i byxorna.

MEN, det man kissar i byxorna får man ta hand om själv! Ta av kläder själv, lägga i tvättkorgen själv (helst tvätta själv) ta på sig nytt själv, det skall vara jobbigare att kissa på sig än att INTE kissa på sig.

Så gjorde vi och det funkade klockrent. Innan det gjorde vi som er och det funkade inte, för då var vi liksom alltid "för sena".
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

OKej! Tack för tips. Fast Olle kan kissa ute på beställning så viss känsla har han. Ska försöka få till det inomhus också, det får bli den här veckans uppdrag :wink:.

/P
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej

Nu känns det helt hopplöst o jag har förmodligen sabbat allting. Nu på förmiddagen så var hon bajsnödig, det kom lite i byxorna o sen sprang pappa på toa med henne. Där vägrade hon sitta, vrålskrek o jag försökte få henne att sitta kvar o försökte sjunga osv. Hon blir helt rabiat o vill bara inte. Själv känner jag att det ju är så nära att hon ska få bajset på rätt ställe, därav att jag försöker få henne att sitta kvar. Slutar med att hon absolut inte bajsar nå mer, gråter hejdlöst o jag sitter här nu med tårarna rullande nerför kinderna. Känns som att jag har våldfört mig på henne, lillstackarn, nu sitter hon o ritar o är lugn, men inget mer bajs har kommit.
Det hör dessutom till saken att hon har haft problem med bajsningen sen hon varit liten. Hon har ätit Laktipex sen ett år tillbaka, för hon har varit hård i magen o varit rädd för att bajsa. Vi har slutat med det nu, för det gör ju bajset så himla löst så det hamnar överallt nu när hon inte har blöja.

Jag är sekunder från att ta på henne blöjan igen, så hon slipper det här, stackarn. Jag får så dåligt samvete. Hon verkar ju inte ha förstått det här.

Hjälp mig o stackars lillskrutt! Ska jag ta på henne blöjan igen? Har frågat henne om hon vill ha blöja på sig när hon är såhär bajsnödig, men det vill hon inte. Ska vi låta henne bajsa ner sig i trosor/byxor eller?
Marita Eriksson
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ta inte tillbaka blöjan! Läs i Barnaboken varför. Det TAR tid, räkna med tre veckor innan det sitter något sånär. Om man vill få dem att sitta kvar på pottan så är mutor att rekommendera. Här körde vi hejdlöst med mutor första veckan, inte som prestationsbelöning utan som motivation för att sitta kvar.

Ha is i magen med bajset också, men se till att ge saker som inte stoppar. Kiwi, plommon, mango och olja (rejäla slukar) är toppen!
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

varför tog ni bort blöjan från början om hon inte visat tecken på att vara redo? jag vet att man inte ska ta tillbaka blöjan men om hon inte från början varit redo så varför stressa fram något som hon inte kan ännu? jag skulle faktiskt också fundera på att sätta tillbaka den om jag var i eran situation... men jag hoppas att det löser sig för er och henne!

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej igen!

Internet har inte funkat så därav inget svar på ett tag.

Som det är nu så har det lossnat! PUH! Det tog låååång tid innan hon fick grepp om vart kisset skulle hamna, men nu har hon koll. Precis som Piggelin skrev, mest envis vinner! :)

Anledningen till att vi tog bort blöjan var att vi var på stranden o hon var full i sand så då tog vi inte på henne nån blöja på hemvägen, sen när vi skulle ta på den igen så ville hon inte. Då tänkte vi att vi kör på utan blöja, sen har det som sagt tagit rätt lång tid, men nu funkar det. Nån olycka här o där såklart, sen har hon även sen förut problem med bajsningen så det kan ta ett tag innan hon vågar trycka på, men det funkar ändå hanterbart. SKÖÖÖNT!

Tack för att ni finns o att man får skriva av sig här!
Marita Eriksson
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Härlig rapport! Men låååång tid? Hrm :roll: :-k, jag får det inte ens till en månad... Tålamod är en dygd :lol:. Nåja. Här går det finemangsfint också. Skriver detta mest som inspiration till andra intressenter. Vår minsting fixar nu både toa och potta. Såväl kiss som bajs hamnar rätt nästan varje gång :thumbsup:. Det är lite brådis när han väl säger till, men jag tycker det är en fantastisk utveckling på bara tre veckor.

/P
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Piggelin: du har så rätt! Så här i efterhand så inser ju jag oxå att det inte tagit särskilt lång tid att lära sig en sån stor grej. Det var bara sååå frustrerande när man var mitt uppe i det hela som man såg allt i nattsvart, kiss o bajs överallt liksom! Tålamod är VERKLIGEN en dygd! :D

Tack för att du tog ner mig på jorden lite... eller hur säger man?!?! :D
Marita Eriksson
Marianne77

Inlägg av Marianne77 »

Hej!

Jag hoppar med här då jag har liknande fråga. Vår dotter visade många tecken på att hon var redo att bli av med blöjan, så i juni så började vi och det funkade prima! Sen gjorde jag misstaget att börja "ta hand" om kissandet..dvs satte henne på toa när det passade t ex innan man skulle ut på bilresa...så då kom det bakslag...men nu har jag slutat att fråga och sätta henne på toa och vi är på väg åt rätt håll igen! Men det sker fortfarande endel olyckor, kanske en per dag...och oftast när hon vaknar efter att hon har sovit vid lunch...finns det något man ska göra för att hon lär sig det...eller är det bara att hålla ut? Jag kör på alla tips som jag läst här att hon får torka upp själv och så...men nu har det gått ca 10 dagar...hur länge kan det ta innan det finns dagar då det bara är kiss i toan?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tre veckor kan det ta innan det sitter. Jag har satt Edvard på pottan vid tre tillfällen utan anmodan eller övriga kommentarer: Före och efter sov och när ytterkläder ska på. På samma sätt som varenda människa gör, liksom. Inga frågor, inga kommentarer, jag har bara lyft dit honom. Nu säger jag till innan bilåka och sov och det verkar inte störa i övrigt.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"