Ny liten flicka

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
maiyah

Ny liten flicka

Inlägg av maiyah »

Hej,

Var ett tag sedan jag var här allting har rullat på bra med vår Kaspian som är snart 19 månader. Sover sina 12 timmar på natten och 1,5 på dan som en liten klocka. Vi har faktiskt inte haft några bakslag alls peppar peppar..

Men nu har vi fått en ny liten madlem i familjen och såklart vill jag denna gång göra rätt från början, dvs SM från början.

Startar därför en ny tråd om henne, hoppas att det är ok, eller vill ni ha den i samma som Kaspians?

å, hon föddes i söndags morse, söndagsbarn ska ju betyda tur! Och hon är en riktig liten underbaring! Förlossningen var fantastisk efter att jag denna gång förberett mig ordentligt och övat andning och krystning. Förra gången kunde jag inte resa mig upp ur sängen de tre första dagarna efter en sfinxterruptur. Denna gång körde jag bil hem från sjukhuset dagen efter förlossningen!

Ammningen har kommit igång bra och vi njuter i fulla drag av det underbara vädret hela familjen. Men med ammningen så kommer då såklart lite frågetecken..

Vet att Sm bara är riktlinjer som inte ska följas slaviskt, men jag skulle vilja ha lite råd från erfarna mammor som ammat...

Min mjök rann till ganska snabbt så vi hade aldrig det där hysteriska ammandet som ju kan vara dag två eller vad de säger, utan hon har ammat ca varannan timme redan från början. Problemet är att få henne att ta bröst nummer två.

Jag tycker att det är kämpigt att få henne att vilja tömma ett helt bröst trots ett massa trugande. Och även när jag lyckas hålla henne vaken i 1,5 timme så äter hon i princip ingenting från bröst nr 2 och då känns det som att hon somnar och jag sitter med två halvfulla bröst som börjar spänna väldigt snabbt,,

Är det Ok att köra på bara ett bröst tills hon vill ha mer? Eller gör man bort sig då? Hon brukar sova mellan 2-3 timmar efter jag lyckats hålla henne vaken 1,5. lite kortare när jag bara lyckas hålla henne igång 1 timme.

På nätterna är det verkligen helt kört att ge båda brösten, så då har jag gett ett och sen påfyllning från samma efter rap och det är svårt att få ner påfyllningen. Då tar ammningen ca 30 min..annars får jag sitta och hålla på med en sovande bebis i över en timme. I natt åt hon ett börst 00.40 -01.00 sov sen till 03.00 och när jag ammade då bajsade hon och sen bajsade hon igen när jag gav påfyllning så då höll vi på till 04.00. Sen vaknade hon igen 06.40 och då var jag så himla trött så då ammade jag bara ett bröst till sju och slocknade sen..

Under vakentiden är hon ofta ganska pigg och glad och vill gärna ligga på mage och vara med, men det är ursvårt att få i henne bröst nummer två ändå, fast hon är vaken, hon bara vägrar öppna munnen.

Sen en annan sak, hon vaknar om hon bajsat, gillar inte alls att ha smutsig blöja, vill inte ens amma innan jag bytt och då lugnar hon sig direkt..hur gör jag när hon vaknar av det? Idag hände det en gång att hon vaknade efter en timme och hade bajsat, bytte och gav ett nytt bröst sen somnade hon om.

Hur har ni som SM:at gjort? Jag vet att hon är väldigt liten så jag tänker inte alltför mycket på tider. Vill bara ha lite tips kring hur ni ammat i början?

Tack på förhand!
Ska lägga till henne i min signatur också så ni ser :-)
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Hejsan maiyah, grattis till lilla knytet :D

Det låter ungefär som mig och min skrutt i början. Fick också snabbt (en massa) mjölk. Han ville inte heller alltid ha från båda brösten. Jag var bara noga med att bjuda honom 4 omgångar mat inom 1,5 timme så jag brydde mig inte så mycket om att han bara åt från B1.

Det där med bajseriet känner jag igen :wink: När lilleman var ett par veckor var det ett väldigt bajsande på natten. Flera omgångar med "småklickar" som gjorde att han vaknade till. Vi slutade byta för minsta lilla fartrand på natten. Vi smorde in rumpan ordentligt med inotyol på kvällen istället. Det tog inte lång tid innan han slutade bajsa en massa på natten. Vet inte varför egentligen.

För mig känns det som att du inte alls behöver vara orolig. Låter som att det funkar bra för er! :D

Kram J
Mamma till Hugo f.090416 (40+1)
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
maiyah

Inlägg av maiyah »

Tack för svaret! I natt åt hon 00, 03 och 06 och då fick jag bara i henne från ett bröst, varje måltid tog mellan 20-30 min. Fick ta ett blöjbyte vid sex, för då hade hon bajsat.

En helt annan sak också. Kaspian la ju vi på mage när vi skulle kura, varför ingen kur behövdes, han gillade att sova så så mycket! Nu la vi henne på mage på BB och en sköterska kom inspringande och slet upp henne ur sängen och sa att hon var blå och började slå henne i rygggen osv..vi låg på varsin sida om henne och hon var inte alls blå, sov bara lugnt och stillsammt tills hon kom och började gorma. Sen var de och kollade till mig hela tiden, och hon krev lappar till de andra att jag inte kunde hantera barnet och att hon blivit blå.

Kände mig såklart som sämsta föräldern i världen, nattsköterskan som kom in lugnade mig dock lite, hon sa att "vissa är mer nervösa 'n andra" och sa att hon förmodligen inte alls varit blå. Hon visste ju vem som gick pass innan så det lät som hon var lite knasig. Men efter det har jag haft så himla svårt att slappna av! Tror att hon ska sluta andas hela tiden trots att vi har larm.

Men samtidigt klarar jag inte av att lägga henne på rygg, gjorde det den natten på BB och ingen av oss sov. Nu sover hon som en liten gris, men lägger man henne på rygg vaknar hon inom 10 minuter och skriker som om hon ska dö. Problemet är att det är svårt att köra vagn då, för där kan hon inte ligga på mage, funderar på om det kan fungera att ha napp i vagnen för när man har lillfingret accepterar hon att ligga på rygg..

Vad tror ni! Och gärna lite peppning om att man inte är sämsta förälderna ngåonsin om man lägger sitt barn på mage. Min man var helt galen på sköterskan, och de var verkligen inne och kollade hela tiden att jag le henne på rygg, är magläget så extremt farligt?!
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Låter som en jättebra natt ju :D :thumbsup:

Jag förstår inte denna hysteri över att magläge = dödsdom :lol: Väldigt oproffsigt gjort av sjuksköterskan :twisted: Jag råkade ha vår bebbe sovandes på sidan när BVC-sköterskan kom på hembesök och fick rejäl bassning för det :oops: AW har ju skrivit en hel del här i forumet om andningslarm och magläge som du kan läsa för att känna dig tryggare. Jag känner mig heltrygg med larmet och tycker att du ska slappna av :wink:

Larm i vagnen kanske :idea: Kör du vagnen har du ju koll hela tiden ändå. Sover prinsessan gott på mage så ska hon så klart få göra det :D . Vi har haft larm i liggdelen och bara sett till att vagnen står där det är någorlunda vindstilla. Nu gillar han inte vagnen så mkt längre, men sover han i den så står han så jag kan kolla hela tiden. Har inget larm i sittdelen för tillfället.

Jag tycker du är en bra mamma som lyssnar till vad barnet vill, nämligen sova på magen, oavsett alla kraxande olyckskorpar. Varför förstöra sömnen när allt verkar funka så bra för er? :roll:
Kram på dig!
Mamma till Hugo f.090416 (40+1)
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej och välkommen :lol:

Jag hade min son på mage med larm från början, även i vagn. Men så valde jag att göra. Alla måste göra sitt val, men jag anser ju att med larm är man mycket säkrare än utan. :wink:

Här kommer några krönikor på ämnet...

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... onika-2007

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dningslarm

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... forstandet
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej tjejen och grattis till Liten Sötnos!

Ville bara flika in ang. mag- vs. magläge.
Vår flicka kunde absolut inte ligga/läggas på rygg. Hon skrek sig BLÅ. Så pass blå att BVC+alla 3 läkare som fick undersöka henne pga. detta remitterade oss till Hjärt- och Lungröntgen.
Inga fel hittades utan Smulan bara inte klarar det, hennes ångest är enorm.

Vad jag vill säga är att min erfarenhet är att det FINNS bebisar som inte klarar av att befinna sig/läggas på rygg. Min tjej är ett levande bevis.
Nu 14 veckor äldre grejar hon det men man får inte lämna henne ensam, då kommer paniken igen.

Så känner du att din lilla Fis föredrar mage, så kör på mage. Lita till din känsla. Och andningslarm är grejen :thumbsup: , det ju oavsett rygg- eller magläge.(Sen att samtliga fortsatte att proppsa på att hon ÄNDÅ skule läggas och sova på rygg övergår mitt förstånd. Jag stod på mig dock).
maiyah

Inlägg av maiyah »

Ja, precis så är det med henne också, även om hon sover djupt, helt knockad, så vaknar hon inom 10 minuter och skriker så hjärtat vill brista, på mage sover hon lätt 2-3 timmar direkt. Samma sak vaken, ligger gärna på mage och spanar men absolut inte på rygg..skötbordet är lite påfrestande. Håller man i båda armarna och nästan drar lite håller hon sig lugn, annars skriker hon..

Sen angående SM och brösten, är det ok att bara ge från ett bröst på en vakenperiod, jag lyckas helt enkelt inte hinna med att ge från båda. Så här ser det oftast ut när hon vaknar:

Vaknar, börjar söka i sängen efter bröstet, gnäller till och jag tar upp och lägger till henne. Hon suger intensivt i ca 20 minuter, sedan burkar hon släppa och jag försöker rapa, väldigt svårt att få till!! Oftast blir det flera omgångar när jag får hålla hennne upprätt och sedan över axeln innan den kommer. LÄgger henne till börsten igen men då brukar hon inte vara ett dugg intresserad utan fixar med annat.

Går till skötbordet och håller på där kanske 15 minuter eller nått, när vi är klara där brukar det ha gått ca 1 tim. Då brukar jag föröska lägga henne till bröstet igen, oftast samma för det känns fortfarande helt fullt. Efter kanske 10 minuter med trugande så brukar hon ta och suga lite, för att sen somna, så jag väcker och trugar och väcker och trugar. Tillslut brukar det inte gå att väcka henne längre, då lägger jag ner henne och upptäcker allt som oftast att hon har sugit och sedan bara låtit mjölken rinna ut över hela mig..

Några gånger när hon varit vaken längre har jag lyckats få i ytterligare en omgång, då från ett nytt bröst.

Är det rätt att lägga till samma bröst eller bör jag byta även fast B1 inte är tomt? Det kommer ju trögare ur B1 sista gången eftersom mjölken är fetare..

Sen brukar hon sova mellan 2-2,5 timme.
maiyah

Inlägg av maiyah »

En sak till, vi var på bröllop igår, min kusin gifte sig, och då följde jag inte SM så slaviskt utan trugade mat när hon var hungrig och lät henne var däremellan, så hon sov väl mesta tiden, tills vi kom hem vid halv tolv. Då var hon pigg och vaken i en timme och åt rätt bra, från ett bröst. Så det kändes tomt..sen sov hon ända till 05! Var ganska pigg när hon vaknade då så det tog en timme innan hon sov igen och då till 08:00..längsta sammanhängande natten hittills alltså, men då hade jag ju inte fått till 4 SM mål, utan två stycken på förmiddagen och sedan mer duttande på kvällen, men trugande varje gång, dock kortare vakentiden och sovtider.
maiyah

egentlig födelse

Inlägg av maiyah »

Hej igen,

Hoppas att det finns någon som har nått bra tips för detta. Saken är den att min lilla flicka är en vecka gammal, hon ska allta sträva mot 1,5 2,5 och vi befinner oss i smekmånaden om jag förstått det rätt..

Enligt vad jag läst så ska hon somna vid bröstet och läggas i sin säng sovandes? Problemet är bara att det är hon inte alls intresserad av. Våra SM mål startar med att hon vaknar, jag tar upp henne när hon börjar grymta och söka lite i sängen "picka mot madrassen" och lägger henne till bröstet. Hon äter koncentrerat i ca 20-30 min och släpper sen. Förösker rapa henne över axeln, väldigt svårt!!

Därefter erbjuder jag samma bröst igen, hon är hel ointersserad och vill helst somna in. Tar henne till skötbordet där honbrukar kvickna till och kolla runt och greja kanske 15 minuter, nu brukar det ha gått ca 45 min-1 tim. Därefter erbjuder jag samma bröst igen och nu brukar hon ta det och äta kanske 10 min. Sedan är hon vaken för det mesta och ligger gärna lite på mage på en filt eller sitter på axeln och spanar...när det bäjrar närma sig att 1,5 timme gått föröker jag ge henne mer mat, men hon vill inte ha, tar tag i bröstet men suger inte alls. Så både jag och hon blir helt blöta. Efter ett tag blir hon ilsken och vill inte alls ligga vid bröstet, utan mot kroppen jag tar upp henne på axeln så hon ska vakna till ordentligt och när hon är vaken lägger jag henne till bröstet igen men nu är hon ännu mer ovillig...efter fem sex turer brukar jag ge upp och låta henne somna utan bbröstet och sedan lägga ner henne.

Någon gång har hon vaknat till efter kanske en kvart och då har jag erbjudit bröstet igen, men samma visa, helt ointresserad. Oftast sover hon dock 2.2,5 timme innan vi startar om igen..

Så av henne 1,5 timme vakentid äter hon bara ca 45 minuter och det är oftast i början och bara från ett bröst..

Några tips eller ska jag bara låta henne hållas?
maiyah

nätterna

Inlägg av maiyah »

Sen är det ju nätterna, igår körde jag SM hela dan, och sista målet blev klart 9.30. La lillan och hon sov till 00.30 upp och mata från B1 fick dörefter byta blöja två ggr..men sen ville hon inte ha varken påfyllning eller B" och inte sova heller. Så jag blir sittande med henne som blinkar som en uggla och varken riktigt sover eller är vaken ochförsöker truga med brösten som hon bara totalratar. Efter en timme somnade hon i min famn och jag la ner henne.

Vaknade igen 04 och samma visa få, fast utan blöjbyte..då åt hon ännu mindre och vaknade för en påfyllning 05:40 sen sov hon till 08:00 då jag påbörjade första SM målet..som slutade med att hon somnade vid 10 efter att bara ätit på ett bröst..trots att jag trugat hela sista timmen..

Är det som det ska vara eller eller finns det nått bra tips hur jag får i henne mer mat? Hon skriker i princip inte alls om man inte lägger henne på rygg när hon sover utan är nöjd och glad och vaknar inte heller skrikande utan med lite pip. Sover lite oroligt ibland med en del pustande och pipander men jag har slutat ta upp för det för då somnar hon bara om så fort jag lägger henne vid bröstet..äter ingenting.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej maiyah och varmt välkommen till Späda barn och Små :D GRATTIS till lilla juvelen :heart:

Nu är det smekmånad så försök att ta det lugnt och lär känna juvelen. Hon styr över när det ska ätas, mat vid första pip och erbjud så mycket mat som det bara går ner i ett par omgångar. Vill hon inte ha mer när du erbjuder så är det så. Sover hon gott och går upp i vikt så får hon i sig det hon behöver. Mys, umgås och lär känna varandra mellan matomgångarna. Under de första tre-fyra veckorna så brukar dagarna se väldigt olika ut, med olika antal mål på dagen/natten och så ska det vara. Så lägg alla tider åt sidan, ge henne MAT, MAT och MERA MAT vid varje tillfälle, möt varandra och försök att koppla av. Ta fram Barnaboken och läs om den första tiden. Jag klistar även in SM-kompendiet där Anna sammanfattar Standardmodellen den första tiden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Vi finns här :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
maiyah

Inlägg av maiyah »

Tack för härligt svar! LIlla smultronet är förkyld så det är så jobbigt för henne att sova och att äta, men hon verkar glad och nöjd ändå, är ganska mycket vaken och kollar sig omkring...vad skönt att höra att det brukar vara kaos med tider första månaden. Det jobbaigaste tycker jag dock är att hon inte vill somna vid bröstet, utan släpper det långt innan hon somnar och vill sen bara ligga och gosa tills hon somnar. Det tar sån himla tid! Mitt i natten när man bara vill sova känns det lagom skoj att bara sitta och hålla henne i en timme eller så innan hon somnar djupt nog för att jag ska kunna lägga ner henne i hennes säng. Klarar inte av att amma liggandes, så jag sitter vid sängakanten och ammar..

När hon blir tre veckor kan man börja försöka lägga ner henne utan att hon sover vad jag förstår?

Tycker att hon äter så lite, men hon är som sagt nöjd så det är väl bara att acceptera, hon vägde 3,6 när hon kom och 3,545 efter tre dagar så vikten verkar ju bra..

Tack för att ni finns!!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Maiyah! :D

Om du inte redan gör det kan du börja hjälpa henne att hålla skillnad på natt och dag genom att hålla släckt och tyst på natten. Den poletten faller snart ned. :roll: Och jag måste erkänna att jag gärna kollade på TV (med ljudet avstängt) under nattamningarna. :shock: Det blev liksom lättare att hålla sig vaken då. 8)

:idea: Har du provat att lägga ned henne vaken? Det kan ju hända att hon redan nu somnar av sig själv. Jag tror att det främsta skälet till att Anna rekommenderar att man börjar lägga bebisarna vakna under andra månaden är att de allra flesta har så förtvivlat svårt att hålla sig vakna vid bröstet, och att man inte ska "bråka" med dem under smekmånaden. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
maiyah

skriker på kvällarna..

Inlägg av maiyah »

Hej,
Tack för bra tips och trevliga svar. Nu har jag ett nytt problem som jag gärna vill ha lite råd om. Vi tuffar på rätt bra lilla C och resten av familjen. Hon är ju mycket roligare nu tycker storebror när hon är med och är vaken. Så den verkliga födelsen verkar vi ha klarat av. I samband med denna började hon dock skrika på kvällarna. Startar vid åttatiden oftast och slutar vid 22-23 då hon somnar och sedan funkar nätterna kanon..dagarna går också ganska bra. Det som fortfarande är svårt är att truga i henne mat..ibland får jag henne att äta från B2..men det är sällan. Det vanliga är att hon vaknar, ger henne B1 en gång, rapar, helt ointresserad av mer, byter och lyckas därefter truga i henne från B1 efter ett flertal försök, sedan brukar vi ha lite umgänge eller passiv delaktighet innan hon börjar bli lite gnällig och trött. Då försöker jag ge henne mer mat men då tar hon bara bröstet ibland och när hon gör det så suger hon inte. När de kommer igång och börjar spruta mjölk blir hon tvärarg och släpper och vägrar ta igen. Så efter att ha trugat en fem-sex ggr brukar jag ge upp och lägga henne i vagnen. Då brukar hon vara dåsig och nästan sovande. Hon somnar och sover ca 2-2,5 timmar innan hon vaknar och vi börjar om. Men kvällarna är superjobbiga. Hon brukar vakna mellan 7-8 och äta en gång från B1, byte och påfyllning från B1..sedan brukar hon vara ganska pigg ett tag så då har vi haft lite passiv social delaktighet mao att hon ligger på mage på bordet medan vi äter och fixar...men sen börjar hon skrika, efter kanske 20 min och är helt otröstlig, vill inte äta och inte sova och ingenting. Men hon skriker inte hela tiden utan det kommer som nästan kramper som spänner hela kroppen sen börjar hon skrika tills det gått över. Mellan 5-30 min. Så är hon lugn tills det sätter igång igen. Nån gång har jag fått henne att ta bröstet men då släpper hon när det startar och bara vägrar ta igen, eller så snuttar hon ett tag och släpper när mjölken rinner till, efter bara några klunkar. Har också fått henne att sova kanske en kvart-20 min i famnen men då är hon lugn i kanske 30 min när hon vaknar sen startar allt igen. Vid 22-23 brukar jag äntligen få henne lite lugn och intresserad av att äta igen. Och sedan har hon somnat ganska lugnt för att vakna vid 3tiden och äta i en 15-20 min sen somna om och vakna vid 6, äta igen kanske 15-20 min och sen somna om och sova till 8.30 ca.

Så har den senaste veckan varit, alltså ganska precis sedan hon blev 3 veckor..

Gör jag nått fel? Vad kan jag göra annorlunda? Är väldigt svårt att få henne att rapa, kan det vara det? Hon sover ju bra när hon sover. PÅ dagarna är hon vaken mellan 1-2 timmar, lyckas inte alltid hålla henne vaken 1,5. Men hon äter sällan längre än 45 min och sedan vägrar hon äta mer.

När hon var 3 veckor och 2 dagar hade hon gått upp 800 gram sedan födseln så hon ökar ju fint.

Känns som hon har ont när hon skriker och så fort det onda går över lugnar hon sig för att sedan starta igen. Och det håller som sagt bara på på kvällen. En enda dag har jag lyckats får henne att inte skrika, då sov hon istället till 22..men då skrek hon mellan 4-5.30 på natten istället...
maiyah

Inlägg av maiyah »

Kanske ska tillägga att jag försökt ge BM som jag pumpat ur på mporgonen på kvällen men det vägrar hon också. Verkar helt enkelt inte hungrig..men jag vet ju att mera mat är vad som förespråkas. Men fast hon är klarvaken och inte skriker så är hon helt ointresserad av bröstet och ger man flaska så tar hon den men så fort mjölken kommer så spottar hon ut och vill inte ha mer flaska utan skriker om man tar in flaskan i munnen.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"