Var ett tag sedan jag var här allting har rullat på bra med vår Kaspian som är snart 19 månader. Sover sina 12 timmar på natten och 1,5 på dan som en liten klocka. Vi har faktiskt inte haft några bakslag alls peppar peppar..
Men nu har vi fått en ny liten madlem i familjen och såklart vill jag denna gång göra rätt från början, dvs SM från början.
Startar därför en ny tråd om henne, hoppas att det är ok, eller vill ni ha den i samma som Kaspians?
å, hon föddes i söndags morse, söndagsbarn ska ju betyda tur! Och hon är en riktig liten underbaring! Förlossningen var fantastisk efter att jag denna gång förberett mig ordentligt och övat andning och krystning. Förra gången kunde jag inte resa mig upp ur sängen de tre första dagarna efter en sfinxterruptur. Denna gång körde jag bil hem från sjukhuset dagen efter förlossningen!
Ammningen har kommit igång bra och vi njuter i fulla drag av det underbara vädret hela familjen. Men med ammningen så kommer då såklart lite frågetecken..
Vet att Sm bara är riktlinjer som inte ska följas slaviskt, men jag skulle vilja ha lite råd från erfarna mammor som ammat...
Min mjök rann till ganska snabbt så vi hade aldrig det där hysteriska ammandet som ju kan vara dag två eller vad de säger, utan hon har ammat ca varannan timme redan från början. Problemet är att få henne att ta bröst nummer två.
Jag tycker att det är kämpigt att få henne att vilja tömma ett helt bröst trots ett massa trugande. Och även när jag lyckas hålla henne vaken i 1,5 timme så äter hon i princip ingenting från bröst nr 2 och då känns det som att hon somnar och jag sitter med två halvfulla bröst som börjar spänna väldigt snabbt,,
Är det Ok att köra på bara ett bröst tills hon vill ha mer? Eller gör man bort sig då? Hon brukar sova mellan 2-3 timmar efter jag lyckats hålla henne vaken 1,5. lite kortare när jag bara lyckas hålla henne igång 1 timme.
På nätterna är det verkligen helt kört att ge båda brösten, så då har jag gett ett och sen påfyllning från samma efter rap och det är svårt att få ner påfyllningen. Då tar ammningen ca 30 min..annars får jag sitta och hålla på med en sovande bebis i över en timme. I natt åt hon ett börst 00.40 -01.00 sov sen till 03.00 och när jag ammade då bajsade hon och sen bajsade hon igen när jag gav påfyllning så då höll vi på till 04.00. Sen vaknade hon igen 06.40 och då var jag så himla trött så då ammade jag bara ett bröst till sju och slocknade sen..
Under vakentiden är hon ofta ganska pigg och glad och vill gärna ligga på mage och vara med, men det är ursvårt att få i henne bröst nummer två ändå, fast hon är vaken, hon bara vägrar öppna munnen.
Sen en annan sak, hon vaknar om hon bajsat, gillar inte alls att ha smutsig blöja, vill inte ens amma innan jag bytt och då lugnar hon sig direkt..hur gör jag när hon vaknar av det? Idag hände det en gång att hon vaknade efter en timme och hade bajsat, bytte och gav ett nytt bröst sen somnade hon om.
Hur har ni som SM:at gjort? Jag vet att hon är väldigt liten så jag tänker inte alltför mycket på tider. Vill bara ha lite tips kring hur ni ammat i början?
Tack på förhand!
Ska lägga till henne i min signatur också så ni ser