Skriker vid amning m.m.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, om jag inte sagt det förut :oops: :lol:

Underbart att läsa det du skriver - hur UPPLYFTANDE att du lyssnar så vackert till barnet, gläds så åt honom och utan att darra på orosmanschetten får till det så j-a bra för er alla :heart: Pris och beröm :-({|=
Esperanza skrev: Han är ju så förtjust i sin hand. I vilken ålder stoppar de medvetet handen i munnen så att säga? Just nu blir han lite sur när den "försvinner".
Handen är en stor sak! Ett Äventyr :lol: Han har ingen aning om ännu att den tillhör honom, om man säger :roll: Än mindre att han kan styra den hit eller dit. Den bara "hamnar". När han bli stor nog att sitta själv kommer han att kunna - hm - chansa på att små hansingarna gör som han tycker och t ex få dem att greppa varsin kloss och slå dem mot varandra. Men det är egentligen först i och med födelsen till ett JAG - vid åtta-nio månader - som han intellektuellt och medvetet kommer att begripa att dessa händer, liksom hela hans lilla kropp och hela hans person, tillhör honom och är något han ska - och kan - hantera själv, avskilt från allt annat; ett eget rike under hans styre.

En upptäckt av så kallade blandande känslor, om man säger :shock:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Tack snälla Anna för dom värmande orden :D :heart: Dom gjorde gott för en trött trebarnsmor :lol:

Både jag och Hugos pappa gläds väldigt åt vår lille son :heart: Att jag inte upptäckt tidigare hur underbart det är med en sån liten älskling, och hur fantastiskt det är att man kan få sån kontakt med en sån färsk liten varelse :lol: Har de två större barnen med en annan man och deras babytid var minsann ingen dans på rosor. Det var ett "kolikbarn" och en massa gnäll bara tyckte jag, men så läste jag Barnaboken när jag väntade Hugo och bestämde mig för att "det här måste testas" eftersom jag tyckte att det lät vettigt. Mat, mat och mera mat... :lol: Och sen är VAKENTID och socialt umgänge nog så viktigt. Jag kan säga att vi nästan till hundra procent vet varför lillen skriker, antingen hungrig, trött, uttråkad eller har bajs i blöjan. Det känns som att både han och vi är väldigt nöjda och glada. :D :heart:

Jag önskar att alla kunde få ha det så bra som vi. Både för barnens och föräldrarnas skull. Spädbarnstiden är så kort och kommer aldrig igen, att den verkligen ska njutas till fullo. Vet av egen erfarenhet att det inte alltid är så lätt och är glad att jag "gick med på " att skaffa en liten med min nye man (och naturligtvis att jag råkade ha BB i bokhyllan :wink: ) Jag är övertygad att standardmodellen fungerar utmärkt om man filar lite i kanterna så att det passar varje individ, man gör den lite till sin egen som Johanna W sa. Man måste helt enkelt lita på sin egen förmåga, lyssna till liten och vara mottaglig för, men även sålla alla råd man får. Gör man det så är jag övertygad om att det blir bra till slut.

Vår skrutt sover gott om natten, han är också duktig på att somna själv - på kvällen. På dagen vill han inte alls, men DET GÖR INGET. Jag vagnar för mycket ibland, men det går bra ändå. Jag vet vid det här laget att han kan sova 2 timmar i sträck ändå och jag vet att jag kan se till att han får den sömn han behöver under en dag utan att jag går på knäna. Amningen är lite knixig ibland och vi slarvar med schema. Vad jag vill säga till er andra är att man inte måste göra allt perfekt. Tror man på det man gör så verkar det visst funka alldeles utmärkt ändå. Jag tror lille bebben känner det oxå. Men jag skulle ALDRIG slarva med mat, umgänge, sömn och vakentid :lol:

Idag har lilleman varit på stranden för första gången. Han sov mest hela tiden, men fick njuta en liten stund av den härliga luften och att doppa tossingarna i det ljumna vattnet i strandkanten. Slutet av kvällen var lite kinkig, men då blev det ett bad och en massa prat och skratt med pappa :heart: Nu sitter pappa och matar med BM+lite NAN så att skrutten får sova gott om natten. På kvällen kan han vräka i sig hur mkt mat som helst tror jag :lol: Jag ska gå och umgås med de större barnen nu :heart:

Tack återigen för dina rader!

Kram J
Mamma till Hugo f.090416 (40+1)
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack själv för dina underbart varma ord :heart: Dem sparar jag i mina alldeles egna favoriter :lol: :heart: :lol:

Rena ljuva musiken :-({|= SM tonsatt!!
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Tack själv för dina underbart varma ord Dem sparar jag i mina alldeles egna favoriter

Rena ljuva musiken SM tonsatt!!
Vilka härliga ord att bära med sig under dagen. Dem suger jag länge på :lol: :heart: Snacka om att jag har attityd nu :wink: :lol:

Lille skrutten var så trött igår kväll att han helt däckade av vid flaskan, måste varit den friska havsluften som knockade honom :lol: Han fick väl inte tillräckligt med mat för att sova till efter 4 så han vaknade vid 3 och var hungrig. Sen sov han "bara" till sju, men fick ta igen lite efter frukosten då han sov 1,5 h istället för 45 min. Lyckades få honom att somna om efter skarven genom pyttelite vagning och ett par skak i handtaget. Hade honom i vagnen inne i sovrummet vid fotändan av vår säng. Jag var beredd på att han skulle skarva som vanligt så jag som också var trött la mig att sova med huvudet i fotändan så att jag så snabbt som möjligt kunde hjälpa honom med skarven :lol:

Nu är det lunchlur och lillen var sååå trött. Jag rörde knappt vagnen innan han somnade. Han är så sööt min lille vän :D :heart:

Stora barnen och jag ska ut å njuta av solen igen efter en sen frukost :oops: :D

Kram på er!
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Hej på er igen! :D

Det går fortsatt finfint med lille skrutten. Igår blev jag dock lite trött för han ville bara sova korta sovpass och var lite pipig. Misstänkte att han var törstigare än vanligt när det var så varmt så jag klämde in en extra amning mitt på dagen. Sen ville han inte sova gott förrän pappa kom hem på eftermiddagen vid 17-tiden. Kanske kände han att jag var trött (eller så kunde han sova för att det var svalare ute :wink: :lol: )

Nu till ett lyxproblem :oops: Lilleman har varit så duktig och förlängt nätterna till kl 5 de två senaste dagarna. Sen har han somnat om till 8.30! Känner att jag måste ge honom mat ca var tredje timme för att få in fyra SM-mål och nattslurk. Inga problem med det, men hur ska jag tänka om han börjar sova till 6? Räknar jag då det som att det är första SM-målet kl 6 och att han inte längre får nåt nattmål, dvs att ett mål per dygn försvinner? Kl 6 är ju lite tidigt att börja dagen, lillskrutt är ju en tröttis har jag märkt :lol: Ska jag lägga honom direkt efter kl 6-målet isf, låta honom sova ett par timmar eller hur brukar bli bäst? Nån som kan dela med sig av schema för tremånadersbebis som sover 10 timmar i sträck? :D

Nu börjar plutten bli trött, trots hans sovmorgon :lol: Ska umgås lite innan läggdags tänkte jag :heart:

Ha en fin helg allihopa!
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Vad fint det går för er!

Jag tänker...
Vi hade faktiskt aldrig 10h sömn, vi hade 12h med nattmål kl. 04 och morgon 7 hela tiden till jag tog bort det. H förlängde natten till 05-05.30, men då åt hon inte frukost den tiden jag ville att dagen skulle börja så jag ställde klockan på 04 helt enkelt :wink:

Så gjorde vi!
Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Hejsan!

Ja, här rullar allt på :D Han sov till 5 inatt också med frukost 8.30. Det jag kan känna är att jag måste knö ihop så att jag får plats med 5 mål inklusive nattslurk under dagen. För att få det att gå ihop måste han väckas och det känns inte alltid att det passar. Är det okej när han t ex sover 45 minutare att ge mat tidigare än tre timmar efter senaste målet? Han verkar inte ha problem med att få i sig ordentligt med mat ändå.

När kan han tidigast vara redo att slopa nattmålet, så att han bara får fyra SM-mål plus kvällsslurk? Jag funderar på att om han börjar sova till sex så provar jag att tidigarelägga kvällen till sju och se om han ändå sover till sex. I så fall kan natten bli 11 timmar, med mera dagsömn och jag slipper på så sätt slopa nåt mål, det försvinner liksom av sig självt. Tänker jag fel :?: Jag är väl egentligen inte så sugen på att behöva kura bort nattmålet när han är så duktig och förlänger själv.

Hur gick det till när ni tog bort nattmålet för H?

Kram J
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Esperanza!

Jag tycker att det verkar som ni har det toppenbra där hemma och verkligen hittat det som fungerar för er. Fortsätt med det! Det låter som om du har en jättebra plan framöver, klart du ska följa honom och när han visar att han är redo så förlänger ni natten.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Hej i värmen :D

Det går för det mesta bra, fast jag måste erkänna att jag fått lite vargar och funderar lite över schema :oops: :lol: Lilleman har varit lite dålig på att sova på dagtid. Han somnar in, med myyyycket vagning dessvärre, sen vaknar han efter inte så lång stund och vill inte somna om. Jag vet att han inte är hungrig. Blir lite orolig att han ska hamna back på sömnkontot. Även om han inte sovit så mycket under en dag som jag velat så blir han ändå inte övertrött på kvällen, utan är för det mesta pigg och glad. Då snackar vi om att han kanske sover totalt 15-15,5 h (max) på ett dygn. Är det för lite? Det känns också som att skrutten inte alls gillar vagnen 8-[ På natten sover han i sin säng. Han somnar själv varenda kväll, fixar ev uppvak och somnar om själv efter nattmat även om kan är nästan klarvaken när jag lägger ner honom.

På förmiddagen idag så ville han inte alls somna i vagnen, utan skrek så fort jag la ner honom. Varken vagning eller buffning funkade nåt vidare. Fick honom att sova till slut, men då var det nästan dags för mat. Samma sak var det när han skulle lunchsova. Han somnade 20 min i vagnen efter mycket gnäll. Han blir verkligen skitledsen, så jag kan inte bara låta honom ligga när och gny heller för det är superledsen-skrik nästan med en gång. Har testat mååånga ggr att låta honom fixa insomningen själv bl a genom TorpSaras vagningsråd, men det GÅR BARA INTE! :( Jag tänkte att jag faktiskt inte testat sängen på länge och att enda alternativet för att få honom att sova var att ta upp honom och försöka med sängen. Och vad hände.... lilleman blev helt tyst och somnade om själv i sängen :shock: :shock: Jag hörde att han skarvade, men han fixade det lika galant som på nätterna. Han sov nästan två timmar efter att jag lagt honom i sängen. Gillar han verkligen inte sin vagn?

Jag ska testa nu i eftermiddag och se om det går lika bra att lägga honom i sängen eller om det bara var en engångsföreteelse.

Mycket fundersam mamma..
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du kunde just ha beskrivit min son när han var pyttis. Han växte ur sin liggdel alldeles för fort. Så vi fick helt enkelt ha lurarna i sängen eller så tog vi med resesäng.

Jag ångrar att han inte kan sova i vagn, men det har funkat för oss i alla fall. Vi tar med resesängen dit vi åker och han sover gott där.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Ja, liggdelen verkar vara på tok för trång nu, så vi la honom på mage i sittdelen, men det var inte så populärt ändå.

Jag testade inte sängen igen. Vi var tvungna att åka å veckohandla så han slumrade i bilen. Tog med vagnen till affären så han skulle kunna sova i den. La honom på mage och mörklade lite i med en filt. Jag körde runt utan att bry mig om honom eftersom han var tyst och låg relativt stilla. När jag sen kikade in så låg han med huvudet högt, tittade på figurer i suffletten och var hur glad som helst :lol: Jag vände honom så han halvsatt. Det var SPÄNNANDE. Inte ett pip på hela tiden.

För en stund sen fick han sig en liten lur, då i vagnen, och sov som en stock :? Jag funderar över om jag stör honom när jag väcker honom för mat. Vissa pass visar han tendenser på att sova länge, men då måste han väckas för att få ihop det antalet SM-mål han behöver. Känns inte heller riktigt bra. Jag funderar på om vi ska försöka oss på schema a´la BB Hugo. Kanske inte spikade tider, men på ett ungefär. Det innebär ju natt från 9 till 6 och därmed slås nattmålet ihop med frukosten, vilket jag tror kan passa min Hugo bra eftersom han inte äter så jättebra varken vid nattmål eller frukost. Vi gör ett försök i alla fall! :D
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Måste bara meddela....det funkade \:D/ :lol:

Här sitter jag vid datorn och tar mig en kopp kaffe, klockan är drygt halv 7 och lille skrutten har inte vaknat ännu!! =D>

Nu kom han i säng lite senare än tänkt eftersom han fick en rap i kläm som envisades och tog en bra stund på sig att komma ut. Han somnade nog närmare 21.45, men ändå!! Känns jättekonstigt att inte matat nattmål. Jag sov i dotterns rum inatt. Hade svårt att somna, vaknade vid 3, sen 6 och sov allmänt dåligt, men jag ska väl lära mig :oops: :lol:

Nu ska vi se hur det går med sömnen under dagen och även se hur det går men ett mål mindre per dygn. Lilleman har i alla fall ökat stadigt i vikt det senaste så på den fronten är det nog inga probs.

Jag återkommer med rapport :heart:
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Elle

Inlägg av Elle »

\:D/ :sleep: Bra jobbat!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

God morgon! :D

Min skrutt är så jätte, jätteduktig. Han åt sista målet igår 20.30, somnade 21.15 utan ett pip och tyckte att det var frukostdags 6.30 \:D/ Jag sov naturligtvis inte lika bra som honom, trots att jag låg i dotterns rum igen #-o Sov i alla fall något bättre än natten innan. Sover han så här bra så räknade jag ut att jag ju LÄTT kan få 7-8 timmars sömn i sträck!!! (om jag bara lär mig att lilleman sover så att jag kan sova :lol: ) Vi får väl se om han fortsätter på detta viset och är nöjd med bara 5 mål/dygn.

Daglurarna hade vi inga problem med heller, det var skönt. Han sov två kortare och två längre pass. De långa passen i sin säng naturligtvis :wink: När han vaknade var han på gott humör varenda gång inget skrik eller nåt :heart: Dagen såg ut på följande sätt:

6.45 God morgon, mat m.m.
8.30 Sov i sängen 1 h 50 min
10.20 Mat, vara ute m.m.
12.05 Sov i vagnen under promenad 55 min
13.20 Mat m.m.
14.50 Sov i sängen 2 h och 20 min (med ett uppvak efter 20 min, somnade om med lite tillrättaläggning och klapp på huvudet)
17.15 Mat m.m.
19.00 Sov i vagnen 45 min
19.45 Bada och mysa
20.30 Mat (bajsade naturligtvis oxå :lol: )
21.15 God natt!

Lite mycket vakentid (ca 8,5 h). Fast han verkar fungera bra på ca 15,5 timmars sömn. Är så gott som aldrig övertött.

Känner att min tråd börjar likna nån slags blogg :oops: :lol: Men det är så roligt att berätta om hur duktig skrutten är, jag är så stolt över honom :heart:

Har jag nån fråga idag tro :?: Njae...skulle väl vara att han inte så jättegärna ligger på golvet och grejar. Allra helst vill han sitta i sin babysitter som han fullkomligt älskar. Sitta i nåns knä är oxå poppis. Det är precis som att han vill se allt från en annan vinkel. Lutar vi honom tillbaka för mycket när han är i famnen så kämpar han som en tok för att komma upp i sittläge :lol: Brukar det vara så i denna åldern? Naturligtvis lägger jag honom på mage på filten så han från krypöva ordentligt :lol: Lägger honom på rygg i sin säng också så han kan ligga och titta på sin mobil och lite andra saker. Det går bra kortare stunder.

Idag han jag inte med kaffe innan lilleman vaknat i alla fall :wink: Det tar jag nu när lillen precis somnat i sin lilla säng, alldeles själv utan hjälp :heart:

Ha en fin dag!
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"