Fullkomlig kaos i familjen

Samtalsforum med barnen i fokus
gladamamman

Inlägg av gladamamman »

Nu har det gått några månader och vi kämpar på.

Ibland brister det för mig, men jag försöker tänka på social delaktighet och framförallt försöker jag komma ihåg att vi ska skratta när det helt kör ihop sig.

En sak som jag tänkte på häromdagen var att barnen märker så tydligt när de verkligen är behövda och MÅSTE hjälpa till och när det egentligen inte så spelar någon roll om de hjälper till, maten kommer ju fram på bordet ändå (Jag är ju också hungrig och till slut orkar jag inte tjata)

Häromdagen behövde vi storasysters hjälp och det hade verkligen inte gått att slutföra projektet utan hennes hjälp. Hon avslutade snabbt det hon höll på med och kom ut till pappa och mig. Sen gjorde hon precis vad vi sa att vi behövde hjälp med. När lillebror kom ut och kollade läget, så berättade hon för honom att "Vet du varför jag är här just nu" "Nääää (stort frågetecken)" "För att mamma och pappa behöver min hjälp, det är därför jag är här just nu" "Ahah". Hon var inte lite stolt när hon berättade det.

Jag ska erkänna att ibland kan jag känna att saker skulle gå smidigare om barnen inte skulle hjälpa till, särskilt som läget är nu att jag måste tjata mig till deras hjälp. Hur lyckas man få en attityd av att de måste hjälpa till, för det var ju uppenbart den attityden som vi hade igår när hon skuttade ut till oss? Hur gör ni?
Mamma till 2004-08 och 2006-07
Ewa

Inlägg av Ewa »

gladamamman skrev: Hur lyckas man få en attityd av att de måste hjälpa till, för det var ju uppenbart den attityden som vi hade igår när hon skuttade ut till oss? Hur gör ni?
Det enkla, och svåra, svaret är nog just det som du själv beskriver. Att det är när man verkligen VET sig behövd, som man faktiskt också är det.

Sedan kan man, för sin egen skull, se till att ordinera lite specialuppgifter när det går lite trögt, tycker jag. Det vet man ju med sig själv, att det inte är så kul med de där vardagssysslorna alltid. Liiiiite tjatigt blir det ju. Mycket roligare då att ge sig på något som man inte gjort förr, eller på länge. Och när man väl gjort det där roliga nya, så hänger ofta det andra, gamla trista, med av bara farten - för man har ju liksom så kul.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Ville bara tillägga att vattenjobb brukar vara poppis.
Till exempel skura badkaret, med följande bad, vattna blommor, tvätta bildäcken, skura balkongen, tvätta sallad eller diska plastgrejer.

:D
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"