Är jag snål????

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Oj, vilken diskussion det blev! :)

Personligen tycker jag det är bra med insamlingar, och att 60:- är helt o.k när det dessutom är till 3 fröknar!

Jag är själv alltid den som (tillsammans med min kompis Kerstin) håller i insamling till dagis, för annars är det ingen annan som tar tag i det! :twisted: Och jag blir SÅ irriterad på detta :!: :twisted: För ALLTID är det flera som "glömmer" (?) eller helt enkelt struntar i att lägga pengar! Och då får vi lägga ut till dem! Vi ligger flera 100:- back per person genom åren, och ingen av oss kan med att säga till :? (och det har varit allt mellan 20-50:-)
Värst var förra året då det var avslutning för de stora barnen (Claras grupp) Det var det sista de var där och "traditionen" sa att då lägger man 100:- per familj i ett kuvert som dagis får köpa något rejälare för till själva dagis.
Alla tyckte det var bra och var tacksamma att någon höll i det, utom EN! Hon höll fast vid att hon gett en egen sak från sitt barn till fröken, så hon var helt enkelt inte med på detta. Extra tydligt blev det ju i och med att kuvertet innehöll 900:- istället för 1.000:- Jag sa ju inte vem det var som vägrat betala, men de kanske trodde jag glömt, eftersom jag höll i det :shock:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
gladamamman

Inlägg av gladamamman »

Hos oss har vi gjort så att den som tar tag i det (och det är ju helt frivilligt - det är ingen som tvingar en), föreslår en summa. I år har den person som fixar det föreslagit 40 kr (16 barn/tre pedagoger), men det står klart och tydligt att var och en väljer själv OM och HUR mycket de vill lägga. Och så får var och en stoppa i vad de vill i ett kuvert och så använder man den summan som det blir och köper något passande. De flesta lägger och de som inte lägger har säkert sina skäl. Ingen lägger ut för någon annan och det blir ju trots allt billigare så här än om man skulle köpa egen present till alla pedagoger själv.

Jag tackar för det fina tipset från Jannika. Något att ordna till ett annat år!
Mamma till 2004-08 och 2006-07
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Ja och på vårat dagis tar ingen tag i det? Jag har funderat på om man "ska" ge present både jul och sommar, eller om det bara är jag som tycker det? Jag har ju inte haft barn på dagis förr så vad vet jag?! :roll: Men nu vet jag att det ska man förstås!

Första julen var det insamling men sen har det inte varit utan vi har gett något själva. I julas fick de varsin fin burk med blandade hembakta godisar. Nu grunnar jag på sommarpresent men har inte kommit på något bra ännu. Tar tacksamt emot tips! (som förstås inte får vara för dyrt, det är ändå 4 pedagoger + 1 i köket....)
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jag och Nike gjorde en stor bytta hemgjord glass på smålands-tema till fröknarna i år.

5 dl vispgrädde
1 dl socker
4 små ägg-gulor
1 påse krossade polkagrisar

Vispa grädden hårt, vispa gulor och socker hårt, blanda försiktigt men noga, rör i polkasplitter. In i frysen.

Nike hade skrivit med sina finaste bokstäver GRENA-GLASS TIL FRÖKNANA på och ritat polkagrisar som vi tejpade fast på en gammal plastburk med lock. Det blev väldigt gott!

Och sen hade vi varit och plockat en jättebukett liljekonvaljer. Men de har kanske blommat ut nu?

Det här årets föräldrar på dagis är inte den företagsamma sorten ute i god tid och eftersom Nike slutade redan 27 maj så fixade vi eget. Förra året när Jaja slutade var det insamling i god tid och häftet med barnens hälsningar gick runt i området några veckor innan avslutningen.

Nike går så få timmar att jag inte anmält mig som insamlare hittills, det tänker jag är en uppgift för de som har sina barn där mer än hemma.

Jannika
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Intressant diskussion.
VI har faktiskt inte varit där än. Någon insamling till en gympalärare tror jag det var i våras. 10 eller 20 kr. Jag var inte med, så jag kommer inte ihåg.

Dagmamman har fått hemgjort godis till jul. Inget till sommaren. Det är ingen som samlar in för att ge något.
Jag tänkte nog att vi ger något nästa år, när Vera slutar. Men vet inte vad. Men jag tänker ofta på om man "borde".

Jag tycker det är svårt att ge bort saker. De flesta har det mesta som de behöver och vill ha. Blommor vissnar och godis blir man tjock av. :roll:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

I år fick Oline själv köpa något till sina fröknar (hon köpte en varsin liten grubbelgubbe till dem, de är fem stycken) då hon slutar dagis nu och börjar förskoleklass till hösten.
Alice, som går på samma dagis, var inte med på de presenterna.

Jag tycker det är lite krångligare att ha insamlingar och ge presenter till dagisfröknar, för många av barnen går där nästan hela sommaren. Så jag har aldrig varit med om att det samlats ihop nåt till dagisfröknarna, utan det blir när de börjar skolan - då får alla barn lov samma dag.
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej alla glada :D När jag tog studenten (för 10 år sedan :roll: ) ville hela klassen ge något till våra fyra favoritlärare. Så alla tog med sig fyra valfria blommor (typ några rosor eller gerbera) som vi la i fyra "högar". Det blev fyra stora buketter med en massa olika blommor och färger. Billigt men symboliskt - varje bukett var ju lika brokig och individuell som klassen.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Jannika

Inlägg av Jannika »

Vilken rolig idé Tetz! :D
sune33

Inlägg av sune33 »

Det handlar sällan om pengar, det handlar om engagemang! Visst, de gör sitt jobb, men gör de det bra kan de ju få ett erkännande för det!
mamma till K maj-00, E jan-03 och K sep-06
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"